2-1-1- شایستگی‌های عاطفی ـ اجتماعی………………………………………………………………….. 20

 

2-1-1-1- تعریف شایستگی………………………………………………………………………………….. 21

 

2-1-1-2- ابعاد شایستگی  مدیران……………………………………………………………………….. 24

 

2-1-1-3- ابعاد، معیارها و زیر معیار‌های شایستگی عاطفی ـ اجتماعی……………… 25

 

2-1-1-3-1- شایستگی‌های شخصی……………………………………………………………… 26

 

2-1-1-3-1-1- خود آگاهی………………………………………………………………………… 26

 

2-1-1-3-1-2- خود تنظیمی ……………………………………………………………………. 26

 

2-1-1-3-1-3- خود انگیزشی…………………………………………………………………….. 27

 

 2-1-1-3-2- شایستگی‌های اجتماعی……………………………………………………….. 27

 

2-1-1-3-2-1- آگاهی اجتماعی……………………………………………………………. 28

 

 2-1-1-3-2-2- مهارت‌های اجتماعی……………………………………………………. 28

 

2-1-1-4- انواع شایستگی……………………………………………………………………………………….. 29

 

2-1-1-4-1- شایستگی‌های هسته‌ای …………………………………………………………….. 29

 

2-1-1-4-2- شایستگی‌های كنشی یا فنی……………………………………………………… 30

 

2-1-1-4-3- شایستگی‌های مدیریتی……………………………………………………………… 30

 

2-1-1-5- مدلهای مختلف شایستگی‌های عاطفی- اجتماعی………………………… 30      

 

2-1-1-5-1- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی  باندلی…………………………… 31

 

2-1-1-5-1-1- برقراری تفاهم……………………………………………………………… 31

 

2-1-1-5-1-2- پذیرش تفاوت‌ها………………………………………………………….. 32

 

2-1-1-5-1-3- اعتماد سازی……………………………………………………………….. 33

 

2-1-1-5-1-4- تأثیر فرمندی………………………………………………………………. 34

 

2-1-1-5-2- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن…………………………….. 34

 

2-1-1-5-2-1- شایستگی فردی………………………………………………………… 36

 

2-1-1-5-2-2- شایستگی فردی………………………………………………………… 36

 

2-1-1-5-2-3- آگاهی اجتماعی……………………………………………………….. 37

 

2-1-1-5-2-4- شایستگی اجتماعی/ مدیریت روابط……………………….. 37

 

2-1-1-5-3- مدل شایستگی عاطفی: وربیکی، بلسچاک و باگازی………….. 38

 

2-1-1-5-3-1- پذیرش دیدگاه دیگران……………………………………………….. 39

 

2-1-1-5-3-2- مدیریت ابراز عواطف خویش……………………………………… 39

 

2-1-1-5-3-3- کمک به دیگران برای پذیرش احساسات فرد…………… 40

 

2-1-1-5-3-4- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی. 41

 

2-1-1-5-3-5- احساس اصالت……………………………………………………………. 42

 

2-1-1-5-3-6- دیدگاه کنایه‌ای……………………………………………………………. 42

 

2-1-1-5-3-7- نقش هنجارهای فردی………………………………………………… 43

 

2-1-1-6- رویكردهای شایستگی …………………………………………………………………….. 44

 

2-1-1-6-1- رویكرد رفتاری………………………………………………………………………… 44

 

2-1-1-6-2- رویكرد استانداردها ………………………………………………………………… 45

 

2-1-1-6-3- رویكرد اقتضایی………………………………………………………………………. 46

 

2-1-1-7- ضرورت و كاربرد شایستگی‌ها در حوزه مدیریت منابع انسانی…….. 47

 

2-1-1-8-كاربرد شایستگی در برنامه‌ریزی منابع انسانی…………………………………. 49

 

2-1-1-9-كاربرد شایستگی در انتخاب و استخدام………………………………………….. 50

 

2-1-1-10-كاربرد شایستگی در آموزش………………………………………………………….. 51

 

2-1-1-11-كاربرد شایستگی در  تعیین و توزیع پاداش كاركنان………………….. 52

 

2-1-1-12-كاربرد شایستگی در  توسعه و رشد……………………………………………… 53

 

2-1-1-13-پرورش شایستگی‌های عاطفی اجتماعی مدیران…………………………. 54

 

2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………… 55

 

2-2-2-1- ابعاد رفتار شهروندی………………………………………………………………………… 57

 

2-2-2-1-1- وظیفه‌شناسی……………………………………………………………………….. 58

 

2-2-2-1-2-  نوع دوستی……………………………………………………………………………. 58

 

2-2-2-1-3- فضیلت شهروندی……………………………………………………………………. 59

 

2-2-2-1-4- جوانمردی……………………………………………………………………………….. 59

 

2-2-2-1-5- احترام و تكریم……………………………………………………………………….. 59

 

2-2-2-2- ویژگی‌های مشترک رفتار شهروندی………………………………………………. 63

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

2-2-2-3- انواع رفتار شهروندی در سازمان ……………………………………………………. 66      

 

2-2-2-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی……………………………….. 68

 

2-2-2-5- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………….. 72

 

2-2-2-6- سیاست‌های تشویق رفتار شهروندی………………………………………………. 73

 

2-2-2-6-1- گزینش و استخدام………………………………………………………………. 73

 

2-2-2-6-2-  آموزش و توسعه…………………………………………………………………. 74

 

2-2-2-6-3- ارزیابی عملکرد و جبران خدمات………………………………………… 74

 

2-2-2-6-4-  سیستم‌های غیررسمی………………………………………………………. 75

 

2-2- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………….. 76

 

2-2-1- پژوهش‌های خارجی………………………………………………………………………………………… 76

 

2-2-2- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………….. 79

 

2-2-3- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………….. 82

 

 فصل سوم

 

روش شناسی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 86

 

3-1- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 86

 

3-2- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………… 86

 

3 – 3-روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………… 87

 

3-4- ابزارپژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 88

 

3-4-1- شایستگی‌های عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………………. 88

 

3-4-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 89

 

3-5- روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………. 89

 

3-5-1- مقیاس شایستگی عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………… 89

 

3-5-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 90

 

3-6- روش‌های جمع‌آوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 91

 

3 –7 – روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………. 91

 

 فصل چهارم

 

یافته‌های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 94

 

4-1- یافته‌های استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. 94

 

 فصل پنجم

 

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… 102

 

5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 102

 

5-2 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………………………………. 110

 

5-3- محدودیت‌های پژوهش………………………………………………………………………………………………. 112

 

5-3-1- محدودیت‌های کاربردی………………………………………………………………………………….. 112

 

5-3-2- محدودیت‌های پژوهشی ……………………………………………………………………………….. 112

 

5-4- پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 112

 

5-4-1- پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………….. 112

 

5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………….. 113

 

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 114

 

پیوست

 

 مقدمه

 

 در محیط رقابتی كسب و كار امروز، بیش‌تر نگرانی و تكاپوی سازمان‌ها در جهت بقا و پیشرفت فراگیر آن‌ها شكل می‌گیرد. برای تحقق این هدف مهم، مدیران در پی شناسایی و بهره‌گیری بهینه از منابع و سرمایه‌‌هایی هستند كه تحصیل آن‌ها هزینه و سختی‌های فراوانی دارد. پس پیروز این میدان، مدیرانی هستند كه سرمایه‌های مذكور را به اثربخش‌ترین، كارآترین و بهره‌ورترین راه‌های ممكن به­كار گیرند بیش‌تر منابع هر سازمانی متوجه منابع انسانی، مالی و فنی آن است؛ به­طوری که سرمایه‌ی انسانی تعیین كننده‌ی سمت و سوی دیگر سرمایه‌هاست.

 

در این میان نقش و تاثیرات آموزش و پرورش بر ثبات امنیت، عدالت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استقلال و همچنین تکوین فرهنگ جامعه­ی مدنی و احیاء اندیشه­ها و بینش­های مکتبی در جهت تقویت انساندوستی و اعتدال فرهنگی جامعه مدنی از لحاظ فردی و اجتماعی و نهادینه کردن استقلال ملی و مکتبی و سمت و سو دادن به منابع انسانی موجود در جامعه بر همگان آشکار است (عمادزاده، 1388). آموزش و پرورش پویا بر توانمندی­های اجرایی جامعه افزوده و آن را از تئوری زدگی خارج سازد. آموزش و پرورش چگونگی رشد را در بتن و متن جامعه جستجو و با جذب در جامعه بر توانمندی­ها فرهنگی و اقتصادی آن خویش می­افزاید (کلانتری و همکاران، 1390). همچنین آموزش و پرورش نیروی انسانی موثر و مطلوب را برای جامعه آینده مهیا و فراهم می­سازد و بدین سرمایه عظیم در جهت­دهی اهداف آینده یاری می‌رساند. درباره رابطه مدیران و کارکنان و بازار رقابتی این عصر نیز مطالعات نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی

 

خواهند ربود که بتوانند به طور اثربخش و نتیجه بخش با منابع انسانی خود ارتباط برقرار کنند؛ در این زمینه، شایستگی عاطفی ـ اجتماعی از عواملی است که می‌تواند به میزان زیادی در روابط مدیران با اعضای سازمان، نقش مهمی ایفا کند (مقدمی و دیگران، 1389).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...