پایان نامه ارشد رشته مدیریت دولتی : تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب … |
2-1-4 مدیریت دانش در سازمانهای دولتی…………………………………………………… 38
2-1-5 مدیریت دانش و یادگیری سازمانی……………………………………………………. 40
2-2 سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………. 40
2-2-1 پیدایش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 40
2-2-2 سرمایه اجتماعی: مفهوم…………………………………………………….. 41
2-2-3 مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی 45
2-2-4 سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف……………………………………………………… 46
2-2-5 مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال………………………………………………………. 53
2-2-6 سطوح سرمایه اجتماعی………………………………………………….. 56
2-2-7 اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان………………………………………………….. 57
2-2-8 سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟………………………………………………………….. 58
2-2-9 مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 59
2-3 سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش 63
2-4 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. 67
2-4-1 نتیجهگیری از پژوهشهای انجام شده..………………………………………………… 72
فصل سوم روش اجرای تحقیق…………………………………….. 73
3-1 روش تحقیق………………………………………………………………………….. 74
3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………. 74
3-3 حجم نمونه و نمونهگیری 75
3-4 روش و ابزار جمع آوری دادهها 76
3-5 روایی وپایایی از جمعآوری دادهها 77
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها 79
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادههاو یافتههای تحقیق…………………… 80
4-1 بخش اول: تحلیلهای توصیفی پژوهش 81
4-2 بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی 87
4-2-1 بررسی فرض نرمال بودن دادهها…………………………………………………………. 87
4-2-2 آزمون فرضیهها…………………………………………………………………. 88
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات……………………………………… 91
5-1 نتایج آمار توصیفی…………………………………………………………………………. 92
5-2 نتایج استنباطی………………………………………………………………………………. 94
5-3 پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………. 96
5-4 محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………. 97
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 98
منابع…………………………………………….…………………… 99
ضمائم و پیوستها…………………………….………………………… 107
چکیده
هدف این تحقیق سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه شامل شعب بانکهای غرب استان گیلان میباشد. که در سطح واحد سازمانی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است جامعه آماری تحقیق برابر182 شعبه بانک دولتی وخصوصی در سطح 6 شهرستان (آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، بندر انزلی و صومعهصرا) که مشغول به ارائه خدمات هستند میباشد.که حجم نمونه 96 میباشد. و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی دادههای از شاخص فراوانی، درصد فراوانی و از شاخصهای مرکزی استفاده شده است. و برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شده و جهت آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون رگریسیون استفاده شده است. یافتهها تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش، سرمایه شناختی بر مدیریت دانش و سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش است.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه ساختاری، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، مدیریت دانش
1-1 مقدمه
در عصر امروزی پیشرفت علم وتکنولوژی با سرعت خارق العاده در حال حرکت به سمت جلو است و جهان امروز را خیلی متفاوت از جهان دیروز گردانیده است. و همه انسانها و سازمانها تحت تأثیر این تحولات میباشند. بانکداری امروزی با بانکداری گذشته تفاوت پیدا کرده است. و مشتری امروزی نیز با مشتری دیروزی فرق میکند مشتری دیروز به دنبال بانک و بانکدار بود تا بتواند نیازهای خود را مرتفع و از آن بهرهمند شود ولی امروز این بانکها هستند که باید در این فضای کاملا رقابتی بدنبال مشتری بگردند و زمینه رضایت آنها را فراهم کنند. چون دیگر مشتری وقت و فرصت آن را ندارد که بدنبال بانک و بانکدار باشد. و بانکها باید با برخورداری از علم روز و تشخیص نیازهای مشتریان زمینه دلخواه مشتری را فراهم بیاورند. سازمانها باید توان این را داشته باشند که خود را با شرایط روز وفق دهند و برای این کار لازم است تا سازمانها از حالت یادگیری سازمانی تغییر جهت داده و به سمت مفاهیم سازمانهای یادگیرنده و سازمانهای دانشی و مدیریت دانش حرکت کنند. مدیریت دانش یکی از این مفاهیمی است که از الزامات مهم سازمانها میباشد و سازمانها با بکارگیری مدیریت دانش امکان نوآوری در فعالیتها، فرایندها، خدمات خویش را فراهم میآورند. ودر نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. سازمانها باید توانایی این را داشته باشند تا دانش مورد نیاز را کسب و میان کارکنان نشر داده و در فعالیتهای روزانه خود بکار گیرند. پس شناخت عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش از جمله اقدامات اولیه سازمانها میباشد. از طرف دیگر یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند سرمایه اجتماعی[1] است (پروساک و کوهن[2]، 2001). سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی[3] در سازمانها و جوامع ایفا میکند. بطوری که بدون سرمایه اجتماعی کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند شد و برنامه مدیریت دانش موفقیتآمیز نخواهد بود. برای ایجاد و تکمیل فرایند مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی جایگاه اساسی دارد (این کپن[4]،1998(. که سازمانها با استفاده درست از مدیریت دانش[5] و سرمایه اجتماعی میتوانند سازمانهای خود را به کمال مورد نظر برسانند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:37:00 ب.ظ ]
|