پایان نامه ارشد رشته مدیریت ورزشی: تحلیل ساختاری پایان نامه های مدیریت ورزشی دانشگاه های استان مازندران |
2-2-5) پژوهش چیست؟…………………………………………………………………………………22
2-2-6) اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………. 23
2-2-7) دیدگاه اسلام نسبت به پژوهش و دانش…………………………………………………..24
2-2-8) ویژگیهای پژوهشگر………………………………………………………………………………25
2-2-9) پایان نامه ها یا رساله های تحصیلی………………………………………………………….26
2-2-10) تدوین پایان نامه……………………………………………………………………………………26
2-2-11) اهمیت پایان نامه…………………………………………………………………………..27
2-2-12) اهداف پایان نامه و رساله……………………………………………………………….. 29
2-2-13) ویژگیهای یک پایان نامه خوب……………………………………………………………..29
2-2-14) برنامه زمانبندی مراحل مختلف پایان نامه………………………………………………..31
2-2-15) گزارش نهایی پایان نامه…………………………………………………………………..33
2-2-16) آسیب های پایان نامههای رشته تربیت بدنی…………………………………………….35
2-2-16-1) عدم وجود کلان نگری علمی………………………………………………………….35
2-2-16-2) تمرکز موضوعها بر ارائه اطلاعات…………………………………………………… 35
2-2-16-3) عدم تناسب میان طرح پایاننامه (پروپوزال) و پژوهش نهایی…………….. 36
2-2-16-4) نبود روش مشخص و علمی پژوهشی…………………………………………………..36
2-2-16-5) انتخاب موضوع های کلی……………………………………………………………….37
2-2-16-6) انجام موضوع های تکراری…………………………………………………………..38
2-2-16-7) گرایش به موضوعهای غیرعلمی – پژوهشی و کماثر………………………… 38
2-2-16-8) انتخاب موضوعهای ناقص……………………………………………………..38
2-2-16-9) سنتگرایی در انتخاب موضوعها و عدم توجه به موضوعهای جدید……..39
2-2-17) روند ارزیابی تحقیقات…………………………………………………………….40
2-2-18) تعاریف ارزیابی…………………………………………………………………………40
2-2-19) کارکردها و ویژگیهای ارزیابی………………………………………………………41
2-2-20) مراحل ارزیابی…………………………………………………………………………..42
2-2-21) معیارهای ارزیابی……………………………………………………………………..42
2-2-21-1) استاندارهای سودمندی……………………………………………………………..44
2-2-21-2) استانداردهای انجامپذیری…………………………………………………………..45
2-2-21-3) استانداردهای صحت ارزیابی………………………………………………………45
2-2-21-4) استانداردهای دقت…………………………………………………………………..46
2-2-22) پایان نامه های کارشناسی ارشد و نحوه ارزشیابی آنها…………………………..48
2-2-23) تحقیق و پژوهش در زمینه تربیت بدنی و ورزش (موانع و راهکارها) ……………48
2-3) پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………50
2-3-1) پژوهش های داخلی……………………………………………………………………50
2-3-2) پژوهشهای خارجی……………………………………………………………………….57
2-4) جمع بندی فصل…………………………………………………………………………………..66
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………….68
3-2) روش تحقیق………………………………………………………………………………………69
3-3) جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………….69
3-4) ابزار و روش جمع آوری داده ها……………………………………………………………..70
3-5) روش سنجش روایی چک لیست……………………………………………………………70
3-6) قابلیت پایایی چک لیست………………………………………………………………………70
3-7) تحلیل آماری داده ها……………………………………………………………………………71
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………73
4-2) توصیف متغیرهای کلی…………………………………………………………………………..74
4-2-1) تعداد کل پایان نامه ها……………………………………………………………………74
4-2-2) قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………..75
4-2-3) قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………77
4-2-4)جنسیت پژوهشگران……………………………………………………………………………79
4-2-5) وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد راهنما………………………………….. 81
4-2-6)وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد مشاور…………………………………….82
4-2-7) وضعیت تاریخ دفاع پایان نامه ها……………………………………………………….92
4-2-8) وضعیت تعداد نویسندگان در پایان نامه ها……………………………………………..96
4-2-9) رنگ جلد پایان نامه ها………………………………………………………………………98
4-2-10) تعداد صفحات کل پایان نامه……………………………………………………………..100
4-2-11) تعداد صفحات بخش مقدمه و بیان مسئله…………………………………………….102
4-2-12) تعداد صفحات فصل دو……………………………………………………………………104
4-2-13) تعداد صفحات فصل پنج……………………………………………………………………106
4-2-14) تعداد صفحات بخش ضمیمه…………………………………………………………….108
4-2-15) تعداد کلید واژه………………………………………………………………………………110
4-2-16)تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان پایان نامه…………………………….112
4-2-17) تعداد اهداف تحقیق……………………………………………………………………114
4-2-18) تعداد فرضیه تحقیق……………………………………………………………………….116
4-2-19) تعداد سوال تحقیق………………………………………………………………………..118
4-2-20) وضعیت تعداد نمودارهای موجود در پایان نامه ها……………………………120
4-2-21) وضعیت نوع نمودار در پایان نامه ها………………………………………………122
4-2-22) وضعیت تعداد جداول موجود در پایان نامه ها……………………………….124
4-2-23) وضعیت نوع ضمیمه…………………………………………………………………..126
4-2-24) نوع محدودیت های موجود در پایان نامه ها………………………………128
4-2-25) نوع پیشنهادات موجود در پایان نامه ها…………………………………………130
4-2-26) وضعیت تعداد منابع فارسی در پایان نامه ها……………………………………132
4-2-27) وضعیت تعداد منابع انگلیسی در پایان نامه ها…………………………………..134
4-3) توصیف متغیرهای روش شناسی……………………………………………………….136
4-3-1) وضعیت نوع هدف در پایان نامه ها………………………………………………….136
4-3-2) جامعه آماری……………………………………………………………………………..138
4-3-3) تعداد حجم نمونه در پایان نامه ها……………………………………………………142
4-3-4) شیوه جمع آوری داده ها………………………………………………………………….144
4-3-5) وضعیت نوع داده در پایان نامه ها…………………………………………………….146
4-3-6) روش تحقیق پایان نامه ها………………………………………………………………148
4-3-7) وضعیت روش نمونه گیری جامعه آماری……………………………………………….150
4-3-8) روش گردآوری داده ها…………………………………………………………………..152
4-3-9) ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها……………………………………….154
4-3-10) فرمول به دست آوردن حجم نمونه……………………………………………..156
4-3-11) نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها……………………….158
4-3-12) میزان ضریب آلفای پایایی…………………………………………………………160
4-4) توصیف ساختار فیزیکی پایان نامه ها…………………………………………….162
4-4-1) چاپ مشخصات روی جلد (فارسی) ………………………………………………..163
4-4-2) چاپ مشخصات پشت جلد (انگلیسی) ………………………………………..163
4-4-3) صفحه عنوان فارسی…………………………………………………………………164
4-4-4) صفحه عنوان انگلیسی………………………………………………………………..165
4-4-5) صفحه چکیده فارسی………………………………………………………………….166
4-4-6) صفحه چکیده انگلیسی…………………………………………………………….167
4-4-7) صفحه تقدیم…………………………………………………………………………….168
4-4-8) صفحه تشکر………………………………………………………………………………..169
4-4-9) صفحه گواهی دفاع……………………………………………………………………170
4-4-10) صفحه ارزشیابی……………………………………………………………………….171
4-4-11) صفحه تعهد اصالت پایان نامه…………………………………………………..172
4-4-12) صفحه منشور اخلاقی………………………………………………………………..173
4-4-13) صفحه ضمیمه………………………………………………………………………..174
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………….176
5-2) خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………..177
5-3) یافته های تحقیق………………………………………………………………………….178
5-3-1) بخش اول: توصیف متغیرهای کلی…………………………………………………..178
5-3-1-1) تعداد کل پایان نامه ها……………………………………………………………..178
5-3-1-2) قلمرو موضوعی…………………………………………………………………178
5-3-1-3) قلمرو مکانی………………………………………………………………………179
5-3-1-4) جنسیت پژوهشگران………………………………………………………………179
5-3-1-5) وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد راهنما…………………….. 179
5-3-1-6) وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد مشاور……………………….. 180
5-3-1-7) وضعیت تاریخ دفاع پایان نامه ها……………………………………………180
5-3-1-8) وضعیت تعداد نویسندگان در پایان نامه ها…………………………………..180
5-3-1-9) رنگ جلد پایان نامه ها…………………………………………………………..181
5-3-1-10) تعداد صفحات کل پایان نامه……………………………………………….. 181
5-3-1-11) تعداد صفحات بخش مقدمه و بیان مسئله………………………………..182
5-3-1-12) تعداد صفحات فصل دو…………………………………………………………182
5-3-1-13) تعداد صفحات فصل پنج………………………………………………………..182
5-3-1-14) تعداد صفحات بخش ضمیمه………………………………………183
5-3-1-15) تعداد کلید واژه…………………………………………………………….183
5-3-1-16) تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان پایان نامه………………….183
5-3-1-17) تعداد اهداف تحقیق…………………………………………………………..184
5-3-1-18) تعداد فرضیه تحقیق………………………………………………….184
5-3-1-19) تعداد سوال تحقیق………………………………………………………..184
5-3-1-20) وضعیت تعداد نمودارهای موجود در پایان نامه ها……………………185
5-3-1-21) وضعیت نوع نمودار در پایان نامه ها……………………………………185
5-3-1-22) وضعیت تعداد جداول در پایان نامه ها………………………………..185
5-3-1-23) وضعیت نوع ضمیمه………………………………………………………186
5-3-1-24) نوع محدودیت های موجود در پایان نامه ها………………………….186
5-3-1-25) نوع پیشنهادهای موجود در پایان نامه ها……………………………….186
5-3-1-26) وضعیت تعداد منابع فارسی در پایان نامه ها…………………………..187
5-3-1-27) وضعیت تعداد منابع انگلیسی در پایان نامه ها………………………….187
5-3-2) توصیف متغیرهای روش شناسی…………………………………………….187
5-3-2-1) وضعیت نوع هدف در پایان نامه ها…………………………………………..187
5-3-2-2) جامعه آماری………………………………………………………………………….188
5-3-2-3) تعداد حجم نمونه در پایان نامه ها…………………………………………188
5-3-2-4) شیوه جمع آوری داده ها………………………………………………………….188
5-3-2-5) وضعیت نوع داده در پایان نامه ها……………………………………………. 189
5-3-2-6) روش تحقیق پایان نامه ها…………………………………………………..189
5-3-2-7) وضعیت روش نمونه گیری جامعه آماری……………………………………..189
5-3-2-8) روش گردآوری داده ها…………………………………………………………….190
5-3-2-9) ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها…………………………………….190
5-3-2-10) فرمول به دست آوردن حجم نمونه…………………………………………190
5-3-2-11) نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها ……………….191
5-3-2-12) میزان ضریب آلفای پایایی…………………………………………………..191
5-3-3) توصیف ساختار فیزیکی پایان نامه ها………………………………………192
5-4) بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………192
5-5) نتیجه گیری……………………………………………………………………………212
5-6) پیشنهادات برخاسته از تحقیق…………………………………………………..213
5-7) پیشنهادات برای تحقیقات آینده…………………………………………………….215
منابع……………………………………………………………………………………………….217
پیوست………………………………………………………………………………………….227
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل ساختاری پایاننامههای مدیریت ورزشی دانشگاههای استان مازندران میباشد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده که گردآوری دادههای آن بصورت کتابخانهای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه پایاننامههای رشته مدیریت ورزشی تمام دانشگاههای دولتی و غیردولتی استان مازندران بود که در مجموع 266 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت. نمونهی تحقیق برابر جامعهی تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها چک لیست تعدیل یافته کوهبمی و همکاران (1385) بود. روایی صوری چک لیست توسط 10 نفر اساتید و صاحبنظران گرایش مدیریت ورزشی تایید شد. با توجه به این که دادههای این تحقیق از نوع مقیاس اسمی میباشد، پایایی چک لیست به وسیله روش توافق بین ارزیابان مورد بررسی قرار گرفت و پس از دستیابی به نتایج یکسان، مورد تایید واقع شد. از آمار توصیفی برای گزارشدهی اطلاعات و از نرم افزار SPSSنسخه 22 و Excel نسخه 2013 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشترین تعداد پایاننامهها مربوط به دانشگاه غیرانتفاعی شمال و کمترین آنها مربوط به دانشگاه مازندران و تعداد پایاننامههای نگارش شده توسط مردان با اختلاف اندکی بیشتر از زنان بود. اکثر موضوعات، در حوزه مدیریت راهبردی در ورزش و اکثر تحقیقات در قلمرو مکانی سایر استانهای کشور انجام شده بود. اساتید با سابقه، دارای فراوانی بیشتری در هدایت پایان نامه ها بودند. جامعه آماری کارکنان و مدیران ادارات ورزشی بیشترین فراوانی را داشتند. اکثر پایان نامهها کاربردی و از نوع پیمایشی و بیشتر دادهها کمی و با استفاده از روش میدانی و به وسیله پرسشنامه جمعآوری شده بودند. نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها بیشترین کاربرد را داشت و پرکاربردترین روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. منابع فارسی نسبت به منابع انگلیسی به طور ناچیزی، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده بود و اکثر پایان نامه ها به محدودیت ها و پیشنهادات کاربردی- پژوهشی اشاره داشتند. پایان نامه ها از نظر ساختار ظاهری در بعضی از شاخص ها، تفاوت های آشکاری داشتند. با تشکیل کمیته های مشترک بین دانشگاهی و تدوین راهبردهای یکسان سازی و برگزاری کارگاههای مشترک برای اساتید دانشگاههای استان، می توان ساختار ظاهری پایان نامه ها را بهبود بخشید.
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه
توسعهی علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و در واقع پژوهش، موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب میشود. حتی اگر نشانههایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد، آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمیتواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار میآید. همچنین به کار بستن نتایج پژوهشهای انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روشهای معمول در زمینههای مورد نظر منجر می شود. البته بخش مهمی از این فعالیتهای پژوهشی از سوی مؤسسههای آموزش عالی و دانشگاهها انجام میگیرد که طلایهداران عرصهی مطالعات و پژوهشهای کشور هستند(نیکسیرت و بدری، 1392).
انجام پژوهش و تحقیق، از نشانههای اعتلای کشورها و یکی از مهمترین عوامل توسعه محسوب میشود، چراکه موجب افزایش بهرهوری در بخشهای اقتصادی کشور خواهد شد. اگر امروز پژوهش را کم اهمیت فرض کرده و برای آن هزینه نکنیم، در آینده باید هزینهی گزافتری را متحمل شویم. مبنای قدرت و حیات در دنیای کنونی به میزان بهرهمندی از علم و دانش باز میگردد. در جامعهی امروز فقیر و غنی بر اساس میزان بهرهمندی از دانش در درجهی اول شکل میگیرد و نتیجهاش به میزان برخورداری از ثروت و قدرت میرسد.
در دنیای امروز هیچ راهی جز اندیشیدن به توسعهی علمی وجود ندارد وگرنه باید بپذیریم که روز به روز فقیرتر یا عقب ماندهتر شویم پس توسعهی علمی، هم یک امر ضروری و هم یک امر مطلوب است(بسطامی، 1384).
پژوهش مهمترین شاخص جوامع برای رسیدن به جامعهی داناییمحور است و راهی برای به وجود آوردن فناوری، توسعه، پیشرفت و افزایش توان تولید و ارج نهادن به مقام پژوهشگران، شناسایی و طرح مشكلات آنان برای ارتقای سطح پژوهش جز الزامات به شمار میرود. پژوهش، نیروی محركهی توسعهی همهجانبه و پایدار در ابعاد فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه است. علیرغم جایگاه رفیع پژوهش، این حوزه با دشواریهای ساختاری و عملكردی فراوان مواجه است(امیری،1381).
یکی از روشهای پرورش محققان خوب، تشویق دانشجویان به نوشتن پایاننامههای پژوهشی است(کلاهی و همکاران،1382). چراکه نگارش پایاننامه مهمترین بخش از زندگی دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است(براوز[1]، 2000).
نوشتن پایاننامه برای اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعالیتی کاملا جدید است. پایان نامه نیازهای جدیدی را به وجود میآورد و تحقیقی است به مراتب بزرگتر از آن چیزی که دانشجویان تا آن زمان انجام داده اند. پایاننامه بر خلاف سایر مراحل تحصیل، نیاز به مطالعه مستقل و تلاش بیشتری دارد. ارزیابی پیوسته کمتری در آن وجود دارد و احتمالا طولانیترین نوشتهای است که دانشجویان تا آن زمان انجام داده اند(موری[2]،2011).
«پایاننامه» شناسنامهی علمی محقق به حساب میآید که قابل تعویض، تصحیح و ابطال نیست. در واقع پایاننامه، تصویری است که بیانگر قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارائهی نتایج یک پژوهش میباشد(دستجردی و همکاران، 1391).
پایاننامه در واقع آموزش دانش، مهارت و روش شناسی تحقیق برای دانشجویان میباشد، بنابراین ضرورت دارد که چهارچوبی مناسب و یکنواخت برای ارائهی این واحد آموزشی، پژوهشی تهیه گردد. از طرف دیگر هر پایاننامه، الگویی برای سایر دانشجویان قلمداد میشود که به عنوان مرجعی در ساختار مرسوم دانشگاه به آن مراجعه میکنند، بنابراین وجود پایان نامه هایی با کیفیت و محتوای مناسب برای راهنمایی در این خصوص احساس میشود(کلاهدوزان و همکاران، 1383).
2-1- بیان مسأله
كرت لوین[1] (1993)، معتقد بود تحقیق و پژوهش مشكلات اجتماعی را از ریشه میخشكاند. به عقیدهی او، اگر لازم است نوعی پیشرفت در جهت حل معضلات اجتماعی صورت گیرد، باید دست به پژوهش زد، زیرا برنامههای پژوهشی، خاصیت تعییینكنندگی دارند.
دورههای تحصیلات تكمیلی در مقایسه با دورههای كارشناسی و قبل از آن كه دورهی انتقال و آموزش است، دورهی زایندگی و تولید علم است. هر دانشجو در قالب پایاننامهی خود، یك پروژهی تحقیقاتی را به انجام می رساند كه به صورت بالقوه میتواند در حل مسائل و معضلات علمی و فنی جامعه استفاده شود(نیک سیرت و بدری،1392).
یکی از فعالیتهای تحقیقاتی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، انجام کار تحقیقاتی با عنوان «پایاننامه» میباشد. تدوین پایاننامه مجالی برای یادگیری در محیط واقعی است. از این رو میتوان هر پایاننامه را انعکاس دهندهی بخشی از فرهنگ فکری و دانشگاهی یک جامعه فرض کرد. ضمن آنکه پایاننامه نشان دهندهی تواناییهای یادگیری، مهارت فنی و بهبود قدرت نگارش و تحلیل هر دانشجو است.
پایاننامه از مهمترین منابع اطلاعاتی است كه به لحاظ مختلف از اهمیت علمی و پژوهشی خاصی برخوردار است. از طرفی اولین حركت پژوهشی جدی دانشجویان در دورهی تحصیلات تكمیلی دانشگاهی است و از سوی دیگر نیز میتوان آن را به مثابهی كاری نهایی ارزیابی كرد زیرا همین فعالیت پژوهشی، برایند كل یافتههای دانشجو در طول دورهی تحصیلی است(حری،1378).
اکنون در کشور ما دانشجویان این دوره به واسطهی الزام به تدوین پایاننامه که فعالیتی پژوهشی قلمداد میشود، به عنوان محقق جامعه محسوب میشوند.
بررسی مسائل مربوط به پایاننامههای کارشناسی ارشد از جهات متعددی از قبیل نیاز مبرم به دانش بیشتر در مورد علل و پویاییهای آسیبهای اجتماعی، نیاز به درك قوانین تغییر اجتماعی، نیاز به كشف راهحلهای كاربردی و علمی برای رفع آن مشكلات و نیاز به كشف قوانین كلی و عمومی كه پدیدههای اجتماعی پیچیدهتر حائز اهمیت است. بر این اساس سالیانه صدها دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشور، به تدوین پایان نامههای خود در حوزههای متفاوت رشتهی مدیریت ورزشی میپردازند. پایان نامه یکی از مهمترین سرمایههای ملی است، ولی متأسفانه پژوهشهای اندکی برای ارزیابی آن انجام شده است. البته این امر منحصر به ایران نیست و میتوان گفت که این مسئله در سطح جهان قابل بررسی است. با این حال تاکنون ارزیابیهای اندکی به صورت نظام یافته در مورد ویژگیهای پایاننامهها انجام پذیرفته است.
3-1- ضرورت تحقیق
امروزه نگارش و ارائه پایان نامه، حتی برای محققان با تجربه کاری چالش برانگیز است (لی[2]، 2010). این کار چالش برانگیز نیازمند تلاش و صرف انرژی و وقت فراوان است تا محقق به یک نتیجه مطلوب برسد و نتیجه علمی محقق که در قالب تدوین پایان نامه نمایان می شود دارای کیفیت مناسب باشد.
وضعیت تدوین پایاننامهها میتواند انعکاسی از میزان توجه مسئولین دانشگاه، اساتید راهنما و دانشجویان به این واحد آموزشی، پژوهشی مهم باشد که به صورت تدریجی در جهتدهی به فعالیتهای علمی دانشگاه و کسب اعتبار علمی آن دخیل میباشد(آرکنا و میر[3]، 2000). با توجه به اهمیت این موضوع، ارائهی صحیح، استاندارد و مدون پایاننامهها به عنوان گزارش یک پژوهش ضروری به نظر میرسد(دستجردی و همکاران،1391).
پایاننامههای دانشجویی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هرگونه توجه و دقت در امر پایاننامهنویسی و ارتقای کیفیت آنها در آیندهی تحقیقاتی کشور بسیار مفید خواهد بود(هیگینسون و کرنر[4]، 1996). از طرفی ارزشگذاری و معیارسنجی شاخصهای کمی و کیفی علوم ورزشی مانند دیگر علوم برای حضور مؤثر در حیات علمی این رشته در کشور با توجه به این که در حال حاضر دانش علوم ورزشی به عنوان دانش میان رشته ای با انبوهی از دستاوردهای علمی و تخصصی روبرو است ضروری به نظر می رسد و طبقهبندی و ساماندهی این یافتهها موجب شکلگیری روند جدیدی در دانش فوق می شود(شریفی و همکاران،1391).
با توجه به این که پایاننامههای کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی بخش مهمی از تحقیقات انجام گرفته در حوزهی تربیتبدنی را تشکیل میدهند، شناخت و رفع مشکلات و مسائل موجود در این بخش اهمیت زیادی دارد(میزانی و همکاران،1392) و لزوم پیروی آنها از یک روش استاندارد برای استفادهی مناسب ضروری به نظر میرسد(منتخب و همکاران، 1388).
در مجامع علمی، پایاننامهها به عنوان نتایج تحقیقات دانشپژوهان در نظر گرفته میشود و هویت علمی دانشگاه در گرو ارزیابی همین اسناد است(کلاهدوزان و همکاران،1383). از طرفی همهساله مقادیر فراوانی از امکانات مالی دولت و قسمت اعظمی از نیرو، انرژی و وقت اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه صرف انجام پایان نامه میشود(فیروزآبادی و همکاران، 1392). با توجه به این مهم، نقش و تأثیر غیرقابلتردید پایاننامه و رساله، در رشد علمی تحقیقات و محققان، لزوم توجه به کیفیت و کمیت آنها را دوچندان میکند. برای گام برداشتن صحیح به سوی پیشرفت حقیقی، بررسی کمی و ارزیابی تحقیقات امری ضروری است(خلجی و کشتی دار، 1381).
مهمترین هدف از انجام پژوهشها، استفادهی عملی از یافتههای آنها بوده و عدم كاربرد عملی یافتهها به نوعی اتلاف منابع محسوب میشود. برخی از یافتهها قابلیت كاربرد مستقیم دارند و برخی دیگر را صرفاً میتوان اشاعه داد و امیدوار بود كه موجب افزایش دانش و مهارت و تغییر نگرش مخاطبان شود. لذا این تغییر نگرش در برنامهریزی و تصمیمگیری اثری مستقیم خواهد داشت. استفاده از یافتههای پژوهشی، نیازمند كوششی سازمان یافته است. امروزه پایان نامه هایی با موضوعات تکراری، مسئله مدار نبودن آثار و لغزش های روش شناختی از جمله مهمترین کاستی هایی است که در تولیدات علمی دانشگاه ها خودنمایی می کنند(منصوریان، 1392).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 12:49:00 ب.ظ ]
|