2-2-4) روش­های آموزش……………………………….. 22

 

2-2-5) عوامل مؤثر بر آموزش كاركنان……………………………… 24

 

2-2-6) شبیه ساز پروازی………………………………. 26

 

2-2-6-1) تاریخچه……………………………… 26

 

2-2-6-2) آشنایی با شبیه ساز پرواز……………………………..26

 

2-2-6-3) انواع شبیه سازها و تعاریف آن……………………………… 29

 

2-2-6-4) ویژگی­های شبیه‌ساز پرواز……………………………… 35

 

2-2-6-5) فناوری شبیه ساز و كاربردهای آن در صنعت هوایی………….. 37

 

2-2-6-6) اصول آموزش توسط شبیه ساز……………………………… 43

 

2-2-7) هواپیمایی ناجا…………………………….. 45

 

2-3) ارزشیابی آموزشی………………………………. 48

 

2-3-1) مفهوم ارزشیابی آموزشی………………………………. 49

 

2-3-2) اهداف ارزشیابی آموزشی………………………………. 50

 

2-3-3) رویکردهای ارزشیابی آموزشی………………………………. 51

 

2-4) اثربخشی آموزشی………………………………. 56

 

2-4-1) تعریف اثربخشی………………………………. 57

 

2-4-2) مفهوم اثربخشی آموزشی………………………………. 58

 

2-4-3) معیارهای سنجش اثربخشی آموزشی………………… 60

 

2-5) توانمندسازی کارکنان……………………………… 61

 

2-5-1) مفهوم و تعاریف توانمند سازی………………………………. 62

 

2-5-2) اهمیت و ضرورت توانمندسازی………………………………. 63

 

2-5-3) رویکردهای توانمندسازی………………………………. 65

 

2-6) پیشینه تحقیق………………………………. 86

 

2-6-1) توانمندسازی و آموزش……………………………….. 86

 

2-6-2) تحقیقات داخلی………………………………. 89

 

2-6-2-1) حوزه عمومی………………………………. 89

 

2-6-2-2) حوزه تخصصی……………………………… 92

 

2-6-3) تحقیقات خارجی………………………………. 93

 

2-7) الگوی تحلیلی و مفهومی………………………………. 94

 

2-8) خلاصه……………………………… 96

 

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

 

3-1) مقدمه……………………………… 98

 

3-2) نوع و روش تحقیق………………………………. 98

 

3-2-1) ابزار و روش گردآوری داده ها ……………………………..100

 

3-2-2) روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………100

 

3-3)جامعه و نمونه آماری………………………………. 101

 

3-4) روایی و پایایی پرسشنامه……………………………… 103

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

 

4-1) مقدمه……………………………… 105

 

4-2) مشخصه‌های عمومی پاسخ دهندگان…………………. 105

 

4-2-1) درجه سازمانی………………………………. 106

 

4-2-2) میزان تحصیلات………………………………. 106

 

4-2-3) سن پاسخ دهندگان……………………………… 107

 

4-3) تحلیل های تک متغیره…………………………….. 107

 

4-3-1) آموزش شبیه ساز پروازی………………………………. 107

 

4-3-2)دانش پروازی………………………………. 108

 

4-3-3) مهارت پروازی………………………………. 109

 

4-3-4) نگرش پروازی………………………………. 110

 

4-3-5) میانگین آماره‌های توصیفی برای متغیرهای پژوهش……….. 110

 

4-4) تحلیل‌های دومتغیره…………………………….. 111

 

4-5) تحلیل‌های چند متغیره…………………………….. 112

 

4-6) آزمون فرضیه‌ها…………………………….. 114

 

4-7) خلاصه……………………………… 116

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادها

 

5-1) مقدمه……………………………… 119

 

5-2) مروری بر چارچوب کلی تحقیق…………….. 119

 

5-3) یافته‌های پژوهش……………………………….. 120

 

5-4) فرضیه های پژوهش……………………………….. 123

 

5-5) بحث و نتیجه‌گیری………………………………. 125

 

5-6) پیشنهادهای تحقیق………………………………. 127

 

5-6-1) پیشنهادهای اجرایی………………………………. 127

 

5-6-2) پیشنهادهای پژوهشی………………………………. 128

 

5-7) محدودیت‌های تحقیق………………………………. 129

 

منابع و پیوست ها…………………………….. 130

 

چکیده:

 

بی شک آموزش مؤثر و نافذ یکی از ابزارهای مهم در توانمندسازی کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی است. از مهمترین عوامل توانمندسازی کارکنان می توان به دانش، مهارت و نگرش آنان اشاره کرد. در این پژوهش به طور تخصصی به بررسی این سؤال پرداخته شده که تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر دانش، نگرش و مهارت کارکنان پروازی به چه میزان می باشد؟ لذا در این مطالعه، جامعه آماری کلیه خلبانانی هستند که دوره آموزش شبیه ساز پروازی را طی کرده اند. پرسشنامه محقق ساخته پژوهش با مشاوره خلبانان و صاحب نظران، حول موضوع تخصصی مذکور تدوین و روایی و پایایی آن بررسی شد. با روش پیمایش میدانی تعداد 58 پرسشنامه جمع­آوری گردید و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل رگرسیون خطی، و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار SPSS، ویرایش 18 انجام شد.

 

یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش شبیه ساز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هوا ناجا دارد. تحلیل ضرایب رگرسیون مؤید آن است که آموزش به ترتیب بیشترین تأثیر را بر ارتقای مهارت، نگرش و دانش پروازی خلبانان داشته است. لذا استفاده از آموزش شبیه ساز پروازی به عنوان یکی از مؤلفه های استاندارد آموزش در صنعت هوانوردی ضروری است و می تواند منجر به ارتقای سطح مهارت، دانش و نگرش کارکنان پروازی و در نتیجه پیشگیری از بروز سوانح و رویدادهای هوایی و خسارت های جانی و مالی گردد.

 

پیشگفتار:

 

در پی شتاب تغییرات و دگرگونیهای محیطی، سازمانها برای بقاء در این عرصه ناگزیر بایستی به سطح بالایی از دانش و اطلاعات دست یابند، علاوه برآن از کارکنان خلاق، دانش­مدار با قدرت تصمیم گیری بهره­مند باشند. کارکنان توانمندی که با احساس مسئولیت، خلاقیت، ابتکار، اعتماد به نفس و احساس تعلق سازمانی و توانا در کار گروهی با عملکرد خوب بتوانند در افزایش بهره وری سازمان نقش مؤثری ایفا کنند. در سازمان های نظامی با کارکنان پروازی این امر اهمیت ویژه ای دارد. به نحوی که با ظهور شبیه سازهای پروازی تمرکز سازمانهای نظامی و دفاعی دنیا بر بهره گیری از این تکنولوژی در راستای بهبود عملکرد کارکنان و کاستن هزینه های آموزشی و تلفات جانی و مالی متمرکز شده است. این موضوع در میهن ما امری نوظهور است و مستلزم توجه و تحقیق و عملگرایی بیشتری خواهد بود.

 

این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به كلیات تحقیق اختصاص داده شده است. در فصل دوم به منظور انتقال دانش عمومی در مورد متغیرهای پژوهش، ضمن مرور مبانی نظری موضوع تحقیق، چارچوب لازم جهت حمایت از فرضیه­های تحقیق عرضه می‌شود. فصل سوم به روش‌شناسی تحقیق می‌پردازد. در فصل چهارم داده‌های جمع‌آوری شده از مطالعة میدانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و در آخر فصل پنجم نتایج و پیشنهادهای کاربردی (اجرایی) و پژوهشی در زمینة موضوع مورد بررسی عرضه می‌گردد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...