مزایا و معایب از نگاه فروشنده

الف) مزایا - اطمینان فروشنده از دریافت وجه آن هم در موعد مقرر در اعتبار، اولین و مهم ترین مزیت اعتبار اسنادی برای وی خواهد بود.

- فروشنده می تواند برای خرید قطعات یا مواد اولیه موضوع قرارداد به وسیله ی پیش پرداختی که از خریدار دریافت می کند از یک نقدینگی ابتدایی برخوردار شود. به این صورت که پس از انعقاد قرارداد و توافق بر سر پرداخت به روش اعتبار اسنادی، فروشنده از خریدار تقاضا می کند که بخشی از ثمن معامله(معمولاً بین 5 تا 20 درصد قیمت قرارداد) قبل از ارسال کالا و یا انجام خدمات به وی پرداخت  گردد تا او بتواند سفارش خریدار را تهیه کند. این پیش پرداخت که نوعی تأمین مالی برای فروشنده خواهد بود معمولاً در ازای اخذ ضمانت نامه بانکی صورت می گیرد.

- با صدور و ابلاغ اعتبار، ذینفع از حقوق جدیدی بهره مند می شود که صرفنظر از مبنای پیدایش آن است ومستقیماً از اعتبار نشأت می گیرد مثلاً امکان تهاتر بین طلب ذینفع که از اعتبارنامه ناشی می شود با بدهی او به متقاضی اعتبار وجود ندارد ویا اگر متقاضی، به واسطه ی امر دیگری ویا حتی رابطه ی موجد و اولیه ای که منتهی به صدور اعتبارنامه شده است، از ذینفع طلبکار شود قادر نخواهد بود که به تهاتر متوسل شود. با استناد به همین ماهیت اعتبار است که اصولاً به هیچ طریقی به جز مورد استثنائی تقلب، نمی توان مانع از پرداخت اعتبار شد.

ب) معایب – زحمت بسیار، موردی است که اعتبار اسنادی بدان شهرت یافته است. به واقع تهیه اسنادی که در اعتبار مقرر شده، کار و زحمت قابل ملاحظه ای طلب می کند. همین اسناد چنانچه در در معاملات مبتنی بر حساب باز یا وصولی های اسنادی استفاده شوند به این شکل مورد بررسی دقیق و مو شکافانه بانک ها قرار نمی گیرند و همین اندازه که جوابگوی خواسته های خریدار و الزامات قانونی باشد پذیرفتنی است. تنظیم اسناد در اعتبار اسنادی نه فقط باید طبق روال معمول صورت گیرد بلکه می بایست آن ها را کاملاً مطابق آنچه در اعتبار آمده صرفنظر از آنکه از دید فروشنده اهمیت داشته باشد یا خیر صادر نمود.

- هزینه استفاده از روش اعتبار اسنادی نیز در مقایسه با سایر روش ها بیشتر است. بانک ها برای گشایش، هربار اصلاح و یا تمدید و واریز اسناد کارمزد اخذ می نمایند.

- گاه گشایش اعتبار اسنادی به دلایل متعدد بیش از آنچه فروشنده و یا حتی خریدار انتظار دارد به درازا می کشد. به این ترتیب اگر در قرارداد میان خریدار و فروشنده تاریخ حمل کالا تعیین شده باشد معضلاتی به وجود می آید.

بند دوم: مزایا و معایب از نگاه خریدار

الف) مزایا - برای خریدار نیز همچون فروشنده مهم ترین مزیت روش اعتبار اسنادی حصول اطمینان و تضمین در انجام معامله ای است که طرف مقابل برای وی ناشناخته است. بنابراین مکانیزم اعتبار اسنادی می تواند بزرگترین ریسک وارد کننده را پوشش دهد زیرا وجه زمانی توسط بانک به صادر کننده پرداخت می شود که صادر کننده مالکیت اسناد را انتقال داده باشد.

- مزیت دوم اعتبار اسنادی برای خریدار نیز همان تأمین مالی یا فاینانس می باشد. در واقع خریدار با این روش، خریدهای خارجی خویش را به اعتبار بانک گشاینده انجام می دهد و با توجه به ترم پرداخت مبلغ بدهی خود را پرداخت می کند.

- مزیت دیگر این است که از آنجا که اعتبار کم و بیش قابل مقایسه با پرداخت نقدی است خریدار می تواند با توجه به گردش نقدینگی که به نفع فروشنده است از موقعیت چانه زنی بهتری برخوردارشود و تقاضای امتیاز کند. فروشنده نیز اغلب موارد قیمت های خود را کاهش می دهد که این امر بعضاً برابر تخفیف نقدی است.

ب) معایب - با توجه به اینکه مبلغ پیش پرداخت، کلیه ی هزینه هاو تضمین ها جهت افتتاح اعتبار توسط خریدار پرداخت می شود و فروشنده تا زمان افتتاح اعتبار اسنادی هزینه خاصی را پرداخت نمی نماید احتمال اینکه فروشنده به اعتبار افتتاح شده توجهی ننموده و کالا را با شرایط بهتری به شرکت دیگری به فروش رسانده و یا خط تولید خود را به کالای دارای بازار بهتر اختصاص دهد وجود دارد که در این رابطه خریدار متضرر خواهد شد وبا مشکلات زیادی از جمله عدم تأمین به موقع کالا، به تعویق افتادن پروژه و هزینه های افتتاح اعتبار اسنادی مجدد روبرو خواهد بود.

. Finance

.ابافت،همان منبع،ص101

. لنگریچ،همان،ص59

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...