دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه |
2-1-2- رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 16
2-1-3- دیدگاه صاحبنظران.. 21
2-1-4- تاریخچه حرفه ای گری.. 37
2-1-5- تاریخچه اخلاق حرفهای.. 40
2-1-6- عوامل پایه ای اخلاق حرفهای.. 41
2-1-7- اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی.. 42
2-1-8- ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام. 43
2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفهای مشاوران.. 45
2-1-10- اصول اخلاق حرفه ای مشاوران و روانشناسان.. 46
پژوهش های پیشین.. 49
2-2-1- پژوهش های داخلی.. 49
2-2-2- پژوهش های خارجی.. 53
2-3- پرسش های پژوهش…. 56
2-3-1- بخش کیفی.. 56
2-3-2- بخش کمی.. 56
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح پژوهش…. 58
3-1-1-بخش کیفی.. 58
3-2- روش اجرا: 60
3-3- اعتبارسنجی پژوهش…. 60
3-1-2- بخش كمی.. 61
3-1-2-2- جامعه آماری.. 61
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- یافته های بخش کیفی پژوهش…. 66
4-1-1- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره یک…. 67
4-1-2- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دو 70
4-1-3- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره سه. 73
4-1-4- نکات کلیدی در متن مصاحبه شماره چهار 75
4-1-5-نکات اساسی در متن مصاحبه شماره پنج.. 78
4-1-6- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره شش…. 80
4-1-7- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هفت… 82
4-1-8- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هشت… 84
4-1-9- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره نه. 86
4-1-10- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دهم.. 88
4-1-11- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره یازدهم.. 89
4-1-12- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دوازدهم.. 90
4-2- مولفه های اصلی و محوری.. 92
4-2-1- مولفه های اصلی مربوط به نکات و مواردی که مشاوران باید رعایت کنند. 93
4-2-2- مولفه های اصلی مربوط به نحوه دریافت مشاوره 95
4-2-3- مولفه مربوط به ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانش آموز 95
4-2-4- مولفه های اصلی مربوط به میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفه ای.. 95
4-2-5- مولفه های اصلی مربوط به اهمیت و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای.. 96
4-3- تحلیل و بررسی بخش کمی پژوهش…. 98
4-3-1- ویژگیهای نمونه. 98
4-3-2- پاسخ به سوالات پژوهش…. 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 104
5-2- پرسش پژوهش…. 106
5-2-1- سوالات فرعی پژوهش…. 106
5-3- تحلیل بخش کمی.. 133
5-3-1- پرسش اول پژوهش…. 133
5-3-2- پرسش دوم پژوهش…. 134
5-4- جمع بندی نهایی.. 136
5-5 پیشنهادها 138
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی.. 138
5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 138
5-5-3- محدودیتهای پژوهش…. 139
منابع و مأخذ
منابع فارسی.. 140
منابع انگلیسی ………. 149
مقدمه
تاریخ درازمدت انسانی مؤیّد این نکته است که اخلاق یکی از پدیدههایی است که از آغاز تمدنهای رسمی در تاریخ نمودار گشته و گذشتهای طولانی دارد. این پدیده تا زمان حال امتداد داشته و به وجود و حضور خود در جوامع بشری ادامه میدهد. دوری از اخلاق سرآغاز جنگ، ستم و مصیبت است. بشر از دیرباز به این دانایی رسیده است که زندگی کردن بر اساس اخلاق سبب تأمین سلامت روان، بهبود روابط اجتماعی و تعالی انسان میشود. انسان آموخته است که قوانین را در حمایت از اخلاق وضع کند تا پایبندی به اخلاق نهادینه شود. زندگی کردن بر اساس اصول اخلاقی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را فرامیگیرد که ازجمله این موارد، تعامل اخلاقی با خویش، اخلاق خانواده، اخلاق شهروندی، اخلاق مشاغل، اخلاق در فعالیتهای سیاسی و مناسبات بینالمللی نمونههایی از ابعاد زندگی اخلاقی را نشان میدهد. مقصود از اخلاق حرفهای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و بر اساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفهای رعایت کنند؛ بدون آنکه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازاتهای قانونی دچار شوند ( امیری و همکاران، 1389: 139). قسمت اعظم تعالیم انبیا در طول تاریخ لزوم پایبندی و تعهد به اخلاق در همه زمینهها و ازجمله حرفه و شغل بوده است. امروزه بحث اخلاق حرفهای[1] یکی از بحثهای مهم حوزهی اخلاقیات است.
از سوی دیگر، هیچ نهاد یا حرفهای نیست كه قادر باشد فارغ از اخلاق كه مرزهای سلوك و رفتار بهنجار را معین میكند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین میكند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آیندهی خود به سمت كمال، فضیلت و سعادت هدایت میكند. اخلاق، هم خاستگاه دینی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ و سایر پدیدههای اجتماعی است. درواقع، بین این مفاهیم و پدیدههای اجتماعی و اخلاق، تعامل دایمی وجود دارد كه باعث میشود در طول زمان، اصول، ارزشها و هنجارهای جامعه صیقل بخورد و الگوهای موجه و مقبول رفتار فردی و جمعی را تشكیل بدهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:28:00 ق.ظ ]
|