2-4-1 نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی         13

 

2-4-2 سخت افزارهای یادگیری الکترونیکی         15

 

5-2 شبکه های رایانه ای        16

 

عنوان                                               صفحه

 

2-6 محتوای آموزشی        16

 

2-6-1 اشیای آموزشی        16

 

2-6-2 ابر داده    17

 

2-7 عناصر، مولفههای اصلی یادگیری سیار 18

 

2-7-1 سخت افزار یادگیری سیار 18

 

2-7-2 نرم افزار یادگیری سیار 19

 

2-7-3شبکه های مورد نیاز در یادگیری سیار 19

 

8-2نسل های تکنولوژی سیار 20

 

2-9عبارات یادگیری سیار 21

 

2-10انواع مدل های اجرایی برنامه های یادگیری سیار…….. 27

 

2-10-1مدل دستگاه شخصی خود را بیاورید. 27

 

2-10-2یک لپ تاپ برای هر کودک      27

 

2-11وضعیت یادگیری سیار در کشورهای مختلف جهان. 30

 

2-11-1یادگیری سیار در امریکای لاتین      31

 

2-11-2یادگیری سیار در آفریقا و خاور میانه. 31

 

2-11-3یادگیری سیار در اروپا 31

 

2-11-4یادگیری سیار در شمال امریکا          32

 

2-11-5یادگیری سیار در آسیا 33

 

12-2نمونه های پروژه های یادگیری سیار  33

 

2-12-1پروژه ممث برای آموزش ریاضیات در افریقای جنوبی برای گروه سنی دبستان. 33

 

2-12-2پروژه یوزا در زمینه ادبیات داستانی در افریقای جنوبی برای گروه سنی جوانان و نوجوانان. 33

 

2-12-3پروژه بریج آی تی  و امیا-اسمایل در امریکای لاتین.. 34

 

4-12-2پروژه مبل 21 در امریکای شمالی         35

 

2-12-5پروژه متن به درس در کشور فیلیپین برای آموزش کودکان خردسال. 35

 

2-12-6مدارس هوشمند سامسونگ        36

 

2-12-7آموزش و پرورش کره جنوبی      38

 

2-13معماری سیستم یادگیری سیار                39

 

2-13-1معماری سه لایه ای      39

 

عنوان                                       صفحه

 

2-13-2یادگیری سیار و سیستم چند عامله  41

 

3-13-2یادگیری سیار با تاکید بر سطح دشواری محتوای آموزشی…….. 43

 

فصل سوم: روش تحقیق، بررسی و ارائه مدل پیشنهادی

 

3-1مقدمه        47

 

3-2روش تجزیه و تحلیل داده ها                                       47

 

3-3فراوانی پاسخگویان       48

 

3-4اطلاعات پرسشنامه      50

 

3-5بررسی نرمال بودن داده ها   51

 

3-6سیستم پیشنهادی        53

 

3-7اهدف آموزشی سیستم یادگیری سیار                             53

 

3-8وضعیت و موقعیت دستیابی به اهداف                             55

 

3-8-1محدوده جغرافیایی      55

 

3-8-2معماری سیستم              56

 

3-9محتوای آموزشی                                                      60

 

3-9-1ایجاد محتوای آموزشی……………………….. 60

 

3-9-2ارائه محتوای آموزشی      61

 

3-9-3                          تمارین.. 61

 

3-10شیوه ارزشیابی        62

 

فصل چهارم: امکان سنجی

 

4-1مقدمه        65

پایان نامه

 

 

4-2امکان سنجی        65

 

4-3نتایج امکان سنجی        ….73

 

4-4پرسشنامه سیستم پیشنهادی        73

 

4-5فرضیات           74

 

4-6روش تجزیه و تحلیل داده ها   74

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1مقدمه        77

 

عنوان                       صفحه

 

 5-2آموزش و پرورش ایران       77

 

5-3مقایسه سیستم پیشنهادی با با سایر سیستم ها      ….. 77

 

5-4مشکلات پیاده سازی یادگیری سیار                               78

 

5-5نتیجه گیری        79

 

5-6پیشنهادات            79

 

فهرست منابع فارسی        81

 

پیوست 1پرسشنامه میزان موفقیت سیستم آموزشی.. 90

 

1-1        مقدمه

 

امروزه روش سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشور های پیشرفته جای خود را به آموزش و پرورش نوین داده است. روش سنتی آموزش و پرورش معایب و مشکلاتی به همراه داشت. در آموزش سنتی بیشتر بار آموزش به عهده معلم بود که علاوه بر خستگی و فشار زیاد به معلم، باعث می شود که دانش آموز نقش فعالی در کلاس نداشته باشد. در آموزش سنتی معلم آموزشی یکسان را به همه مخاطبین ارائه می کند، در حالی که تمام دانش آموزان در یک سطح قرار ندارند و از نظر سطح توانایی و دانش با هم متفاوت هستند. محتوای آموزشی روی کتاب به صورت متن با تصاویری محدود توجه همه دانش آموزان را جلب نمی کرد و پس از مدتی باعث خستگی دانش آموز می گشت. تعامل و همکاری بین دانش آموزان اندک بود و دانش آموزان سر کلاس درس بیشتر نقش مستمع و شنونده را دارند. انجام تکالیف و تمارین به صورت فردی بود و مشارکتی در بین نبود.

 

استفاده آموزش و پرورش از فناوری همیشه صورت می گرفته است ولی در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است. کشور ما در حال گذر از آموزش و پرورش سنتی مبتنی بر کتاب های چاپی به سمت استفاده از یادگیری الکترونیکی می باشد. در روش نوین آموزش و پرورش، از تکنولوژی و فناوری در امر آموزش استفاده می شود. استفاده از امکاناتی که تکنولوژی در اختیار دانش آموز و معلم قرار می دهد کارایی یادگیری را بالا می برد. با توجه به ویژگی های سیستم های سیار دانش آموزان مشارکت بیشتری در یادگیری دارند و نقش آنها از منفعل به فعال تغییر می کند.

 

1-2        بیان مسئله و ضرورت تحقیق

 

دانش  به صورت مستقل ایجاد نمی شود بلکه با ارتباط و تعامل تولید می شود. یادگیری سیار امکان تعامل و ارتباط بین یادگیرنده ها را افزایش می دهد. نیاز محیطهای آموزشی در به روز بودن و از دست ندادن فرصت های ارتقا و پیشرفت از ضروریات می باشد . از این رو توجه به روش های نوین آموزش مهم و قابل توجه می باشد.

 

آموزش از راه دور، آموزش الکترونیک و یادگیری سیار مزایا و ویژگی هایی دارند که محدودیت های آموزش حضوری را کاهش می دهد. یادگیری الکترونیکی دروازه ورود به یادگیری سیار می باشد. گستردگی دسترسی به وسایل سیار را می توان به عنوان یکی از دلایل استفاده از یادگیری سیار دانست. یادگیری سیار یک روش جدید برای یادگیری است. تمام افراد صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنند و وضعیت و فرهنگ آنها چگونه است حق دارند برای بهبود کیفیت زندگی خود به مواد آموزشی و اطلاعات دسترسی داشته باشند. یادگیری سیار از طریق بکارگیری تکنولوژی های سیار شهروندان سراسر جهان را قادر می سازد تا به اطلاعات مور نیاز خود در هر مکان و زمانی دسترسی داشته باشند.

 

بعد از روشهای حضوری آموزش، استفاده از تکنیکهای یادگیری الکترونیک مورد توجه قرار گرفت ولی با پیشرفت تکنولوژی اینترنت، جهت حرکت به سمت یادگیری سیار با استفاده از اینترنت برای ایجاد یک شبکه گسترده تر در کلاس و خارج از کلاس بوده است تا یک شبکه گسترده تر از فرصت های آموزشی را بوجود آورد. امروزه بیشتر مردم تلفن همراه خود را به وسیله ای برای پیدا کردن جواب ، جستجو برای اطلاعات ، مطالعه  کتاب الکترونیکی تبدیل کرده اند.

 

در این تحقیق با ارایه مفاهیم بنیادین یادگیری سیار و شناسایی ملزومات و مزایای یادگیری سیار به منزله ی مرحله ای جدید از آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک پرداخته می شود. همچنین به جستجو و بررسی وضعیت یادگیری سیار در جهان و در ادامه در شهر بندر عباس می پردازیم.

 

1-3        اهداف تحقیق

 

هدف ما در این تحقیق بررسی موفقیت یا عدم موفقیت سبک جدیدی از آموزش به نام یادگیری سیار به عنوان زیر مجموعه ای از یادگیری الکترونیکی می باشد. استفاده از فناوری نقش زیادی در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش ارایه شده توسط معلم و پیشرفت تحصیلی و عمیق تر شدن یادگیری دانش آموزان داشته است. کشور ما گام های آغازین را در استفاده از فناوری در آموزش کودکان بر می دارد و انتخاب های مختلفی پیش روی خود دارد. روش های مختلف یادگیری الکترونیکی برای نمونه در مدارس هوشمند شهر بندر عباس به کار گرفته شده اند. ما با استفاده از پرسش نامه موفقیت هر یک از این روش ها را بررسی کردیم و آن را با یادگیری سیار در مدرسه هوشمند سامسونگ مقایسه کرده ایم. در این راستا، ما در این مطالعه هدف زیر را دنبال می کنیم :

 

ارائه مدل و امکان سنجی کاربرد یادگیری سیار در ایران

 

1-4        سوالات یا فرضیه­های تحقیق

 

مزایای یادگیری سیار در مقایسه با دیگر روشهای یادگیری چیست؟

 

چه آثار و پیامدهایی در پی به کارگیری یادگیری سیار به وقوع می پیوندد؟

 

زیر ساخت های لازم برای تبدیل آموزش سنتی به یادگیری سیار چیست ؟

 

عوامل موفقیت یادگیری سیار چیست ؟

 

آیا از نظر اقتصادی ، پیاده سازی یادگیری سیار مقرون به صرفه است ؟

 

1-5        کلمات کلیدی

 

1-5-1یادگیری الکترونیکی [1]

 

یادگیری الکترونیکی اشاره به استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی)  در آموزش و پرورش دارد. آموزش الکترونیکی گستره ای شامل تمام اشکال تکنولوژی آموزشی در یادگیری و تدریس است. و به طور کلی شامل آموزش به کمک کامپیوتر، آموزش مجازی، آموزش چند رسانه ای، آموزش مبتنی بر اینترنت و وب ، آموزش آنلاین و … می شود (توانگریان و همکاران، 2004).

 

1-5-2مدرسه هوشمند[2]

 

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که در آن روند اجرای کلیه فرایند ها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، آموزش، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری و ارتباطات مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات می باشد. این مدرسه دانش آموز محور است و دانش آموز در مدرسه هوشمند نقش یاد گیرنده و یاد دهنده دارد. تاکید بر فراهم ساختن محیط یاد دهی- یادگیری از راهبرد ها و خط مشی های مدرسه هوشمند است.(الگوی سخت افزاری مدارس هوشمند، 1390)

 

اصول ومبانی هوشمند سازی مدارس ، توسط دیوید پرکینز و همکارانش درپروژه زرو[3] که از سال 1967 در دانشگاه هاروارد برای آموزش بهتر آغاز شد، بر اساس دو اعتقاد زیر بنا شده است:

 

1- یادگیری نتیجه تفکر است و تفکر خوب از طریق هوشمند سازی مدارس توسط همه دانش ­آموزان قابل آموختن است.

 

2- آموزش باید شامل درک عمیق باشد و درک عمیق یعنی انعطاف پذیری و استفاده فعال از دانش با کمک فرایند هوشمند سازی مدارس.

 

این مبانی و اصول، ساختاری برای مدرسه هوشمند ایجاد می­کند(وب سایت پروژه زرو).

 

1-5-3یادگیری سیار[4]

 

یادگیری سیار یک شاخه توسعه یافته از آموزش الکترونیکی است که نسبت به سایر انواع این یادگیری امکان دسترسی به محتوای الکترونیکی و تعامل با سایر افراد حاضر در محیط یادگیری را با سهولت بیشتری برای فراگیران فراهم می سازد (سعیدی پور و همکاران، 1390).

 

یادگیری سیار عبارت است از آن نوع یادگیری که در هر زمان و مکانی به کمک وسایل رایانه ای و سیار اتفاق بیافتد(احمدی و همکاران، 1391). یادگیری سیار را می توان ترکیبی از دو شکل آموزش “الکترونیک” و “از راه دور” دانست، زیرا در این نوع آموزش همانند آموزش از راه دور میان دانش پژوهان و اساتید فاصله وجود دارد و از سوی دیگر، این آموزش نیز همانند آموزش الکترونیک از طریق فناوری پیشرفته تر و با استفاده از ابزار های الکترونیکی همراه می شود(یعقوبی و همکاران، 1389).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...