پایان نامه ارشد رشته حقوق: آثارحقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران |
گفتار ششم :نظارت بر انتخابات مجلس…………………………………………………………………………. 15
گفتار هفتم: ماهیت نظارت، حق یا تکلیف؟…………………………………………………………………….. 16
بنداول: مراحل حق…………………………………………………………………………………………………… 16
بند دوم: ارکان حق…………………………………………………………………………………………………… 16
گفتارهشتم :مصونیت ………………………………………………………………………………………………… 19
مبحث دوم : مفهوم حق و آزادی ………………………………………………………………………………… 25
گفتار اول: مفهوم حق ……………………………………………………………………………………………….. 26
گفتار دوم: مفهوم آزادی ……………………………………………………………………………………………. 27
گفتارسوم:نظارت بر مجلس شورای اسلامی…………………………………………………………………….. 31
گفتارچهارم: قلمرو نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی……………………………………………. 34
گفتار پنجم:رسیدگی براعتبارنامه نمایندگان………………………………………………………………………. 35
گفتار ششم :نظارت بر اعمال و رفتار نمایندگان……………………………………………………………….. 36
بند اول: نظارت اخلاقی…………………………………………………………………………………………….. 38
بند دوم: نظارت اداری………………………………………………………………………………………………. 38
بند سوم: نظارت قضایی ……………………………………………………………………………………………. 39
فصل دوم: ماهیت نمایندگی مجلس
مبحث اول: مفهوم و ماهیت نمایندگی……………………………………………………………………………. 42
گفتار اول : صلاحیت نمایندگان مجلس…………………………………………………………………………. 44
گفتار دوم: پیشینه مجلس در ایران………………………………………………………………………………… 46
گفتار سوم: جایگاه و وظیفه مجلس در نظام اسلامی………………………………………………………….. 46
گفتار چهارم: نمایندگان درسایر کشورها……………………………………………………………………….. 51
بند اول: استرالیا-مجلس نمایندگان………………………………………………………………………………… 52
بند دوم: کره جنوبی –مجمع ملی…………………………………………………………………………………. 52
بند سوم: فرانسه- مجمع ملی………………………………………………………………………………………. 53
بند چهارم: مکزیک –مجلس نمایندگان………………………………………………………………………….. 54
بند پنجم: جمهوری چک-مجلس نمایندگان……………………………………………………………………. 55
بند ششم: آفریقای جنوبی-مجمع ملی……………………………………………………………………………. 56
بند هفتم: جمهوری ایرلند-مجلس نمایندگان……………………………………………………………………. 57
بند هشتم: ایتالیا –مجلس نمایندگان………………………………………………………………………………. 58
بند نهم: اوگاندا………………………………………………………………………………………………………… 58
بند دهم: بریتانیا – مجلس عوام……………………………………………………………………………………. 59
بند یازدهم: اسپانیا – مجلس نمایندگان………………………………………………………………………….. 61
بند دوازدهم: ژاپن – مجلس نمایندگان………………………………………………………………………….. 61
گفتار پنجم: تعریف فساد واشکال آن…………………………………………………………………………….. 62
بند اول: فساد اداری (دیوانسالاری)………………………………………………………………………………. 62
بند دوم: رشوه ………………………………………………………………………………………………………… 62
بند سوم: اختلاس ……………………………………………………………………………………………………. 62
بند چهارم: رانت جویی……………………………………………………………………………………………… 63
بند پنجم: فساد در خریدها و قرار دادها………………………………………………………………………… 63
بند ششم: تقلب……………………………………………………………………………………………………….. 63
بند هفتم: فساد سیاسی (مقامات بلندپایه) ………………………………………………………………………. 64
بند هشتم: فساد ناشی از سیاستگذاریها و تصمیمگیریها…………………………………………………… 65
بند نهم: سوء استفاده از موقعیت…………………………………………………………………………………… 65
بند دهم: تبعیضگری………………………………………………………………………………………………… 65
بند یازدهم: تبارگماری……………………………………………………………………………………………… 66
بند دوازدهم: قومگرایی……………………………………………………………………………………………… 66
بند سیزدهم: پارتیبازی …………………………………………………………………………………………….. 66
بند چهاردهم: اخاذی…………………………………………………………………………………………………. 67
گفتار ششم: رابطه حق رأی و مردم سالاری…………………………………………………………………….. 67
فصل سوم: قانون نظارت بر نمایندگان مجلس
مبحث اول: قانون نظارت بر نمایندگان مجلس……………………………………………………………….. 74
گفتاراول: کلیات طرح……………………………………………………………………………………………….. 78
گفتار دوم:موافقان طرح……………………………………………………………………………………………… 80
گفتار سوم:مخالفان طرح ……………………………………………………………………………………………. 82
مبحث دوم: پیگیری مطالبات نمایندگان و احقاق حق مردم…………………………………………………. 92
گفتاراول: دلایل رد طرح توسط شورای نگهبان………………………………………………………………… 93
گفتاردوم : بررسی قانون نظارت بر نمایندگان مجلس در برابر قانون اساسی……………………………. 95
گفتار سوم:راهکارهای بهبود طرح نظارت در ایران……………………………………………………………. 100
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….. 102
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………….. 104
ضمائــم………………………………………………………………………………………………………………… 113
چكیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 120
چکیده
اصلی ترین هدف این تحقیق،توضیح ساز وکارهای حقوقی قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی است،موضوع اصول 85،86،84،56،71قانون اساسی جمهوری اسلامی،ایران است. این پدیده حقوقی از خردادسال89 13به جامعه حقوقی ایران معرفی شد.که ضرورت توجه حقوقدانان وپزوهشگران رابه خود جلب مینماید. پس از اثبات ضرورت نظارت بر نمایندگان مجلس، آنچه مورد بحث و گفتگوی بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته، اینکه آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت پذیر میباشند، قلمرو این نظارت چیست و معیارهای ارزیابی نمایندگان کدام است. مردم پس از انتخاب نمایندگان توان نظارت را دارا هستند یا خیر، وظایف نمایندگی چیست، در صورت از دست دادن شرایط نمایندگی چه کسانی یا چه نهادی میتواند انعزال نماینده را اعمال نمایند. نمایندگان مجلس موظفند براساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامیبه اعمال این وظیفه بپردازند. تحقیق حاضر شامل سه فصل است که در آن به مفهوم و مبانی نظارت، صلاحیتهای ذاتی نمایندگان و نظارت بر قدرت و معیارهای ارزیابی نمایندگان، سوابق نظارت بر قدرت نمایندگان درچند نمونه از نظامهای سیاسی و ساز و کارهای این نظارت در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 09:20:00 ب.ظ ]
|