پایان نامه رشته مدیریت آموزشی : بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و … |
2-1-1- شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی………………………………………………………………….. 20
2-1-1-1- تعریف شایستگی………………………………………………………………………………….. 21
2-1-1-2- ابعاد شایستگی مدیران……………………………………………………………………….. 24
2-1-1-3- ابعاد، معیارها و زیر معیارهای شایستگی عاطفی ـ اجتماعی……………… 25
2-1-1-3-1- شایستگیهای شخصی……………………………………………………………… 26
2-1-1-3-1-1- خود آگاهی………………………………………………………………………… 26
2-1-1-3-1-2- خود تنظیمی ……………………………………………………………………. 26
2-1-1-3-1-3- خود انگیزشی…………………………………………………………………….. 27
2-1-1-3-2- شایستگیهای اجتماعی……………………………………………………….. 27
2-1-1-3-2-1- آگاهی اجتماعی……………………………………………………………. 28
2-1-1-3-2-2- مهارتهای اجتماعی……………………………………………………. 28
2-1-1-4- انواع شایستگی……………………………………………………………………………………….. 29
2-1-1-4-1- شایستگیهای هستهای …………………………………………………………….. 29
2-1-1-4-2- شایستگیهای كنشی یا فنی……………………………………………………… 30
2-1-1-4-3- شایستگیهای مدیریتی……………………………………………………………… 30
2-1-1-5- مدلهای مختلف شایستگیهای عاطفی- اجتماعی………………………… 30
2-1-1-5-1- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی باندلی…………………………… 31
2-1-1-5-1-1- برقراری تفاهم……………………………………………………………… 31
2-1-1-5-1-2- پذیرش تفاوتها………………………………………………………….. 32
2-1-1-5-1-3- اعتماد سازی……………………………………………………………….. 33
2-1-1-5-1-4- تأثیر فرمندی………………………………………………………………. 34
2-1-1-5-2- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن…………………………….. 34
2-1-1-5-2-1- شایستگی فردی………………………………………………………… 36
2-1-1-5-2-2- شایستگی فردی………………………………………………………… 36
2-1-1-5-2-3- آگاهی اجتماعی……………………………………………………….. 37
2-1-1-5-2-4- شایستگی اجتماعی/ مدیریت روابط……………………….. 37
2-1-1-5-3- مدل شایستگی عاطفی: وربیکی، بلسچاک و باگازی………….. 38
2-1-1-5-3-1- پذیرش دیدگاه دیگران……………………………………………….. 39
2-1-1-5-3-2- مدیریت ابراز عواطف خویش……………………………………… 39
2-1-1-5-3-3- کمک به دیگران برای پذیرش احساسات فرد…………… 40
2-1-1-5-3-4- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی. 41
2-1-1-5-3-5- احساس اصالت……………………………………………………………. 42
2-1-1-5-3-6- دیدگاه کنایهای……………………………………………………………. 42
2-1-1-5-3-7- نقش هنجارهای فردی………………………………………………… 43
2-1-1-6- رویكردهای شایستگی …………………………………………………………………….. 44
2-1-1-6-1- رویكرد رفتاری………………………………………………………………………… 44
2-1-1-6-2- رویكرد استانداردها ………………………………………………………………… 45
2-1-1-6-3- رویكرد اقتضایی………………………………………………………………………. 46
2-1-1-7- ضرورت و كاربرد شایستگیها در حوزه مدیریت منابع انسانی…….. 47
2-1-1-8-كاربرد شایستگی در برنامهریزی منابع انسانی…………………………………. 49
2-1-1-9-كاربرد شایستگی در انتخاب و استخدام………………………………………….. 50
2-1-1-10-كاربرد شایستگی در آموزش………………………………………………………….. 51
2-1-1-11-كاربرد شایستگی در تعیین و توزیع پاداش كاركنان………………….. 52
2-1-1-12-كاربرد شایستگی در توسعه و رشد……………………………………………… 53
2-1-1-13-پرورش شایستگیهای عاطفی اجتماعی مدیران…………………………. 54
2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………… 55
2-2-2-1- ابعاد رفتار شهروندی………………………………………………………………………… 57
2-2-2-1-1- وظیفهشناسی……………………………………………………………………….. 58
2-2-2-1-2- نوع دوستی……………………………………………………………………………. 58
2-2-2-1-3- فضیلت شهروندی……………………………………………………………………. 59
2-2-2-1-4- جوانمردی……………………………………………………………………………….. 59
2-2-2-1-5- احترام و تكریم……………………………………………………………………….. 59
2-2-2-2- ویژگیهای مشترک رفتار شهروندی………………………………………………. 63
2-2-2-3- انواع رفتار شهروندی در سازمان ……………………………………………………. 66
2-2-2-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی……………………………….. 68
2-2-2-5- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………….. 72
2-2-2-6- سیاستهای تشویق رفتار شهروندی………………………………………………. 73
2-2-2-6-1- گزینش و استخدام………………………………………………………………. 73
2-2-2-6-2- آموزش و توسعه…………………………………………………………………. 74
2-2-2-6-3- ارزیابی عملکرد و جبران خدمات………………………………………… 74
2-2-2-6-4- سیستمهای غیررسمی………………………………………………………. 75
2-2- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………….. 76
2-2-1- پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………… 76
2-2-2- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………….. 79
2-2-3- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………….. 82
فصل سوم
روش شناسی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 86
3-1- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 86
3-2- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………… 86
3 – 3-روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………… 87
3-4- ابزارپژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 88
3-4-1- شایستگیهای عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………………. 88
3-4-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 89
3-5- روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………. 89
3-5-1- مقیاس شایستگی عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………… 89
3-5-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 90
3-6- روشهای جمعآوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 91
3 –7 – روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………. 91
فصل چهارم
یافتههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 94
4-1- یافتههای استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. 94
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… 102
5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 102
5-2 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………………………………. 110
5-3- محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………. 112
5-3-1- محدودیتهای کاربردی………………………………………………………………………………….. 112
5-3-2- محدودیتهای پژوهشی ……………………………………………………………………………….. 112
5-4- پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 112
5-4-1- پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………….. 112
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………….. 113
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 114
پیوست
مقدمه
در محیط رقابتی كسب و كار امروز، بیشتر نگرانی و تكاپوی سازمانها در جهت بقا و پیشرفت فراگیر آنها شكل میگیرد. برای تحقق این هدف مهم، مدیران در پی شناسایی و بهرهگیری بهینه از منابع و سرمایههایی هستند كه تحصیل آنها هزینه و سختیهای فراوانی دارد. پس پیروز این میدان، مدیرانی هستند كه سرمایههای مذكور را به اثربخشترین، كارآترین و بهرهورترین راههای ممكن بهكار گیرند بیشتر منابع هر سازمانی متوجه منابع انسانی، مالی و فنی آن است؛ بهطوری که سرمایهی انسانی تعیین كنندهی سمت و سوی دیگر سرمایههاست.
در این میان نقش و تاثیرات آموزش و پرورش بر ثبات امنیت، عدالت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استقلال و همچنین تکوین فرهنگ جامعهی مدنی و احیاء اندیشهها و بینشهای مکتبی در جهت تقویت انساندوستی و اعتدال فرهنگی جامعه مدنی از لحاظ فردی و اجتماعی و نهادینه کردن استقلال ملی و مکتبی و سمت و سو دادن به منابع انسانی موجود در جامعه بر همگان آشکار است (عمادزاده، 1388). آموزش و پرورش پویا بر توانمندیهای اجرایی جامعه افزوده و آن را از تئوری زدگی خارج سازد. آموزش و پرورش چگونگی رشد را در بتن و متن جامعه جستجو و با جذب در جامعه بر توانمندیها فرهنگی و اقتصادی آن خویش میافزاید (کلانتری و همکاران، 1390). همچنین آموزش و پرورش نیروی انسانی موثر و مطلوب را برای جامعه آینده مهیا و فراهم میسازد و بدین سرمایه عظیم در جهتدهی اهداف آینده یاری میرساند. درباره رابطه مدیران و کارکنان و بازار رقابتی این عصر نیز مطالعات نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی
خواهند ربود که بتوانند به طور اثربخش و نتیجه بخش با منابع انسانی خود ارتباط برقرار کنند؛ در این زمینه، شایستگی عاطفی ـ اجتماعی از عواملی است که میتواند به میزان زیادی در روابط مدیران با اعضای سازمان، نقش مهمی ایفا کند (مقدمی و دیگران، 1389).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 01:47:00 ب.ظ ]
|