جدول ۳-۲: تناظر سؤالات پرسشنامه با هر یک از پرسش­های پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان سؤال شماره سؤال تعداد مجموعه سازی منابع ۱، ۴، ۶، ۱۵، ۲۱، ۲۲، ۲۶ ۷ حفاظت و نگهداری منابع ۵، ۸، ۱۰، ۱۴، ۱۹ ۵ سازماندهی منابع ۹، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۵ ۵ اشاعه اطلاعات ۳، ۱۱، ۱۷، ۲۰، ۲۴ ۵ مدیریت کتابخانه ۲، ۷، ۱۳، ۲۳ ۴

۳-۵-۱- روایی پرسشنامه

 

روایی یا اعتبار[۸۲] به معنای این است که آیا روش یا وسیله اندازه‌گیری که برای سنجش موضوع انتخاب شده متناسب است و آیا موضوع را به خوبی می‌سنجد یا نه؟ در این پژوهش جهت سنجش روایی درونی از روایی محتوایی، نوع صوری و اعتبار سازه ای، نوع تحلیل عاملی استفاده شده است.

 

روایی محتوایی این اطمینان را به وجود می‌آورد که مقیاس شامل یک سلسله موارد کافی و مناسب است، که این موارد معرف حیطه مفهومی مورد اندازه‌گیری است (خاکی، ۱۳۷۸، ص۲۸۹). روایی صوری نیز ‌به این مطلب اشاره دارد که وسیله اندازه‌گیری به کار رفته شده، چقدر آن چیزی را که محقق فکر می‌کرده، اندازه‌گیری می‌کند؟ (گودرزی، ۱۳۸۸، ص۳۸). به منظور تعیین روایی محتوایی و صوری در این پژوهش، پرسشنامه در اختیار اساتید راهنما، مشاور، و اساتید دیگر از گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه یزد قرار گرفت و بعد از دریافت نظرات آنان، تا حد امکان اصلاحات و پیشنهادات آنان اعمال شد.

 

اعتبار سازه ای هم عبارت است از اینکه، آزمون مورد نظر به چه چیزی دلالت می‌کند و تا چه اندازه صفت مورد نظر را اندازه می‌گیرد (گودرزی، ۱۳۸۸، ص ۳۹). اعتبار سازه ای روش‌‌های متعددی دارد که در این پژوهش از تحلیل عاملی استفاده می‌شود. تحلیل عاملی روشی است که به کمک آن بررسی می‌کنیم که، آیا می‌توان با متغیر‌های اساسی کمتری (عامل ها) به تبیین موضوع مورد بررسی پرداخت؟ پس کار تحلیل عاملی کاهش تعداد زیاد متغیر ها به تعداد کمتر متغیر‌های اساسی است (گودرزی، ۱۳۸۸، ص ۳۹). ‌بنابرین‏ اولین کار انتخاب متغیر‌های مناسب برای تحلیل عاملی توسط آزمون کمو و بارتلت[۸۳] می‌باشد. این آزمون اطلاعاتی درباره توان عاملی شدن داده‌ ها به دست می‌دهد جدول ۳-۳ داده‌‌های حاصل از این آزمون را نشان می‌دهد.

 

جدول ۳-۳٫ آزمون کمو و بارتلت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy. ۸۰/۰ Bartlett’s Test of Sphericity df ۳۲۵ Sig ۰۰۱/۰

مقدار آزمون KMO برابر ۸۰/۰ و نمایانگر کفایت حجم نمونه است. این شاخص از صفر تا یک تغییر می‌کند و کمتر از ۵/۰ غیر قابل قبول محسوب می‌شود. همچنین چون در آزمون بارتلت، ۰۵/۰> Sig می‌باشد توانایی عاملی بودن داده‌ ها تأیید می‌شود یعنی اگر۰۵/۰> Sig باشد لذا همبستگی در جامعه وجود دارد و می‌توان تحلیل عاملی را انجام داد و تعداد عامل (عوامل) زیر بنایی را به دست آورد.

 

۳-۵-۲- پایایی پرسشنامه

 

به منظور پایایی[۸۴] پرسشنامه مذکور، پس از انجام یک مطالعه مقدماتی بین ۳۰ نفر از اعضای نمونه و جمع‌ آوری پاسخ نامه‌‌‌های آن ها، مبادرت به محاسبه واریانس جامعه به منظور تعیین ضریب آلفای کرونباخ[۸۵] شد، که پس از ورود داده‌ ها با نرم افزار SPSS -16 [۸۶] ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۹۳/۰ محاسبه گردید. جدول ۳-۴ ضریب پایایی هر یک از حوزه های تاثیر پذیر از فناوری اطلاعات می‌باشد.

 

جدول ۳-۴٫ ضریب پایایی حوزه های تاثیر پذیر از فناوری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حوزه های تاثیر پذیر از فناوری اطلاعات ضریب پایایی مجموعه سازی ۸۱/۰ حفاظت و نگهداری ۸۳/۰ خدمات عمومی ۶۹/۰ سازماندهی ۷۴/۰ اداره کتابخانه ها ۷۶/۰

۳-۶- شیوه جمع ­آوری اطلاعات

 

به منظور توزیع پرسشنامه ­ها در کتابخانه‌های عمومی استان یزد، محقق به طور حضوری پرسشنامه‌ها را در کتابخانه‌های شهرستان یزد و مهریز توزیع نمود و برای شهرستان‌های ابرکوه، اردکان، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، صدوق، طبس، و میبد با هماهنگی‌های به عمل آمده با حراست و مسئول امور کتابخانه‌های استان، پرسشنامه‌ها از طریق اتوماسیون اداری و ایمیل اداری به کتابداران ارسال گردید، توزیع و گردآوری پرسشنامه و پاسخ­نامه­ ها، در آبان ماه ۱۳۹۰ به انجام رسید. و در نهایت ۹۶ پرسشنامه عودت داده شد.

 

۳-۷- روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS -16 صورت گرفته است. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و واریانس در قالب جدول و نمودار و در سطح آمار استنباطی نظر به اینکه استفاده از آزمون پارامتریک مستلزم اطمینان از نرمال بودن توزیع داده­ ها بوده ابتدا آزمون کولموگروف – اسمیرنف اجرا و پس از آن برای تجزیه و تحلیل داده­ ها با توجه به متغیر‌های مورد بررسی از آزمون­ های ، هتلینگ[۸۷]، و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. شرح آزمون‌های مذبور به قرار ذیل است:

 

الف. آزمون : آزمون یک آزمون پارامتری است که به منظور تعیین معناداری تفاوت بین دو میانگین به کار می‌رود (گودرزی، ۱۳۸۸، ۲۳). در این پژوهش از آزمون تک نمونه ای[۸۸] برای تعیین اینکه آیا میانگین مشاهده شده هریک از پنج حوزه تاثیر پذیر از فناوری اطلاعات در مقایسه با میانگین فرضی متفاوت است یا خیر استفاده شد و از آزمون مستقل[۸۹] به منظور مقایسه نظرات پاسخگویان با توجه به جنسیت، و رشته تحصیلی آنان استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...