4-احکام حکومتی در سالها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی ————– 37

 

5- احکام حکومتی در سالهای اخیر —– 39

 

6- جایگاه مصلحت در اسلام ——— 43

 

7-تفاوت مصلحت فقه شیعه و اهل سنت – 44

 

8- مصلحت از دیدگاه حضرت علی (ع) – 46

 

1-8- مصلحت حفظ اسلام ———– 47

 

2-8- مصلحت عمومی————-48

 

3-8-مصلحت حكومتی وقانونی ——49

 

4-8-مصلحت شخصی ————-50

 

9- ضوابط تشخیص مصلحت———50

 

10-مصلحت وقوانین ثابت ومتغییر—–52 –

 

11- مصلحت وقوانین واحكاح ثابت—-53

 

12- مصلحت و احکام اولیه و ثانویه —- 54

 

فصل سوم : ویژگی ها و جایگاه احکام حکومتی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–56

 

1- ماهیت احکام حکومتی———— 57

 

2- قلمرو احکام حکومتی————- 58

 

3- ضوابط صدور احکام حکومتی——- 60

 

4- ویژگی های احکام حکومتی——— 62

 

1-4- مصلحت —- 62

 

2-4-تعبیر ——- 63

 

3-4-از جانب حاکم —————- 63

 

4-4-امور اجتماع — 64

 

6-4- منصوب به شارع است ———- 64

 

5- تقدم حکم حکومتی————— 64

 

6- احکام ثابت و متغیر ————– 66

 

7- تقدم فتوا بر حکم حکومتی——— 68

 

8- جایگاه احکام حکومتی با احکام اولیه و ثانویه بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———- 70

 

9- تفاوت میان فتوا و حکم حکومتی—– 73

 

10-مقایسه حکم حکومتی با احکام اولیه — 76

 

11- تفاوت احکام حکومتی با احکام ثانویه بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 78

 

فصل چهارم : رهبری و احکام حکومتی در حقوق اساسی ایرانبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد–81

 

1- اختیارات رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا و مقایسه آن با رهبری در ایران ——– 82

 

1-1- اختیارات رئیس جمهور آمریکا —- 82

 

2-1- اختیارات رئیس جمهور فرانسه — 83

 

3-1- بررسی تطبیقی —————- 84

 

2- ولایت مطلقه فقیه در اصل 57 قانون اساسی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 85

 

3- اختیارات رهبری براساس اصل 110 قانون اساسی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 88

 

1-3- تعیین سیاست کلی نظام ——— 89

 

2-3- نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———– 89

 

3-3-فرمان همه پرسی ————– 90

 

4-3- فرماندهی کل قوا ————– 90

 

5-3 اعلان جنگ و صلح ————- 91

 

6-3- عزل و نصب ها ————— 91

 

7-3- حل اختلاف میان قوا ———– 91

 

8-3- حل معضلات نظام ————- 92

 

9-3- امضاء حکم ریاست جمهوری —– 92

 

10-3-عزل رئیس جمهور ———— 92

 

11-3- عفو یا تخفیف محکومان ——– 93

 

4- وظایف رهبری در قانون اساسی ، تمثیلی است یا حصریبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 93

 

1-4-تمثیلی بودن وظایف رهبری ——- 94

 

2-4-حصری بودن وظایف رهبری——- 95

 

5- حدود و اختیارات رهبری نسبت به امام معصوم بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——— 95

 

6-ولی فقیه و قانون مداری———— 97

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

7- اختیارات ولی فقیه حد و مرز آن با اصول دین و احكام بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 98

 

8- اختیارات ولی فقیه و حد و مرز ان با قانون اساسی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 99

 

9- احكام حكومتی در قانون اساسی ایران بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 100

 

10- اصولی كه به صورت غیر مستقیم به احكام حكومتی می پردازد————- 103

 

11-جایگاه حکم حکومتی در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ———— 104

 

فصل پنجم: خلاصه ونتیجه گیری —–108

 

نتیجه گیری —— —————109

 

منابع – ———114

 

چکیده

 

حکم حکومتی از اختیاراتی است که بر اساس شریعت اسلام برای رهبری جامعه اسلامی به رسمیت شناخته شده است از ا«جائیکه هداین جامعه اسلامی بر عهده ایشان است ، لذا بایستی دارای اختیارات وسیعی می باشد که هنگام بروز مشکلات بتواند با بینش سیاسی خود براساس مصلحت دستورات و احکامی را صادر نماید که جامعه را از بن بست و آشوب نجات دهد .

 

حکم حکومتی در میان فقها شیعه جایگاه مناسبی دارد اما در قانون اساسی ایران اصلی که به صراحت به موضوع احکام حکومتی بپردازد وجود ندارد . لذا در این پژوهش برآنیم که جایکاه احکام حکومتی و نقش عنصر مصلحت در فقه سیاسی شیعه همچنین حقوق اساسی ایران مشخص شود همچنین تفاوت ها میان احکام حکومتی با احکام اولیه ، ثانویه و فتوا را بیان کنیم.

 

مقدمه

 

واگذاری اختیارات به حاکم اسلامی یک اصل طبیعی است ، وقتی این موضوع بهتر فهمیده می شود که ما به خانواده که کوچکترین نهاد جامعه است نگاه کنیم والدین برای تربیت فرزندان خود از اختیاراتی برخوردار هستند که هیچ کس نمی تواند آنها را از این اختیارات منع کند ، طبیعتاً رئیس خانواده دارای اختیارات بیشتری است که بتواند طبق این اختیارات تصمیماتی بگیرد که به صلاح خانواده است ، حاکم اسلامی نیز جهت سوق دادن جامعه به سعادت دارای اختیاراتی است که براساس این اختیارات برای جامعه تصمیماتی اخذ نمائید .

 

دین اسلام دین خانه است و در تمام مسائل زندگی بشر دارای احکام است ، این احکام پاسخگوی      تمام مسائل است ، هر چند که زندگی بشر همیشه در حال تغییر و دگرگونی است و از این رو نیازها و دگرگونی ها مسائل جدیدی بوجود می آورد که بایستی به نیازها و سؤالات جدید پاسخ داد . از این رو حاکم اسلامی می تواند براساس قوانین ثابت اسلام و اختیاراتی که دارد ، احکام را وضع کند و پاسخگوی مسائل جدید شود .

 

نظر به اینکه اسلام دین جاودان و پیامبر اکرم خاتم انبیاء است با توجه به ترقی و پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان و تحول در روابط اقتصادی سیاسی و اجتماعی جامعه ، احکام اسلامی نیز بایستی بعضی از آنها با تغییر زمان و مکان تغییر نمایند ، ولی احکام و اصولی که مبتنی بر فطرت انسانی و احکام ثابت باشد تغییر نمی کند ، فقط قسمتی از احکام اسلامی به تبع مقتضیات زمان و مکان تغییر می گردد .

 

ضرورت برخورداری حاکم از نوع و میزان اختیاراتی که بتواند با تکیه به آن ها به وظایفش عمل کند بر کسی پوشیده نیست ، چنانچه برای حاکم اسلامی وظایفی عنوان و تعریف کنیم ، اما اختیارات لازم برای اعمال ان وظایف را به او ندهند ، واگذاری وظایف کاری عبس و بیهوده است ، حتی در مسائل عادی و شخصی روزمره افراد این موضوع به روشنی قابل تصویر است ، هر جا وظیفه به کسی محول شود متقابلاً باید اختیاراتی به او واگذار گردد که با بهره گیری از آنها بتواند به وظایف و تکلیفش را انحام دهد .

 

بنابراین وظایف رهبری ( ولی امر ) در جامعه اسلامی سنگین و از نظر حجم و وسعت وظایف از سایر حکومتها بیشتر است ، بی شک بایستی اختیارات حاکم اسلامی از اختیارات سایر حکومت ها بیشتر باشد تا ولی امر بتواند بخوبی از عهده تکالیف و وظایف خود برآید . چنانچه وسعت اختیارات رهبر ( حاکم اسلامی ) محدود باشد قطعاً در انجام وظیفه خود ناتوان خواهد بود .

 

ولی فقیه بعنوان حاکم اسلامی و ولی منصوب از طرف خداوند ، سرپرستی و هدایت جامعه به سوی اهداف دینی همراه با اجرای قوانین الهی است که قوانین اسلامی را در یک تقسیم بندی می تواند به احکام ثابت و احکام متغییر طبقه بندی کرد . آنچه که در این تحقیق موضوع بحث است قوانین متغییر هستند .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...