خلاقیت و مقاوت سازمانهای آموزشی ……………………………………………………………………………

 

عوامل بازدارنده خلاقیت ( كشنده های خلاقیت ) …………………………………………………………………………..

 

تاثیر فرهنگ و محیط بر خلاقیت ……………………………………………………………………………………………

 

سبكهای فرزند پروری و خلاقیت ……………………………………………………………………………………….

 

سلطه جویی والدین مانع بروز خلاقیت فرزندان …………………………………………………………………..

 

تنوع فرهنگی در رابطه با فرزند پروری ………………………………………………………………………………

 

تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………………………………………..

 

تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………………………………………..

 

فصل سوم : روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات

 

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………..

 

روش تحقیق ( روش اجرای تحقیق ) ……………………………………………………………………….

 

روشهای جمع آوری اطلاعات و داده های تحقیق ………………………………………………………………………….

 

جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………

 

برآورد حجم نمونه تحقیق ……………………………………………………………………………………………

 

متغییرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………

 

ابزارهای اندازه گیری تحقیق ( مشخصات پرسشنامه ها ) ……………………………………………..

 

روایی ابزارهای اندازه گیری تحقیق …………………………………………………………………………..

 

پایائی ایزارهای اندازه گیری تحقیق ……………………………………………………………………………..

 

روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده های تحقیق ……………………………………………………………….

 

فصل چهارم : یافته های تحقیق و تجزیه وتحلیل داده ها

 

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………

 

یافته های توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………………………

 

یافته های استنباطی تحقیق …….……………………………………………………………………………………….

 

فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری

 

مقدمه ……………………………………………………….……………………………………………

 

نتیجه گیری تحقیق ………………………………………………………………………………………………..

 

یافته های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..

 

پیشنهادات تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………

 

محدودیت ها ، مشكلات و موانع تحقیق ……………………………………………………………………………

 

فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………….

 

فهرست منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………..

 

ضمائم

 

 

    • پرسشنامه آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت

 

 

  • پرسشنامه ارزشیابی میزان خلاقیت دانش آموزان توسط معلمان

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول 1-4 : توزیع فراوانی ، فراوانی نسبی پایه تحصیلی فرزندان ………………………………….

 

جدول 2-4 : توزیع فراوانی , فراوانی نسبی جنسیت فرزندان ……………………………………….

 

جدول 3-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت رفاهی خانواده پاسخگویان ……………

 

جدول 4- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت منزل مسکونی خانواده پاسخگویان …

 

جدول 5- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری براساس توزیع تحصیلی پدر دانش آموزان

 

جدول 6- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس توزیع تحصیلی مادران دانش آموزان …

 

جدول 7- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل پدران ………………………………

 

جدول 8- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل مادران ………………………………

 

جدول 9-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی میزان نگرش رفتار والدین نسبت به فرزندان ……………………..

 

جدول 10- 4 : توزیع فراوانی نسبی میزان خلاقیت کلی تورنس دانش آموزان …………………………………..

 

جدول 11- 4 : رابطه خلاقیت با میزان نگرش ………………………………………………………………………………

 

جدول 12- 4 : مقایسه میانگین میزان خلاقیت بین دختران و پسران …………………………………………..

 

جدول 13- 4 : مقایسه میزان خلاقیت بین پایه های تحصیلی ………………………………………………..

 

جدول 14- 4 : مقایسه وضعیت رفاهی خانواده ها و خلاقیت دانش آموزان ………………………………

 

پایان نامه و مقاله

 

جدول 15- 4 : مقایسه میزان خلاقیت با میزان نگرش والدین …………………………………………………….

 

جدول 16- 4 : مقایسه میزان همبستگی انواع نگرش والدین با خلاقیت فرزندان ……………………………

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار 1-4 : توزیع فراوانی ، فراوانی نسبی پایه تحصیلی فرزندان ………………………………….

 

نمودار 2-4 : توزیع فراوانی , فراوانی نسبی جنسیت فرزندان ……………………………………….

 

نمودار 3-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت رفاهی خانواده پاسخگویان ……………

 

نمودار 4- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت منزل مسکونی خانواده پاسخگویان …

 

نمودار 5- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری براساس توزیع تحصیلی پدر دانش آموزان

 

نمودار 6- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس توزیع تحصیلی مادران دانش آموزان …

 

نمودار 7- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل پدران ………………………………

 

نمودار 8- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل مادران ………………………………

 

نمودار 9-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی میزان نگرش رفتار والدین نسبت به فرزندان ……………………..

 

 

 

 

 

چكیده

 

بررسی خلاقیت دانش آموزان با نگرشهای فرزند پروری والدین در مدارس مقطع راهنمائی پسرانه و دخترانه استعدادهای درخشان شهر ارومیه

 

هدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه خلاقیت دانش آموزان و نگرشهای فرزند پروری والدین ، دستیابی به نتایجی است كه احتمالا حاكی از ارتباط برخی از عوامل بین آنهاست . فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از ” بین نگرشهای فرزند پروری والدین و رشد خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد “. در فرضیه های فرعی ، بررسی رابطه خلاقیت با جنسیت ، پایه های تحصیلی ، متغییرهای دموگرافیك و… مد نظر بوده است .  برای انجام پژوهش از روش توصیفی ( پیمایشی ) استفاده شده است. نوع نگرش فرزند پروری والدین به عنوان متغییر مستقل و میزان خلاقیت دانش آموزان به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است . به منظور آزمون فرضیه های تحقیق ، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه به شرح زیر جمع آوری شده است.

 

1- آزمون زمینه یابی مداد كاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت

 

2-  پرسشنامه زمینه یابی ارزشیابی نگرش والدین

 

اجرای هر دو پرسشنامه به روش سرشماری انجام گرفته است . جامعه و نمونه آماری را 209 نفر پسر و 218 دختر   ( جمعا 427 نفر ) و والدین آنها تشكیل داده است. تجزیه و تحلیل نتایج  و داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مثل فراوانی ، میانگین ، ضریب همبستگی پیرسون ، انحراف معیار ، آزمونt  ، تحلیل واریانس و… به وسیله بسته نرم افزار آماری SPSS13  صورت گرفته است . نتایج تحقیق حاكی است 6/11 % دانش آموزان خلاقیت بسیار زیاد ، 2/42 % خلاقیت زیاد ، 7/28 % خلاقیت كم و 5/17% خلاقیت بسیار كم  از خود نشان دادند كه 8/53% بالاتر از حد متوسط و 2/46% نیز پائین تر از حد متوسط می باشد . اكثریت والدین (5/92% ) نیز نگرش حد متوسطی به رشد خلاقیت فرزندان دارند. از نظر شیوه های فرزند پروری و میزان خلاقیت دانش آموزان رابطه آماری معنی داری بدست نیامده است (20% r= ) . یعنی والدین دیدگاههای تربیتی روشن و جهت داری كه بتواند رشد قوه ابتكار و نوآوری كودكان را پشتیبانی و حمایت كند نداشته و در تربیت فرزندان گرایشات شدیدا محافظه كارانه ای دارند كه احتمالا می تواند دلیلی بر تقدم و اهمیت موفقیت تحصیلی بر رشد خلاقیت باشد . ارتباط برخی از عوامل تشكیل دهنده خلاقیت با نگرشهای والدین ، جنسیت دانش آموزان ، تحصیلات  و شغل والدین ، وضیت رفاهی خانواده ها و… كه مربوط به فرضیه های فرعی تحقیق می باشد قابل توجه است . توزیع فراوانی میزان خلاقیت دانش آموزان نیز به ترتیب برای بسیاركم ، كم ، زیاد و بسیار زیاد 5/17 % ،  7/28% ، 2/42% و 6/16% می باشد. تفاوت معنی داری از نظر میزان خلاقیت دربین پایه های مختلف تحصیلی مشاهده نگردید. در مقام مقایسه ، میزان خلاقیت كلی و عوامل چهارگانه  خلاقیت (بسط ، سیالی، ابتكار و انعطاف پذیری ) دردختران بیشتر از پسران است . در مورد متغیرهای دموگرافیك ، نتایج حاكی است : 1- خلاقیت سیالی فرزندان خانواده های مرفه كمتر است. 2 – اكثریت پدران (5/61% ) و مادران (9/47%) دانش آموزان دارای تحصیلات عالی لیسانس و بالاتر هستند. شغل اغلب مادران را خانه داری (46% ) و معلمی ( 3/25% ) و شغل اغلب پدران را كارمندی(3/38%) و آزاد( 27%) تشكیل می دهد . بنابراین نتایج آزمون ،  فرضیه اصلی و فرضیه فرعی 2  تحقیق را تائید نمی كند اما فرضیه های فرعی1 و3 و 4 مورد تائید هستند .

 

واژه های كلیدی : خلاقیت ( سیالی ، ابتكار ، انعطاف پذیری ، بسط ) ، سبكهای فرزند پروری ( سلطه گری ، وابستگی شدید ، سهل انگاری ) نگرش ، استعدادهای درخشان                      

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...