1- افسردگی در نوجوانی

 

2- افسردگی پنهان

 

3- افسردگی اتكائی

 

4- افسردگی رجعتی

 

5- افسردگی پس از زایمان

 

6- افسردگی نوروتیك

 

7- افسردگی عضوی

 

8- افسردگی علاقی

 

9- افسردگی ناشی از موفقیت

 

10- افسردگی ناشی از مصرف دارو

 

11- افسردگی در نتیجه پیری

 

12- افسردگی فصلی

 

13- افسردگی در دانشجویان

 

ملاكهای تشخیص اضطراب DSMIV

 

ملاكهای تشخیص اضطراب ناشی از اختلال طبی عمومی

 

ملاكها ی تشخیص اختلال اضطراب منتشر

 

ملاكهای تشخیص دوره افسردگی عمده DSMIV

 

درمان اضطراب

 

1-درمان دارویی اضطراب

 

بنزو ویازپینها

 

فعالیت فارماكولوژیك

 

عوارض جانبی

 

مسمومیت

 

داروهای بولكه كننده بتا – آدرنرژیك

 

مهاركننده های مونو آمین اكسید

 

2- روشهای خود میزانی كاهش اضطراب

 

آرام سازی

 

بیوفیدبك

 

انواع درمانهای اختلالات افسردگی

 

1-درمان افسردگی پسیكوزی :

 

الف ) درمانهای فیزیكی وزیست شناسی

 

ب ) شیمی درمانی

 

الف – درمانهای فیزیكی وزیست شناسی

 

ب ) روان درمانی

 

درمان دارویی افسردگی بر اساس نظریه زیست شناسی

 

الكتروشوك  درمانی

 

درمان افسردگی براساس نظریه روان پویائی

 

درمان افسردگی براساس نظریه یاد گیری

 

انواع درمانهای افسردگی

 

1- شناخت درمانی

 

2-رفتار درمانی

 

3- درمان بین فردی ( IPT)

 

4- روان درمانی تحلیل گرا

 

5- روان درمانی حمایتی

 

6- گروه درمانی

 

7- روان درمانی خانواده

 

 

 

فصل سوم: روش پژوهش

 

 

 

جامعه آماری

 

آزمودنیها

 

نمونه وروش نمونه گیری

 

ابزار تحقیق

پایان نامه و مقاله

 

 

1-تحول هشیاری نسبت به خود O3

 

2- نیروی من

 

3- گرایش پارانویایی  L

 

4- گرایش به گنهكاری O

 

5- تنش ارگی O4

 

خصوصیتهای آزمون افسردگی « بك »

 

1-اعتبار وثبات آزمون افسردگی

 

2-روش واجرای آزمون افسردگی

 

3-پرسشنامه آزمون افسردگی

 

4-مزایای آزمون افسردگی

 

5-نمره گذاری آزمون افسردگی

 

6-جدول تخمین میزان افسردگی

 

جدول هنجار گزینی ایرانی مقیاس افسردگی بك

 

معیارها ومیزانهای عددی آزمون افسردگی

 

روش نمره گذاری

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

 

تجزیه وتحلیل داده ها

 

جدول افسردگی مدارس استثنایی

 

جدول افسردگی مدارس عادی

 

جدول اضطراب مدارس استثنایی

 

جدول افسردگی عادی

 

آزمون فرضیه

 

فرمول محاسبه واریانس

 

فرمول محاسبه t استودنت

 

فرمول محاسبه واریانس

 

فرمول محاسبه t استودنت

 

الف – فرض صفر

 

ب – فرض صفر

 

فرمول محاسبه t استودنت

 

ج- فرض صفر

 

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

 

خلاصه مراحل تحقیق

 

محدودیت ها

 

پیشنهادات

 

پرسشنامه آزمون

 

آزمون افسردگی بك

 

منابع و مأخذ

 

مقدمه :

 

در دنیای  امروزه هیجانات ، تنش ها ، عصبیت ها وعوامل متعددی از این قبیل حاكم بر زندگی روزمره افراد هستند .

 

هر كدام از افراد جامعه امروزی در برخورد مستقیم با انواع استرسها و شرایط عصبی قرار دارند .محیط زندگی اجتماعی ، خانواده وهر آنچه فرد با آن در ارتباط است میتواند بعنوان عامل تنش زا جریان زندگی اورا به سمت بحرانها ونگرانیها سوق دهد .

 

امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عكس العمل افراد را تعیین می كنند . بدین ترتیب كه وقتی فردی یك تجربه ناخوشایند واسترس همراه با آن را دریافت می كند واكنش منفی بصورت اضطراب خود كم بینی ، افسردگی وغیره را از خود بروز می دهد . زیرا قدرت برخورد مقابله طبیعی با مشكلات را در نیافته وشاید نمی تواند كه دریافت صحیحی ا زموقعیت خود داشته باشد .

 

از معضلات جامعه امروزی وشاید از بزرگترین آنها مسائل اضطراب است وافسردگی كه هر كدام را به اختصار بیان می داریم .

 

اضطراب ، دلشوره ، تشویش ، نگرانی ،دلهره ، دلواپسی ، بی قراری ، دل آشوبه ونابسامانی حالاتی هستند كه هر انسانی خواه وناخواه آنرا تجربه كرده است . می توان با اطمینان گفت كه امكان ندارد انسان در این جهان زیسته باشد  وتجربه اضطراب را نداشته باشد ( معانه ، 1370).

 

ممكن است اضطراب را یك نوع درد داخلی دانست كه سبب ایجاد هیجان وبه هم ریختن تعادل موجود می گردد و چون بشر دائما به منظور برقراری تعادل كوشش می كند بنابراین می توان گفت كه اضطراب یك محرك قوی است .

 

امكان دارد این محرك مضر باشد واین خود بستگی دارد به درجه ترس ومقدار وخطراتی كه متوجه فرد است (شاملو 1369).

 

در برخی از دیدگاهها گفته می شود كه هنگامی احساس اضطراب دست می‌دهد كه فرد با موقعیتی روبرو شود كه كنترلی بر آن ندارد بطور كلی كنترل ناپذیر بودن آنچه روی می دهد واحساس درماندگی در برابر آن باعث می‌شود كه فرد در موقعیتی فشار زا قرار گرفته احساس اضطراب نماید .

 

هر آدمی برای رویارویی با موقعیت فشار زا روش خاص خود را دارد گاهی فرد هیجان را در مدار توجه قرار می دهد وبجای درگیری با مساله اضطراب زا سعی می كند ، به طرق دیگری از اضطراب خود بكاهد ، گاهی خود مساله را در مدار توجه قرار می دهد .

 

موقعیت اضطراب زا را ارزیابی می كند وسپس دست به كاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد یا از آن اجتناب نماید .( هیلگارد به 1369)

 

اگر چه مقدار محدودی اضطراب برای رشد بشر ضرروی است ولی مقدار آن نیز باعث اختلال رفتار می شود واغلب اوقات شخص را مجبور به نشان دادن رفتار نوروتیك یا پسیكوتیك می نماید (شاملو ، 1369).

 

موقعیتهای گوناگون زندگی خانوادگی اجتماعی تحصیلی ، شغلی همگی می‌توانند عوامل تنش زا را ایجاد ویا تشدید نمایند .

 

چنانچه فردی در یك موقعیت خاص شغلی قرار گرفته باشد كه همواره استرس ، نگرانی ترس ویژگی شغلی او را تشكیل دهد خود او نیز حالتهای اضطراب را تجربه می كند واین موقعیتهای اضطراب زا تا حدودی بهداشت روانی فرد را بر هم می زند .

 

بدین ترتیب می بایست با تحقیق هر چه بیشتر در زمینه عوامل اضطراب زا وغلبه بر آنها به نحو طبیعی وصحیح موقعیتهای تنش زا را كاملا درك نموده وراه مقابله با آنرا ایجاد نمائیم تا شاید بتوان تا حدود زیادی معضل بزرگ جامعه امروزی كه مسائل ناشی از اضطراب است را از بین ببریم .

 

افسردگی بیماری بسیار شایعی است كه با وجود تحقیقات دامنه‌دار در‌مورد

 

علل ، علائم وطرق درمان آن متاسفانه در بیشتر جوامع امروزی و از جمله جامعه خود ما توجه به آن مبذول نشده است . علائم افسردگی را تا مدتها به عوامل دیگری چون ضعف اعصاب ، عصبانیت هیپوكندریاك وغیره نسبت می‌دادند به همین سبب تشخیص صحیح ودرمان آن به تعویق می انجامید ( امانت 1338).

 

بیماری افسردگی بیماری است كه خصوصیت اول وعمده آن تغییر خلق است وشامل یك احساس غمگینی است كه ازیك ناامیدی خفیف تا احساس یاس شدید ممكن است نوسان داشته باشد . این تغییر خلق نسبتا ثابت وبرای روزها ، هفته ها ، ماهها یا سالها ادامه دارد. افسردگی بر روی كل ارگانیسم اثر می كند و تمام حوزه های زندگی یك فرد را تحت تاثیر قرار می دهد این اثر در احساسات ، نیرو ،كشش ،فكر كیفیت ، علائق فرد نمایان می شود (وهابزاده ، 1364).

 

منظور از اختلالات عاطفی گونه هایی از سازمان یافتگی های مرضی است كه در وهله نخست دگرگونی وفروریختگی خلق وخوی در آنها بصورتی بارز به چشم می خورد ، رفتارهایی كه در این حالات مشاهده می شود در دو قطب كلی شادی غمگینی مشاركت دارند ، وجود بی نظمی هایی در تفكر منطقی ومحتوای آن در افسردگان بدون توجه به نوع آنان به ثبت رسیده است
( منصور ودادستان ، 1368).

 

در روانپزشكی ، افسردگی را تغییر خلق در جهت غمگینی می دانند ، بارزترین علامت بیماری افسردگی همانا خلق افسرده ایست كه به درجات مختلف ممكن است پدید آید . در پاره ای از موارد خلق افسرده ممكن است تنها علامت بیماری باقی بماند به هر حال در این بیماری كلیه اعمال حیاتی متناسب با خلق افسرده تغییر می كند. (اخوت وجلیلی ، 1363).

 

همانطور كه میدانیم افسردگی تنها علامت عاطفی نیست وهمراه با افسردگی ، بیخوابی وبی اشتهایی ، خودكشی ، احساس بی ارزش و فراوان دیده می شود . حدود افسردگی گاهی با موقعیت موجود متناسب نیست و گاهی حتی خود فرد از آن آگاهی ندارد .( پور افكاری ، 1364).

 

تقریبا هر كس گهگاه احساس افسردگی می كند اكثر ما گاهی وقتها احساس غم ورخوت می كنیم وبه فعالیتهای لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم . افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است . عدم موفقیت در تحصیل یا كار از دست دادن یكی از عزیزان و آگاهی از اینكه بیماری یا پیری توان ما را به تحلیل می برد از جمله موقعیتهایی هستند كه اغلب موجب بروز افسردگی می شوند افسردگی تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود كه با واقعه ای كه رخ داده متناسب نباشد ویا فراتر ازحدی كه برای اكثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه یابد ( براهنی وهمكاران ، 1368).

 

افسردگی واكنشی است كه در نتیجه پیدایش موقعیتهای نامساعد ایجاد می گردد واز لحاظ پزشكی یك نوع آزردگی است كه فعالیت وقابلیت حیاتی جسمانی وعقلانی فرد را كاهش می دهد . وبطور خلاصه می توان گفت كاهش یافتن نیرو وفعالیت جسمانی روانی موجب آزردگی می باشد .( آگاه ، 1355).

 

افسردگی طبیعی ومتعادل در انسان واكنش است یك عامل بیرونی كه فرد از آن آگاه است ومحرومیت آن را آگاهانه درك می كند .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...