2-2-7-­ مکتب طبیعت ­گرایی……………………………………………………………………………….. 16

 

2-2-8-­ مکتب فلسفه ­گرایی…………………………………………………………………………………. 16

 

2-2-9-­ مکتب فن­گرایی…………………………………………………………………………………….. 16

 

2-2-10-­ مکتب آمایش انسانی…………………………………………………………………………… 16

 

2-3-­ معماری اسلامی و نماد­های بارز آن…………………………………………………………….. 17

 

2-3-1-­ درآمد………………………………………………………………………………………………….. 17

 

2-3-2-­ برخی از نمادهای معماری اسلامی…………………………………………………………… 19

 

2-3-2-1-­ گنبد………………………………………………………………………………………….. 19

 

2-3-2-2-­ طاق………………………………………………………………………………………….. 19

 

2-3-2-3-­ مفهوم امام یا پیشوا………………………………………………………………………… 20

 

2-3-2-4-­ نور و رنگ…………………………………………………………………………………… 20

 

2-3-2-5-احجام سه گانه­ی کروی………………………………………………………………… 21

 

2-3-2-6- دایره ………………………………………………………………………………………… 21

 

2-4- مباحثی در علوم رفتاری و روانشناسی محیط……………………………………….. 21

 

2-4-1- پدیدار شناسی…………………………………………………………………………………. 21

 

2-4-2-­ مفهوم مکان……………………………………………………………………………………. 22

 

2-4-3-­ هویت مکان………………………………………………………………………….. 22

 

2-4-4-­ حس مکان………………………………………………………………………………… 23

 

2-4-5-­ حس لامکانی یا احساس بی­مکانی…………………………………………………….. 24

 

2-4-6-­ حافظه­ی جمعی…………………………………………………………………………. 25

 

2-4-7-­ خرد جمعی……………………………………………………………………………. 25

 

2-4-8-­ شعور و حافظه­ی جمعی……………………………………………………………… 26

 

2-5-­ وجه سوم در هستی­: ماده،‌ انرژی و ” شعور ” …………………………………….. 26

 

2-5-1-­ نظریه­ی شعور…………………………………………………………………………….. 26

 

2-5-2-­ پزشکی هومیوپاتی……………………………………………………………. 28

 

2-6-­ استفاده از نظریه­ی شعور و تشریح شعور در حوزه­ی کلام……………………. 28

 

2-6-1-­ شعور در کلام………………………………………………………………………….. 28

 

2-6-2-­ شعور مثبت و منفی…………………………………………………………………. 29

 

2-6-3-­ تشعشع در کلام……………………………………………………………………….. 30

 

2-6-4-­ تشعشع شعوری…………………………………………………………………………. 30

 

2-6-5-­ شارژ شعوری……………………………………………………………………………… 31

 

2-6-6-­ روح جمعی……………………………………………………………………………. 31

 

2-6-7-­ شواهد تذکر به ” روح جمعی ” در قرآن…………………………………………… 32

 

2-6-8-­ شواهدی مبنی بر وجود آگاهی نسبت به مباحث شعور و تشعشع شعوری در فرهنگ اسلامی.. 33

 

2-7-­ نقد و بررسی مباحث روانشناسی محیطی از منظر شعور……………………….. 34

 

2-7-1- معماری، هرمنوتیک، شعور و القای حس و معنا در ناخودآگاهی……………….. 34

 

2-7-2-­ جمع­بندی مختصر از نظریه­های پدیدارشناسانه در خصوص روانشناسی محیط…… 35

 

2-7-3- تحلیل ماهیت حس­مکان و حس تعلق به اجتماع از منظر شعور………………….. 36

 

2-7-4- حس تعلق به مکان در شهر­های قدیمی و شهرهای سنتی………………………… 37

 

2-8- تاملی بر شهرسازی در جهان اسلام از منظری نو و از بُعد شعور…………………. 40

 

2-8-1- درآمد……………………………………………………………………………………….. 40

 

2-8-2- شهرسازی اسلامی در سیره­ی پیامبر اکرم (ص……………………………… 40

 

2-8-3- شهرسازی اصفهان­، تجلی نمونه­ای از شهرسازی ایدئولوژیک ایرانی­-اسلامی….. 43

 

2-9-­ تعاریف و مفاهیم……………………………………………………………………………. 44

 

2-9-1- تعریف فرهنگ…………………………………………………………………………….. 44

 

2-9-2-­ ریشه­ی مفهومی ” شهر-فرهنگ………………………………………………………… 45

 

2-9-3- تعریف مدل “شهر- فرهنگ……………………………………………………………….. 45

 

2-9-4-­ تعریف “میدان شعوری………………………………………………………………….. 45

 

2-9-­5- نقش میدان شعوری در شکل­گیری کائنات و علت جاذبه­ی اجرام سماوی در قرآن………. 46

 

2-9-6-­ اهمیت میدان شعوری فضا-زمان در سرنوشت شهرها و حوادث طبیعی……… 47

 

2-10- پایداری و مفهوم آن…………………………………………………………………………. 49

 

2-10-1-­ پیدایش مفهوم پایداری…………………………………………………………………. 49

 

2-10-2-­ توسعه­ی پایدار……………………………………………………………………………… 49

پایان نامه

 

 

2-10-3-­ ابعاد توسعه­ی پایدار……………………………………………………………………… 49

 

2-10-3-1-­ پایداری اکولوژیکی………………………………………………………………………. 49

 

2-10-3-2-­پایداری اجتماعی……………………………………………………………………… 50

 

2-10-3-3-­ پایداری اقتصادی…………………………………………………………………………. 50

 

2-10-3-4-­ پایداری محیطی در فرهنگ قرآن…………………………………………….. 50

 

2-11-­­­ اصول پیشنهادی شهر-فرهنگ در جهت هویت بخشی ایرانی-اسلامی به مجتمع­های زیستی… 51

 

2-11-1- جمع­گرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور………… 51

 

2-11-2-کانون­کرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربری­های عمومی در نقاط متراکم مجتمع­های زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری………………………………… 52

 

2-11-3-­ قدسی سازی با تشعشعی نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هسته­ی مرکزی شهر با انعکاس این مفاهیم در میدان شعوری……………….52

 

2-11-4-­ برنامه­ریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی….. 53

 

2-11-5-­ عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی…..53

 

2-11-6-­ حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار می­شود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور…………………….. 54

 

فصل سوم: معرفی محدوده­ی مورد مطالعه

 

3-1-­ مقدمه……………………………………………………………………………………………. 56

 

3-2-­ موقعیت جغرافیایی……………………………………………………………………….. 56

 

3-2-1-­ موقعیت و وسعت شهرستان خوی……………………………………………………. 56

 

3-2-2- موقعیت جغرافیایی شهر خوی……………………………………………………….. 57

 

3-2-3- محدوده­ی ­حوزه­ی  طبیعی شهر………………………………………………………. 57

 

3-3-­ مطالعات جغرافیای طبیعی محدوده ی مورد مطالعه……………………………… 57

 

3-3-1- زمین شناسی منطقه خوی……………………………………………………………. 57

 

3-3-2-وضعیت تکتونیکی و زلزله­ خیزی شهر خوی…………………………………….. 58

 

3-3-3- وضعیت توپوگرافی………………………………………………………………………. 58

 

3-3-4-­ مطالعات اقلیمی………………………………………………………………………… 59

 

3-3-4-1-­ دما………………………………………………………………………………………. 59

 

3-3-4-2-­ بارش………………………………………………………………………………………. 59

 

3-3-4-3-­ رطوبت……………………………………………………………………………… 60

 

3-4- مطالعات جغرافیای انسانی محدوده­ی مورد مطالعه…………………………. 61

 

3-4-1- ویژگی­های اجتماعی جمعیت خوی…………………………………………….. 61

 

3-4-1-1-­ رشد جمعیت در شهر خوی از سال 1335 تا 1390………………………61

 

3-4-1-2-­ درصد رشد جمعیت خوی در دوره­های مختلف سرشماری…………….. 62

 

3-4-1-3-­ بعد خانوار…………………………………………………………………………… 62

 

3-4-1-4- وضعیت سواد…………………………………………………………………….. 63

 

3-4-1-5- مهاجرت…………………………………………………………………………….. 64

 

3-4-2- ویژگی­های اقتصای جمعیت شهر خوی…………………………………………… 64

 

3-4-2-1-­ وضعیت اشتغال در شهر خوی…………………………………………………. 64

 

3-4-2-2-­ نرخ اشتغال مردان و زنان………………………………………………………. 65

 

3-5-­ ویژگی­های تاریخی و فرهنگی در منطقه­ی خوی………………………………. 66

 

3-5-1- سابقه تاریخی………………………………………………………………………….. 66

 

3-5-2-­ وجه تسمیه…………………………………………………………………………….. 67

 

3-6-­ بررسی وضعیت کالبدی شهر خوی………………………………………………….. 67

 

3-6-1-­ هسته­ی اولیه………………………………………………………………………… 67

 

3-6-2-­ بررسی ساخت شهر…………………………………………………………………… 68

 

3-6-3-­ وضعیت توسعه­ی کالبدی شهر و جهات توسعه­ی کالبدی آتی……………….. 71

 

3-6-4-­ بررسی بافت شهر………………………………………………………………….. 72

 

3-7-­ بررسی نحوه پراکندگی کاربری­های شاخص در شهرهای اسلامی………….. 73

 

3-7-1-­ کاربری مذهبی (مسجد) ……………………………………………………………… 73

 

3-7-2-­ کاربری آموزش­عالی (مدرسه) ……………………………………………………… 74

 

3-7-3-­ کاربری­های تجاری (بازار) …………………………………………………………… 75

 

3-7-4-­ کاربری­های فرهنگی-هنری…………………………………………………… 76

 

3-7-5­- سیستم محلات شهری…………………………………………………………. 77

 

3-8-­ شخصیت­های فرهنگی-مذهبی مدفون در شهر خوی………………………………… 78

 

3-8-1-­ شمس­الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی معروف به “شمس تبریزی”…… 78

 

3-8-2- پوریای ولی………………………………………………………………………………. 79

 

3-8-3-­ امامزاده سید بهلول (ع) ………………………………………………………………. 80

 

3-8-4-­ امامزاده میرهادی سید کوثری (ع) ……………………………………………….. 81

 

3-8-5-­ امامزاده محمد (ع) …………………………………………………………………….. 81

 

3-9-­ جمع بندی…………………………………………………………………………………. 82

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ­ها

 

4-1- مقدمه………………………………………………………………………. 85

 

4-2- تحلیل ساخت و بافت شهر خوی از منظر ویژگیهای شهر اسلامی……….. 85

 

4-2-1-­ کانون­گرایی در بافت و ساخت شهر…………………………………………….85

 

4-2-2- کاربری مسجد…………………………………………………………………….. 86

 

4-2-2- کاربری تجاری (بازار) ……………………………………………………………. 88

 

4-2-3- کاربری آموزش عالی ( مدرسه) ………………………………………………. 89

 

4-2-4-­ محلات شهری………………………………………………………………………… 90

 

4-2-5-کاربری­های فرهنگی-هنری…………………………………………………………. 91

 

4-5-­ اقدامات انجام شده در خصوص تلاش برای هویت بخشی ایرانی-اسلامی به شهر…….. 93

 

4-6-­ تحلیل ویژگی­های شهر خوی  از نقطه نظر اصول شش گانه­ی “شهر-فرهنگ”……. 94

 

4-6-1-­ جمع­گرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور……. 94

 

4-6-2-­ کانون­گرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربری­های عمومی در نقاط متراکم مجتمع­های زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری قوی………………. 95

 

4-6-3-­ قدسی­سازی بار شعوری نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هسته­ی مرکزی شهر……. 95

 

4-6-4-­ برنامه­ریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی…. 96

 

4-6-5-­ عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی… 96

 

4-6-6-­ حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار می­شود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور…………………….. 97

 

4-7-­ جمع بندی…………………………………………………………………………. 97

 

فصل پنجم: آزمون فرضیه، جمع­بندی و نتیجه­ گیری و ارائه پیشنهادات

 

5-1-­ مقدمه…………………………………………………………………………………….. 100

 

5-2-آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………….. 100

 

5-2-1- فرضیه­ اول……………………………………………………………………. 100

 

5-2-2-­ فرضیه­ دوم………………………………………………………………………….. 101

 

5-3- بحث و نتیجه ­گیری………………………………………………………….. 101

 

5-4- ارائه­ پیشنهادات…………………………………………………………….. 104

 

5-4-1- پیشنهاد اول: طرح پیشنهادی برای اجرایی­کردن شهر-فرهنگ در شهر خوی…….. 104

 

5-4-1-1- جانمایی شهر­–­فرهنگ در مطالعه موردی شهر خوی……………………. 104

 

5-4-1-2- عناصر اصلی میدان…………………………………………………………… 106

 

5-4-1-2-1- مسجد­جامع یا مصلای شهر……………………………………………… 106

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...