3-5. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق…………….. 58

 

3-5-1. هوش تجاری…………………….. 58

 

3-5-2. بلوغ سیستم های هوش تجاری…………………….. 59

 

3-5-3. کیفیت محتوایی و دسترسی اطلاعات…………………….. 60

 

3-5-4. استفاده از اطلاعات در فرآیندهای کسب و کار…………. 62

 

3-5-5. فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی…………………….. 62

 

3-6. ابزار جمع آوری داده ها…………………… 67

 

3-6-1. روایی پرسشنامه……………………. 67

 

3-6-2. پایایی پرسشنامه……………………. 68

 

3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………… 69

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها…………………… 71

 

4-1. مقدمه……………………. 72

 

4-2. ویژگی های پاسخ گویان……………………. 72

 

4-2-1. جنسیت…………………….. 72

 

4-2-3. میزان تحصیلات…………………….. 73

 

4-3. تجزیه و تحلیل های تک متغیره…………………… 74

 

4-3-1. بلوغ سیستم هوش تجاری…………………….. 74

 

4-3-2. کیفیت محتوای اطلاعات…………………….. 75

 

4-3-3. کیفیت دسترسی اطلاعات…………………….. 76

 

4-3-4. استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار……….. 76

 

4-3-5. فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی……………………. 77

 

4-4. تجزیه و تحلیل های دو متغیره…………………… 78

 

4-4-1. بررسی بلوغ سیستم هوش تجاری و کیفیت محتوای اطلاعات……….. 78

 

4-4-2. بررسی رابطه بلوغ سیستم هوش تجاری و کیفیت دسترسی اطلاعات…….. 79

 

4-4-3. بررسی رابطه کیفیت محتوای اطلاعات و استفاده از آن در فرآیند کسب و کار…….80

 

4-4-4. بررسی رابطه ی بین کیفیت دسترسی اطلاعات و استفاده از آن در فرآیند کسب و کار ….81

 

4-5. تجزیه و تحلیل چند متغیره ……………………82

 

4-5-1. رگرسیون چندگانه مرحله اول……………………. 83

 

4-5-2. رگرسیون مرحله دوم…………………… 86

 

4-5-3. رگرسیون مرحله سوم…………………… 89

 

4-5-4. بررسی تاثیر غیر مستقیم بلوغ هوش تجاری بر متغیر وابسته……….. 93

 

4-5-5. رگرسیون مرحله چهارم…………………… 94

 

4-6. آزمون فرضیه ها…………………… 101

 

4-7. جمع بندی و نتیجه گیری…………………….. 104

 

پایان نامه و مقاله

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات…………………….. 107

 

5-1. مقدمه……………………. 108

 

5-2. یافته های پژوهش……………………… 108

 

5-3. محدودیت های تحقیق…………………….. 112

 

5-4. پیشنهادات تحقیق…………………….. 113

 

5-4-1. پیشنهادات کاربردی…………………….. 113

 

5-4-2. پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی…………………….. 115

 

فهرست منابع……………………. 117

 

چکیده:

 

امروزه داشتن توان رقابتی اساس بقای سازمان ها است و برخورداری از توان رقابتی و حفظ آن بیش از هر چیزی نیازمند اطلاعات است. هوش تجاری فرایند مداومی است که اطلاعات قابل استفاده ای را در اختیار تصمیم گیرندگان می گذارد و سیستم هوش تجاری، دستیابی به داده ها و اطلاعات در فرآیند کسب و کار را فراهم می نماید. به همین منظور هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر بلوغ سیستم هوش تجاری بر استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار است که در این بین متغیر های کیفیت محتوای اطلاعات و کیفیت دسترسی اطلاعات نقش واسطه را داشته و فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته شده اند. این تحقیق در بین مدیران شعب بانک صادرات ایران در استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است که تعداد آن 116 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده است. داده های گردآوری شده با استفاده از spss 18 و از طریق همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از پژوهش تاثیر مثبت بلوغ هوش تجاری بر استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار را تایید می کند. علاوه بر این، فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی تاثیر مثبت بر رابطه بین کیفیت محتوای اطلاعات و کیفیت دسترسی اطلاعات بر استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار دارد.

 

1-1- مقدمه

 

امروزه داشتن توان رقابتی اساس بقای سازمان ها است و برخورداری از توان رقابتی و حفظ آن بیش از هر چیزی نیازمند اطلاعات است. به طوری که گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به کسب و کار سازمان نقشی حیاتی در بقای سازمان دارد. هر قدر سازمان ها اطلاعات بیشتری را به دست آورند احتمال آنکه تصمیمات موثرتری گرفته و به موفقیت دست یابند، افزایش می یابد.

 

هوشمندی تجاری به عنوان یک ابزار استراتژیک و یکی از زمینه های رشد کسب و کار در دنیا به شمار می رود. آن همچنین از جمله تکنیک های مهم در ایجاد مزیت رقابتی است.

 

هوش تجاری فرایند مداومی است که اطلاعات قابل استفاده ای را در اختیار تصمیم گیرندگان می گذارد. آن دستیابی به داده ها و اطلاعات در فرآیند کسب و کار را فراهم می نماید. هوش رقابتی به شرکت ها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای را پیرامونه همه امور خود از جمله بازاریابی؛ تحقیق و توسعه؛ سرمایه گذاری و راهبردهای کسب و کار اتخاذ کنند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...