دانلود پایان نامه ارشد: بررسی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان دوره متوسطه … |
2-2-6-2)چرخه مدیریت دانش مه یر و زاک.. 30
2-2-6-3)چرخه مدیریت دانش بیوکویتز و ویلیامز. 31
2-2-6-4)چرخه مدیریت دانش یکپارچه دالکر. 34
2-2-6-5)فرایندهای مدیریت دانش بس.. 35
2-2-7)مدلهای مدیریت دانش.. 41
2-2-7-1)مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ… 42
2-2-7-2)مدل مارپیچی دانش نوناکا و تاکچی.. 46
2-2-8)پیشگامان مدیریت دانش.. 49
2-2-8-1)داونپورت و پروساک.. 49
2-2-8-2)دراکر. 50
2-2-8-3)نوناکا و تاکه اوچی.. 50
2-2-9)دلایل اهمیت مدیریت دانش.. 51
2-2-10)سرمایه. 54
2-2-11)اشکال سرمایه. 55
2-2-12)سرمایه اجتماعی.. 56
2-2-13)تعاریف سرمایه اجتماعی.. 57
2-2-14)مفهوم سرمایه اجتماعی.. 60
2-2-15)اهمیت سرمایه اجتماعی.. 62
2-2-16)تاریخچه سرمایه اجتماعی.. 63
2-2-17)سیر تاریخی مفهوم سرمایه اجتماعی.. 65
2-2-18)تئوری پردازان معروف سرمایه اجتماعی.. 67
2-2-18-1)فوکویاما 67
2-2-18-2)بوردیو. 70
2-2-18-3)کلمن. 73
2-2-18-4)رابرت پاتنام. 78
2-2-19)مقایسه نظرات بوردیو، کلمن و پاتنام. 81
2-2-20)سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی.. 84
2-2-21)سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی.. 86
2-2-22) ابعاد سرمایه اجتماعی.. 87
2-2-23)سطوح سرمایه اجتماعی.. 90
2-3)پیشینه تحقیق.. 91
2-3-1)پژوهش های داخلی.. 91
2-3-2)پژوهش های خارجی.. 95
2-4)جمع بندی.. 98
2-5)بررسی محیط پژوهش.. 100
فصل سوم. 101
3-1) مقدمه. 102
3-2) روش تحقیق.. 102
3-3) جامعهی آماری.. 102
3-4) نمونه آماری.. 103
3-5) ابزار جمعآوری دادههای تحقیق.. 104
3-5-1) پرسشنامه. 105
3-5-1-1) شرح پرسشنامه. 105
3-5-1-2) دسته بندی سوالات پرسشنامه. 105
3-5-1-3) تعیین روایی پرسشنامه. 106
فصل پنجم. 106
3-5-1-4) پایایی پرسشنامه. 106
3-6) روش تجزیه تحلیل داده ها 107
فصل چهارم. 109
تجزیه و تحلیل داده ها 109
4-2) ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری.. 111
4-2-1) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت.. 111
4-2-3) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان تحصیلات.. 112
فصل پنجم. 131
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 131
5-1) مقدمه. 132
بر مساله و نتیجه گیری پژوهش.. 133
5-3) محدودیت های تحقیق.. 138
5-4) پیشنهادات.. 138
5-5) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 139
پیوست ها 140
منابع و مأخذ. 143
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1) فرایندها و ساز وکارهای مدیریت دانش…………………………………………………………………………….40
جدول 2-2) مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی سازی…………………………………………………………………….43
جدول2-3) ماتریس مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………….45
جدول 2-4)تعاریف مختلف از سرمایه اجتماعی براساس هدف و سطح تحلیل…………………………………………………..83
جدول 2-5)ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی……………………………………………………………………………………..90
جدول 3-1) حجم جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………103
جدول3-2) دسته بندی سوالات پرسشنامه……………………………………………………………………………………..105
جدول 3-3) تفکیک آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه……………………………………………………………………….107
جدول 4-1) ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………111
جدول 4-2. شاخصهای مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرهای مورد بررسی در پژوهش…………………………………..114
جدول 4-3. آزمون كولموگروف اسمیرنوف متغیرهای پژوهش……………………………………………………………..118
جدول4-4. نحوه داوری میزان عددی ضریب همبستگی……………………………………………………………………120
جدول 4-5. ضریب همبستگی بین «اعتماد» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..121
جدول 4-6. ضریب همبستگی بین «شبکه ها» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………122
جدول 4-7. ضریب همبستگی بین «همکاری» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن…………………………………………123
جدول 4-8. ضریب همبستگی بین «روابط» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..124
جدول 4-9. ضریب همبستگی بین «ارزش ها» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن………………………………………….125
جدول 4-10. ضریب همبستگی بین «فهم متقابل» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………….126
جدول 4-11. ضریب همبستگی بین «تعهد» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..127
جدول 4-12. ضریب همبستگی بین «مدیریت دانش» و «سرمای اجتماعی درون سازمانی»………………………………..128
جدول 4-13. میزان تغییردر توانایی پیشگویی مدل با ورود هر یک از متغیرهای مستقل………………………………….129
جدول 4-14. برآورد ضرایب رگرسیونی و آزمون معناداری ضرایب…………………………………………………….130
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1) توزیع پاسخگویان بر اساس جنسیت……………………………………………………………………………..112
نمودار 4-2) وضعیت پاسخ دهندگان بر اساس سن……………………………………………………………………………112
نمودار 4-3) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تحصیلات………………………………………………………………………113
نمودار 4-4) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان سابقه کار……………………………………………………………….113
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1) مراحل توسعه مدیریت دانش (دالکر، 2005؛ به نقل از قلیچ لی، 1388)………………………………………….22
شکل 2-2) خلاصه فعالیتهای کلیدی چرخه مدیریت دانش (ویگ، 1993)…………………………………………………….29
شکل 2-3)چرخه مدیریت دانش یکپارچه دالکر (دالکر، 2005)………………………………………………………………35
شکل 2-4)مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکچی (1995)………………………………………………………………………..47
شکل 2-5)عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش (انصاری و شائمی، 1385)………………………………………………53
شکل 2-6) سطوح سرمایه اجتماعی (اقتباس از صالحی و کاوسی، 1387)………………………………………………….91
شکل 2-7)مدل نظری پژوهش……………………………………………………………………………………………….98
چکیده:
بررسی رابطه ی مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری استان هرمزگان
به منظور شناسایی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان پژوهشی به روش کاربردی از نظر هدف، و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش، مدیران و كارشناسان خبره آموزش و پرورش استان هرمزگان به تعداد 4239 نفر بود. که برای تعیین نمونه از فرمول کوکران و 251 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شد. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه سرمایه اجتماعی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 909/0 و 912/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف ،رگرسیون، ضریب پیرسون، استفاده شد. نتایج بدست آمده از داده های گردآوری شده نشان می دهد که ابعاد سرمایه اجتماعی به شرح زیر با مدیریت دانش در آموزش و پرورش در استان هرمزگان رابطه دارد.
در فرضیه اول ادعا شده بود که بین اعتماد و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجوددارد، تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد که این فرضیه مورد قبول قرار می گیرد ،در فرضیه دوم ادعا شده بود که بین شبکه ها و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد، تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه نیز تایید می شود، در فرضیه سوم ادعا شده بود که بین همکاری و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه نیز مورد تایید قرار گرفته است، در فرضیه چهارم ادعا شده بود که بین روابط و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است در فرضیه پنجم ادعا شده بود که بین ارزش ها و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است، در فرضیه ششم ادعا شده بود که بین فهم متقابل و مدیریت دانش رابطه ی معناداری دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است، در فرضیه هفتم ادعا شده بود که بین تعهد و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد که این فرضیه درست است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:57:00 ق.ظ ]
|