2-8- تعیین ساختار اجرایی………………………………………………………………………………………………………………………… 17

 

2-9- تجزیه و تحلیل………………………………………………………………………………………………………………………………… 19

 

2-10- مشکلات اجرایی کنترل فرایند آماری……………………………………………………………………………………………….. 19

 

2-11- جمع­بندی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 22

 

فصل سوم: طراحی سیستم خبره جهت استفاده در کنترل فرایند آماری

 

3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 23

 

3-2- سیستم های خبره……………………………………………………………………………………………………………………………… 23

 

3-3- تعیین پروژه جهت طراحی سیستم خبره………………………………………………………………………………………………… 27

 

3-3-1- انتخاب الگوی مناسب…………………………………………………………………………………………………………….. 27

 

3-3-2- عواید سیستم…………………………………………………………………………………………………………………………. 28

 

3-3-3- ابزار­های مورد نیاز برای طراحی……………………………………………………………………………………………….. 29

 

3-3-4- هزینه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 29

 

 

 

3-3-5- مراحل ایجاد یک سیستم خبره…………………………………………………………………………………………………. 30

 

3-3-6- تحویل سیستم………………………………………………………………………………………………………………………… 31

 

3-3-7- نگهداری و تکامل سیستم………………………………………………………………………………………………………… 31

 

3-4- طراحی سیستم خبره…………………………………………………………………………………………………………………………. 31

 

3-4-1- طراحی پایگاه دانش……………………………………………………………………………………………………………….. 31

 

3-4-2- طراحی موتور استنتاج…………………………………………………………………………………………………………….. 35

 

3-5- ارائه مدلی برای یک سیستم خبره جهت بکارگیری در کنترل فرایند آماری………………………………………………. 38

 

3-5-1- واحد اندازه­گیری پارامتر­های کنترلی………………………………………………………………………………………… 40

 

3-5-2- تعیین ورودی­ها و خروجی­های سیستم……………………………………………………………………………………….. 40

 

3-5-3- نحوه دستیابی به قوانین و چگونگی کسب دانش برای ایجاد پایگاه دانش…………………………………………. 41

 

3-5-4- چگونگی نمایش دانش در سیستم خبره مورد نظر………………………………………………………………………… 42

 

3-5-5- چگونگی روش استنتاج در سیستم خبره مورد نظر………………………………………………………………………… 43

 

3-5-6- چگونگی اعتبارسنجی سیستم ایجاد شده…………………………………………………………………………………….. 44

 

3-5-7- نحوه به روز­آوری دانش سیستم خبره………………………………………………………………………………………… 44

 

3-6- جمع­بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 44

 

فصل چهارم: پیاده­سازی کنترل فرایند آماری و طراحی سیستم خبره جهت بکارگیری آن در کاشی مرجان

 

4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 45

 

4-2- فرایند تولید کاشی…………………………………………………………………………………………………………………………… 45

 

4-3- وضعیت کنترل کیفیت در کاشی مرجان………………………………………………………………………………………………. 46

 

4-4- پیاده­سازی کنترل فرایند آماری در شرکت کاشی مرجان………………………………………………………………………… 47

 

4-3-1- تعیین پارامتر­های کنترلی………………………………………………………………………………………………………….. 47

 

4-3-2- تعیین پریودهای اندازه­گیری…………………………………………………………………………………………………….. 48

 

4-3-3- تعیین حدود کنترلی برای هر یک از پارامترهای کنترلی………………………………………………………………… 51

 

4-3-4- تعیین اقدامات اصلاحی و دستورالعمل­های مورد نیاز…………………………………………………………………… 51

 

4-3-5- تعیین سیاست­ها و استراتژی­های ارتقاء کیفیت……………………………………………………………………………… 51

 

4-3-6- آموزش……………………………………………………………………………………………………………………………….. 52

 

4-3-7- تجزیه و تحلیل………………………………………………………………………………………………………………………. 52

 

4-4- طراحی سیستم خبره جهت بکارگیری در کنترل فرایند آماری در کاشی مرجان………………………………………….. 52

 

4-4-1- تعیین ورودی­های و خروجی­های سیستم…………………………………………………………………………………….. 53

 

4-4-2- طراحی پایگاه دانش……………………………………………………………………………………………………………….. 62

 

4-4-3- طراحی موتور استنتاج…………………………………………………………………………………………………………….. 63

 

4-4-4- استفاده از نر­م­افزار جهت ایجاد سیستم خبره……………………………………………………………………………….. 63

 

 

 

4-4-5- اعتبارسنجی سیستم با استفاده از داده­های قبلی…………………………………………………………………………….. 67

 

4-5- نتایج حاصل از کار با سیستم خبره طراحی شده…………………………………………………………………………………….. 68

 

4-6- جمع­بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 71

 

 

 

فصل پنجم: خلاصه، نتیجه­گیری و پیشنهادات

 

5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 72

 

5-2- خلاصه و جمع­بندی…………………………………………………………………………………………………………………………. 72

پایان نامه و مقاله

 

 

5-2-1- پیاده­سازی سیستم کنترل فرایند آماری……………………………………………………………………………………….. 72

 

5-2-2- طراحی سیستم خبره جهت بکارگیری در کنترل فرایند آماری……………………………………………………….. 72

 

5-2-3- پیاده­سازی سیستم کنترل فرایند آماری و طراحی سیستم خبره مربوط به آن………………………………………. 74

 

5-3- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………………………. 74

 

فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 76

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

 

 

 

چالش فرا روی اکثر مؤسسات تولیدی و خدماتی هنگام مواجه شدن با کاهش کیفیت کالا و خدمات آن مؤسسات، یافتن علل کاهش کیفیت و خدمات این سازمان‌ها است. در صورتی که تعداد کنترل­ها در طول فرایند تولید و یا ارائه خدمت زیاد باشد و تاثیر پذیری این پارامتر­های کنترلی بر روی هم بالا باشد تشخیص عامل بروز عیب یا خطا بسیار مشکل است. در این تحقیق، با مدل­سازی و طراحی یک سیستم خبره به استقرار سیستم کنترل کیفیت آماری در واحد­های صنعتی کمک خواهد شد و به سادگی می­توان یک سیستم پشتیبانی از تصمیم برای شناسایی علل به وجود آورنده عیوب محصول، ایجاد نمود. با استفاده از علم فازی، وجود عدم قطعیت نیز مد نظر قرار گرفته است. این سیستم برای شرکت کاشی مرجان نیز جهت استفاده در کنترل آماری فرایند خود، طراحی شده است و نتایج اجرا بررسی شده است.

 

کلمات کلیدی: کیفیت، کنترل کیفیت، فازی، سیستم­های خبره

 

 

 

 فصل اول

 

مقدمه

 

  

 

1-1- مروری بر کاربرد سیستم­های خبره

 

در سال­های اخیر تحقیقات هوش مصنوعی، برای پدیدآوری نرم افزارهایی که بتوانند فکر کنند، آغاز گردیده است و در این میان انسان در جستجوی سیستم­هایی مشابه انسان­های کارشناس می­باشد. لذا به عنوان شاخه­ای از رشته وسیع هوش مصنوعی، تصور سیستم خبره، تصور برنامه کامپیوتری بود که توانایی جایگزینی با فرد خبره در رشته علمی یا عملی خاصی، مثلاً در کنترل فرایندها در کار تصمیم­گیری، را داشته باشد و توضیحاتی را برای افراد خبره یا غیرخبره ارائه دهد.

 

کاربردهای پیچیده یا غیرکلاسیک در سیستم­های خبره مطرح می­باشند و شامل کاربردهایی هستند که دربردارنده فعالیت­ها در دامنه های غیرکلاسیک می­باشند. دامنه های غیرکلاسیک، دامنه­های پویا و جدیدتری هستند که دو مبحث کاملاً متمایز “کنـترل فرایند” و “امور مـالی” به این دامنه­ها تعلق دارند[1]. به هرحـال از دید فنی در مقـابل دامنه­های کلاسیک، این دامنه­ها آن­هایی هستند که هنگام تداوم استدلال، هدف استدلال ممکن است تغییر یابد، یا امکان دارد پاسخ در محدوده زمانی معینی مورد نیاز باشد، و توصیف کامل این سیستم­ها یا در دسترس نبوده (به ویژه در امور مالی) و یاناقص وبسیار پیچیده باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...