2-1-4 مدیریت دانش در سازمانهای دولتی……………………………………………………    38

 

2-1-5 مدیریت دانش و یادگیری سازمانی……………………………………………………. 40

 

2-2 سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………. 40

 

2-2-1 پیدایش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 40

 

2-2-2 سرمایه اجتماعی: مفهوم…………………………………………………….. 41

 

2-2-3 مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی   45

 

2-2-4 سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف………………………………………………………    46

 

2-2-5 مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال………………………………………………………. 53

 

2-2-6 سطوح سرمایه اجتماعی………………………………………………….. 56

 

2-2-7 اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان………………………………………………….. 57

 

2-2-8 سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟………………………………………………………….. 58

 

2-2-9 مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 59

 

2-3 سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش     63

 

2-4 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. 67

 

2-4-1 نتیجه­گیری از پژوهشهای انجام شده..…………………………………………………    72

 

فصل سوم روش اجرای تحقیق…………………………………….. 73

 

3-1 روش تحقیق………………………………………………………………………….. 74

 

3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………. 74

 

3-3 حجم نمونه و نمونه­گیری   75

 

3-4 روش و ابزار جمع آوری داده­ها 76

 

3-5 روایی وپایایی از جمع­آوری داده­ها 77

 

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 79

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده­هاو یافته­های تحقیق……………………    80

 

4-1 بخش اول: تحلیلهای توصیفی پژوهش     81

 

4-2 بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی   87

 

4-2-1 بررسی فرض نرمال بودن داده­ها…………………………………………………………. 87

 

4-2-2 آزمون فرضیه­ها…………………………………………………………………. 88

 

فصل پنجم نتیجه­گیری و پیشنهادات………………………………………    91

 

5-1 نتایج آمار توصیفی…………………………………………………………………………. 92

 

5-2 نتایج استنباطی………………………………………………………………………………. 94

 

5-3 پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………. 96

 

5-4 محدودیت­های تحقیق…………………………………………………………………………. 97

 

5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 98

 

منابع…………………………………………….……………………    99

 

پایان نامه

 

ضمائم و پیوست­ها…………………………….…………………………    107

 

چکیده

 

     هدف این تحقیق سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش می­باشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه شامل شعب بانک­های غرب استان گیلان می­باشد. که در سطح واحد سازمانی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است جامعه آماری تحقیق برابر182 شعبه بانک دولتی وخصوصی در سطح 6 شهرستان (آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، بندر انزلی و صومعه­صرا) که مشغول به ارائه خدمات هستند می­باشد.که حجم نمونه 96 می­باشد. و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی داده­های از شاخص فراوانی، درصد فراوانی و از شاخص­های مرکزی استفاده شده است. و برای بررسی نرمال بودن داده­ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شده و جهت آزمون فرضیه­های تحقیق از آزمون رگریسیون استفاده شده است. یافته­ها تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش، سرمایه شناختی بر مدیریت دانش و سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش است.

 

واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه ساختاری، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، مدیریت دانش

 

1-1     مقدمه

 

      در عصر امروزی پیشرفت علم وتکنولوژی با سرعت خارق العاده در حال حرکت به سمت جلو است و جهان امروز را خیلی متفاوت از جهان دیروز گردانیده است. و همه انسان­ها و سازمان­ها تحت تأثیر این تحولات می­باشند. بانکداری امروزی با بانکداری گذشته تفاوت پیدا کرده است. و مشتری امروزی نیز با مشتری دیروزی فرق می­کند مشتری دیروز به دنبال بانک و بانکدار بود تا بتواند نیازهای خود را مرتفع و از آن بهره­مند شود ولی امروز این بانک­ها هستند که باید در این فضای کاملا رقابتی بدنبال مشتری بگردند و زمینه رضایت آن­ها را فراهم کنند. چون دیگر مشتری وقت و فرصت آن را ندارد که بدنبال بانک و بانکدار باشد. و بانک­ها باید با برخورداری از علم روز و تشخیص نیازهای مشتریان زمینه دلخواه مشتری را فراهم بیاورند. سازمان­ها باید توان این را داشته باشند که خود را با شرایط روز وفق دهند و برای این کار لازم است تا سازمان­ها از حالت یادگیری سازمانی تغییر جهت داده و به سمت مفاهیم سازمان­های یادگیرنده و سازمان­های دانشی و مدیریت دانش حرکت کنند. مدیریت دانش یکی از این مفاهیمی است که از الزامات مهم سازمان­ها می­باشد و سازمان­ها با بکارگیری مدیریت دانش امکان نوآوری در فعالیت­ها، فرایندها، خدمات خویش را فراهم می­آورند. ودر نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود می­بخشند. سازمان­ها باید توانایی این را داشته باشند تا دانش مورد نیاز را کسب و میان کارکنان نشر داده و در فعالیت­های روزانه خود بکار گیرند. پس شناخت عوامل تأثیر­گذار بر مدیریت دانش از جمله اقدامات اولیه سازمان­ها می­باشد. از طرف دیگر یکی از قابلیت­های مهم سازمانی که می­تواند به سازمان­ها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمان­های دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند سرمایه اجتماعی[1] است (پروساک و کوهن[2]، 2001). سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی[3] در سازمان­ها و جوامع ایفا می­کند. بطوری که بدون سرمایه اجتماعی کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند شد و برنامه مدیریت دانش موفقیت­آمیز نخواهد بود. برای ایجاد و تکمیل فرایند مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی جایگاه اساسی دارد (این کپن[4]،1998(. که سازمان­ها با استفاده درست از مدیریت دانش[5] و سرمایه اجتماعی می­توانند سازمان­های خود را به کمال مورد نظر برسانند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...