پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: ارایه یک الگوریتم مقیاسپذیر آگاه از بارکاری جهت زمانبندی ماشینهای مجازی |
2-6-3- مجازی سازی در سطح انتزاع سخت افزار……………….. 19
2-6-4- مجازی سازی در سطح سیستم عامل…………………. 24
2-6-5- مجازی سازی در سطح برنامه کاربردی…………………. 26
2-6-6- مجازی سازی در سطح کتابخانه……………….. 29
2-7- پردازش ابری………………… 30
2-7-1- تاریخچه……………….. 30
2-7-2- مزایای اقتصادی ابر………………… 31
2-7-3- انواع ابر پردازشی…………………. 32
فصل 3: تحقیقات مرتبط ………………. 33
3-1- مقدمه……………….. 34
3-2- رویكردهای متفاوت به زمانبندی ماشینهای مجازی…………….. 34
3-2-1- مزایا و معایب رویکردهای زمانبندی ماشینهای مجازی………… 36
فصل 4: الگوریتم DVMS ……………….
4-1- مقدمه……………….. 38
4-2- ملاحظات زمانبندی در یک محیط پردازش ابری………………… 38
4-2-1- کارایی…………………. 38
4-2-2- هزینه……………….. 38
4-2-3- همجواری…………………. 39
4-2-4- قابلیت اعتماد و دسترس پذیری مستمر………………… 39
4-3- چالشهای زمانبندی………………… 39
4-4- الگوریتم ارایه شده برای زمانبندی ماشینهای مجازی……………….. 39
4-4-1- نگاشت مسالهی زمانبندی به مسالهی کوله پشتی…………………. 40
4-4-2- مدل سیستم………………… 40
4-4-3- فرمول بندی مساله……………….. 40
4-4-4- الگوریتم DVMS…………………
4-4-5- قضیه……………….. 45
4-4-6- بررسی پیچیدگی زمانی الگوریتم:………………. 47
4-4-7- پیچیدگی فضایی الگوریتم:………………. 48
فصل 5: ارزیابی الگوریتم ارایه شده ……………….49
5-1- مقدمه……………….. 50
5-2- شرایط و محدودیتهای ارزیابی………………… 50
5-2-1- مشخصات سختافزاری و نرمافزاری محیط ارزیابی…………………. 51
5-3- فرضها و تعریفها………………. 51
5-4- بررسی زمان اجرای الگوریتم……………….. 52
5-4-1- تعداد ماشینهای فیزیکی ثابت، تعداد ماشینهای مجازی متغیر………………… 52
5-4-2- تعداد ماشینهای مجازی ثابت، تعداد ماشینهای فیزیکی متغیر………………… 55
5-5- مقایسه الگوریتم DVMS با دو الگوریتم پایه……………….. 56
5-5-1- الگوریتم تصادفی…………………. 57
5-5-2- الگوریتم توازن بار……………….. 57
5-5-3- روش مقایسه الگوریتم DVMS با الگوریتم تصادفی و چرخشی………… 57
فصل 6: نتیجه گیری و كارهای آینده ………………. 61
6-1- نتیجه گیری………………… 62
6-2- کارهای آینده………………. 62
منابع ………………. 64
چکیده:
با توجه به نیاز جامعهی امروز به توان پردازشی بالاتر و قابلیت استفاده از امکانات پردازشی برای عموم متقاضیان، فناوری پردازش ابری به عنوان یک راهکار عملی در صدر مسایل مورد بحث این حوزه قرار دارد. از سوی دیگر مدیریت فنی و هزینه زیرساختهای عمومی ارایهدهندهی این سرویسها یکی از چالشهای مهم امروز است. اگرچه با به خدمت گرفتن فناوری مجازی سازی بسیاری از چالشهای این حوزه رفع گردیده، ولی مسایل جدیدی را پیش روی محققان قرار داده است. در این پایاننامه سعی کردهایم با معرفی یکی از چالشهای مجازیسازی به نام تداخل بار کاری و تببین اثر آن بر زمان اجرای نرمافزارها كه کاهش کیفیت سرویس و افزایش مصرف انرژی را نیز در پی دارد، الگوریتمی جهت زمانبندی ماشینهای مجازی بر مبنای کاهش تداخل بار کاری ارایه نماییم. این الگوریتم میكوشد كه ماشینهای مجازی با تداخل بار كاری بالا بر روی یك كارگزار تجمیع نشوند. این مساله را میتوان با مسالهی كولهپشتی دودویی چندگانه مدل نمود كه متاسفانه در زمرهی مسایل NP-Complete است. با توجه به این كه در مقولهی زمانبندی، زمان اجرای الگوریتم نیز اهمیت شایانی دارد، جهت حل مساله از روش تقریبی استفاده شده است. به این ترتیب كه با پذیرش خطا، مسالهی زمانبندی ماشینهای مجازی در زمانی قابل قبول حل شده است. نتایج ارزیابی الگوریتم ارایه شده و مقایسهی آن با دیگر الگوریتمها، نشان از کاهش زمان اجرای نرمافزار که باعث بهبود پارامترهای کیفی و هزینهای سیستمهای پردارش ابری خواهد شد. مثلا برای مركز دادهای كه قرار است 1000 ماشین مجازی را بر روی 50 ماشین فیزیكی زمانبندی نماید، الگوریتم ارایه شده بهبود 6% در زمان اجرا و افزایش 5/2برابری ضریب تجمیع را نسبت به الگوریتم شناخته شدهی چرخشی دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:16:00 ب.ظ ]
|