2.17. عامل هوشمند 28

 

2.18. ارتباط سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی 33

 

2.19. کارهای پیشین 35

 

2.20. نتیجه گیری 38

 

 

  1. چارچوب مدل ترسیم وضعیت موردانتظار توسط عامل های هوشمند . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41

 

3.1. مقدمه . 41

 

3.2. چارچوب مدل پیشنهادی 41

 

3.3. متدلوژی پرامتئوس  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47

 

3.3.1. فاز مشخصات سیستم 50

 

3.3.2. فاز طراحی ساختاری 52

 

3.3.2.1. عامل انطباق دهنده رسالت و چشم انداز 57

 

3.3.2.2. عامل مراقب PESTEL 61

 

3.3.2.3. عامل تحقیق و توسعه 65

 

3.3.2.4. عامل تنظیم کننده منابع انسانی 67

 

3.3.2.5. عامل تحلیلگر بازار 69

 

3.3.2.6. عامل مسئول تدارکات …… 73

 

3.3.2.7. عامل تحلیل گر ذینفعان …… 75

 

3.3.2.8. عامل ناظر محصولات و خدمات …… 78

 

3.3.2.9. عامل ناظر مالی …… 81

 

3.3.2.10. عامل ترسیم گر وضعیت موردانتظار …… 83

 

3.3.3. فاز طراحی جزئیات …… 88

 

3.3.3.1. ساختار عامل انطباق دهنده رسالت و چشم انداز 89

 

3.3.3.2. ساختار عامل مراقب PESTEL 91

 

3.3.3.3. ساختار عامل تحقیق و توسعه 92

 

3.3.3.4. ساختار عامل تنظیم کننده منابع انسانی …… 94

 

3.3.3.5. ساختار عامل تحلیلگر بازار …… 95

 

3.3.3.6. ساختار عامل مسئول تدارکات …… 97

 

3.3.3.7. ساختار عامل تحلیلگر ذینفعان …… 98

 

3.3.3.8. ساختار عامل ناظر محصولات و خدمات …… 100

 

3.3.3.9. ساختار عامل ناظر مالی 103

 

3.3.3.10. ساختار عامل ترسیمگر وضعیت موردانتظار 104

 

3.3. اشاره ای به نحوه پیاده سازی …… 107

 

3.4. نتیجه گیری 118

 

4.تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه گیری و پیشنهادات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

 

4.3. مقدمه .. 120

 

4.4. روش پژوهش و جمع آوری داده ها 120

 

4.5. روایی و پایایی پرسشنامه 121

 

4.5.3. روش آلفای کرونباخ …… 122

 

4.6. آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها 124

 

4.7. جمع بندی و نتیجه گیری 137

 

4.8. پیشنهادات و کارهای آینده 138

 

 

 

فهرست شکل­ها

 

شکل ‏1‑1 معماری مبتنی بر عامل های هوشمند برای سیستم های اطلاعاتی استراتژیک ]1[ 6

 

شکل ‏2‑1 فرایند توسعه معماری محور سیستم های چندعاملی ]65[ 37

 

شکل ‏3‑1 شمای یک عامل هوشمند در ABMS [60] 43

 

شکل ‏3‑2 – توپولوژی های مختلف برای ارتباطات میان عاملی در ABMS [61] 44

 

شکل ‏3‑3 – شمای چارچوب پیشنهادی 46

 

شکل ‏3‑4 عامل انطباقدهنده رسالت و چشمانداز 59

 

شکل ‏3‑5 عامل مراقب PESTEL 64

 

شکل ‏3‑6 عامل تحقیق و توسعه 66

 

شکل ‏3‑7 عامل تنظیم کننده منابع انسانی 69

 

پایان نامه و مقاله

 

شکل ‏3‑8 عوامل مؤثر بر بازار محوری [69] 70

 

شکل ‏3‑9 عامل تحلیلگر بازار 71

 

شکل ‏3‑10 عامل مسئول تدارکات 74

 

شکل ‏3‑11 عامل تحلیلگر ذینفعان 78

 

شکل ‏3‑12 عامل ناظر محصولات و خدمات 80

 

شکل ‏3‑13 عامل ناظر مالی 82

 

شکل ‏3‑14 ترسیم سناریوهای محتمل آینده و رویدادهایی که به آن وقوع هر یک منجر خواهد شد  [2] 85

 

شکل ‏3‑15 آزمودن وضعیت موردانتظار (آینده مرجح) با سناریوهای آینده محتمل [2] 86

 

شکل ‏3‑16 عامل ترسیمگر وضعیت موردانتظار 87

 

شکل ‏3‑17 ساختار عامل انطباق دهنده رسالت و چشم انداز 90

 

شکل ‏3‑18 ساختار عامل مراقب PESTEL 91

 

شکل ‏3‑19 ساختار عامل تحقیق و توسعه 93

 

شکل ‏3‑20 ساختار عامل تنظیم کننده منابع انسانی 95

 

شکل ‏3‑21 ساختار عامل تحلیلگر بازار 96

 

شکل ‏3‑22 ساختار عامل مسئول تدارکات 98

 

شکل ‏3‑23 ساختار عامل تحلیلگر ذینفعان 100

 

شکل ‏3‑24 ساختار عامل ناظر محصولات و خدمات 102

 

شکل ‏3‑25 ساختار عامل ناظر مالی 103

 

شکل ‏3‑26 ساختار عامل ترسیمگر وضعیت موردانتظار 105

 

شکل ‏3‑27 بخش اول از کلاس دیاگرام چارچوب پیشنهادی 108

 

شکل ‏3‑28 کلاس Intelligent Agent 109

 

شکل ‏3‑29 کلاس Mission and Vission Adaptor 110

 

شکل ‏3‑30 کلاس PESTEL Watcher 111

 

شکل ‏3‑31 کلاس Market Analyzer 112

 

شکل ‏3‑32 کلاس Product and Services Supervisor 113

 

شکل ‏3‑33 کلاس Financial Supervisor 113

 

شکل ‏3‑34 کلاس Stakeholder Analyzer 113

 

شکل ‏3‑35 کلاس Human Resource Regulator 114

 

شکل ‏3‑36 کلاس Desired Situation Designer 114

 

شکل ‏3‑37 کلاس دیاگرام کلی چارچوب پیشنهادی 115

 

شکل ‏3‑38 کد کلاس IntelligentAgent به زبان جاوا 116

 

شکل ‏3‑39 کد کلاس DesiredSituationDesigner به زبان جاوا 117

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار ‏4‑1 – دسته بندی خبرگان از لحاظ جنسیت 126

 

نمودار ‏4‑2 – دسته بندی خبرگان از منظر مرتبه علمی 126

 

نمودار ‏4‑3-  دسته بندی خبرگان بر اساس رشته تحصیلی 126

 

نمودار ‏4‑4 – مقایسه نتایج ارزیابی کلی مدل پیشنهادی 128

 

نمودار ‏4‑5- ارزیابی میزان مناسب بودن کلی مدل توسط خبرگان 128

 

نمودار ‏4‑6 – ارزیابی درستی طراحی عامل های هوشمند توسط خبرگان 128

 

نمودار ‏4‑7 – ارزیابی میزان صحت ارتباط بین عامل ها توسط خبرگان 129

 

نمودار ‏4‑8 – ارزیابی میزان مناسب بودن روش های بکار گرفته شده در مدل توسط خبرگان 129

 

نمودار ‏4‑9 – ارزیابی درست و منطقی بودن کلی مدل توسط خبرگان 129

 

نمودار ‏4‑10 – ضریب آلفای کروباخ هر یک از عامل های هوشمند در چارچوب پیشنهادی 131

 

نمودار ‏4‑11 – درصد فراوانی آمار خبرگان پیرامون مناسب یا نامناسب بودن عامل ها در مدل پیشنهادی 131

 

نمودار ‏4‑12 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل انطباق دهنده رسالت و چشم انداز 134

 

نمودار ‏4‑13- ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل مراقب PESTEL 135

 

نمودار ‏4‑14 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل تنظیم کننده منابع انسانی 135

 

نمودار ‏4‑15 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل تحلیلگر بازار 135

 

نمودار ‏4‑16 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل تحلیلگر ذینفعان 136

 

نمودار ‏4‑17 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل ناظر محصولات و خدمات 136

 

نمودار ‏4‑18 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل ناظر مالی 136

 

نمودار ‏4‑19 – ضریب آلفای کرونباخ مشخصه های عامل ترسیم گر وضعیت موردانتظار 137

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول 1 – فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی 125

 

جدول 2 – ارزیابی بخش اول پرسشنامه چارچوب پیشنهادی 127

 

جدول 3-  ارزیابی بخش دوم پرسشنامه چارچوب پیشنهادی 130

 

جدول 4- ارزیابی تفکیکی شاخص های هر یک از عاملهای مدل پیشنهادی 131

 

1.1.        مقدمه

 

امروزه حوزه کاربرد فناوری اطلاعات تقریبا به تمامی جنبه­های زندگی انسان سایه کشیده شده است. سازمان­های تجاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خصوصا در دو سه دهه­ی اخیر، سازمان­های مختلف از بزرگ و کوچک در جهت نیل به اهداف استراتژیک خود از فناوری اطلاعات بهره کافی برده­اند. سیر تکامل فناوری اطلاعات در سازمان­ها را تا به امروز می­توان به سه دوره تفکیک نمود: سیستم­ها پردازش اطلاعات (DP)، سیستم­های مدیریت اطلاعات (MS) و سیستم­های اطلاعاتی راهبردی (SIS) که دو مورد اول در حقیقت زیرمجموعه­ای از مورد سوم می­باشند. سیستم­های اطلاعاتی راهبردی به آن دسته سیستم­هایی اطلاق می­شود که بر کاربرد سیستم­های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در فرایند مدیریت راهبردی در سازمان­های تجاری متمرکزند. هدف این سیستم­ها کمک به سازمان­ها به منظور تحقق اهداف رقابتی یا سایر هدف­های راهبردی آن­ها و در کل ارتقا،  پیشبرد و بهبود سازمان­ها می­باشد. بنابراین یک سیستم اطلاعاتی در صورتی استراتژیک خواهد بود که در راستای اهداف کلان و استراتژی­های سازمان ایجاد شده باشد[56]. این استراتژی­ها سازمان سمت و سوی حرکت سازمان را (با توجه به چشم­انداز کلی آن) تعیین نموده و سازمان را در راستای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب یاری می­کنند [1].

 

برای حرکت به سمت وضعیت موردنظر و حتی پیش از آن برای برنامه­ریزی به­منظور شروع این حرکت، بیش از هر چیز ترسیم وضعیت موردانتظار ضروری به نظر می­رسد و برای ترسیم این وضعیت­، یکی از روش­های مرسوم، استفاده از طرح­ریزی سناریو محور[1] است، بدین معنا که با ترسیم برخی حالت­های محتمل برای آینده سازمان، ضمن چاره­جویی برای مواجهه با هر یک از آن حالات، برترین حالت را به عنوان وضعیت ایده­آل درنظر بگیریم. پژوهش­های بسیاری که در طی سالیان اخیر در این خصوص صورت پذیرفته، ثابت کرده است که می­توان آینده یک سازمان را با توجه به ساختار و نحوه عملکرد هر یک از اجزای آن شکل داد و در واقع به جای موضع واکنشی، از یک موضع سازنده برای مواجهه با چالش­های پیش روی سازمان در مسیر نیل به منظر برازنده بهره جست.

 

اما ترسیم یک منظر برازنده برای سازمان آنقدرها که شاید در نگاه اول به نظر برسد، ساده نیست. بلکه ترسیم آن نیازمند اجماع طیف وسیعی از دانش­ها از حوزه­های گوناگون اعم از مدیریت استراتژیک، آینده­پژوهی، هدف­گذاری، سناریوسازی و غیره است که بایست به منظور طراحی یک آینده مطلوب برای سازمان به صورت همزمان و همروند مدنظر قرار گرفته و در انجام محاسبات و تجزیه تحلیل داده­ها جهت تدوین استراتژی­های و تعیین اهداف کلان سازمان به طور مناسب و متناسب با اهمیتشان منظور شوند. شاید انجام چنین محاسبات پیچیده و کلانی که در آن بایست به عوامل بسیار بسیار زیاد، متنوع، متغیر، نامتجانس و از دامنه­های گوناگون توجه شود، در اکثر موارد و خصوصا در مورد سازمان­های بزرگ و دارای ساختار و ساز و کار پیچیده از حد توان ذهنی بشر خارج باشد، لذا در دهه­های اخیر و با پیدایش و گسترش حوزه­ی جدیدی در علوم کامپیوتر تحت عنوان هوش مصنوعی، ایده­هایی در به­کارگیری این شاخه از دانش در انجام محاسبات فوق الذکر مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته­اند[55]و]59[.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...