2-2-6-3 چرخه حیات سرویس مرکب……………….. 25

 

2-2-6-4 ساختارهای ترکیب وب سرویس………………… 29

 

2-2-6-5 محدودیت‌ها در ترکیب وب سرویس‌ها……………… 32

 

2-2-7 معیارهای کیفیت سرویس………………… 33

 

2-2-7-1 انواع معیارهای کیفیت سرویس………………… 35

 

2-3 کارهای مرتبط……………….. 36

 

2-3-1 چارچوب Boumhamdi و Jarir………………

 

2-3-2 چارچوب DynamiCoS………………

 

2-3-3 دیدگاه Chan و Lyu………………

 

2-3-4 دیدگاه Yang و Chun-Hung………………

 

2-3-5 چارچوب METEOR………………

 

2-3-6 چارچوب SODIUM ………………

 

2-3-7   دیدگاه Yau و Yin………………

 

2-3-9 چارچوب WSSR_Q ………………

 

2-3-10 رویکرد WSMX………………

 

2-3-11 دیدگاه Chaari و Badr و Biennier………………

 

2-3-12 دیدگاه MOGA ………………

 

۲-۳-۱۳ جمع بندی از کارهای مرتبط……………….. 46

 

فصل 3 : روش تحقیق……………….. 49

 

3-1 مقدمه………………. 50

 

3-2 معماری ارائه داده شده……………… 50

 

3-2-1 درخواست سرویس………………… 52

 

3-2-2 انتخاب سرویس‌های کاندید………………. 52

 

3-2-3 رویکرد ترکیب وب سرویس‌ها ………………55

 

3-3 فرمول بندی و بی مقیاس سازی معیار‌های کیفیت سرویس…………. 56

 

3-4 محاسبه میزان برازندگی یک سرویس مرکب……………….. 58

 

3-5 رویکرد‌های فرا مکاشفه‌ای……………….. 67

 

3-5-1 نمایش جواب مسئله………………. 67

 

3-5-2 رویکرد ژنتیک………………… 68

 

3-5-2-1 ساختار كلی الگوریتم ژنتیك………………… 69

 

3-5-2-2 مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک………………… 71

 

3-5-2-2-1 ایجاد جمعیت اولیه………………. 71

 

3-5-2-2-2 عملگر‌های ژنتیک………………… 71

 

3-5-2-2-3 انتخاب……………….. 73

 

3-5-2-2-4 تابع برازش………………… 74

 

3-5-3 رویکرد رقابت استعماری……………….. 74

 

3-5-3-1 شکل دهی امپراطوری‌های اولیه………………. 75

 

3-5-3-2 حرکت مستعمره‌ها به سمت امپریالیست……………….. 77

 

3-5-3-3 جابه جایی موقعیت مستعمره و امپریالیست……… 79

 

3-5-3-4 قدرت کل یک امپراطوری……………….. 80

 

3-5-3-5 رقابت استعماری……………….. 80

 

3-5-4 رویکرد جریان آب……………….. 82

 

3-5-4-1 عملگرهای جریان آب……………….. 84

 

3-5-4-1-1 ایجاد جمعیت اولیه………………. 85

 

3-5-4-1-2 انشعاب و حرکت جریان آب……………….. 85

 

3-5-4-1-3 ادغام جریان‌ها ………………88

 

3-5-4-1-4 تبخیر و بارش………………… 89

 

3-5-4-1-5 جستجوی همسایگی……………….. 89

 

فصل 4 : محاسبات و یافته‌های تحقیق……………….. 91

 

4-1 مقدمه………………. 92

 

4-2 تنظیم پارامتر رویکرد های فرا مکاشفه‌ای……………….. 92

 

4-3 ارزیابی و کارایی رویکردها……………… 96

 

4-4 مشاهده نتایج……………….. 98

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

4-4-1: تأثیر افزایش تعداد سرویس‌های انتزاعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده… 98

 

4-4-2 تأثیر افزایش تعداد سرویس‌های واقعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده….. 101

 

4-4-3 مقایسه کارایی رویکرد های فرا مکاشفه‌ای و روش دقیق…………102

 

4-4-4 مقیاس پذیری……………….. 105

 

4-4-5 کارایی……………….. 106

 

فصل 5 : نتیجه گیری و پیشنهادات……………….. 107

 

5-1 مقدمه………………. 108

 

5-2 مزایای رویکرد ارائه شده……………… 109

 

5-3 عملکرد رویکرد های ارائه شده……………… 110

 

5-4 تحقیقات آتی……………….. 112

 

منابع و مآخذ………………. 113

 

چکیده:

 

با رشد و گسترش معماری سرویس گرا و افزایش روز افزون تعداد وب سرویس‌ها، تقاضا برای استفاده از آن‌ها رشد چشمگیری داشته است. برای پاسخگویی به اکثر فرایندهای تجاری و کسب و کارهای نسبتا پیچیده ممکن است یک سرویس منفرد وجود نداشته باشد، بنابراین بایستی چند سرویس را با یکدیگر ترکیب نموده تا سرویس مناسبی به وجود آید. ترکیب وب سرویس‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه معماری سرویس گرا می‌باشد هر وب سرویس ممکن است پیاده سازی‌های متفاوت با عملکرد‌های مشابه‌ای داشته باشد اما آن چیزی که موجب تمایز بین سرویس‌های مشابه می‌شود، معیارهای کیفیت سرویس است. در این تحقیق مسئله ترکیب وب سرویس‌ها با توجه به معیارهای کیفیت سرویس مورد بررسی قرار گرفته و معماری برای ترکیب خودکار وب سرویس‌ها ارائه شده است که در آن در ابتدا کاربران نیازهای عملیاتی و غیرعملیاتی خود را توسط یک واسط کاربری وارد سیستم می‌کنند در ادامه رویکرد فرا مکاشفه‌ای برای ترکیب وب سرویس‌ها توسعه داده شده است تا در یک زمان معقول بهینه‌ترین ترکیب برای برآورده سازی نیازهای کاربران را بیابیم. برای ترکیب وب سرویس‌ها از سه رویکرد فرا مکاشفه‌ای استفاده کردیم; (1) رویکرد جریان آب که دارای اندازه پویای عامل‌های حل است تا ضعف‌های رویکرد‌های جمعیت گرا و نقطه گرا را پوشش دهد، (2) رویکرد رقابت استعماری و (3) رویکرد ژنتیک. هر یک از رویکرد های ارائه شده توسط زبان برنامه نویسی c# پیاده سازی شده و نتایج حاصله از آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمودیم.

 

فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه

 

امروزه سازمان‌ها به دلیل افزایش جریان اطلاعات در محیط‌های داخل و خارج سازمان و مدیریت این جریان اطلاعات به ناچار باید از مزایای فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی استفاده نمایند. این گونه سیستم‌ها باید با سایر سیستم‌های اطلاعاتی در بخش‌های مختلف سازمان در تعامل و ارتباط باشند. برای دست‌یابی به یکپارچگی در سطح وسیع، سیستم‌های اطلاعاتی باید قابلیت‌هایی نظیر : انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و سازگاری سیستم‌های قدیمی با سیستم جدید را دارا باشند. معماری سرویس گرا (SOA) الگوی جدیدی را در پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی ارائه می‌دهد و این امکان را به توسعه‌دهندگان سیستم‌ها می‌دهد تا بیشتر تمرکزشان به تحقق ویژگی‌هایی باشد که سازمان‌ به آن‌ها نیاز دارد و این امر توسط پروتکل‌های ارتباطی استاندارد، واسط‌های کاربر، جریان‌های کاری و خدمات مدیریت زیرساخت‌ها صورت می‌پذیرد [2].

 

در واقع تکامل و رشد معماری سرویس گرا به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا تمام قابلیت‌های خود را در قالب سرویس ارائه دهند، در این نوع از سازمان‌ها فرآیند‌های کاری از مرز‌های سازمانی فراتر رفته و بین تولید‌کنندگان مواد اولیه، مشتریان و تمامی شرکا ارتباط برقرار می‌کنند.

 

بعد از رشد چشم‌گیر ارتباطات به دلیل گسترش استفاده از اینترنت معماری سرویس گرا به موضوع مهمی در کسب‌وکار و محافل علمی در دنیا تبدیل شده است. نرم افزار‌های معماری سرویس گرا در حوزه تجارت الکترونیک و یکپارچه‌سازی نرم افزار‌های سازمانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای معماری سرویس گرا لایه های متفاوتی را می‌توان در نظر گرفت شکل 1-1 لایه‌های اصلی این معماری را نشان می‌دهد که شامل لایه کسب و کار، لایه سرویس و لایه نرم افزار است [3].

 

یکی از نقاط قوت معماری سرویس گرا قابلیت آن در همگون سازی عملیات بین سیستم‌های اطلاعاتی ناهمگون می‌باشد. معماری سرویس گرا برای یکپارچه‌سازی و ارتباط بین سیستم‌های اطلاعاتی از وب سرویس‌ها استفاده می‌کند. با پیشرفت معماری سرویس گرا وب سرویس‌ها محبوبیت بسیاری یافته و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها تجاری توسط این تکنولوژی صورت می‌پذیرد.

 

اگرچه پتانسیل واقعی سرویس‌ها و معماری سرویس گرا زمانی مشخص می‌شود که برای پاسخگویی به نیاز جدید مشتریان، ترکیبی از سرویس‌های موجود را در کنار هم قرار دهیم. به عبارت دیگر زمانی ما به ترکیب وب سرویس‌ها[1] نیازمند خواهیم بود که به تنهایی یک سرویس نتواند پاسخگو درخواست‌های پیچیده مشتریان باشد اما با ترکیب نمودن آن‌ها توابع و قابلیت‌های متنوع سرویس‌ها در کنار هم می‌توانند پاسخگو نیاز‌ها و درخواست‌های پیچیده مشتریان باشد [4].

 

روز به روز تعداد وب سرویس‌ها با عملکردها و قابلیت‌های مشابه در محیط‌های شبکه‌ای و اینترنت در حال افزایش می‌باشد حال کاربران و توسعه‌دهندگان سیستم‌های اطلاعاتی چگونه می‌توانند مناسب‌ترین سرویس از بین وب ‌سرویس‌های موجود را کشف و انتخاب[2] کنند.

 

سفارش دهندگان سرویس‌های وب معمولاً نیازمندی‌های غیرعملیاتی خود را با استفاده از یکسری معیار‌های کیفی بیان می‌دارند. کیفیت سرویس[3] قابلیت‌های یک محصول یا سرویس برای مواجه شدن با نیازمندی‌های غیرعملیاتی کاربر را توصیف می‌کند و این معیارهای کیفی می‌توانند به عنوان یک محک زن برای تفاوت و برتری دادن بین سرویس‌ها و فراهم آورندگان سرویس‌ها مورد استفاده قرار گیرند [5].

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...