پیشینه خشونت.. 21

 

ارزش گذاری خشونت.. 24

 

فصل دوم : جایگاه و اقسام قاطعیت و موجبات خشونت از منظر اسلام و قرآن.. 26

 

بخش اول : جایگاه و اقسام قاطعیت از منظر قرآن.. 27

 

الف ) جایگاه قاطعیت از منظر قرآن. 27

 

ب ) اقسام قاطعیت از منظر قرآن. 31

 

1 – قاطعیت و سخت گیری طبق قانون. 31

 

2 – قاطعیّت در دفاع از دین.. 31

 

3 – قاطعیت در برابر حاکمان زورگو و ظالم. 32

 

4 – قاطعیت علیه خائنان و فتنه‏گران. 33

 

5 _ قاطعیت در دفاع از مسائل اجتماعی.. 34

 

بخش دوم : موجبات خشونت از منظر قرآن.. 35

 

1 –  توطئه و فتنه‌گری: 35

 

2 – تعرض به مسلمانان و ادامه‌ی جنگ: 36

 

3-  عصیان و نافرمانی: 37

 

4 –  نقض پیمان و عهد شکنی : 38

 

5 –  قتل انسان ها بویژه انبیاء و اولیاء 39

 

6 –  کفر و شرک ورزی به آیات خدا: 42

 

7 –  ظلم و ستم: 42

 

8 – رباخواری و حرام‌خواری.. 44

 

9 –  فساد در زمین: 44

 

فصل سوم : اتهام به خشونت طلبی با تمسک به احکام اجتماعی و جزایی در اسلام و قرآن و نقد آن.. 46

 

اهداف احکام اجتماعی –  جزایی در اسلام. 48

 

الف ) اجرای عدالت و اقامه قسط.. 49

 

ب) خوار ساختن بزه کار 50

 

ج ) اصلاح و بازپروری بزهکار 50

 

د) پاسداری از کیان جامعه. 51

 

هـ ) بازدارندگی عمومی و خصوصی.. 53

 

و) تشفی خاطر بزه دیده 55

 

بخش اول :  احکام اجتماعی.. 56

 

تعریف احكام اجتماعی.. 56

 

الف ) حقوق زنان. 56

 

شبهات وارده به حقوق زنان. 57

 

تفاوت حقوقی مرد و زن. 58

 

تنبیه و ضرب زنان. 61

 

نشوز در لغت و اصطلاح. 62

 

نشوز از دیدگاه مفسران و فقیهان. 63

 

بررسی آیه 34 سوره نساء 65

 

ب)امر به معروف و نهی از منکر. 69

 

شبهات وارد شده به امر به معروف.. 70

 

بررسی : 71

 

بخش دوم : احکام جزایی.. 75

 

1-  قصاص… 76

 

شبهات و ایرادات به قصاص… 77

 

الف ) قصاص: تکرار قتل.. 77

 

بررسی : 77

 

ب) قصاص: انتقام جویی و قساوت.. 79

 

بررسی: 79

 

ج) بیمار بودن قاتل.. 80

 

بررسی : 80

 

د) عفو و زندانی کردن قاتلان به جای قصاص… 81

 

بررسی : 81

 

هـ) تنفرطبع آدمی از قصاص… 82

پایان نامه و مقاله

 

 

بررسی : 83

 

خلاصه بحث: 85

 

کیفر زناکار. 87

 

آثار زیانبار زنا 89

 

قطع نسل بشر. 89

 

اشاعه انواع بیماری ها 89

 

آثار روحی و روانی بر مرد و زن. 90

 

برهم خوردن تدبیر و نظم در زندگی خانوادگی و اجتماعی.. 90

 

آثار زنا به روایت «روایات». 91

 

تحلیل مجازات سنگسار 92

 

خلاصه بحث: 93

 

کیفر لـواط.. 94

 

فلسفه قتل در لواط.. 96

 

کیفر سرقت.. 99

 

شبهات وارده بر سرقت و سارق. 100

 

بررسی : 100

 

کیفر ارتداد. 104

 

ارتداد در قرآن. 104

 

مرتد از دیدگاه فقها 107

 

انواع ارتداد. 107

 

حکم مرتد در ادیان الاهى و مذاهب اسلامى.. 108

 

فلسفه مجازات مرتد. 110

 

مصلحت شخصی مرتد و جامعه. 110

 

بازداری از تحقیر دین.. 111

 

نبرد با جنگ تضعیف عقاید. 111

 

بازداری از انتخاب كوركورانه. 113

 

پاسداری از نظام اسلامی.. 114

 

فصل چهارم : اتهام به خشونت طلبی با تمسك به جهاد و وجود مقررات خاص نسبت به اقلیت ها و نقد آن.. 115

 

بخش اول: جهاد. 116

 

اقسام جهاد در اسلام. 119

 

1 – جهاد با نفس (جهاد اکبر) 118

 

2 – جهاد نظامی ( جهاد اصغر ) 119

 

الف) جهاد دفاعی.. 120

 

ب) جهاد ابتدائى.. 120

 

1 – حق خدا تنها حق اصیل و ذاتی در عالم. 121

 

2 –  دفاع از حقوق انسانی انسان‌ها 122

 

ماهیت جهاد در اسلام. 123

 

1 ) دفع فتنه و جلوگیری از فساد. 123

 

2)  رهائی از ظلم و ستم و حمایت از مظلومان. 125

 

3) دفاع در برابر هجوم دشمن.. 125

 

4) محو شرك و بت پرستى.. 126

 

بررسی آیات جهاد در پاسخ از شبهه افکنان. 127

 

کشتن مشرکان و بت پرستان در هر جا 127

 

محاصره ، دستگیری و کشتن مشرکان. 129

 

تشویق به کشته شدن و مردن. 131

 

مجهز و مسلح شدن به پیشرفته ترین نیروهاى نظامى.. 133

 

تشویق مسلمانان به جنگ و جهاد. 134

 

نتیجه گیری : 136

 

بخش دوم: اقلیت های غیر حاكم در جامعه اسلامی.. 138

 

اقلیت های مذهبی.. 139

 

جزیه. 141

 

تحلیلی بر عبارت « وَ هُمْ صاغِرُون». 143

 

فلسفه پرداخت جزیه. 144

 

1 – تأمین هزینه حمایت از ذمیان. 144

 

2 – عوض‌ عدم مشارکت‌ اهل‌ ذمه در جهاد. 145

 

3 – عوض زکات و خمس… 145

 

4 – رعایت‌ عدالت‌ اجتماعی‌.. 145

 

5 – آشنایی ذمیان با دین اسلام. 146

 

حقوق اقلیت ها 146

 

1 – مصونیت همه جانبه. 146

 

2 – آزادی مذهبی.. 148

 

3 – آزادی های اجتماعی و سیاسی.. 149

 

4 –  برخورداری از عدالت.. 150

 

5 – استقلال قضایی.. 151

 

6 –  احوال شخصیه. 151

 

خوشرفتاری مسلمانان با اقلیت های مذهبی در بیان قرآن و سیره اهل بیت (ع)  ………………………………………………………….152

 

نتیجه گیری : 153

 

فصل پنجم: اتهام به خشونت طلبی با تمسك به سیره و رفتار پیامبر (ص) و عملكرد بعضی از مسلمانان و نقد آن  154

 

بخش اول:  سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص). 155

 

اتهامات معاندان به پیامبر اکرم (ص) 158

 

نگرشی به خصایص و ویژگی های قوم یهود. 158

 

الف )  پیمان‏شكنی.. 159

 

ب ) نژاد پرستی و حسادت.. 160

 

ج ) بهانه جویی.. 162

 

د ) تکذیب رسالت انبیاء و کشتن پیامبران الهی.. 163

 

علل جنگهای پیامبر (ص) با یهودیان. 164

 

1 – ایجاد ناامنی و فتنه بین مسلمانان. 165

 

2 – یاری کردن مخالفان از نظر نظامی و اقتصادی.. 166

 

3 – شکستن پیمان و نقشه قتل پیامبر(ص) 166

 

4 – توبیخ یهودیان تازه مسلمان. 167

 

5 – ایجاد اختلاف و تفرقه بین دو قبیله اوس و خزرج. 167

 

6 – تخریب شخصیت های مسلمان. 168

 

7- شبیخون یهودیان به مسلمانان. 168

 

8 –  اقدامات یهودیان مصداق محاربه. 169

 

دستور قتل برخی از یهودیان توسط پیامبر (ص) 170

 

مفهوم ترور 170

 

کعب ابن اشرف.. 172

 

ابوعفک… 173

 

عصماء دختر مروان. 173

 

ابو رافع، سلام بن ابی الحقیق.. 174

 

یسیر بن رزام (اسیر بن رزام) 174

 

بررسی: 175

 

نتیجه گیری : 176

 

بخش دوم:  عملکرد بعضی از مسلمانان تندرو. 177

 

رشد جریان سلفی تکفیری.. 178

 

شاخصه‌های گروه های سلفی تکفیری.. 179

 

1. خشونت دائمی.. 179

 

2. کشتن اهل اسلام و آسیب زدن به افراد بی‌گناه 179

 

3. حرکت تصاعدی در تکفیر دیگران. 180

 

4. فاصله گرفتن از دین.. 180

 

دیدگاه قرآن درباره ترور وکشتن انسان‌های بیگناه 180

 

نتیجه گیری : 183

 

دستآوردها : 184

 

منابع و مآخذ. 187

 

چکیده

 

دین اسلام و قوانین اجتماعی آن همگی مظهر رحمت الهی برای بندگان می باشد. اما مخالفان ، خواهان این هستند که نشان دهند اسلام دین خشونت است و پیامبر (ص) با خشونت، دین را بر مردم عرضه نموده است.

 

انسان همچون دیگر موجودات از سیستم دفع و جذب برخوردار است . در انسان غیر از سیستم دفع و جذب طبیعی، سیستم دفع و جذب در چهارچوب اختیار وجود دارد که تحت مدیریت حیات قدرت و علم ، عمل می کند. تفاوت نگرش به جایگاه است که سبب شده عده ای به قوانین اجتماعی و جزایی، شبهاتی وارد کنند.

 

پژوهشگر در این تحقیق سعی کرده است ضمن مفهوم شناسی واژه خشونت و تبیین اقسام و جایگاه آن از دیدگاه اسلام و قرآن به بررسی شبهات مطرح شده از جانب اسلام ستیزان بپردازد.

 

مجموعه قوانین اجتماعی و جزایی اسلام همانند حقوق زنان ، امر به معروف و نهی از منکر ، قصاص ، سنگسار ، حد لواط و همجنس گرایی ، حد سرقت و …. ، جهاد در اسلام ، پرداخت جزیه توسط اقلیت های مذهبی ، رفتار و سیره پیامبر (ص) با یهودیان و برخورد برخی از مسلمانان تندرو از جمله اتهاماتی است که اسلام ستیزان به دین اسلام نسبت داده اند.

 

لذا با استفاده از آیات قرآن کریم ، روایات اهل بیت (ع) و دیدگاه بزرگان دینی به بررسی این اتهامات پرداخته و ضمن تبیین فلسفه وجودی این قوانین در اسلام ، این نتیجه حاصل شده که این گونه مجازاتها جهت حفظ و امنیت زندگی اجتماعی و جامعه ضروری است و نمی توان آنها را خشونت تلقی کرد ، زیرا مجازاتهای اسلامی خود برای مهار خشونت و ظلم تشریع شده اند.

 

مقدمه
از آغاز زندگی بشر تاکنون بر روی زمین ، همیشه افرادی بوده اند که به دلایلی بر وسوسه های شیطانی و خواهش های نفسانی خود لبیک گفته ، بر افراد مظلوم ظلم کرده ، حقوق مستضعفان را پایمال ، پرده های عفت را دریده و دست به هر جنایتی می زنند. لذا خداوند رحیم و مهربان برای جلوگیری از گسترش فساد در زندگی اجتماعی و جامعه ، مجموعه ای از قوانین و مقررات را در همه شریعت های آسمانی توسط پیامبران خود وضع نموده تا اگر کسی خطایی از او سر زد توسط این قوانین مجازات گردد.

 

در دین مبین اسلام نیز که دین رحمت و پیام آور صلح و صفاست خداوند برای افرادی که از انسانیت خود شرم نمی کنند و به هر جنایتی از قبیل قتل ، زنا، لواط ، سرقت ، ظلم ، بی عدالتی و … دست می زنند مجازاتهایی جعل کرده و برای تحقق صلح ، عدالت و امنیت درجامعه و از بین بردن ریشه های ظلم ، تبعیض و بی عدالتی تلاش كرده و می كند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...