فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

 

 

 

 

    • مقدمه 9

 

    • تجارت الکترونیک 10

       

        • تاریخچه تجارت الکترونیک 10

       

        • تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک 11

       

        • برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی 13

       

        • انواع تجارت الکترونیک 14

       

        • مزایای تجارت الکترونیک 16

       

      • محدودیتهای تجارت الکترونیک 18

 

  • صنایع کوچک و متوسط 19

     

    • مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی                                                                   20

 

2-3-2- اهمیت راهبردی بنگاههای كوچك ومتوسط در کشورهای در حال توسعه 21

 

2-3-3- نقش بنگاههای كوچك و متوسط درتجارت بین الملل                      22

 

2-3-4- تعریف بنگاههای كوچك و متوسط (SMEs)                               22

 

2-3-5- تجمیع بنگاههای کوچک و متوسط                                           25

 

2-3-5-1- شهرک های صنعتی                                                         25

 

2-3-5-2- مناطق ویژه اقتصادی                                                        26

 

عنوان                                                                                     صفحه

 

2-3-5-3- پارک های علمی تحقیقاتی و فناوری                                      26

 

2-3-5-4- خوشه های صنعتی                                                         27

 

2-3-5-4-1- مشخصه های خوشه های صنعتی                                      27

 

2-3-5-4-2-زیر مجموعه یک خوشه صنعتی                                         28

 

2-3-5-4-3- مزایای توسعه خوشه صنعتی                                           28

 

 

    • تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 29

       

      • مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 30

 

  • جمع بندی و نتیجه گیری 31

 

فصل سوم: مرور تحقیقات پیشین

 

 

 

3-1- مقدمه                                                                                 33

 

3-2-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران                                  34

 

3-3- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 40

 

3-3-1- سایر کشورها                                                                      40

 

3-3-2- ایران                                                                                47

 

3-4-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        49

 

3-4-1- سایر کشورها                                                                      49

 

3-4-2- ایران                                                                                54

 

3-5- جمع بندی و نتیجه گیری                                                          57

 

فصل چهارم: روش تحقیق

 

 

 

4-1- مقدمه                                                                                 59

 

4-2- نوع روش تحقیق                                                                     59

 

4-3- جامعه و نمونه آماری                                                                 60

 

4-3-1- جامعه                                                                              60

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

4-3-2-جامعه هدف                                                                        60

 

4-3-3- عضوجامعه آماری                                                                 61

 

4-3-4- نمونه                                                                               61

 

4-4- روش گرداوری داده ها                                                               62

 

4-5- شرح مراحل تحقیق                                                                  63

 

4-5-1- بررسی پیشینه موضوع                                                           65

 

4-5-2- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   65

پایان نامه و مقاله

 

 

4-5-3- جمع آوری نظرات خبرگان IT و صنعت در مورد این موانع                  65

 

4-5-4- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک  در SMEs ایرانی                 65

 

4-5-5- تهیه مدل مفهومی عدم توسعه EC  در شرکتهای کوچک و متوسط ایران 74

 

4-5-6-تهیه پرسشنامه                                                                     75

 

4-5-7- توزیع و تکمیل پرسشنامه                                                        75

 

4-5-7-1- روایی                                                                           76

 

4-5-7-2- پایایی                                                                           76

 

4-5-8- تجزیه وتحلیل داده ها                                                            77

 

4-5-8-1- آمار توصیفی و استنباطی سئوالات پرسشنامه                              77

 

4-5-8-1-1- فرضیه اول                                                                  77

 

4-5-8-1-2- فرضیه دوم                                                                  78

 

4-5-8-1-3- فرضیه سوم                                                                 79

 

4-5-8-1-4- فرضیه چهارم                                                               79

 

4-5-8-1-5- فرضیه پنجم                                                                80

 

4-5-8-1-6- فرضیه ششم                                                                80

 

4-5-8-1-7- فرضیه هفتم                                                                81

 

4-5-8-1-8- فرضیه هشتم                                                               81

 

4 -5-8-1-9- فرضیه نهم                                                                 82

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

4-5-8-2- تحلیل عاملی                                                                   83

 

4-5-8-2-1 – مفاهیم کلیدی                                                            84

 

4-5-8-2-2- مراحل اجرای تحلیل عاملی                                               85

 

4 -5-9-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد         87

 

4-5-10- ارائه مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد          88

 

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

 

 

5-1- مقدمه                                                                                 89

 

5-2- آمار توصیفی وضعیت پاسخگویان                                                   90

 

 

    • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر جنسیت                                                                             90

 

    • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سن                                                                                       91

 

    • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                                                            92

 

    • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                                                                93

 

  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                                                                  94

 

 

    • آمار توصیفی وضعیت شرکتهای مورد بررسی 95

       

        • بررسی وضعیت سنی شرکتها        95

       

        • بررسی وضعیت تعداد پرسنل شرکتها                                                                                        96

       

        • بررسی نوع فعالیت شرکتها 97

       

        • بررسی سطح تحصیلات مدیران شرکتها                                                                                       99

       

      • بررسی تعداد کامپیوتر و کامپیوتر متصل به اینترنت در شرکتها                                                            100

 

    • بررسی میزان بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتها 102

 

    • بررسی نرمال بودن داد ها 104

 

  • بررسی میزان تاثیر موانع توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 105

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

 

  • بررسی میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن از دیدگاه پاسخگویان 105

 

5-6-1-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل اول                             105

 

5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل اول      106

 

 

  • بررسی میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 107

 

5-6-2-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوم                             107

 

5-6-2-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم      109

 

 

  • بررسی میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 110

 

5-6-3-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سوم                            110

 

5-6-3-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم     111

 

 

  • بررسی میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 112

 

5-6-4-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهارم                          112

 

5-6-4-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم   114

 

 

  • بررسی میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 117

 

5-6-5-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پنجم                           117

 

5-6-5-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم    119

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

 

  • بررسی میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 120

 

5-6-6-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل ششم                           120

 

5-6-6-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم    122

 

 

  • بررسی میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   123

 

5-6-7-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هفتم                           123

 

5-6-7-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم    124

 

 

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 125

 

5-6-8-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هشتم                          125

 

5-6-8-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم   126

 

 

  • بررسی میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط    127

 

5-6-9-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل نهم                             127

 

5-6-9-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم      129

 

 

  • بررسی میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 130

 

5-6-10-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دهم                          130

 

5-6-10-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم   131

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

 

  • بررسی میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط      132

 

5-6-11-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل یازدهم                       132

 

5-6-11-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم          134

 

 

  • بررسی میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 135

 

5-6-12-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوازدهم                     135

 

5-6-12-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم        136

 

 

  • بررسی میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 140

 

5-6-13-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سیزدهم                     140

 

5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم 142

 

 

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        143

 

5-6-14-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهاردهم                    143

 

5-6-14-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم       144

 

 

  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 146

 

5-6-15-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پانزدهم                      146

 

5-6-15-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پانزدهم         147

 

عنوان                                                                                       صفحه

 

 

  • بررسی میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 148

 

5-6-16-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل شانزدهم                     148

 

5-6-16-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل شانزدهم        149

 

5-7- اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط  151

 

5-8- آزمون تایید مدل مفهومی پیشنهادی                                               153

 

فصل ششم: جمع بندی و پیشنهادات

 

 

 

6-1- مقدمه                                                                                 165

 

6-2- جمع بندی نتایج                                                                     165

 

3-6-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک                                       167

 

6-4- ارائه راهکار اجرایی                                                                   167

 

فهرست منابع                                                                               172

 

پیوست اول                                                                                 176

 

چکیده به زبان انگلیسی                                                                   183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدولها

 

 

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 2-1- منافع استفاده از تجارت الکترونیک در سازمانها                             16

 

جدول 2-2-طبقه‌بندی سازمانهای كوچك، متوسط و خرد در صنایع شمال آمریکا     23

 

جدول 2-3- طبقه‌بندی سازمانهای كوچك، متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا         23

 

جدول 3-1- موانع اشاره شده در تحقیقات پیشین با بیشترین فراوانی                  57

 

جدول 5-1- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت                                     90

 

جدول5-2- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن                                           91

 

جدول 5-3- وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                 92

 

جدول 5-4- وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                        93

 

جدول 5-5- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                  94

 

جدول 5-6- وضعیت شرکتها از نظر سن                                                   95

 

جدول 5-7- وضعیت شرکتها از نظر تعداد پرسنل                                         96

 

جدول 5-8- وضعیت شرکتها از نظر نوع فعالیت                                           97

 

جدول 5-9- سطح  تحصیلات مدیران شرکت                                              99

 

جدول 5-10- تعداد کامپیوتر موجود در شرکت                                         100

 

جدول 5-11- تعداد کامپیوتر متصل به اینترنت موجود در شرکت                     101

 

جدول 5-12- میزان استفاده شرکتها از تجارت الکترونیک                             102

 

جدول5-13- سنجش نرمال بودن توزیع داده ها                                         104

 

جدول 5-14- میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی در عدم توسعه تجارت الکترونیک  105

 

جدول 5-15- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی 106

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-16- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل اول        106

 

جدول 5-17- میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک 108

 

جدول5-18 – نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs         108

 

جدول 5-19 – نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم       109

 

جدول 5-20- میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک  110

 

جدول 5-21- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل سوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs        111

 

جدول 5-22- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم       111

 

جدول 5-23- میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک        113

 

جدول 5-24- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهارم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs      113

 

جدول 5-25- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم     114

 

جدول 5-26- آمار توصیفی پاسخ گروههای سنی مختلف به عامل چهارم            114

 

جدول 5-27- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل چهارم       115

 

جدول5-28 – آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل چهارم                       115

 

جدول 5-29- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل چهارم 115

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-30- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل چهارم          116

 

جدول 5-31 – نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات در سطوح مختلف تحصیلی در عامل چهارم 116

 

جدول 5-32- آمار توصیفی پاسخ دو سطح تحصیلی به عامل چهارم                  116

 

جدول 5-33- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه تحصیلی در عامل چهارم117

 

جدول 5-34- میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 118

 

جدول 5-35- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل پنجم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       118

 

جدول 5-36- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم      119

 

جدول 5-37- آمار توصیفی نظرات کاربران و غیر کاربران اینترنت نسبت به عامل پنجم 120

 

جدول 5-38- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات کاربر و غیر کاربر اینترنت نسبت به عامل پنجم    120

 

جدول 5-39- میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک 121

 

جدول 5-40- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل ششم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       121

 

جدول 5-41- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم      122

 

جدول 5-42- میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک    123

 

جدول 5-43- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هفتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       124

 

جدول 5-44- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم      124

 

جدول 5-45- میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                125

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-46- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هشتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs      126

 

جدول5-47- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم      126

 

جدول 5-48- میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک                                                                                                128

 

جدول 5-49- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل نهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs         128

 

جدول5-50- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم         129

 

جدول 5-51- میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک        130

 

جدول 5-52- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs        131

 

جدول5-53- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم        131

 

جدول 5-54- میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن  133

 

جدول 5-55- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل یازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs     133

 

جدول 5-56- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم    134

 

جدول 5-57- میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک 135

 

جدول 5-58- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs    136

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-59 – نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم  136

 

جدول 5-60- آمار توصیفی پاسخ گروههای سنی مختلف به عامل دوازدهم          137

 

جدول 5-61- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل دوازدهم     137

 

جدول 5-62- آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل دوازدهم                    137

 

جدول 5-63- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل دوازدهم 138

 

جدول 5-64- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل دوازدهم       138

 

جدول 5-65- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات سطوح مختلف تحصیلات در عامل دوازدهم  138

 

جدول 5-66- آمار توصیفی پاسخ سطوح تحصیلات به عامل دوازدهم                139

 

جدول 5-67- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سطح تحصیلات در عامل دوازدهم 139

 

جدول 5-68- آمار توصیفی نظرات کاربران و غیر کاربران اینترنت نسبت به عامل دوازدهم  140

 

جدول 5-69- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات کاربر و غیر کاربر اینترنت نسبت به عامل دوازدهم          140

 

جدول 5-70- میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی کشور در عدم توسعه تجارت الکترونیک 141

 

جدول 5-71- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل سیزدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs    141

 

جدول 5-72- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم  142

 

جدول 5-73- میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع  و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک 143

 

 

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-74- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهاردهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs   144

 

جدول5-75- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم   144

 

جدول 5-76- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل چهاردهم      145

 

جدول5-77- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل چهاردهم     145

 

جدول 5-78- میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                146

 

جدول 5-79- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل پانزدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs     147

 

جدول 5-80- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل پانزدهم   147

 

جدول 5-81- میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک       148

 

جدول 5-82- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهاردهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs   149

 

جدول 5-83- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل شانزدهم  149

 

جدول 5-84- آمار توصیفی نظر رده های مختلف شغلی پاسخگویان در مورد عامل شانزدهم 150

 

جدول 5-85- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات رده های شغلی مختلف در عامل شانزدهم    150

 

جدول 5-86- آمار توصیفی نظرات مدیران عالی و میانی نسبت به عامل شانزدهم   150

 

 

 

عنوان و شماره                                                                            صفحه

 

جدول 5-87- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات مدیران عالی و میانی نسبت به عامل شانزدهم     151

 

جدول 5-88- نتایج آزمون فریدمن برای عوامل 1 تا 16                               151

 

جدول 5-88- آمار توصیفی آزمون فریدمن برای عوامل 1 تا 16                      152

 

جدول 5-90- نتایج آزمون ویلکاکسون برای مقایسه دو به دو عوامل                   152

 

جدول 5-91- ماتریس همبستگی بین سئوالات                                         154

 

جدول 5-92- نتایج آزمون کرویت بارتلت و اندازه کایزر – مایر- الکین (KMO)   156

 

جدول 5-93- میزان اشتراک اولیه و بعد از استخراج عامل ها برای سئوالات         157

 

جدول 5-94- ارزش ویژه مولفه ها                                                        158

 

جدول 5-95 – ماتریس عاملی دوران نیافته                                              160

 

جدول 5-96- بارگذاری عاملی متغیرها                                                   161

 

جدول 5-97- ماتریس همبستگی مولفه ها                                              162

 

جدول 5-98- بارگذاری عاملی متغیرها                                                   163

 

جدول 5-99- مقادیر آلفای کرونباخ به ازای هر عامل                                   164

 

جدول 5-100- مقادیر آلفای کرونباخ به ازای هر عامل                                 164

 

فهرست شکل ها

 

 

 

عنوان                                                                                        صفحه

 

شکل3-1- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط کانادا       43

 

شکل3-2- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط آمریکا      44

 

شکل 3-3- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ویتنام     45

 

شکل3-4- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط نیوزلند    46

 

شکل3-5- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 52

 

شکل3-6- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط سوئد و استرالیا      53

 

شکل 3-7- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای سهامی بیمه ای آسیا          56

 

شکل 4-1- مراحل انجام پروژه                                                               64

 

شکل4-2- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران         74

 

شکل 5-1- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای مستقر در خوشه نساجی      153

 

شکل 6-1- مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد    168

 

فهرست نمودارها

 

 

 

عنوان                                                                                        صفحه

 

نمودار 5-1- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت                                     90

 

نمودار 5-2- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن                                          91

 

نمودار 5-3- وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                 92

 

نمودار 5-4- وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                        93

 

نمودار 5-5- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                  94

 

نمودار 5-6- وضعیت شرکتها از نظر سن                                                   95

 

نمودار 5-7- وضعیت شرکتها از نظر تعداد پرسنل                                         96

 

نمودار 5-8- وضعیت شرکتها از نظر نوع فعالیت                                           97

 

نمودار 5-9- سطح تحصیلات مدیران شرکت                                               99

 

نمودار 5-10- تعداد کامپیوتر موجود در شرکت                                         100

 

نمودار 5-11- تعداد کامپیوتر متصل به اینترنت موجود در شرکت                     101

 

نمودار 5-12- میزان استفاده شرکتها از تجارت الکترونیک                             102

 

نمودار 5-13- میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی در عدم توسعه تجارت الکترونیک  105

 

نمودار 5-14- میزان تاثیر کمبود نبروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک 107

 

نمودار 5-15- میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک  110

 

نمودار 5-16- میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک        112

 

عنوان                                                                                        صفحه

 

نمودار 5-17- میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 117

 

نمودار 5-18- میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک 120

 

نمودار5-19 – میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک    123

 

نمودار 5-20- میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                125

 

نمودار5-21- میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک                                                                                                127

 

نمودار 5-22- میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک        130

 

نمودار 5-23- میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن  132

 

نمودار 5-24- میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک 135

 

نمودار 5-25- میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی کشور در عدم توسعه تجارت الکترونیک 140

 

نمودار 5-26- میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع  و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک 143

 

نمودار 5-27- میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                146

 

نمودار 5-28- میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک       148

 

نمودار 5-29- نمودار اسکری برای تعیین تعداد مولفه ها                               159

 

فهرست نشانه های اختصاری

 

 

 

 

 

EC = تجارت الکترونیک

 

SME= شرکتهای کوچک و متوسط

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

  • عنوان تحقیق

 

 

 

بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن. مطالعه موردی : خوشه نساجی استان یزد

 

 

 

 

 

 

  • مقدمه

 

 

 

امروزه در کشورهای مختلف جهان سیساستهای معطوف به گسترش صنایع کوچک به سیاستهای مهم محوری تبدیل شده است و از این رهگذر پیشرفت صنایع کوچک نقش قابل توجهی در توسعه اجتماعی – اقتصادی این کشورها بازی می کند. نکته جالب توجه اینست که هرچه یک کشور از نظر توسعه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد تکیه توسعه صنعتی آن بیشتربه صنایع کوچک معطوف می شود و این نشان می دهد که صنایع کوچک را در جهان امروزی باید به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر در نظر داشت و با سیاستگذاری مناسب اقتصادی در جهت پیشرفت و توسعه آن همت گمارد (ایمانی راد،72).

 

یكی از راهكارهایی كه در محافل علمی برای ساماندهی به بحث صنایع كوچك و متوسط مورد توجه قرار گرفته است، تجمیع این بنگاهها و ساماندهی آنها در قالب خوشه های صنعتی است و در راستای توسعه این خوشه ها بحث ICT و تجارت الكترونیك از جمله مواردی است كه به آن توجه زیادی شده است.

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...