3-4-1- مفروضات مسأله اول.. 27

 

3-4-2- مدل ریاضی مساله اول.. 28

 

3-5- رویكرد حل مسأله اول.. 34

 

3-5-1- پرداختن به محدودیت­های فازی.. 34

 

3-5-2- پرداختن به توابع هدف.. 40

 

3-6- ضرورت یكپارچه كردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 42

 

3-7- تعریف مسأله دوم. 43

 

3-7-1- مفروضات مسأله دوم. 45

 

3-7-2- مدل ریاضی مسأله دوم. 46

 

3-8- رویكرد حل مسأله دوم. 53

 

3-8-1- نحوه نمایش جواب و تولید جمعیت اولیه. 54

 

3-8-2- ارزیابی میزان برازندگی كروموزوم­ها 58

 

3-8-3- عملگر انتخاب.. 60

 

3-7-4- عملگر همگذری.. 61

 

3-7-5- عملگر جهش…. 62

 

3-7-6- نحوه اصلاح كروموزوم­های نامعتبر. 63

 

3-7-7- روش جستجوی محلی.. 65

 

66

 

4-1- نتایج محاسباتی مسأله اول.. 67

 

4-2- نتایج محاسباتی مسأله دوم. 72

 

4-2-1- تولید مسائل نمونه و تنظیم پارامترهای الگوریتم. 73

 

4-2-2- تحلیل نتایج.. 75

 

82

 

4-1- جمع بندی.. 83

 

5-2- تحقیقات آتی.. 85

 

.. 86

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول­ها

 

عنوان                                                                                                                                       صفحه

 

مطالعات صورت گرفته در ارتباط با استفاده از تئوری مجموعه­های فازی در برنامه­ریزی زنجیره تأمین.. 15

 

شاخص محصولات مختلف خرده فروش­ها 56

 

ابعاد اولین مسأله نمونه. 68

 

حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای اولین مسأله نمونه. 68

 

نتایج اولین مسأله نمونه. 69

 

ابعاد دومین مسأله نمونه. 70

 

حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای دومین مسأله نمونه. 71

 

نتایج دومین مسأله نمونه. 71

 

ابعاد مسائل نمونه تولید شده 73

 

توزیع­های یكنواخت به منظور تولید پارامترهای مورد نیاز 74

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با  اولین مسأله نمونه. 77

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با دومین مسأله نمونه. 77

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با سومین مسأله نمونه. 78

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با  چهارمین مسأله نمونه. 78

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با پنجمین مسأله نمونه. 79

 

ارزیابی عملكرد در ارتباط با ششمین مسأله نمونه. 79

 

 

 

 

 

فهرست شكل­ها

 

عنوان                                                                                                                                       صفحه

 

عملیات استراتژی فرابارانداز 17

 

نمودار عدد فازی مثلثی.. 26

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

شبكه زنجیره تأمین مورد بررسی.. 27

 

نمودار معیار امكان.. 36

 

نمودار معیار الزام. 36

 

نمودار معیار اعتبار 37

 

نمودار معیار درستنمایی.. 39

 

نمایش شماتیك از شبكه زنجیره تأمین مورد بررسی.. 45

 

نمایش ساختار كروموزوم برای مثال (3-3) 56

 

روش اصلاح چرخهای.. 64

 

اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه  69

 

اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه. 70

 

اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72

 

اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72

 

تعداد جواب­های غیرموجه موجود در هر نسل.. 76

 

تاثیر نگهداری موقت در باراندازهای میانی بر هزینه­های زنجیره تأمین.. 80

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه

 

رقابتی بودن بازارها، معرفی و وجود محصولاتی با عمر کوتاه و بالا بودن انتظارات مشتریان در ارتباط با کیفیت و زمان تحویل محصولات، ایجاب می­كنند كه محصولات در مقدار، مكان، زمان و قیمت مناسب عرضه شوند كه این خود ضرورت ایجاد هماهنگی تولید­کنندگان با تأمین­کنندگان مواد اولیه و توزیع­کنندگان محصولات را ایجاب می­کند.

 

زنجیره تأمین به عنوان یک ساختار یکپارچه شامل تعدادی از فعالیت­ها به طور مثال فعالیت خرید، تولید، نگهداری و توزیع می­شود. این فعالیت­ها به منظور تهیه مواد ­اولیه، تبدیل مواد ­اولیه به محصولات نهایی و تحویل محصولات به مشتریان انجام می­شوند. مدیریت صحیح این فعالیت­ها موجب بهبود عملكرد زنجیره خواهد شد از این­ رو مدیریت زنجیره تأمین را می­توان به عنوان مدیریت جریان اطلاعات، محصولات و منابع مالی در زنجیره تعریف کرد [1].  فرآیند برنامه­ریزی زنجیره تأمین به عنوان یكی از مهمترین فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین به منظور یكپارچه و هماهنگ كردن فعالیت­های مذكور در بین اعضای مختلف زنجیره انجام می­شود [2]. برنامه­ریزی زنجیره تأمین بسته به افق برنامه­ریزی به سه دسته تقسیم­بندی می­شود:

 

 

    • برنامه­ریزی استراتژیک: این فاز از برنامه­ریزی به طراحی ساختار زنجیره تأمین مربوط بوده و افق زمانی مورد بررسی در این فاز بین پنج تا ده سال می­باشد.

 

    • برنامه­ریزی تاکتیکی (افق زمانی میان مدت): در این سطح از برنامه­ریزی در ارتباط با استفاده بهینه از ظرفیت منابع مختلف از جمله تأمین­کنندگان، تولیدکنندگان و مراکز­ توزیع
      تصمیم­گیری می­شود. افق زمانی مورد بررسی در برنامه­ریزی تاكتیكی یك تا دو سال است.

 

  • برنامه­ریزی عملیاتی: افق زمانی مربوط به این سطح از برنامه­ریزی هفتگی بوده و در ارتباط با مسائلی از قبیل مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه­ریزی تولید و توزیع روزانه تصمیم­گیری می­شود [1].

 

هدف هر زنجیره تأمین افزایش سودآوری زنجیره از طریق كاهش هزینه­ها و افزایش سطح
خدمت­دهی است. طرح توزیع به عنوان یكی از عوامل ایجاد هزینه در زنجیره تأمین، عملكرد زنجیره را تحت تأثیر قرار داده و تقریبا 30 درصد از قیمت محصول نهایی را شامل می­شود [3]. بنابراین استفاده از استراتژی­های مناسب توزیع به منظور كاهش هزینه­های حمل­ و نقل و افزایش سطح
خدمت­دهی می­تواند باعث افزایش سودآوری زنجیره شود. در میان استراتژی­های مختلف توزیع استراتژی فرابارانداز[1] به عنوان یك تكنیك لجستیك موثر محصولات ارسال شده از تأمین­كنندگان مختلف را دریافت کرده و بدون نگهداری موجودی آنها را مطابق با مقصدهایشان به گروه­های مشخصی دسته­بندی و ارسال می­کند. این استراتژی با دسته­بندی كردن محصولات و در نتیجه تكمیل ظرفیت وسایل نقلیه باعث كاهش هزینه­های حمل و نقل می­شود.

 

از آن­جایی­كه قرار دادن محصولات مختلف در یك گروه مشخص مستلزم ورود همزمان آن­ها به بارانداز میانی و منتج به ملاقات مشتری­های مختلف (سفارش دهندگان محصولات) می­شود، لذا مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه ورودی و خروجی به منظور بهینه كردن عملیات استراتژی فرابارانداز ضروری است.

 

از طرفی دیگر، در نظر گرفتن شرایط دنیای واقعی از جمله غیر قابل پیش­بینی بودن انتظارات مشتریان و همچنین وجود روابط پیچیده بین اعضای زنجیره، باعث ایجاد یك درجه مهمی از عدم قطعیت در زنجیره تأمین می­شود. نادیده گرفتن عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین باعث ضعف در عملكرد زنجیره خواهد شد. بنابراین شناخت منابع ایجاد عدم قطعیت و استفاده از رویكردهای مناسب برای برطرف كردن این عدم قطعیت به منظور افزایش سودآوری زنجیره ضروری است. سه منبع ایجاد عدم قطعیت در زنجیره تامین عبارتند از:

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...