پایان نامه رشته زیست شناسی : بررسی اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطر آوری و بازتثبیت حافظه های … |
1-2- یادگیری و حافظه ……………………………………………………………….
4
1-3- انواع یادگیری …………………………………………………………………………………………………………………….
6
1-4- انواع حافظه …………………………………………………………………………………………..
6
1-4-1- حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت ……………………………………………………………
7
1-4-1-1- رابطه بین دو نوع حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت ……………………………..
8
1-4-1-2- تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ……………………………………………….
8
1-5- مراحل حافظه ………………………………………………………
9
1-6- ساختارهای مغزی دخیل در تشکیل حافظه اخباری و غیر اخباری ………………………………….
9
1-7- مکانیسمهای سلولی و مولکولی یادگیری و حافظه …………………………………..
10
1-7-1- تغییرات مورفولوژیک ……………………………………………………………..
10
1-7- 2- تغییرات الکتروفیزیولوژیک ……………………………………………………………………………..
11
1-8- گلوکوکورتیکوئیدها …………………………………………………………………….
13
1-8- 1- گیرنده گلوکوکورتیکوئیدها ……………………………………………………………….
14
1-9- گلوکوکورتیکوئیدها و حافظه ………………………………………………………
14
1-10- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری …………………………………………………….
15
1-11- مکانیزم بازتثبیت حافظه …………………………………………………………………………
16
1-12- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر بازتثبیت حافظه …………………………………………
16
1-13- مطالعات مشابه ………………………………………………………………..
17
فصل دوم
روش تحقیق و مواد
2-1- حیوانات آزمایشگاهی …………………………………………………………………………
48
2-2- داروها ……………………………………………………………………..
48
2-3- ابزار جمع آوری دادهها ………………………………………………………………..
49
2-4- دستگاه احترازی غیر فعال (شاتل باک) ………………………………………………
50
2-5- آموزش و یادکیری در دستگاه احترازی غیر فعال ……………………………………………………………
51
2-6- آزمایشها …………………………………………………………………………………………..
51
2-7- جامعه آماری و تعداد نمونه …………………………………………….
51
فصل سوم
یافتههای تحقیق
3-1- اثرات تزریق کورتیکوسترون قبل از تست بخاطر آوری بر بخاطر آوری حافظه نزدیك …………..
64
3-2- اثرات تزریق کورتیکوسترون قبل از تست بخاطر آوری بر بخاطر آوری حافظه دور ………………….
64
3-3- اثرات تزریق کورتیکوسترون بعد از تست فعال سازی بر باز تثبیت حافظه نزدیك ………………..
66
3-4- اثرات تزریق کورتیکوسترون بعد از تست فعال سازی بر باز تثبیت حافظه دور ………………….
66
فصل چهارم
4-1- اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………….
79
4-2- یافتههای اصلی ………………………………………………………………………………………………..
76
4-3- روش کار و دوز داروهای مورد استفاده …………………………………………………………………
76
4-4- کورتیکوسترون به خاطرآوری حافظههای دور و نزدیک را مختل میکند ………………………….
77
4-5- کورتیکوسترون بازتثبیت حافظههای دور و نزدیک را مختل میکند ………………………………
78
4-6- پیشنهادها …………………………………………………………………………………………..
79
عنوان: بررسی اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطر آوری و بازتثبیت حافظه های نزدیك و دور در موش سفید آزمایشگاهی كوچك
استاد راهنما: دكتر عباسعلی وفایی
اساتید مشاور: دكتر غلامحسن واعظی، دكتر علی رشیدیپور
نگارش: منصوره نجار
چکیده
مقدمه: مطالعات قبلی نشان داده که تزریق سیستمیک کورتیکوسترون به عنوان آگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئیدها به خاطرآوری و بازتثبیت حافظهی ترس را در حیوانات آزمایشگاهی مختل میکند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر سیستمیک کورتیکوسترون بر به خاطرآوری و بازتثبیت حافظه (نزدیک و دور) در مدل احترازی غیر فعال در موش سفید کوچک آزمایشگاهی بود.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، موش ها در مدل احترازی غیر فعال پس از سازگاری، آموزش داده شدند (50 هرتز و شدت 1 میلی آمپر در مدت 3 ثانیه). کورتیکوسترون با دوزهای 1، 3 و 10 میلیگرم به ازاء هر کیلوگرم وزن قبل از تست به خاطرآوری در حافظه نزدیک 48 ساعت بعد از آموزش انجام شد و همچنین قبل از تست بخاطر آوری در حافظه دور که بعد از گذشت 36 روز انجام شد به موشها تزریق شد. همچنین کورتیکوسترون با دوز های فوق بلافاصله بعد از فعال سازی حافظه (در حافظه نزدیک 48 ساعت بعد از آموزش انجام شد و همچنین بعد از فعال سازی حافظه که در حافظه دور بعد از گذشت 36 روز انجام شد به موشها تزریق شد، سپس دو، پنج، هفت و نه روز بعد از فعال سازی حافظه، یاد گرفته های موشها به مدت ده دقیقه (مدت زمان سپری شده قبل از ورود حیوان به ناحیه تاریک) اندازه گیری و ثبت شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که کورتیکوسترون به خاطرآوری و بازتثبیت حافظههای نزدیک و دور را تضعیف نموده است. بطوری که مدت زمان سپری شده قبل از ورود به ناحیه تاریک در گروه های دریافت گننده کورتیکوسترون به طور معنی داری از گروه دریافت کننده حامل کمتر بود.
نتیجهگیری: یافته های فوق نشان می دهد که اثر کورتیکوسترون در مختل کردن بخاطرآوری و بازتثبیت حافظه ترس به مدت حافظه محدود نمیشود.
کلمات کلیدی: کورتیکوسترون، بخاطرآوری و بازتثبیت حافظه، مدت حافظه، حافظه ترس
1-1-مقدمه:
یکی از توانایی های موجودات زنده، اکتساب، حفظ، نگهداری و به خاطرآوری اطلاعات است. این ظرفیت و توانایی حیاتی عمدتا از طریق سیستم عصبی هورمونی صورت می پذیرد. بدون شک بدون وجود توانایی و سیستم یادگیری و حافظه امکان حیات باکیفیت برای موجودات زنده فراهم نمیشد.
2-1- یادگیری و حافظه:
به طور مختصر میتوان گفت که یادگیری فرآیندی است که در آن، اطلاعات و دانش جدید به دست میآید و حافظه فرآیندی است که اطلاعات فرا گرفته شده، حفظ و ذخیره میشود تا در مواقع نیاز یادآوری شوند (23،24).
3-1- انواع یادگیری:
1- یادگیری غیر ارتباطی:
هنگامی که یک حیوان چندین بار در برابر یک محرک قرار میگیرد این امکان را مییابد تا با ویژگیهای محرک آشنا شود و خواص آن را بشناسد که در اصطلاح به آن یادگیری غیر ارتباطی گفته میشود یادگیری غیر ارتباطی میتواند به دو شکل متداول باشد که شامل عادت کردن (غیر حساس شدن) و حساس شدن (شرطی شدن کاذب) میباشد.
الف) عادت کردن: زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که آسیب رسان نیست به طور مکرر قرار میگیرد نسبت به آن محرک بی تفاوت میشود و پاسخش نسبت به آن کاهش مییابد
ب) حساس شدن: درست نقطه مقابل عادت کردن است؛ به این صورت، زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که هم آسیبرسان و هم تکراری میباشد قرار میگیرد، نسبت به آن محرک پاسخ جدیدی از خود نشان میدهد که این پاسخ نسبت به پاسخهای قبلی نیز شدیدتر میباشد (59،57).
2- یادگیری ارتباطی:
در این نوع یادگیری حیوان یاد میگیرد که چگونه بین حوادث مختلف ارتباط برقرار کند که میتوان آن را به دو دستهی شرطی شدن کلاسیک و شرطی شدن عامل تقسیم کرد.
الف) شرطی شدن کلاسیک:
ایوان پاولف اولین دانشمندی بود که در علوم رفتار چنین یادگیری را مطرح کرد. ایشان اینگونه بیان میدارد، هنگامی که حیوان میآموزد بین دو محرک که یکی شرطی و دیگری غیر شرطی است ارتباط برقرار کند، شرطی شدن کلاسیک به وجود میآید. برای محرک شرطی نیاز است که به حیوان آموزش داده شود اما محرک غیر شرطی، طبیعی بوده و خود موجب میشود تا حیوان به طور معمول به آن پاسخ دهد البته شرط پاسخ، فاصله زمانی مشخص بین دو محرک است.
ب) شرطی شدن عامل:
در این یادگیری حیوان میآموزد که چگونه بین یک رفتار با یک محرک با معنی ارتباط برقرار سازد. ادوارد تورنیکه اولین کسی بود که این یادگیری را کشف کرد و بعد از آن اسکینر برای توسعه این یادگیری تلاش کرد. در این فرایند رفتارهایی دخیل هستند که خود به خود اتفاق میافتند. زمانی که تشویق صورت میگیرد پاسخ به محرک افزایش مییابد و برعکس زمانی که حیوان تنبیه میشود پاسخ به محرک کاهش مییابد، در این یادگیری فاصله زمانی اهمیت دارد و برای داشتن یادگیری موفقیت آمیز باید محرک زمان کوتاهی بعد از پاسخ صورت بگیرد (59،4).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-11] [ 01:22:00 ق.ظ ]
|