2-1- تمهید……………………………………………………………………………………………………………………………17

 

2-2- تعریف معرفت­شناسی………………………………………………………………………………………………………….18

 

2-2-1- معرفت گزاره­ای………………………………………………………………………………………………………………19

 

2-2-2- مؤلفه­های اصلی معرفت­شناسی………………………………………………………………………………………….19

 

2-2-2-1- باور و تعریف آن………………………………………………………………………………………………20

 

2-2-2-1-1- اقسام باور………………………………………………………………………………………………………………21

 

2-2-2-1-1-1- باورهای پایه………………………………………………………………………………………………….21

 

2-2-2-1-1-2- باورهای غیرپایه………………………………………………………………………………………………….23

 

2-2-2-2- صدق………………………………………………………………………………………………………………………..24

 

2-2-2-3- توجیه……………………………………………………………………………………………………………..25

 

2-2-2-3-1- توجیه انسجام­گرا………………………………………………………………………………………….26

 

2-2-2-3-1-1- نقد و بررسی…………………………………………………………………………………………..27

 

2-2-2-3-2- توجیه مبناگرا……………………………………………………………………………………………….27

 

2-2-3- معرفت­شناسی غربی…………………………………………………………………………………………………..28

 

2-2-4- معرفت­شناسی اسلامی………………………………………………………………………………………………..32

 

2-3- موانع موجوددر معرفت­شناسی……………………………………………………………………………………….33

 

2-3-1- شکّاکیّت و تقابل آن با مبناگرایی………………………………………………………………………………….34

 

2-3-2- تسلسل­ معرفتی………………………………………………………………………………………………………….37

 

2-4- خلاصه­ی فصل…………………………………………………………………………………………………………….39

 

فصل سوّم: رویکرد مبناگرایی……………………………………………………………………………………………….41

 

      3-1- تمهید…………………………………………………………………………………………………………………………42

 

3-2- تعریف مبناگرایی………………………………………………………………………………………………………….44

 

3-3- مبناگرایی: رویکردی توجیه­نگر………………………………………………………………………………………45

 

3-4- اقسام مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………………….46

 

3-5- اهداف مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………………..47

 

3-6- سیر تاریخی مبناگرایی و مراحل تکوّن آن در معرفت­شناسی غربی………………………………………47

 

3-5-1- مبناگرایی و راسیونالیسم……………………………………………………………………………………………..50

 

3-5-1-1- راسیونالیسم ارسطویی………………………………………………………………………………………………….51

 

3-5-1-2- راسیونالیسم دکارتی…………………………………………………………………………………………………….51

 

3-5-2- مبناگرایی و اِمپریسم…………………………………………………………………………………………………..53

 

3-6-پیشینه­ی مبناگرایی در معرفت­شناسی اسلامی……………………………………………………………………………55

 

3-7- بدیل­های معرفتی مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………..56

 

3-7-1- توجیه مبتنی بر انسجام……………………………………………………………………………………………….57

 

3-7-1-1- نقد و بررسی……………………………………………………………………………………………………59

 

3-7-2- نامتناهی­گرایی…………………………………………………………………………………………………………………60

 

3-7-2-1- نقد و بررسی………………………………………………………………………………………………………………61

 

3-7-3- شکّاکیّت افراطی………………………………………………………………………………………………………..61

 

3-7-3-1- نقد و بررسی………………………………………………………………………………………………………………62

 

3-8- خلاصه­ی فصل…………………………………………………………………………………………………………….64

 

فصل چهارم: مبناگرایی برتراند راسل……………………………………………………………………………………..67

 

4-1- راسل و آثار علمی……………………………………………………………………………………………………………….68

 

4-2-تحوّلات فکری راسل……………………………………………………………………………………………………………71

 

4-3- علم و مسئله­ی شناخت………………………………………………………………………………………………………..76

 

4-3-1- نمودار علم و مسئله­ی شناخت………………………………………………………………………………………….81

 

4-3-2- سلسله مراتب معرفت………………………………………………………………………………………………..82

 

4-3-3- بدیهیّات…………………………………………………………………………………………………………………..84

 

4-3-3-1- اصل امتناع تناقض…………………………………………………………………………………………….88

 

4-3-3-1-1- نقد و بررسی ……………………………………………………………………………………………..90

 

4-3-4-گزاره/ باور/ صدق و کذب/ حکم……………………………………………………………………………………….92

 

4-3-5-مکانیزم خطا در معرفت­شناسی راسل……………………………………………………………………………….100

 

4-3-6-مفهوم “امر واقع” و اقسام آن………………………………………………………………………………………….102

 

4-3-6-1- امور واقع اتمی……………………………………………………………………………………………… 104

 

4-3-6-2- امور واقع مولکولی…………………………………………………………………………………………………….105

پایان نامه

 

 

4-3-6-3- امور واقع از راه آشنایی……………………………………………………………………………………105

 

4-3-6-4- امور واقع مربوط به حافظه…………………………………………………………………………………………107

 

4-3-6-5- امور واقع از راه درون­نگری………………………………………………………………………………………..108

 

4-3-6-5-1- نقد و بررسی…………………………………………………………………………………………….109

 

4-3-6-6- امور واقع سلبی……………………………………………………………………………………………………..109

 

4-4-تجربه­گرایی راسل…………………………………………………………………………………………………………..110

 

4-5- راسل و مبناگرایی………………………………………………………………………………………………………………114

 

4-5-1- ادلّه­ و قراین بر مبناگرا بودن راسل…………………………………………………………………………………..117

 

4-6- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………….119

 

فصل پنجم: مبناگرایی علّامه طباطبائی…………………………………………………………………………………..122

 

5-1- علّامه طباطبائی و آثار فلسفی………………………………………………………………………………………………123

 

5-2- علم و مسئله­ی شناخت……………………………………………………………………………………………….124

 

5-2-1-سلسله مراتب معرفت……………………………………………………………………………………………………..127

 

5-2-2-بدیهیّات………………………………………………………………………………………………………………….128

 

5-2-2-1- اقسام بدیهیّات………………………………………………………………………………………………..129

 

5-2-2-2- بدیهیّات اوّلیّه و شکّ­ناپذیری آن­ها……………………………………………………………………………130

 

5-2-2-3- اصل امتناع تناقض، به ­عنوان اصلی حاکم بر تفکر………………………………………………………….133

 

5-2-2-4- تصدیقات بدیهی و نحوه­ی ارتباط آن­ها با اصل امتناع تناقض………………………………………..134

 

5-2-2-5- تصدیقات نظری و نحوه­ی ارتباط آن­ها با تصدیقات بدیهی…………………………………………….135

 

5-2-2-5-1- تسلسل­ناپذیری تصدیقات نظری………………………………………………………………………….137

 

5-2-3-تصدیق/ حکم/ قضیّه/ باور…………………………………………………………………………………………..139

 

5-3- مکانیزم خطا در معرفت­شناسی علّامه طباطبائی……………………………………………………………………..144

 

5-4- علّامه طباطبائی، فیلسوفی رئالیسم………………………………………………………………………………………..146

 

5-5- علّامه طباطبائی فیلسوفی مبناگرا…………………………………………………………………………………………..148

 

5-5-1- ادلّه­ی منطقی و موجّه در اثبات مبناگرا بودن علّامه طباطبائی………………………………………………..152

 

5-6- خلاصه­ی فصل…………………………………………………………………………………………………………………153

 

فصل هفتم: نتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………155

 

منابع………………………………………………………………………………………………………………………………162

 

منابع فارسی و عربی…………………………………………………………………………………………………………162

 

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………..166

 

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………..170

 

 

 

 1- 1- بیان مسئله

 

مبناگرایی، دیدگاهی است درباب ساختارمعرفت، که از این­حیث،به توجیه باورهای استنتاجیمی­پردازد.

 

براین اساس، «مبناگرایی، نگرشی استدرباب ساختار توجیهِ شناخت.»(Fumerton, 2005,p 284). که با ارجاع باورهای استنتاجی به باورهای پایه، ساختارمعرفت را توجیه می­نماید.

 

بنابر اهمیّتِ این رویکرد درتبیین مسئله­ی شناخت، بسیاری از معرفت­شناسان، این دیدگاه توجیه­نگر را پذیرفته­اند؛ چنان­که، با مطالعه­ی سیر تاریخ معرفت­شناسی، می­توان به این نتیجه مؤول شد که اکثر معرفت­شناسان نیز،مبناگرا بوده­اند.

 

با این­وصف، معرفت­شناسان مذکور، نه تنها خود را مبناگرا نمی­خواندند بلکه تا دوران اخیر نیز، به این رویکرد توجیه­نگر اشاره­ای نداشته­اند. براین اساس، استناد مبناگرا بودن به این معرفت­شناسان، چیزی است که از نحوه­ی تفکر مبناگرایانه­ی آنان استنباط می­گردد. نمونه­ی­بارز این امر، راسل و علّامه طباطبائی است که هریک از آنان، علی­رغم اذعان به تئوری مطابقت، هیچ وقت خود را به عنوان یک فیلسوف مبناگرا معرّفی نکرده­اند.

 

باتوجّه به این موارد می­توان تصریح نمود که مبناگرایی، رویکردی جدید و مربوط به قرن بیستم نیست، بلکه سابقه­ی آن، به قدمت طولانی تئوری مطابقت برمی­گردد.[1]

 

نکته­ای که دراینجا باید متذکّر شویم این است که، اکثر مبناگرایان دراثبات باورهای مبنایی خود، از برهان نفی تسلسل استفاده کرده­اند؛ چنان­که،ارسطو دراین­زمینه، ، معتقد است که «به طورکلی ممکن نیست برای همۀ چیزها برهانی یافت شود وگرنه جریانی تا بی­نهایت کشیده­می­شود که دیگر برهان­پذیر نیست» ( ارسطو، 1377، ص 98).

 

راسل، غالباً درحوزه­ی تجربه­گرایی،به­عنوان فیلسوفی مبناگرا محسوب می­شود.به این­معنا که وی، حسیّات را به عنوان مأخذ باورهای حسّی و بدیهی لحاظ می­کند و از این حیث، به توجیه باورهای استنتاجی می­پردازد.

 

راسل، درمعرفت­شناسی خود، به مفهوم سلسله­مراتب معرفت، توجّه خاصّی دارد و درتمام دوره­ها، آن را به عنوان مفهومی­کانونی لحاظ می­کند. به نظر وی، «وظیفه­ی اصلی معرفت­شناس مرتب­کردن معلوماتی ادعایی در سلسله­مراتب معرفت است.معرفت با باورهای پایه آغاز شود.»(Chisholm, 1989,p421).

 

ویژگی خاصّ تفکرراسل، این است که وی، هموارهمواضع معرفتی خود را تعدیل می­سازد. با این­وصف، می­توان این تحوّلات را طی سه­دوره­ی مجزا، مشخّص نمود.

 

دوره­ی اوّل: مربوط به سال­های قبل از 1912، است. راسل در این­دوره، علی­رغم تأثیرپذیری از ایدئالیسم، به مخالفت جدّی با آن می­پردازد. طرح “نظریّه­ی آشنایی”، مربوط به سال­های پایانی این­دوره است که راسل مبناگرایی خود را در عرصه­ی امور تجربی، ارائه می­دهد.

 

دوره­ی دوّم: مربوط به سال­های بین 1912، تا1919، است. راسل در این­دوره، با مطرح کردن نسبت­های چندگانه درکتاب “نظریّه­ی شناخت”، با انتقاد شدید ویتگنشتاین مواجه می­­شود. اینمسئله تا مدّت­ها ذهن وی را به خود مشغول نمود و سبب شد تا سرانجام از اتمام این کتاب، دست بکشد.

 

دوره­ی سوّم: مربوط به سال­های بعد از 1919، است. راسل دراین­زمان، پس از بررسی تئوری­های صدق،[2] به تئوری مطابقت روی می­آورد.

 

نکته­ای که در اینجا باید به آن تصریح نماییم، این است که نظریّه­ی “شناخت از راه آشنایی”،[3] مهمّ­ترین قرینه­ای است که به صراحت، مبناگرا بودن راسل را نشان می­دهد. البته وی، بعدها با گسترش بخشیدن این نوع از شناخت، «”شناخت از راه درون­نگری” و “شناخت مربوط به حافظه و امورگذشته”را نیز جزء “شناخت از راه آشنایی”ذکر نمود.»(Russell, 1966,p193).

 

راسل،مسئله­ی “شناخت” رابه تفصیل، درکتاب “مسائل فلسفه”[4]مطرح می­کند. وی دراین کتاب، ابتداشناخت را به دو نوع 1- “شناخت مربوط به اشیاء”[5] 2- “شناخت مربوط به حقایق”[6] تقسیم­می­نماید، سپس شناخت اشیاء را مشتمل بر دوقسم:”شناخت از راه آشنایی”[7] و “شناختتوصیفی”[8] می­داند.

 

وی، دربخش”شناخت مربوط به حقایق” نیز، آن را به دوقسم: “شناخت شهودی”[9]و”شناخت استنتاجی”[10] تقسیم­می­کند؛ چنان­که در این زمینه معتقد است که«برای توجیه معرفت اکتسابی باید تا آنجا به عقب بازگردیم که به معرفت شهودی برسیم.»(Russell, 1943, p 77).

 

نکته­ی دیگری که دراینجا باید مطرح سازیم، این است که راسل،درمبناگرایی خود، منظور از”شناخت از راه آشنایی” را،همان شناخت “داده­های حسّی”می­داند نه شناخت “اعیان فیزیکی”.

 

براین­اساس، وی معتقد است که «وقتی ازعین محسوس، (Sensible Object)، سخن می­گویم نباید گمان شود که منظور من یک میز است که هم قابل رؤیت و هم قابل لمسبوده و برای بسیاری از افراد قابل دیدن باشد، بلکه منظور من، صرفاً همان قطعه رنگی است که به هنگام نگاه به میز آن را ادراک می­کنم و سفتی و صلابتی است که هنگام فشار دادن به میز، درک می­کنم و یا همان صدای خاصی است که در هنگام ضربه زدن به آن درک می­نمایم.» (Russell, 1972/1, p 83).

 

در معرفت­شناسی اسلامی، رویکرد مبناگرایی، دارای سیر منظم­تری است؛ چنان­که می­توان اکثر فلاسفه­ی مسلمان را،درچارچوب تئوری مطابقت، مبناگرا دانست.

 

براین اساس، علّامه طباطبائی نیز، با ارجاع تصدیقات نظری به تصدیقات بدیهی، مبناگراییخویش را مطرح می­سازد.وی دراین­زمینه،ضمنتأکید بر اصل امتناع تناقض (به عنوان اصل حاکم بر تفکر)،  معتقد است که «فلاسفه نوصدرایی اصل امتناع تناقض را به عنوان بدیهی­ترین قضیه­ای معرفی می­کنند که همۀ شناخت­های بدیهی و نظری به آن نیازدارند وبراین اصل تأکید دارند که با فرض تردید در این اصل، هرگونه شناختی باطل خواهد شد.» (طباطبائی، 1416، ص253).

 

علاّمه طباطبائی، اصلی­ترین دلیل در تثبیت مبناگرایی را، تسلسل­ناپذیری تصدیقات بدیهی می­داند. وی در تأیید این مطلب، درکتاب “اصول فلسفه و روش رئالیسم”،به دومطلبعمده اشاره می­کند:

 

الف) احتیاج تصدیقات نظری به تصدیقاتبدیهی.

 

ب) خطاناپذیر بودن باورهای بدیهی.

 

نکته­ای که دراینجا باید متذکّر شویم، این است که علّامه طباطبائی، رابطه­ی بین تصدیقات نظری با تصدیقاتبدیهی را، براساس رابطه­ی توالّد ارزیابی می­کند؛زیرا نیازمندی تصدیقات نظریبهتصدیقات بدیهیرا، ازقبیل نیازمندی مادّی به صوری می­داند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...