ویژگی های اعتبارات اسنادی

اولین ومهم ترین ویژگی اعتبار اسنادی از دید فروشنده(ذینفع) این است که در صورت گشایش اعتبار،وی ارز حاصل از صادراتش را از بانک گشاینده می خواهد نه از وارد کننده. در واقع فروشنده به اعتبار بانک گشاینده کالا را برای خریدار ارسال می نمایدو در این روش بانک گشاینده اعتبار اسنادی،اعتبار خویش را جایگزین اعتبار خریدار می نماید. بدین ترتیب مهم ترین ریسک فروشنده به بانک گشاینده اعتبار اسنادی انتقال داده می شود. به همین علت است که بانک گشاینده تا تعهدات، وثایق و تضمینات لازم را از  خریدار اخذ ننماید و مطمئن نشود اقدام به گشایش اعتبار اسنادی نمی کند.

دومین ویژگی اعتبار اسنادی این است که در طول تاریخ پیدایش تا به امروز با توجه به نیاز تجار، در انواع مختلفی شکل گرفته و افراد می توانند حسب نوع فعالیت خود از یکی از انواع اعتبارات اسنادی استفاده کنند. سومین ویژگی اعتبار اسنادی این است که هم در مورد کالا و هم در مورد خدمات کاربرد دارد.

چهارمین ویژگی اعتبار اسنادی همان طور که پیش از این نیز به اختصار بیان شد و در بخش های بعد هم به تفصیل بیان خواهد شد این است که پس از گشایش، یک معامله مستقل تلقی می شود یعنی از دیگر قراردادها به ویژه قرارداد پایه بین خریدار و فروشنده وقرارداد بین متقاضی و بانک گشاینده اعتبار اسنادی مستقل است.

 

گفتار دوم: مزایا و معایب استفاده از اعتبارات اسنادی

بند اول: مزایا از نگاه کلی

- اعمال سیاست های خاص به عنوان مثال حمایت از بیمه های داخلی:در ایران طبق مقررات جاری، کالایی که از طریق افتتاح اعتبار اسنادی به ایران وارد می شود باید در ایران بیمه گردد یعنی قرارداد فروش براساس سی اند اف منعقد شود. هرچند مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی مقرر می دارد که سند بیمه باید به همان پولی که اعتبار براساس آن گشایش می یابد صادر شود ولی طبق مقررات ارزی اداره نظارت بانک مرکزی ایران بیمه نامه ها باید به ریال صادر و حق بیمه آن به ریال پرداخت شود.

- نظارت بانک مرکزی به ورود و خروج ارز

در کشورهایی که نظام کنترل ارزی حاکم می شود،دولت(بانک مرکزی) از طریق مکانیزم اعتبار اسنادی راحت تر می تواند سیاست های ارزی خویش را کنترل کرده و به اجرا گذارد. اعمال این کنترل از طریق صدور مجوزهای وارداتی انجام می گیرد و به منظور اطمینان از این که هیچ گونه پرداختی بابت کالای دیگری انجام نمی گیرد بانک مرکزی براساس مقررات کنترل ارزی آن کشور اقدام به صدور مجوز پرداخت می کند.

- استفاده از مبالغ پیش پرداخت توسط بانک از زمان دریافت آن از خریدار تا زمان وصول اسناد از فروشنده و پرداخت کامل وجه به وی.

- استفاده از اعتبار اسنادی به عنوان ابزاری برای مدیریت

همان طور که پیشتر اشاره شد، از اعتبار اسنادی برای تضمین انجام معاملاتی استفاده می شود که خریدار و فروشنده نسبت به یکدیگر شناخت و اعتماد لازم را ندارند. پس از مدتی هنگامی که روابط آن ها بدون هیچ مشکلی تداوم یافت، طرفین می توانند بر سر استفاده از روش های هموارتر و کم هزینه تر نظیر وصولی های اسنادی و حساب باز به توافق برسند. با این حال ملاحظه می شود که طرف های تجاری به رغم برخورداری از روابط تجاری بسیار مطلوب سال ها از اعتبار اسنادی استفاده نموده اند. علت آن است که یکی از طرف های تجاری یا هر دو طرف مایلند از اعتبار اسنادی به عنوان ابزاری برای مدیریت بهره ببرند. فروشنده خواهد توانست بر پرداخت وجه کالایش سر موعد مقرر حساب کند و خریدار نیز اطمینان می یابد که کالا به موقع به دست او خواهد رسید و او می تواند برنامه ریزی هایی که برای فروش کالا در بازار داخلی کرده به انجام برساند.

 

.C&F

. زمانی فراهانی،مجتبی، بانکداری خارجی،انتشارات ترمه،چاپ پنجم،1392،جلد دوم،ص11

. لنگریچ،همان،ص57

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...