3-3-1-2. مكتب شیكاگو – یو.سی.ال.ای                              37

 

3-3-2. نقش ساختار بازار در تجارت خارجی                            38

 

3-4. تمرکز صنعتی                                      39

 

3-4-1. تمرکز کلی و انفرادی (صنعتی)                             39

 

3-4-2. صرفه­های اقتصادی (صرفه­جویی ناشی از مقیاس)                     40

 

3-4-2-1. روش­های تخمین حداقل مقیاس کارای بنگاه                      42

 

3-4-3. اندازه­گیری تمركز                                   42

 

3-4-4. روش­های اندازه­گیری تمركز در بازار                           43

 

3-4-4-1. معیارهای مطلق و نابرابری تمرکز                            44

 

3-4-5. شاخص­های اندازه­گیری تمركز                                44

 

3-4-5-1. ملاحظاتی در خصوص شاخص­های تمركز                      44

 

3-4-6. معرفی شاخص­های مطلق تمرکز                                46

 

3-4-6-1. نسبت تمركز چند بنگاه (k بنگاه)                        46

 

3-4-6-2. شاخص­های هانا و کی  (HK)                           47

 

3-4-6-3. شاخص هرفیندال- هیرشمن (HHI)                             48

 

3-4-7. محدودیت و مشكلات شاخص­های تمركز                           50

 

3-4-7-1. محدودیت واردات                                  50

 

3-4-8. تغییرات فن­آوری و تمركز                             51

 

3-4-9. تمرکز و سودآوری                                    51

 

3-4-10. نظریه­های تمرکز                                    52

 

3-4-10-1. صرفه­جویی ناشی از مقیاس و تمرکز (برداشت دترمینیستیکی)         52

 

3-4-10-2. برداشت تصادفی تمرکز                                 53

 

3-4-11. عوامل موثر بر سطح و تغییرات تمرکز                           54

 

3-5. موانع ورود                                       54

 

3-5-1. انواع موانع ورود                                   56

 

3-5-1-1. علل برونزا                                  56

 

3-5-1-2. علل درونزا                                 57

 

3-5-1-3. موانع ورود ساختاری                              57

 

3-5-1-4. موانع ورود استراتژیک                            59

 

3-6. تفاوت محصول                                      59

 

3-6-1. تبلیغات                                       60

 

3-6-2. شدت تبلیغات و ساختار بازار                              61

 

3-6-3. تاثیر تبلیغات بر ساختار بازار                                62

 

3-6-3-1. تبلیغات و صرفه­های مقیاس تولید                        63

 

3-6-4. هزینه­های ثابت و غیر قابل بازگشت                         63

 

3-6-4-1. هزینه­های غیر قابل بازگشت برونزا                           64

 

3-6-4-1-1. هزینه­های غیر قابل بازگشت برونزا و تمرکز صنعتی               65

 

3-6-4-2. هزینه­های غیر قابل بازگشت درونزا                           65

 

3-6-4-2-1. هزینه­های غیر قابل بازگشت درونزا و تمرکز صنعتی              66

 

3-7. ضریب تعدیل                                       66

 

3-7-1. ضریب تعدیل ثابت و متغیر                            67

 

3-8. ساختار الگو                                      67

 

3-8-1. مدل حالت یکنواخت تمرکز                             69

 

3-8-2. مدل­های عدم تعادل تمرکز                    70

 

3-8-3. معرفی متغیرها                                  72

 

3-8-4. نمونه زیر مجموعه­ای صنایع                  7

 

4- برآورد الگو و تحلیل نتایج                                           77

 

4-1. مقدمه                                            78

 

4-2. داده­ها                                           78

 

4-3. معرفی الگوها                                          79

 

4-4. برآورد الگو                                      80

 

4-4-1. نتایج نمونه کامل صنایع                                   80

 

4-4-2. نتایج نمونه زیرمجموعه­ای صنایع                                 85

پایان نامه

 

 

4-4-2-1. نتایج برآورد مدل (2) در دسته­بندی شدت تبلیغات              85

 

4-4-2-2. نتایج برآورد مدل (3) در دسته­بندی شدت تبلیغات              86

 

4-4-2-3. نتایج برآورد مدل (2) در دسته­بندی تمرکز                    89

 

4-4-2-4. نتایج برآورد مدل (3) در دسته­بندی تمرکز                    91

 

4-5. آزمون­های الگو                                         93

 

4-5-1. آزمون خودهمبستگی                                   93

 

الف-1. نمونه کامل صنایع                                  93

 

الف-1-1. آزمون خودهمبستگی مدل (1)                       93

 

الف-1-2. آزمون خودهمبستگی مدل (2)                       94

 

الف-1-3. آزمون خودهمبستگی مدل (3)                       94

 

ب-1. نمونه زیر مجموعه­ای صنایع                                 94

 

ب-1-1. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تمرکز بالا                      94

 

ب-1-2. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تمرکز بالا                      95

 

ب-1-3. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تمرکز پایین                    95

 

ب-1-4. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تمرکز پایین                    95

 

ب-1-5. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تبلیغات بالا                    95

 

ب-1-6. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تبلیغات بالا                    96

 

ب-1-7. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تبلیغات پایین                       96

 

ب-1-8. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تبلیغات پایین                       96

 

4-5-2. آزمون واریانس ناهمسانی                             97

 

الف-2. نمونه کامل صنایع                                  97

 

الف-2-1. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (1)                           97

 

الف-2-2. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2)                           98

 

الف-2-3. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3)                           98

 

ب-2. نمونه زیر مجموعه­ای صنایع                                 98

 

ب-2-1. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تمرکز بالا                     99

 

ب-2-2. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تمرکز بالا                     99

 

ب-2-3. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تمرکز پایین                   99

 

ب-2-4. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تمرکز پایین                   99

 

ب-2-5. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تبلیغات بالا                  100

 

ب-2-6. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تبلیغات بالا                  100

 

ب-2-7. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تبلیغات پایین                100

 

ب-2-8. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تبلیغات پایین                101

 

4-5-3. آزمون والد                                        101

 

5- خلاصه و نتیجه­گیری                               102

 

5-1. مقدمه                                      103

 

5-2. خلاصه                                        103

 

5-3. نتیجه­گیری                                   104

 

5-4. پیشنهادها                                   107

 

5-5. پیشنهادهایی برای مطالعات آتی                              107

 

5-6. محدودیت­های تحقیق                                108

 

منابع                                                  109

 

منابع آماری                                          109

 

منابع فارسی                                          109

 

منابع انگلیسی                                             111

 

پیوست                                             114

 

 

    1. طبقه­بندی فعالیت­های اقتصادی ایران ( بر اساس ISIC, Rev. 3,1)   114

 

  1. شاخص هرفیندال محاسبه شده برای 94 صنعت 120

 

3. محاسبه نرخ سالانه تعدیل   

 

مقدمه

 

رشد و توسعه اقتصاد به وسیله تغییرات در ساختار فعالیت­های اقتصادی مشخص می­شود. توجه به اقتصاد صنعتی در دهه­های اخیر زمینه تحول صنعتی در کشورها به ویژه کشورهای بالغ صنعتی را در برداشته و پرداختن به تحلیل مسایل مربوط به آن را رواج داده است. یکی از شاخه­های مهم اقتصاد صنعتی، بررسی تئوری­های رفتار بنگاه­ها و در کل بازار است. اقتصاددانان کشورهای توسعه­یافته و صنعتی توجه زیادی به اندازه بازاری خود و تولید در مقیاس وسیع کرده­اند؛ از ویژگی­های این کشورها اعتماد و پای­بندی به اجرای قوانین رقابت و مبارزه با انحصار می­باشد. در قرون اخیر، کشورها به منظور اصلاح ساختاری اقتصاد خود، اقدامات وسیعی انجام داده­اند. از جمله برنامه­های اصلاح ساختاری کاهش نقش دولت در اقتصاد و افزایش حضور بخش خصوصی است که لازمه اجرای آن، مهیا شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی سازگار با نظام حاکم بر بخش خصوصی می­باشد؛ از این رو باید موانعی که مانع گسترش بازارها هستند، برطرف شوند و دولت نیز در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است جهت اجرای این برنامه­ها، در ابتدا باید شرایط را برای تحقق این امر فراهم نموده و بسترهای مناسب مهیا شوند تا نتایج متفاوت و معکوس مشاهده نشود. اقتصاددانان در سیاست­های اصلاح ساختاری خود، بهترین عملکرد اقتصادی را عملکرد رقابتی می­دانند؛ لذا بررسی مطالعاتی از این دست، باعث تدوین سیاست­های دقیق رقابت و شرایط حصول عملکرد رقابتی می­شود که در نهایت منجر به افزایش کارایی، رفاه مصرف­کنندگان و جامعه می­شود. از این رو بیشتر کشورهای در حال توسعه و کمتر صنعتی شده چون ایران در سال­های اخیر به این موضوع توجه بیشتری نشان داده­اند.

 

یكی از اقدامات ضروری در جهت افزایش كارایی و حفظ منافع عمومی، تصویب و اجرای قانون رقابت است. در ایران قوانین ضد انحصار و تسهیل رقابت سابقه طولانی ندارد و از تصویب قانون رقابت زمان زیادی نمی­گذرد. چنانکه در برنامه سوم توسعه اقتصادی- اجتماعی ایران فصلی جداگانه به انحصار اختصاص داده شده و قانون رقابت نیز در دست بررسی و نهایی شدن است. ادعا این است که رقابت، تولید، کارایی و بهره­وری را افزایش و قیمت­ها را کاهش می­دهد. به علاوه انحصار به کاهش انگیزه نوآوری فنی منجر می­شود. اختصاص قانون رقابت در برنامه چهارم توسعه ایران حاکی از اهمیت این موضوع در اقتصاد ایران است. نظریه­های اقتصادی به عملكرد برتر بازارهای رقابت در مقایسه با بازارهای انحصاری اشاره دارند. با توجه به اندازه شاخص تمرکز می­توان مشخص کرد چه حد ساختار اقتصادی كشور انحصاری است. هر چه تعداد بنگاه­ها کمتر و یا بخش وسیعی از بازار در اختیار تعداد محدودی از آنها باشد، ساختار بازار به انحصار نزدیکتر است.

 

از نظر تئوری­های اقتصادی و تجارب تاریخی، اقتصادهای باز، غیرمتمرکز و رقابتی عملکرد بهتری نسبت به سایر سیستم­های اقتصادی داشته­اند. به طور کلی رقابت در تمام ابعاد سبب بهبود عملکرد اقتصاد و افزایش کارایی آن می­شود. رقابت به ویژه در بازارهای صنعتی، موجب کاهش قیمت­ها، ارائه کالاها با خصوصیات و کیفیت­های مختلف و قابل دسترسی بودن بیشتر مصرف­کنندگان به کالاها و خدمات می­گردد. رقابتی بودن بازار نه تنها در بازارهای داخلی، بلکه در بازارهای جهانی نیز مورد توجه می­باشد و رقابت در بازار داخلی مقدمه رقابت در بازارهای جهانی است (بهشتی، صنوبر و فرزانه کجاباد؛ 1388).

 

با وجود اهمیت موضوع بازار و ساختار آن، باید گفت که مطالعات کاربردی در خصوص بازار در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و عمده تحقیقات و پژوهش­ها متغیرهای کلان و نحوه کارکرد کلان اقتصادی را مد نظر داشتند. اما در سال­های اخیر، به دلیل تأکید برنامه­های اقتصادی بر افزایش کارایی و رقابت در بازارها گرایش به انجام مطالعات اقتصادی با پایه­های اقتصاد خرد، کنکاش در بازارها و بحث و بررسی پیرامون ماهیت بازارها تا حدی افزایش یافته است.

 

مبحث تمرکز صنعتی از موضوعات پراهمیت در زمینه سازمان و اقتصاد صنعتی محسوب می­گردد. تمرکز یکی از مهم­ترین متغیرهای ساختاری بازار شمرده می­شود. ساختار بازار ترتیب قرار گرفتن اجزای مختلف بازار می­باشد که خصوصیات سازمانی بازار را معرفی می­کند؛ به طوری­که به كمك این خصوصیات می­توان رابطه اجزای بازار را مشخص نمود. کمّی کردن این قبیل متغیرهای ساختاری، درک مناسبی از خصوصیات ساختاری بازارها را محقق می­سازد؛ به طوری­که بسیاری از دانشمندان و محققین در کارهای تجربی خود از این متغیرها برای شناسایی ساختار بازار استفاده نموده­اند. با محاسبه میزان تمرکز می­توان راجع به ساختار بازار و سنجش قدرت انحصاری در بازارها نظر داد.

 

محققین با استفاده از مفهوم تمركز تا حد زیادی قادر به اندازه­گیری سطح رقابت و انحصار در بازارها شدند. البته نمی­توان ادعا نمود كه با اندازه­گیری تمركز بازار، به طور دقیق می­توان به میزان فعالیت انحصاری و قدرت انحصاری اعمال شده در بازارها پی برد، زیرا در بسیاری از بازارها، تمركز و اندازه آن به طور قطعی معرف سطح رقابت یا انحصار نمی­باشند (عبادی و شهیكی­تاش؛ 1383). لذا در بیشتر مطالعات رابطه مستقیمی بین تمرکز و انحصار در نظر گرفته می­شود؛ به طوری­که یك بازار متمركز بیانگر آن است كه تعدادی از بنگاه­های موجود در بازار دارای قدرت انحصاری هستند.

 

به طور کلی دلالیل ایجاد انحصار به دو دسته مثبت و منفی تفکیک می­شوند. اگر انحصار به دلیل کارایی برتر بنگاه حاصل شود مثبت و مفید و اگر با رفتار غیررقابتی و مبتنی بودن بر همکاری بنگاه­ها همراه باشد، منفی و مضر می­باشد. انحصار به هر دلیلی که به وجود آید، موجب افزایش قدرت انحصاری می­شود که کاهش رفاه اجتماعی را در پی دارد. میزان کاهش در رفاه جامعه که ناشی از انحصار می­باشد، از جمله مسایل بحث برانگیز در اقتصاد است زیرا عده­ای معتقدند که انحصار منافعی را نیز به همراه دارد که آثار اخلالی آن را برطرف می­کند. از مزایای انحصاری شدن می­توان ایجاد انگیزه برای سایر بنگاه­ها جهت رسیدن به شرایط انحصارگر و کسب سود، تنوع و خدمات بیشتر در ارائه کالاها و خدمات، استفاده بیشتر از تکنولوژی، فن­آوری و بهتر شدن کیفیت کالاها و خدمات نام برد. این مزایا در حالت انحصار چندجانبه نمود بیشتری دارد. اما ایجاد انحصار مشکلات و مضراتی نیز به دنبال دارد که در مجموع باعث کاهش رفاه اجتماعی می­شود.

 

مشکلی که قدرت انحصاری در بازارهای صنعتی کشور به وجود می­آورد تنها در بازار فروش محصولات خلاصه نمی­شود؛ بلکه به دلیل این که بسیاری از بنگاه­های صنعتی در بازار خرید عوامل نیز دارای قدرت انحصاری هستند، لذا این بنگاه­های انحصاری قادر به کنترل بنگاه­های متوسط هستند و مانع از رشد بنگاه­های کوچک می­شوند. بنگاه­های انحصاری همچنین از قدرت بیشتری برای جذب و به کارگیری نهاده­های تولید برخوردارند و سرمایه و نیروی متخصص را به سمت خود جذب کرده و باعث تشدید قدرت انحصاری خود می­شوند (بهشتی، صنوبر و فرزانه کجاباد، 1388). از طرفی دیگر، وجود انحصار در بازار فروش محصولات و خرید عوامل از دو جهت به بخش صنعت ضربه می­زند. نخست به علت نبودن رقیب برای بنگاه­های انحصاری در بازار محصول، گاهاً کالاهایی با کیفیت پایین و قیمت بالا به فروش می­رسانند و سود انحصاری کسب می­کنند و کمتر به ارتقاء کیفیت و بهبود بهره­وری توجه می­کنند. در ثانی این بنگاه­ها با توجه به نفوذ خود، امکان رشد بنگاه­های کوچک را از آنها سلب می­نمایند (رفیعی، 1386). در انحصار، انحصارگر دارای قدرت اعمال محدودیت بر دیگران است و قیمت و مقدار را به نفع خود تعیین می­کند. لذا جنبه نامطلوب انحصار، همین قدرت اعمال محدودیت انحصارگر است (جلال‌آبادی و میرجلیلی، 1386).

 

تحلیل تمرکز بازار زمینه مناسب برای درک بهتر ارتباط عناصر ساختاری و عملکردی بازار را فراهم می­آورد و با بررسی بازارها از این دیدگاه بهتر می­توان علل بروز رفتارهای رقابتی یا غیر رقابتی را تشخیص داد. آگاهی داشتن از تمرکز بازار، موانع ورود و سایر متغیرها می­تواند به اجرای صحیح برنامه­های اصلاحی، خصوصی­سازی، حصول اهداف کارایی و افزایش رقابت کمک کند.

 

ضرورت اندازه­گیری قدرت بازاری به وسیله شاخص تمرکز از آنجا مطرح شد که اکثر بازارها به رفتار غیر رقابتی جهت کسب سود بیشتر گرایش نشان دادند. جهت ارتباط ساختار و عملکرد بازار از این شاخص­ می­توان استفاده کرد. بخش صنعت ایران بر اساس طبقه­بندی استاندارد بین­المللی صنایع (ISIC)[1] چهار رقمی، به 141 صنعت تفکیک شده ­است. در این پژوهش به بررسی انحراف بین حالت یکنواخت[2] و تحقق­یافته تمرکز و سرعت تعدیل آن با استفاده از آمار و اطلاعات راجع به صنایع كارخانه­ای ایران[3] در سطح کدهای چهار رقمی برای 94 صنعت و با بهره­گیری از روش تجزیه و تحلیل داده­های مقطع عرضی[4] پرداخته می­شود. اطلاعات مربوط به تمام بنگاه­ها در هر صنعت به صورت سرشماری و همراه با هزینه­ در دسترس قرار دارد، که محاسبه شاخص تمرکز در هر صنعت را قابل محاسبه نموده است.

 

در مباحث اقتصادی، مبحث پویایی به مطالعه تغییرات اقتصادی متغیر مورد نظر در گذر زمان می­پردازد. لذا پویایی تمرکز صنعتی، تغییر تمرکز صنعتی را در دو برهه از زمان در بردارد. حالت پویا، بررسی رفتار متغیرها در زمان را دنبال می­کند و معین می­سازد که آیا این متغیرها به حرکت به سوی تعادل متمایل هستند یا نه؟ پویایی یک متغیر نشان­دهنده تفاوت تغییر همان متغیر در طی سال­ها و دوره­های مختلف است؛ که معمولاً این اختلاف با حالت مطلوب و بلندمدت و یا حالت یکنواخت در نظر گرفته می­شود. در این مطالعه مقصود از پویایی تمرکز صنعتی چگونگی حرکت تمرکز به سمت مقدار مطلوب و بلندمدت خودش در طول زمان است.

 

در این پژوهش هرگاه از تمرکز در وضعیت یکنواخت سخن به میان می­آید، منظور حالت بلندمدت و پایدار تمرکز است.

 

1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق

 

تمرکز صنعتی می­تواند نشان­دهنده میزان رقابت و انحصار در صنعت باشد. پویایی تمرکز صنعتی از آن جهت اهمیت دارد که تغییرات تمرکز را در طول زمان مورد بررسی قرار داده؛ و میزان انحراف آن را با وضعیت بلندمدت و نحوه حرکت به سمت آن را نشان می­دهد.

 

با محاسبه تمرکز در طول زمان می­توان علاوه بر تعیین درجه تمرکز که میزان رقابت و انحصار در صنایع را مشخص می­نماید، تغییرات آن را نیز معین کرد که آیا صنایع با افزایش تمرکز مواجه شده­اند یا کاهش و یا بدون تغییر بوده­اند؟ روشن شدن این موضوع راهنمای مناسبی برای دولت، سیاست­گذاران و اقتصاددانان در تدوین و ارائه سیاست­ها می­باشد.

 

تمرکز بنگاه­ها در صنعت، مورد توجه اقتصاددانان، بازرگانان، استراتژیست­ها و سازمان‌های دولتی است. در بسیاری از كشورهای جهان هر ساله میزان تمركز بازارها در صنایع مختلف اندازه­گیری می­شود كه نتایج آن راهنمای دولت­ها برای سیاست­گذاری­های صنعتی و اقتصادی، بقای رقابت و رعایت حقوق مصرف­كنندگان است. اهمیت موضوع تمركز در آن است كه در رشته­های صنعتی دارای رقابت وسیع، كه قدرت بازار میان بنگاه­های متعددی توزیع شده است، در مقایسه با صنایعی كه میزان تمركز آنها بالاست، محصول بیشتری تولید می­شود و قیمت كالاها و خدمات تولیدی هم به­طور نسبی پایین­تر است. به عبارت دیگر، اگر سهم محصول تولیدی در شاخه­ای از صنعت در بنگاه­های متعددی توزیع شده باشد، نتیجه عملكرد آن، محصول بیشتر و قیمت پایین­تر است.

 

ابونوری و غلامی (1387) آگاهی از درجه تمرکز در یک کشور را حداقل به سه دلیل مهم می­دانند. اول، به این دلیل که تمرکز بیشتر با قدرت انحصاری بالاتر ارتباط داده می­شود، کشوری با سطح تمرکز بالا می­تواند از ناهنجاری­های اقتصادی محدودکننده رشد، زیان ببیند. دوم، سطح بالای تمرکز می­تواند منجر به نوسانات اقتصادی عظیم­تر شود. و در نهایت، تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در کشور منجر به اخلال­های سیاسی بالقوه می­شود. افراد یا بخش‌هایی که فعالیت­های اقتصادی متمرکز را کنترل می­کنند، ممکن است قدرت سیاسی عظیمی را بکار برده و از آن، در جهت منافع خود استفاده کنند.

 

با توجه به اندازه­گیری شاخص تمرکز بلندمدت، می­توان میزان انحراف و اختلاف تمرکز در هر مقطع از زمان را با آن و همچنین ضریب تعدیل را محاسبه نمود. سرعت ضریب تعدیل بیانگر آن است که تمرکز تحقق­یافته با چه سرعتی به سمت تمرکز بلندمدت حرکت می­کند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...