پایان نامه ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک: تدوین استراتژی بر اساس Swot و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) |
2-1-5- برخی مدلها و رویكردهای برنامهریزی استراتژیک……………………….. 20
1- فرآیند برنامهریزی جامع…………………………………. 20
2- مدل استراتژی صنعتی…………………………………. 21
3- تدوین و تعیین استراتژی مناسب………………………………….. 22
4- مدل فیلیپس…………………………………… 24
5- مدل رایت………………………………….. 25
6- مدل فریمن یا ذینفعان………………………………… 27
7- مدل تحلیل رقابتی…………………………………. 28
8- مدل هیل…………………………………. 29
9- مدل خطمشی هاروارد………………………………… 30
10- نظامهای برنامهریزی استراتژیك………………………………….. 31
11- برنامهریزی استراتژیك بعنوان قالبی برای نوآوری……………. 31
12- افزونگری منطقی…………………………………. 32
13- مذاكرات استراتژیك………………………………….. 32
14- مدل مدیریت مسائل استراتژیك………………………………….. 33
15- مدل استراتژی چافی…………………………………. 33
16- مدل فرد آر دیوید………………………………… 34
2-1-6- نوعشناسی استراتژیها ………………………………..43
2-1-6-1- انواع استراتژیها از نظر مایلز واسنو………………………………… 43
2-1-6-2- انواع استراتژیها از نظر « فرد. آر. دیوید »…………………….44
2-1-6-3- استراتژیهای سازمانهای بخش دولتی از دیدگاه روبین………….. 49
2-1-6-4- انواع استراتژیها از نظر بری…………………………………. 50
2-1-6-5- انواع استراتژی مینتزبرگ و واترز………………………………..51
2-1-6-6- شیوهها و استراتژیهای گولد وكمبل…………………………………. 53
2-2- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته………………………………… 54
2-2-1- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته داخلی………………. 54
2-2-2- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی…………………. 58
2-2-3- جمعبندی مطالعات و تحقیقات مشابه………………………………… 64
2-3- انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان کیش…………………………………… 68
2-4- چشم انداز انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان کیش…………………. 69
فصل سوم – روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………… 72
3-2- روش تحقیق…………………………………. 72
3-3- جامعه آماری…………………………………. 72
3-4- ابزار جمع آوری داده ها ………………………………..72
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات…………………………………. 73
3-5-1- فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) فازی…………………………………. 74
3-5-2- ماتریس SWOT انجمن سرمایه گذاری و کارآفرینی کیش……………. 73
فصل چهارم – نتایج
4-1- مقدمه………………………………… 82
4-2- مشخصات پاسخگویان………………………………… 83
4-2-1- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت……………… 83
4-2-2- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر تأهل………………… 84
4-2-3- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن……………………. 85
4-2-4- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر میزان تحصیلات……… 86
4-3- رویکردFANP در تحلیل استراتژی های SWOT انجمن سرمایه گذاری و کارآفرینی کیش……. 87
4-3-1- مراحل بهدست آوردن وزن مؤلفهها با تحلیل شبکه ای فازی (FANP)……………
4-3-2- رویکرد FANP در استراتژیO S…………………………………
4-3-3- رویکرد FANP در استراتژیT S…………………………………
4-3-4- رویکرد FANP در استراتژیO W…………………………………..
4-3-5- رویکرد FANP در استراتژیWT…………………………………
فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه………………………………… 108
5-2- با توجه به مسئله اصلی تحقیق، سؤالات به صروت زیر نیز مطرح گردید…… 108
5-3- یافتهها……………………………….. 113
5-4- بحث………………………………….. 122
5-5- پیشنهادات كاربردی…………………………………. 124
5-6- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده……………………………….. 127
فهرست منابع
منابع فارسی…………………………………. 130
منابع غیرفارسی…………………………………. 132
پیوست ها
پیوست شماره یک- پرسشنامه………………………………… 137
چکیده انگلیسی……………………………….. 151
چکیده:
شناسایی مسائل و مشكلات موجود سازمانها از نظر داخلی و خارجی كه در نهایت منجر به كشف و تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی میشود بعنوان بخشی از فرآیند برنامهریزی استراتژیك است. یكی از ابزارهایی كه در مرحلهی تدوین استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیك درونی و بیرونی به كار میرود تحلیلSWOT می باشد که قادر است مهمترین فاكتورهای درونی و بیرونی كه می توانند آیندهی یك سازمان را تحت تاثیر قرار دهند را خلاصه كند. هدف اصلی تحقیق حاضر تدوین استراتژی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش بر اساس تحلیل SWOTو با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) فازی بوده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و از حیث هدف کاربردی می باشد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و روش جمع آوری داده ها بصورت ترکیبی کتابخانه ای و میدانی بوده استو جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از سرمایه گذاران و مدیران نهادهای دولتی حاکم بر کیش و کارشناسان شامل هیئت امناء و همچنین اعضای انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش بوده اند که به این تعداد پرسشنامه توزیع گردید. نتایج تجزیه و تحلیل با استفاده از رویکرد FANP نشان داد رتبه بندی استراتژی هایانجمن در تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی به ترتیب عبارت بودند از استراتژی های نقاط قوت و فرصتها، نقاط قوت و تهدیدها، نقاط ضعف و فرصتها، نقاط ضعف و تهدیدها که در این ارتباط با توجه به رتبه بدست آمده باید راهکارهای مؤثری در جهت تقویت و تعدیل استراتژی ها توسط دست اندرکاران انجمن اندیشیده و بکار گرفته شود.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
شناسایی مسائل و مشكلات موجود سازمانها از نظر داخلی و خارجی كه در نهایت منجر به كشف و تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی میشود بعنوان بخشی از فرآیند برنامهریزی استراتژیك است كه میتواند بمنظور قراردادن جایگاه سازمانها در موقعیتهای بهتر و برتر در آینده مورد استفاده قرار گیرد (Rigan & Ghobadian, 2005). بعبارت دیگر بجای اینكه سازمانها منتظر حوادث و محركهای محیطی باشند و فقط به آنها عكسالعمل نشان دهند با استفاده از برنامهریزی استژیك میتوانند محیط را تحت تأثیر قرار داده و اجازه ندهند تا شوكهای محیطی بر عملكرد سازمان تأثیر منفی گذارد. برنامهریزی استراتژیك، ابـزار مدیریتی توانمندی است كه برای كمك به سازمانها طراحی میشود تا آنها بصورتی رقابتی، خود را با تغییرات پیش بینی شده محیط تطبیق دهند. فرآیند برنامهریزی استراتژیك، یك نگرش و تجزیه و تحلیل از سازمان و محیط مربوط به آن ارائه میكند، شرایط فعلی سازمان و یا شركت را توضیح می دهد، و عوامل كلیدی مؤثر بر موفقیت آن را شناسایی میكند (Fry & Stoner, 1995, 12). تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است (Duarte et al, 2006). اگر SWOT به خوبی به كار گرفته شود می تواند مبنای بسیار خوبی برای تدوین استراتژی باشد.
2-1- بیان مسأله
مدیریت استراتژیك عبارت است از فرآیندی كه از طریق آن سازمانها، محیطهای داخلی و خارجی خود را تحلیل كرده و از آن شناخت كسب میكنند. علاوه بر آن مسیر استراتژیك خود را پایهگذاری كرده، استراتژیهایی خلق میكنند كه آنها را برای رسیدن به اهداف تعیین شده كمك مینماید و آن استراتژیها را به اجرا میگذارند (هریسون و جان، 1382، 19). مدیریت استراتژیك به نحو گسترده ای امروزه توسط اغلب بنگاه های دولتی و خصوصی برای ایستادگی در برابر هجوم بی امان رقابت بازار و تغییرات محیطی استفاده می شود. پیچیدگی و ظرافت تصمیم گیری در كسب و كار، مدیریت استراتژیك را ضروری ساخته است (Sevkli et al, 2012). مدیریت فعالیت های متنوع و چند بعدی درونی، تنها بخشی از مسئولیت های مدرن مدیران می باشد. محیط بلافصل بیرونی مؤسسه هم عوامل چالش برانگیزی را فرا می آورد (پیرس و رابینسون، 1383). به منظور برخورد اثربخش با همه ی این عوامل كه بر توانایی شركت در رشد سود آور آن تأثیر دارند، مدیران به برنامه ریزی استراتژیك روی می آورند. تاكنون از ابزارها و تكنیك های كمی بسیاری در حوزه مدیریت استراتژیك استفاده شده است كه از آنجایی كه اصلی ترین مؤلفه در این حوزه، تصمیم گیری با در نظرگرفتن همزمان ملاحظات چندگانه می باشد لذا تكنیك های تصمیم گیری چند معیاره بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص داده اند. در این میان یكی از ابزار هایی كه در مرحله ی تدوین استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیك درونی و بیرونی به كار می رود تحلیل SWOT می باشد که قادر است مهمترین فاكتورهای درونی و بیرونی كه می توانند آینده ی یك سازمان را تحت تاثیر قرار دهند را خلاصه كند (قدسی پور، 1384). هدف این تحلیل كه به بررسی و ارزیابی فرصتها و تهدیدهای محیط و نقاط ضعف و قوت بنگاه می پردازد، ارزیابی این است كه آیا بنگاه قادر به گرفتن فرصت ها و بهره برداری از آنها و اجتناب از تهدیدات محیط غیرقابل كنترل بیرونی نظیر نوسان قیمتها، بی ثباتی سیاسی، تحولات اجتماعی و تغییرات قوانین و مقررات و… می باشد. انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با هدف ایجاد بستر توسعه برای اجرای پروژه های زیربنایی و صنعتی بزرگ در کیش تشکیل شده است. با عنایت به سیاست تشویق دولت ایران برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در امور زیربنایی، انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد، که برای موفقیت در این فعالیتها نیازمند برنامه ریزی استراتژیک بر پایه تجزیه و تحلیل درست و اصولی است از این رو تدوین استراتژی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش بر اساس تحلیل SWOT و با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) گام مؤثری در این زمینه است، با توجه به موارد مذکور سؤال اصلی تحقیق حاضر بصورت زیر مطرح می گردد:
استراتژی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش بر اساس تحلیل SWOT و با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) چگونه است؟
1-3- اهمیت و ضرورت
شرکتهایی که عملکردی عالی دارند به صورت منظم برنامه ریزی می کنند تا همواره آماده رویارویی با نوسانات و تغییراتی باشند که در محیطهای داخلی و خارجی شرکت رخ می دهد. شرکتهایی که سیستمهای برنامهریزی آنها به گونهای است که با تئوری مدیریت استراتژیک شباهت زیادی دارد، معمولاً در دورههای بلندمدت، از نظر مالی و اداری عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت (Zhang, 2012). فرایند مدیریت استراتژیک تلاشی است برای تهیه نسخه دوم از آنچه در مغز انسان بسیار باهوش و نخبه می گذرد یعنی کسی که دارای درك مستقیم از اموراست و دانش اطلاعات را با تجزیه و تحلیلهای علمی در هم می آمیزد، تغییرات را شناسایی کرده و بقای سازمان در عرصه رقابتها وکشمکشها را فراهم می نماید. گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریتهای سازمان است و پس از آن میتوان از طریق تحلیل SWOT که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با استفاده از این تحلیل این امکان حاصل میشود که اولاً به تجزیه تحلیل محیطهای داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوتهای سازمان را با فرصتهای محیطی متوازن سازد (Duarte et al, 2006). تحلیل SWOTبه تنهایی یك ابزار تحلیلی برای تعیین اهمیت فاكتو رهای شناسایی شده و ارزیابی گزینه های مختلف استراتژیك بر حسب این فاكتور ها ارائه نمی كند. به این دلیل تحلیل SWOT نقصان ها و كمبود هایی در اندازه گیری و ارزیابی فاكتور ها دارا ست. با وجودی كه فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) این نقایص را بر طرف می كند اما خود این رویكرد در هنگامی كه بین فاكتور ها عدم استقلا ل و وابستگی وجود داشته باشد كارایی خود را از دست می دهد، چرا كه AHP فرض می كند فاكتور های حاضر در ساختار سلسله مراتبی مستقل می باشند در صورتی كه این فرض در بررسی تأثیرات محیط درونی و بیرونی نمی تواند پذیرفتنی باشد. لذا نیاز به ابزاری داریم كه وابستگی های ممكن میان فاكتور ها را به حساب آورد و اندازه گیری نماید. دراین تحقیق یك رویه الگوریتمیك مبتنی بر فرایند تحلیل شبكه ای بدین منظور ارائه می شود كه می تواند حتی وقتی بین فاكتور های SWOT وابستگی وجود داشته باشد كار را به خوبی به پیش ببرد. از SWOT به صورت گستردهای در تعدادی از اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه در مواردی مانند کمک به اتخاذ تصمیمات حوزۀ تجارت و بازرگانی، کمک به تعیین مکان ساخت شرکتهای تولیدی در چین، بررسی استراتژیهای نفوذ و ترغیب و تشویق صادرات در چین و بریتانیا، توسعۀ اقتصاد منطقهای در استرالیا، انتخاب شیوۀ عملکرد شرکتهای کوچک در اسکاتلند استفاده شده است. همچنین در سطح کشورها از این تحلیل جهت تحلیل پروژههای وسیع منطقهای مانند سیستمهای حمل و نقل و ترابری در هند و تحلیل پروژههای مناسب کارآفرین در ژاپن استفاده شده است (Duarte et al, 2006). با توجه به چشم انداز وسیع و رسالت عظیم انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش و اهداف راهبردی نظیر:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 01:30:00 ب.ظ ]
|