کلید واژه‎ها: ساختار ؛ استراتژی رقابتی ؛ عملکرد سازمانی؛ تئوری مبتنی بر منابع

 

فصل اول

 

مقدمه.. 1

 

1-1- بیان مسئله.. 2

 

2-1- اهمیت و ضرورت موضوع.. 4

 

3-1- گزاره های تحقیق… 6

 

1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی.. 6

 

2-3-1- فرضیه های تحقیق.. 7

 

3-3-1- هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار 7

 

4-3-1- متغیرهای تحقیق.. 7

 

4-1- روش کلی تحقیق… 10

 

1-4-1- قلمرو مکانی-جامعه تحقیق.. 10

 

2-4-1- قلمرو زمانی تحقیق.. 10

 

3-4-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 10

 

4-4-1- روشهای گردآوری داده‌ها و ابزار مورد استفاده برای آن.. 11

 

5-4-1- روشهای تحلیل داده ها 11

 

5-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق… 11

 

فصل دوم

 

مقدمه.. 13

 

1-2- استراتژی… 13

 

1-1-2- پیشینه استراتژی.. 13

 

2-1-2- رویکردها به استراتژی.. 16

 

1-2-1-2- رویکردهای استراتژی مبتنی بر زمان شکل گیری استراتژی… 18

 

3-1-2- انواع استراتژی.. 21

 

1-3-1-2- انواع استراتژی های سازمانی… 21

 

2-3-1-2- تقسیم بندی استراتژی ها بر اساس سطوح سلسله مراتب سازمانی… 23

 

4-1-2- استراتژی های رقابتی.. 24

 

1-4-1-2- استراتژی هزینه کمتر. 25

 

2-4-1-2- استراتژی تمایز. 26

 

5-1-2- رابطه ساختار صنعت و استراتژی رقابتی 30

 

2-2- ساختار سازمانی… 32

 

1-2-2- تحقیقات مینتزبرگ در مورد انواع ساختارهای سازمانی.. 33

 

2-2-2- ابعاد مهم ساختار سازمانی.. 35

 

1-2-2-2- تمرکز. 35

 

2-2-2-2- رسمیت…. 35

 

3-2-2-2- پیچیدگی… 37

 

3-2-2- سیر تکامل ساختارهای سازمانی 39

 

3-2- پیکربندی ساختار و استراتژی… 42

 

1-3-2- رویکردهای مرتبط برای پیکربندی ساختار و استراتژی… 43

 

4-2- دیدگاه های مطرح در زمینه ارتباط استراتژی و ساختار. 4

 

1-4-2- رویکرد اقتضایی… 45

 

1-4-2- رویکرد مبتنی بر منابع 51

 

5-2- عملکرد سازمانی… 54

 

1-5-2- شاخص های سنجش عملکرد. 55

 

6-2- پیشینه تحقیق… 56

 

7-2- چارچوب نظری تحقیق… 61

 

جمع بندی مطالب… 64

 

 فصل سوم

 

مقدمه.. 66

 

1-3- روش تحقیق… 66

 

1-1-3- برحسب هدف… 66

 

2-1-3- برحسب گردآوری داده ها 67

 

2-3- جامعه آماری… 67

پایان نامه

 

 

3-3- روش نمونه گیری 68

 

4-3- تعیین حجم نمونه.. 68

 

5-3- روش جمع آوری اطلاعات… 69

 

6-3- روایی پرسشنامه 70

 

7-3- پایایی پرسشنامه 70

 

8-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 71

 

1-8-3- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف… 71

 

2-8-3- آزمون میانگین… 72

 

3-8-3- معادلات ساختاری… 73

 

فصل چهارم

 

مقدمه.. 75

 

1-4- توصیف داده های مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 75

 

1-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت…. 75

 

2-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن… 76

 

3-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات… 77

 

4-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سابقه خدمت…. 78

 

5-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر وضعیت استخدامی… 78

 

6-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر عنوان شغلی… 79  

 

2-4-آزمون کولموگروف اسمیرنوف… 80

 

3-4-بررسی وضعیت متغیرهای سه گانه در شرکت های فعال صنعت غذایی… 81

 

1-3-4- بررسی وضعیت ساختار سازمانی شرکت های فعال در صنعت غذایی… 81

 

2-3-4- بررسی وضعیت استراتژی کسب و کار شرکت های فعال در صنعت غذایی… 82

 

3-3-4- بررسی وضعیت عملکرد شرکت های فعال در صنعت غذایی… 83

 

4-4-بررسی تحلیل عاملی متغیرهای تحقیق.. 84

 

1-4-4- بررسی متغیر تمرکز. 85

 

2-4-4- بررسی متغیر رسمیت…. 89

 

3-4-4- بررسی متغیر استفاده از رسمیت…. 92

 

4-4-4- بررسی متغیر پیچیدگی… 95

 

5-4-4- بررسی متغیر  رهبری هزینه. 98

 

6-4-4- بررسی متغیر  تمایز در بازاریابی… 101

 

7-4-4- بررسی متغیر  تمایز در نوآوری… 103

 

8-4-4- بررسی متغیر  عملکرد. 106

 

9-4-4- بررسی مدل مفهومی تحقیق… 109

 

5-4- آزمون فرضیه های تحقیق… 111

 

فصل پنجم

 

مقدمه.. 116

 

1-5- پاسخ به فرضیه های پژوهشی… 116

 

1-1-5- فرضیه 1.. 116

 

2-1-5- فرضیه 2.. 117

 

3-1-5- فرضیه 3.. 117

 

4-1-5- فرضیه 4.. 117

 

2-5- پیوند یافته ها با پژوهش های پیشین… 118

 

3-5- پیشنهاد های تحقیق… 119

 

4-5- پیشنهاد برای پژوهش های آتی… 120

 

5-5- محدودیت های تحقیق… 121

 

فهرست منابع.. 121

 

مقدمه

 

اصلاح ساختار سازمانی همواره از دغدغه های مدیران است زیرا بخش مهمی از فعالیت های مدیران معطوف به سازماندهی مناسب عواملی است که مستلزم ایجاد سازمانی مناسب است. ساختار سازمانی، چارچوبی است كه بوسیله آن فعالیت های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند. هر سازمان دارای ساختار خاصی است و مهم آن است كه این ساختار به گونه ای باشد تا نه تنها عوامل انجام كار با یكدیگر هماهنگ بلكه قابل كنترل نیز باشند. ساختار سازمانی تعیین كننده روابط رسمی و نشان دهنده سطوحی است كه در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه كنترل مدیران را مشخص می كند. همچنین ساختار سازمانی دربرگیرنده طرح سیستم هایی است كه به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یكپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد. از سوی دیگر استراتژی نشان دهنده یک طرح،  چگونگی و نحوه رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد و الگو و چارچوبی برای تصمیم گیری و عمل را پیش روی سازمان قرار می دهد. در واقع استراتژی علاوه بر اینکه چشم انداز ، آرمان و جهت شرکت را تعیین می کند، به سازمان نشان می دهد که در آینده چگونه شرکت یا سازمانی خواهد بود. از آنجا که تصمیم های مربوط به ارائه محصول و یا خدمت در غالب استراتژی گنجانده می شود از این روی اهمیت اجرای موفق استراتژی عامل اساسی و حیاتی در موفقیت سازمان ها خواهد بود. اگرچه وجوه مختلف خود نشان دهنده اهمیت آن است ولی از آنجا كه ساختار سازمانی یكی از اركان مهم اجرای استراتژی است پرداختن به آن جزء لاینفك وظایف مدیران است. از آنجا كه ساختار خود موجد استراتژی است و از سویی تعیین كننده در تخصیص منابع نیز می باشد، تغییر در ساختار سازمانی همواره می بایست مورد توجه قرار گیرد. ساختار باید به گونه ای طرح ریزی شود كه اجرای استراتژی تسهیل گردد. طراحی ساختار سازمانی و اجرای موفق  استراتژی، هر دو در راستای دستیابی به عملکرد شرکت که همانا موفقیت سازمان است نقش مهمی ایفا می کند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...