2-1-2-  رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 16

 

2-1-3- دیدگاه صاحبنظران.. 21

 

2-1-4-  تاریخچه حرفه ای گری.. 37

 

2-1-5-  تاریخچه اخلاق حرفهای.. 40

 

2-1-6- عوامل پایه ای اخلاق حرفهای.. 41

 

2-1-7-  اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی.. 42

 

2-1-8-  ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام. 43

 

2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران.. 45

 

2-1-10-  اصول اخلاق حرفه ای مشاوران و روانشناسان.. 46

 

پژوهش های پیشین.. 49

 

2-2-1-  پژوهش های داخلی.. 49

 

2-2-2-   پژوهش های خارجی.. 53

 

2-3- پرسش های پژوهش…. 56

 

2-3-1-  بخش کیفی.. 56

 

2-3-2-  بخش کمی.. 56

 

 فصل سوم: روش پژوهش

 

3-1- طرح پژوهش…. 58

 

3-1-1-بخش کیفی.. 58

 

3-2- روش اجرا: 60

 

3-3-  اعتبار‌سنجی پژوهش…. 60

 

3-1-2- بخش كمی.. 61

 

3-1-2-2- جامعه آماری.. 61

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

 

4-1- یافته های بخش کیفی پژوهش…. 66

 

4-1-1- نکات کلیدی مطرح‌شده در متن مصاحبه شماره یک…. 67

 

4-1-2- نکات اساسی در متن  مصاحبه شماره دو 70

 

4-1-3- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره سه. 73

 

4-1-4- نکات کلیدی در متن مصاحبه شماره چهار 75

 

4-1-5-نکات اساسی در متن مصاحبه شماره پنج.. 78

 

4-1-6- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره شش…. 80

 

4-1-7- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هفت… 82

 

4-1-8- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هشت… 84

 

4-1-9- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره نه. 86

 

4-1-10- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دهم.. 88

 

4-1-11- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره یازدهم.. 89

 

4-1-12- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دوازدهم.. 90

 

4-2- مولفه های اصلی و محوری.. 92

 

4-2-1- مولفه های اصلی مربوط به نکات و مواردی که مشاوران باید رعایت کنند. 93

 

4-2-2- مولفه های اصلی مربوط به نحوه دریافت مشاوره 95

 

4-2-3- مولفه مربوط به ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانش آموز 95

 

4-2-4- مولفه های اصلی مربوط به میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفه ای.. 95

 

4-2-5- مولفه های اصلی مربوط به اهمیت و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای.. 96

 

4-3- تحلیل و بررسی بخش کمی پژوهش…. 98

 

4-3-1- ویژگیهای نمونه. 98

 

4-3-2- پاسخ به سوالات پژوهش…. 99

 

 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

5-1- مقدمه. 104

 

5-2- پرسش پژوهش…. 106

 

5-2-1- سوالات فرعی پژوهش…. 106

 

5-3- تحلیل بخش کمی.. 133

 

5-3-1- پرسش اول پژوهش…. 133

 

5-3-2- پرسش دوم پژوهش…. 134

 

5-4- جمع بندی نهایی.. 136

 

5-5 پیشنهادها 138

 

5-5-1 پیشنهادهای کاربردی.. 138

 

5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 138

 

5-5-3- محدودیتهای پژوهش…. 139

 

 منابع و مأخذ

 

منابع فارسی.. 140

 

منابع انگلیسی ………. 149

 

مقدمه

 

تاریخ درازمدت انسانی مؤیّد این نکته است که اخلاق یکی از پدیده­هایی است که از آغاز تمدن­های رسمی در تاریخ نمودار گشته و گذشته­ای طولانی دارد. این پدیده تا زمان حال امتداد داشته و به وجود و حضور خود در جوامع بشری ادامه می­دهد. دوری از اخلاق سرآغاز جنگ، ستم و مصیبت است. بشر از دیرباز به این دانایی رسیده است که زندگی کردن بر اساس اخلاق سبب تأمین سلامت روان، بهبود روابط اجتماعی و تعالی انسان می­شود. انسان آموخته است که قوانین را در حمایت از اخلاق وضع کند تا پایبندی به اخلاق نهادینه شود. زندگی کردن بر اساس اصول اخلاقی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را فرامی‌گیرد که ازجمله این موارد، تعامل اخلاقی با خویش، اخلاق خانواده، اخلاق شهروندی، اخلاق مشاغل، اخلاق در فعالیت­های سیاسی و مناسبات بین­المللی نمونه­هایی از ابعاد زندگی اخلاقی را نشان می­دهد. مقصود از اخلاق حرفه­ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و بر اساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه­ای رعایت کنند؛ بدون آن‌که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازات­های قانونی دچار شوند ( امیری و همکاران، 1389: 139). قسمت اعظم تعالیم انبیا در طول تاریخ لزوم پایبندی و تعهد به اخلاق در همه زمینه­ها و ازجمله حرفه و شغل بوده است. امروزه بحث اخلاق حرفه­ای[1] یکی از بحث­های مهم حوزه­ی اخلاقیات است.

 

از سوی دیگر، هیچ نهاد یا حرفه­ای نیست كه قادر باشد فارغ از اخلاق كه مرزهای سلوك و رفتار بهنجار را معین می­كند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین می­كند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آینده­ی خود به سمت كمال، فضیلت و سعادت هدایت می­كند. اخلاق، هم خاستگاه دینی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ و سایر پدیده­های اجتماعی است. درواقع، بین این مفاهیم و پدیده­های اجتماعی و اخلاق، تعامل دایمی وجود دارد كه باعث می­شود در طول زمان، اصول، ارزش­ها و هنجارهای جامعه صیقل بخورد و الگوهای موجه و مقبول رفتار فردی و جمعی را تشكیل بدهد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...