پایان نامه ارشد زبان و ادبیات فارسی: موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ای |
2-7 اختیارات شاعری ……………………………………………………………………………38
فصل سوم: موسیقی کناری اشعار اوحدی
3-1 موسیقی کناری……………………………………………………………………………..41
3-1-1 قافیه ……………………………………………………………………………………..41
3-1-2 قافیه و انواع آن در اشعار اوحدی ………………………………………………..42
3-1-2-1 قافیه بدیعی …………………………………………………………………………..49
3-1-2-2 قافیه متوازی …………………………………………………………………………..51
3-1-2-3 قافیه میانی ………………………………………………………………………….51
3-1-2-4 همسانی قافیه و ردیف ……………………………………………………………..52
3-1-2-5 تکرار قافیه ……………………………………………………………………………54
3-1-2-5-1 ردالقافیه …………………………………………………………………………55
3-1-3 عیوب قافیه ……………………………………………………………………………..57
3-1-4 ردیف …………………………………………………………………………………….61
3-1-4-1 ردیف در دیوان اوحدی………………………………………………………….63
3-1-4-2 کاربرد ردیف در اشعار اوحدی ………………………………………………..63
3-1-4-3 انواع ردیف در اشعار اوحدی ……………………………………………………65
3-1-4-4 ردیف آغازی ………………………………………………………………………..70
3-1-4-5 ردیف میانی ………………………………………………………………………..72
3-1-4-6 ردیف از نظر کوتاهی و بلندی…………………………………………………….72
3-1-4-7 ردیف از نظر موسیقایی و بلاغی ………………………………………………..74
3-1-4-7-1تکرار در ردیف ……………………………………………………………….74
3-1-4-7-2 ردیف و واج آرایی …………………………………………………………..75
3-1-4-7-3 تناسب در ردیف…………………………………………………………………..76
3-1-4-7-4 ردیف و تضاد ……………………………………………………………………..76
3-1-5 هنجارگریزی ردیف ……………………………………………………………………..77
فصل چهارم: موسیقی درونی اشعار اوحدی
4-1 موسیقی درونی ………………………………………………………………………….81
4-2 موسیقی درونی در اشعار اوحدی ……………………………………………………..81
4-2-1 تکرار………………………………………………………………………………………81
4-2-1-1 تکرار کلمه…………………………………………………………………….81
4-2-1-1-1 رد العجز علی الصدر …………………………………………………………..82
4-2-1-2تکرار حروف یا آهنگ کلام…………………………………………………….83
4-2-1-3 تکرار واج یا واج واج آرایی ……………………………………………………84
4-2-2جناس ……………………………………………………………………………………84
4-2-2-1 جناس اشتقاق……………………………………………………………………….85
4-2-2-2 جناس شبه اشتقاق ……………………………………………………………….85
4-2-2-3 جناس تام ……………………………………………………………………………86
4-2-2-4 جناس خط یا مصحف ……………………………………………………………87
4-2-2-5 جناس زاید یا افزایشی……………………………………………………….87
4-2-2-6 جناس قلب ……………………………………………………………………….88
4-2-2-7 جناس لاحق ………………………………………………………………………..89
4-2-2-8 جناس مضارع ………………………………………………………………….89
4-2-2-9 جناس مرکب ………………………………………………………………………90
4-2-2-10جناس ناقص یا محرّف ……………………………………………………..90
فصل پنجم: موسیقی معنوی اشعار اوحدی
5-1 موسیقی معنوی………………………………………………………………………….93
5-2 موسیقی معنوی در اشعار اوحدی …………………………………………………93
5-2-1 ارسال المثل (تمثیل) ……………………………………………………………….93
5-2-2 استخدام ………………………………………………………………………………95
5-2-3 ایهام (توریه) …………………………………………………………………………..96
5-2-3-1 ایهام تناسب ………………………………………………………………..97
5-2-3-2 ایهام تضاد ………………………………………………………………………..98
5-2-4 تجاهل العارف ……………………………………………………………………….98
5-2-5 تجرید ……………………………………………………………………………………..99
5-2-6 تضاد (طباق) …………………………………………………………………….100
5-2-7 تلمیح ………………………………………………………………………………..101
5-2-8 تنسیق الصفات ……………………………………………………………………….114
5-2-9 جمع …………………………………………………………………………………..115
5-2-9-1 جمع با تفریق ……………………………………………………………………115
5-2-9-2 جمع با تقسیم ……………………………………………………………………..116
5-2-10 حسن تعلیل ………………………………………………………………………….117
5-2-11 حسن مطلع …………………………………………………………………………..117
5-2-12 حسن مقطع …………………………………………………………………………118
5-2-13 سیاقة الاعداد (اعداد) ………………………………………………………………118
5-2-14 سوال و جواب ……………………………………………………………………….119
5-2-15 لف و نشر …………………………………………………………………………120
5-2-16 مراعات النظیر ………………………………………………………………….121
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………..123
فهرست منابع …………………………………………………………………………124
چکیده:
موسیقی شعر از عوامل موثر و مهمی است که به شکل گیری ساختار شعر و تاثیرگذاری آن کمک می کند. شعر اساساً وسیله بیان و آیینه انعکاس احساسات درونی هر شاعر است که ابزار بیان این عواطف و احساسات، موسیقی شعر است و اوحدی برای تبیین عواطف، افکار، اندیشه ها و علایق و سلایق خود، از عوامل تاثیر گذاری موسیقی بهره گرفته است.
در این رساله که هرچند گامی است کوچک برای آشنایی هر چه بهتر با عواطف، افکار و سبک اشعار اوحدی؛ کوشش شده است که موسیقی اشعار وی، از لحاظ موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی (وزن، قافیه و ردیف و نیز انواع آرایههای لفظی و معنوی) که هر کدام به نوعی در شکل گیری و تاثیرگذاری موسیقی شعر و نایل شدن شاعر به اهداف خود؛ یعنی نفوذ در دلها و تحریک عواطف و احساسات، کمک می کنند؛ مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.
در اشعار اوحدی اوزان مختلف و مستعمل عروضی و بهرهگیری از اوزان نادر و اختیارات شاعری قابل توجه است؛ انواع قافیه و ردیف در آن ایفای نقش دارند. در آرایههای لفظی (انواع جناسها، ردالعجز، تکرار و…) گوشنواز میباشد، شگردهای هنری معنوی شاعر، مانند (ایهام، تلمیح، تضاد، مراعات نظیر و…) با هنرمندی در اشعار اوحدی به کار گرفته شده اند.
پیشگفتار:
از عواملی که موجب شد، موضوع موسیقی شعر در دیوان اوحدی، برای این پایان نامه مدنظر قرار گیرد، دلبستگی فراوان به مسائل و مباحث موسیقی شعر به ویژه اشعار اوحدی است، جرقه علاقه به انجام این کار، از دوران کارشناسی و از کلاس عروض و قافیه جناب آقای دکتر صدقی در من ایجاد شد و همواره مترصد فرصتی بودم که در این مورد بیشتر به تحقیق و کاوش بپردازم؛ تا اینکه در دوره کارشناسی ارشد، موضوع پایان نامه، تحت عنوان موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغهای، با راهنمایی استاد گرانقدرم آقای دکتر صدقی و با مشاوره استاد ارجمند، جناب آقای دکتر گلی به گروه زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد و از طرف گروه محترم تصویب شد، با علاقه فراوان شروع به کار کردم و برای تحقیق و تدوین آن تا جایی که میسّر بود به منابع متعدد مراجعه نمودم، در طول این مدت پشتیبان و مشوّق من استاد راهنمای گرامیم بودند که با سعه صدر و گشاده رویی راهنمایی های ارزنده خود را از بنده دریغ نکردند و مرا به ادامه راه دلگرم نمودند.
بیان مسئله:
یکی از عوامل موثر و مهمّی که به شکل گیری ساختار شعر و تاثیرگذاری آن کمک می کند، موسیقی شعر است؛ بنابراین کشف این ظرایف و دقایق و تبیین و تحلیل آنها در مجموعه اشعار اوحدی مراغهای، ضروری به نظر می رسد و در نوع خود می تواند مفید باشد.
فرضیه ها و اهداف پژوهشی:
فرض بر این است که اوحدی مراغه ای برای شکل گیری اشعار خود از اوزان متنوعی بهره گرفته و از بحرهایی از قبیل رمل، هزج، رجز، خفیف، مجتث و نظایر آن سود جسته است و برای دل انگیز کردن و موثر نمودن تاثیر سخن منظوم خود از موسیقی درونی (ترکیب و آرایش واژه) غافل نبوده است.
کشف زوایا و بیان مباحث مختلف موسیقی شعر دیوان اوحدی مراغهای، از قبیل اوزان مختلف اشعار و زحافات آن ها، مباحث مربوط به ردیف و قافیه و نیز موسیقی درونی، از جمله اهداف پژوهشی این تحقیق خواهد بود.
پیشینه تحقیق:
در مورد موسیقی شعر برخی شعرا؛ از جمله موسیقی شعر غزلیات شمس با راهنمایی دکتر احمد گلی، موسیقی شعر دیوان هوشنگ ابتهاج، با راهنمایی دکتر ناصر علیزاده، تحقیقاتی انجام شده است؛ ولی تا جایی که معلوم است تحقیقی در این مورد و با این عنوان در دیوان اوحدی مراغه ای صورت نگرفته است.
مقدمه:
بــه نـام آنکـه مـا را نـام بخـشیـد زبـان را در فصـاحت کـام بخـشیـد
(اوحدی مراغه ای)
اوحدی مراغهای (اصفهانی) از شاعران و عارفان توانای قرن هفتم و هشتم و معاصر ایلخانان مغول است که به علت هم عصری با شاعر نامداری چون حافظ شیرازی، نتوانست آنگونه که باید بدرخشد. تاریخ ولادت وی بر ما معلوم نیست و در منابع قدیمی ذکر نشده است، ولی شرح حال نویسان معاصر با توجه به بیتی از مثنوی جام جم وی که در آن به تاریخ اتمام کتاب در سال 733 و نیز بیتی از همان مثنوی که در آن به شصت سالگی خود اشاره کرده است، تاریخ ولادت او را حدود 670 الی 673 رقم زده اند.
چــون ز تــاریـخ بــرگـرفـتـم فــال هفـتـصـد رفتــه بود و سی و سـه سال
(اوحدی مراغه ای، 1375: 672)
اوحــدی شصـت سـال سخـتی دیـد تـا شـبـی روی نیــک بخـتــی دیــد
(همان: 649)
در کتب قدیمی به نام پدر اوحدی اشارهای نشده، جز در ریحانة الادب که نام پدر وی «حسین» ثبت شده است (مدرس تبریزی، 1369:202)؛ همچنین بر روی سنگ قبر وی به نام پدرش حسین اشاره شده است.
درباره زادگاه اوحدی و این که مولدش مراغه بوده یا اصفهان بین نویسندگان اختلاف نظر وجود دارد، برخی مولد او را به دلیل اصفهانی بودن پدرش اصفهان می دانند (جامی،1366:672، خواندمیر، 1379:58) و برخی نیز زادگاه او را مراغه می دانند (دولتشاه سمرقندی، 1338: 157، شوشتری، ج2، 1334: 121) از آن جا که وی مدت زیادی از عمرش را در مراغه سپری کرده و در همانجا نیز وفات یافته است، بیشتر به اوحدی مراغه ای شهرت دارد.
عده ای معتقدند اوحدی نخست صافی تخلص می کرده است؛ از جمله «صاحب تذکرة صحف ابراهیم و به تقلید از او محمد علی تربیت مولف کتاب دانشمندان آذربایجان و نویسندة کتاب ریحانه الادب و محمود فرّخ و… و بالاخره دکتر ذبیح الله صفا در تاریخ ادبیات خود به استناد ابیات زیر از روی تسامح و تساهل تخلص آغاز شاعری اوحدی را صافی ثبت کردهاند» (گلی، مقدمه و گزینش و گزارش غزلیات اوحدی، 1387: 11).
جـانـا تـو بـه حسـن اگر نلافی پیـداست کـاندر دهنت موی شکـافی پیـداسـت
مــا را دل سـخــت تــو در آییـنه بــزم مـاننـده سنگ از آب صافی پیـداسـت
(ص434،بب11و12 )
خورشید که خاک ازو چـو زر می گـردد از شـوق رخ تـو در بـدر مـی گـردد
یک جرعه می صاف تو در صافی ریخت شد مست و درین میان بسر می گردد
(ص439،بب54و55)
صـافی چــو تـو را دیـد روان می نـالـد بـر سیـنه ز غـم سنگ زنـان می نالـد
گفتی تـو کـه نالیـدن صـافی از چیـست جـانش به لب آمدست از آن می نالـد
(ص 442،بب77و78)
در همه موارد بالا مراد از «صافی» نام رودی در مراغه است که به «صافی» یا «صافی رود» مشهور بوده است (همان). برخی نیز معتقدند وی مرید شیخ اوحدالدین کرمانی بوده و دست ارادت به وی داده و تخلص خود را از نام او گرفته است (دولتشاه سمرقندی، 1338:157، هدایت، بی تا:35)، ولی این فرضیه با توجه به «سال وفات اوحدالدین کرمانی (م 634 یا 635ه) و سال تقریبی ولادت اوحدی (حدود 673ه) تعارض دارد» (صفا، ج3، 1368:831)، بنابراین اوحدی تخلص خود را از نام خود که اوحدالدین بوده، گرفته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:31:00 ق.ظ ]
|