2-3-4 فواید هوش تجاری………………. .. 31

 

2-3-5 فازهای پیاده­سازی هوش تجاری……………….. . 31

 

2-3-6 فاکتورهای اصلی موفقیت پروژه­های هوش تجاری…….. 34

 

2-3-7 چالش­های هوش تجاری……………….. . 35

 

2-3-8 کاربرد هوش تجاری در سیستم مدیریت دانش………….. 35

 

2-4 متن کاوی و داده­کاوی………………. 38

 

2-4-1 خوشه‌بندی……………….. 42

 

2-4-2 دسته‌بندی………………… 43

 

2-4-3 کاربرد متن­کاوی در طراحی سیستم مدیریت دانش……… 44

 

2-5 جمع­ بندی………………… 45

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق…………………. 46

 

3-1 مقدمه………………. . 47

 

3-2 متدولوژی CRISP……………….. 

 

3-1-1 شناخت کسب‌وکار و جمع ­آوری داده………………. 48

 

3-1-2 آماده ­سازی داده ­ها ………………. 50

 

3-1-3 مدل­سازی……………….. . 50

 

3-1-4 مرحله چهارم، ارزیابی………………. .. 51

 

3-1-5 توسعه………………. . 51

 

3-2 متدولوژی حلزونی…………… 52

 

3-3 جمع­ بندی………………… 55

 

فصل چهارم اجرای تحقیق…………………. 56

 

4-1 مقدمه……………….. 57

 

4-2 نرم­افزار و محیط پیاده­ سازی……………… 57

 

4-3 پیاده‌سازی چارچوب اجرای پروژه ………………. 58

 

4-3-1 پیاده­ سازی مرحله اول، شناخت کسب‌وکار و جمع ­آوری داده……. 58

 

4-3-2 پیاده­ سازی مرحله دوم، آماده ­سازی داده­ ها ………………. 58

 

4-3-3 پیاده­سازی مرحله سوم، مدل­سازی………………… 59

 

4-3-4 پیاده­سازی مرحله چهارم، ارزیابی………………… 61

 

4-3-5 مرحله پنجم، توسعه……………….. 61

 

4-4 جمع­ بندی………………… 63

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی……… 64

 

5-1 مقدمه……………….. 65

 

5-2 خلاصه تحقیق………………. 65

 

5-3 نتایج کاربردی تحقیق………………… 66

 

5-4 نوآوری‌های تحقیق………………… 57

 

5-5 محدودیت­های تحقیق………………… 67

 

5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………… 67

 

فهرست مراجع………………… 68

 

چکیده:

 

امروزه یکی از سرمایه های بنیادی و اساسی هر سازمانی نیروی انسانی موجود در آن سازمان می­باشد که نقش عمده­ای را در ایجاد ارزش برای سازمان به عهده دارند. بنا به دلایل متعددی هر سازمانی در طول حیات خود تعداد زیادی از نیروی انسانی خود را از دست می­دهد که در نتیجه نیروی انسانی جدیدی به جای این افراد وارد سازمان می­شوند. آنچه که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد اینست که نیروی انسانی قبلی دانش گرانبهایی را در طول سال­ها فعالیت در سازمان بدست آورده است که با خود از سازمان خارج می کند. در این پروژه با رویکرد هوش تجاری نرم افزاری کاربردی برای مدیریت دانش کارکنان ارایه شده است. با استفاده از الگوریتم متن­کاوی ابتکاری ارائه شده در این نرم­افزار می­توان هر لحظه دانش نیروی انسانی شاغل در سازمان را ذخیره کرده و دانش مفیدی را از آن استنباط کرد. با استفاده از نمودار نگاشت موجود در این نرم­افزار نیز در هر لحظه می­توان یک وضعیت از نحوه ارائه خدمت کارمندان را به مشتریان مشاهده نمود.

 

پایان نامه و مقاله

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه

 

اهمیت مقوله دانش در دهه­های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان می­باشد. امروزه سازمان­ها یکی از راه­های تمایز خود از سازمان­های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می­کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان­ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه­های دستیابی و حفظ مزیت­های رقابتی تلقی می­گردد. در این پروژه با بهره گیری از تکنیک­های هوش تجاری از قبیل متن کاوی دانش سازمانی در مرحله اول ذخیره شده و سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک دانش جدیدی را به پایگاه داده افزوده ایم. در نهایت کل پروژه را در قالب یک نرم افزار کامپیوتری که قابل نصب بر روی تمام سیستم­های کامپیوتری است، ارائه می­دهیم.

 

2-1- اهداف تحقیق

 

حفظ و نگهداری کارمندان با تجربه در هر سازمانی یکی از چالش­های اساسی در واحد نیروی انسانی به شمار می­رود که با توجه به سابقه آنها و میزان کارایی­شان با مشکلاتی همراه است. آنچه که در این میان بیشتر نمود پیدا می­کند دانش و تجربه­ای است که هر کارمند هنگام خروج از سازمان با خود از سازمان خارج می­کند. این تحقیق در راستای ایجاد سیستمی برای ثبت و بهره­گیری از این دانش در تمام قسمتهای یک سازمان خدماتی یا تولیدی قدم بر می­دارد. ایجاد دانش جدید از دانش موجود یک ایده محوری می­باشد که این تحقیق در پی رسیدن به آن است.

 

3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

ضرورت این تحقیق با پیشرفت سریع رقابت بین سازمان­ها مرتبط است. دانش در سازمان­های امروزی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت[1] سازمان­ها تلقی می­گردد. به همین جهت مدیریت دانش در سازمان­ها از اهمیتی ویژه برخوردار گردیده است. سازمان­ها در دنیای رقابتی امروز تلاش می­کنند از بهترین متخصصان و کارمندان برای انجام پروژه­های خود بهره جویند. ارزش افرینی برای هر سازمان توسط متخصصان آن شرکت یا سازمان انجام می­گیرد. که در این میان نیاز به روش یا سیستمی هست که بتواند تجربیات ارزشمند آنها را در حین کار یا در زمان رویارویی با مشتری ثبت کرده و در کل سازمان برای دیگر کارمندان نیز به اشتراک بگذارد.

 

توانایی پاسخ سریع و موثر به تغییرات نیازهای مشتریان، نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع مدیریتی است که بدون بررسی و تحلیل دقیق داده­ها و اطلاعات رخ نخواهد داد، از طرفی بررسی همه­ی داده­ها وقت­گیر است و با پاسخ سریع به نیازها مغایرت دارد؛ پس باید از هوش تجاری برای اتخاذ سریع تصمیمات مدیریتی با تحلیل داده­های مفید استفاده نمود.

 

4-1- فرضیات تحقیق

 

– برای ارائه یک نرم­افزار مدیریت دانش در سازمان نیاز به یک ابزار برنامه نویسی قدرتمند می­باشد که ما در اینجا از جاوا [2](نسخه 1.8) استفاده کرده ایم.

 

– با ورود هر دانش جدید به سیتم، کل دانش به روز رسانی می­شود.

 

– با الگوریتمی مثل الگوریتم ژنتیک [3]می­توان دانش جدید را از دانش و اطلاعات موجود استخراج نمود.

 

5-1- پیشینه تحقیق

 

در زمینه­ ارائه سیستم مدیریت دانش با استفاده از هوش تجاری تحقیقات کمی انجام گرفته شده است. در زمینه تولید نرم­افزاری برای انجام مدیریت دانش کارمندان فعالیتی انجام نگرفته شده است. در زمان شروع به کار این پایان نامه در زمینه ارائه روش و الگوریتمی که بتواند در میان متون فارسی به متن­کاوی بپردازد فعالیتی انجام نگرفته شده است. در زمینه متن کاوی با الگوریتم ژنتیک چند فعالیت­ نظری انجام گرفته شده است که در بخش ادبیات آورده شده است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...