دانلود پایان نامه ارشد : شگردهای تمرکززدایی در قصههای ایرانی |
2
1-2- بیان مسئله
3
1-3- اهمیت ضرورت پژوهش
3
۴-۱- هدف پژوهش
6
۵-۱- تعریفهای مفهومی واژهها و اصطلاحها
7
۱-۵-۱- قصه
7
۲-۵-۱- افسانه
7
۳-۵-۱- افسانه واقعگرا
7
۴-۵-۱- افسانه پریان
8
۵-۵-۱- جذب و انطباق
8
۶-۵-۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی
8
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری پژوهش
2-1- پیشینه افسانهها
10
2-1-1- در خارج از ایران
10
۱-۱-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی افسانهها
10
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی
12
2-1-1-3- رویکرد بنیانفکنانه
15
2-1-1-4-رویکرد روانکاوانه
15
2-1-1-5-رویکرد یونگی
16
2-1-1-6- رویکرد مارکسیستی
17
2-1-1-7-رویکرد زنگرایانه ( فمینیستی) و جنسیتی
17
2-1-1-8- رویکرد نواستعماری
18
2-1-1-9-رویکرد تطبیقی
18
۲-۱-۲- در ایران
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی
19
۲-۲-۱-۲- رویکرد ساختارگرایانه
19
۳-۲-۱-۲- رویکرد روانکاوانه
21
2-1-2-4- رویکرد یونگی
23
۵-۲-۱-۲- رویکرد زنگرایانه (فمینیستی)
23
۶-۲-۱-۲- رویکرد اطلاعرسان
24
۷-۲-۱-۲- رویکرد آسیبشناسانه
25
۸-۲-۱-۲- رویکرد تاریخی
25
۹-۲-۱-۲- رویکرد زبانشناسانه
25
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه بازنویسی و بازگردانی افسانهها
26
۱۱-۲-۱-۲- رویکرد تحلیل محتوا
26
۱۲-۲-۱-۲- رویکرد شناختشناسی تکوینی
26
۱۳-۲-۱-۲- جمعبندی پیشینه افسانهها
27
۲-۲- پیشینه تمرکززدایی
27
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی
29
۲-۲-۲- ویگوتسکی
29
۳-۲-۲- دونالدسون
32
۴-۲-۲- بنیانفکنی و تمرکززدایی
33
۵-۲-۲- پیشینه تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران
35
2-2-۶- تمرکززدایی پس از معصومیت و تجربه
35
۳-۲- معصومیت و تجربه و مبانی نظری پژوهش
37
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانهها
37
۱-۱-۳-۲- پایانخوش
40
۲-۱-۳-۲- اغراق
40
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی
40
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانهها
40
۵-۱-۳-۲- وارونهسازی
40
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی
41
۷-۱-۳-۲- رفت و برگشت
42
۸-۱-۳-۲- نمای دور، نمای نزدیک
42
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح پژوهشی
45
۲-۳- نمونههای پژوهش
45
۳-۳- روش دادهیابی
47
۴-۳- روش دادهکاوی
48
۵-۳- حساسیت پژوهشگر
49
۶-۳- پرسشهای پژوهش
49
فصل چهارم: واکاوی افسانهها
4-1- خر ما از کرهگی دم نداشت
51
4-2- یوسف شاه پریان و ملک احمد
58
4-3- شتر دیدی ندیدی
62
4-4- ملک محمد و دیو یک لنگو
65
4-5- پادشاه و دختر چوپان
73
4-6- شاهزادهابراهیم و فتنه خونریز
77
۷-۴- آدم بدبخت
81
۸-۴- مرد جوجه فروش
85
۹-۴- قوز بالای قوز
87
۱۰-۴- آبیبی دلم میخواد را بیری
88
۱۱-۴- آگبوری
91
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد
93
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره
99
۱۴-۴- عباس دوس
102
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها
104
۱۶-۴- مطیع و مطاع
108
۱۷-۴- یه بار جستی ملخک
111
۱۸-۴- حسن یکغازی و حسن دوغازی
114
۱۹-۴- تعبیر خواب
116
۲۰-۴- جانتیغ و چهلگیس
120
۲۱-۴- بابل هند
125
۲۲-۴- گل خندان
127
۲۳-۴- سه زن مکار
130
۲۴-۴- دختر نارنج و ترنج
133
۲۵-۴- ملا بد نباشد
137
۲۶-۴- روباه و الاغ
138
۲۷-۴- روی یخ گرد و خاک بلند نکن
139
۲۸-۴- عروسک سنگ صبور
141
۲۹-۴- ملای مکتب
143
۳۰-۴- حسن کچل
144
4-31- پاسخ به پرسش نخست
148
4-32- پاسخ به پرسش دوم
151
فصل پنجم: نتیجهگیری
5-1- مقدمه
153
5-2– ارزش های نهفته در افسانهها
153
5-3- بازخوانی شگردهای معصومیتوتجربه و تقسیمبندی آنها
154
5-4- برخی از تفاوتهای شگردهای تمرکززدایانهی افسانههای صبحی با افسانههای انجوی شیرازی
158
5-۵- جلوههای تازهی تمرکززدایی در افسانههای انجوی شیرازی
161
5-6- شگردهای تمرکززدایانه در یک نگاه
166
5-7- سخن آخر
167
5-8- پیشنهادهای پژوهش
167
5-8-1- پیشنهادهای پژوهشی
167
5-8-2- پیشنهادهای کاربردی
168
5-9- محدودیت پژوهش
168
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی
169
منابع انگلیسی
173
پیشگفتار
یافتن ماهیت و ویژگیهای ادبیاتکودک از مهمترین مبحثهای مطرحشده در زمینهی ادبیاتکودک است. بسیاری از پژوهشگران دربارهی ویژگیها، مشکلها، ایدئولوژیهای نهفته و حتا در مورد امکان یا عدم امکان ادبیاتکودک سخن گفتهاند. این پژوهشگران، نظرهای گوناگون و حتا گاه متناقضی دارند؛ برای نمونه درحالیکه استیونز[1] (۲۰۰۲) و زایپس[2] (۱۹۹۴) به ایدئولوژیک بودن ادبیاتکودک با رویکردهای ویژهی خود اعتقاد دارند، نودلمن[3] (۱۹۹۷) به لذتهای نهفته در آنها یا به بینندهی پنهان و نقش تصویر در لذتبخشی کتابهای داستانیتصویری توجه میکند یا درحالیکه رز[4] (۱۹۸۴) ادبیاتکودک را محملی برای امیال سرکوبشدهی بزرگسالان و کاملا جعلی و تصنعی میپندارد، متیوز[5] (۱۹۸۰) داستانهایی را برای نمونه میآورد که اصیل هستند و برای کودک پدید آمدهاند. با اینهمه، بحث دربارهی ماهیت و ویژگیهای ادبیاتکودک همچنان ادامه دارد و هر پژوهشگری با رویکرد ویژهی خود به بررسی اثرهای ادبی برای کودک میپردازد.
در نظریهی بهکاررفته در پژوهش حاضر به همسانی « مفهوم کودکی و ادبیاتکودک » توجه شدهاست و علت توفیق اثرهای کلاسیک و افسانهها را در این مطلب میداند. در این رویکرد مفهوم کودکی با توجه به نظریههای روانشناسی و فلسفه تبیین شدهاست و سپس با توجه به این مفهوم و ویژگیهای آن به بررسی اثرهای اصیل و موفق ادبیاتکودک همچون افسانهها پرداختهاست تا این همسانی بیشتر آشکار شود.
۲-۱- بیان مسئله
بنیادیترین ویژگی ذهنی کودک از نظر پیاژه تمرکززدایی است که میتواند تاثیرهای بسیاری در رشد ذهنی کودک داشتهباشد و البته این همان ویژگی بنیادینی است که در اثرهای کلاسیک کودک و افسانهها که نزد کودکان محبوبیت عام دارند، دیده میشود. برای روشنشدن این نظر، پژوهشی انجام شد و در آن خسرونژاد ( 1382 ) به بررسی افسانههای عامیانه با چنین رویکردی پرداخت. پژوهش حاضر در واقع در ادامهی همان پژوهش است.
از این منظر، آنچه که از دیدگاههای گوناگون پنهان ماندهاست، توجه نکردن به ادبیاتکودک و بیروننکشیدن ماهیت واقعی ادبیاتکودک از کاوش در خود آن به عنوان گونهای مستقل است. درواقع بحثبرانگیزترین موضوع ادبیاتکودک در ایران بحث زیبایی یا آموزش است، بحث اینکه آیا ادبیاتکودک را باید جزو علومتربیتی بهشمارآوریم یا جزو ادبیات و البته رویکرد حاضر همسو با نظر خسرونژاد ( ۱۳۸۲ ) بر این باور است که این هر دو در یافتن ماهیت واقعی ادبیاتکودک به یک اندازه بهخطا رفتهاند، زیرا هرکدام تنها میخواهند با اصول خود و بدون توجه به ویژگیهای ادبیاتکودک آن را تبیین کنند، اما اگر وجود مستقلی برای ادبیاتکودک قایل شویم، آنگاه میتوانیم عواملی را که سبب زیبایی یا آموزش میشوند، بیابیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:47:00 ق.ظ ]
|