پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: اثربخشی روان نمایشگری با محتوای معنوی بر میزان شادی، لذت و سلامت روان دانشجویان … |
2-2-2-7 جنبه های هیجانی………………………… 25
2-2-3 هیجان لذت……………………………….. 25
2-2-3-1 ریشه های تحولی…………………………. 25
2-2-3-2 جنبه های فیزیولوژیک…………………….. 26
2-2-3-3 جنبه های غریزی…………………………. 26
2-2-3-4 جنبه های شناختی………………………… 26
2-2-3-5 جنبه های اجتماعی……………………….. 27
2-3 سلامت روان…………………………………. 28
2-3-1 تاریخچه ی سلامت روان………………………. 28
2-3-2 مولفه های سلامت روان………………………. 29
2-3-3 تأثیر استرس و مهارت های مقابله ای بر سلامت روان. 32
2-3-4 تأثیر روابط بین فردی بر سلامت روان………….. 33
2-3-5 مداخلات مبتنی بر سلامت روان…………………. 34
2-4 مذهب و معنویت……………………………… 35
2-4-1 تاریخچه ی روانشناسی مذهب و معنویت………….. 35
2-4-2 وجوه تشابه و افتراق مذهب و معنویت………….. 36
2-4-3 شکل های سالم و ناسالم مذهب و معنویت………… 37
2-4-4 تأثیر مذهب و معنویت بر سلامت روان…………… 38
2-4-4-1معنادهی و مقابله با استرس………………… 38
2-4-4-2 روابط بین فردی…………………………. 39
2-4-5 تأثیر مذهب و معنویت بر هیجانات مثبت………… 39
2-4-6 یکپارچه سازی مذهب و معنویت در مداخلات سلامت روان 40
2-5 روان نمایشگری……………………………… 41
2-5-1 تاریخچه ی روان نمایشگری…………………… 41
2-5-2 ارکان روان نمایشگری………………………. 43
2-5-2-1 کارگردان………………………………. 43
2-5-2-2 شخص اول……………………………….. 44
2-5-2-3 یاور …………………………………. 44
2-5-2-4- حضار…………………………………. 44
2-5-3 صحنه ی اجرای روان نمایشگری………………… 44
2-5-4 مراحل روان نمایشگری………………………. 45
2-5-4-1 گرم کردن………………………………. 45
2-5-4-2 اجرا………………………………….. 45
2-5-4-3 مشارکت……………………………….. 47
2-5-5 عطش اجرا………………………………… 47
2-5-6 خودجوشی و خلاقیت………………………….. 48
2-5-7 کاردبردهای روان نمایشگری………………….. 49
2-5-8 انواع شکل های اجرای جلسات روان نمایشگری…….. 49
2-5-9 تکنیک های روان نمایشگری…………………… 50
2-5-9-1 تکنیک های مرحله ی گرم کردن………………. 50
2-5-9-2 تکنیک های مرحله ی اجرا………………….. 51
2-5-10 ظرفیت روان نمایشگری برای یکپارچه سازی با تجارب معنوی 52
2-6 پیشینه ی پژوهشی……………………………. 53
2-6-1 پژوهش های انجام شده در خارج از کشور………… 53
2-6-1-1 ارتباط بین متغیرهای مذهب/معنویت، شادی، لذت و سلامت روان 53
2-6-1-2 اثربخشی مداخلات روانشناختی یکپارچه شده با مذهب و معنویت 55
2-6-1-3 اثربخشی مداخلات مبتنی بر روان نمایشگری…….. 56
2-6-2 پژوهش های انجام شده در داخل کشور…………… 57
2-6-2-1 ارتباط بین متغیرهای مذهب/معنویت، شادی، لذت و سلامت روان 57
2-6-2-2 اثربخشی مداخلات روانشناختی یکپارچه شده با مذهب و معنویت 58
2-6-2-3 اثربخشی مداخلات مبتنی بر روان نمایشگری…….. 58
2-7 خلاصه و جمع بندی……………………………. 59
2-7-1 خلاصه ی پیشینه ی خارجی…………………….. 59
2-7-2 خلاصه ی پیشینه ی داخلی…………………….. 60
2-7-3 جمع بندی………………………………… 61
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه…………………………………….. 62
3-2 طرح کلی پژوهش……………………………… 62
3-3 متغیرهای پژوهش…………………………….. 63
3-4 جامعه ی آماری……………………………… 64
3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری………………….. 64
3-6 ابزارهای پژوهش…………………………….. 64
3-6-1 پرسشنامه ی نگرش سنج مذهب………………….. 65
3-6-2 پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد (OHQ)………….. 65
3-6-3 مقیاس لذت اسنیت- همیلتون (SHAPS)…………… 66
3-6-4 پرسشنامه ی سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) ……. 67
3-7 شیوه ی اجرای پژوهش…………………………. 67
3-8 برنامه ی مداخله……………………………. 68
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش…………….. 70
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-1 مقدمه…………………………………….. 71
4-2- بررسی توصیفی دادهها……………………….. 71
4-3 بررسی استنباطی دادهها………………………. 77
4-3-1 تعیین متغیرهای همگام……………………… 78
4-3-2 پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات…………….. 78
4-3-3 پیش فرض های تساوی کواریانس ها و تساوی واریانسها 79
4-3-4 بررسی فرضیههای پژوهش……………………… 80
4-3-4-1 فرضیه ی 1……………………………… 80
4-3-4-2 فرضیه ی 2……………………………… 83
4-3-4-3 فرضیه ی 3……………………………… 84
4-3-4-4 فرضیه ی 4……………………………… 84
4-3-4-5 فرضیه ی 5……………………………… 85
4-3-4-6 فرضیه ی 6……………………………… 85
4-3-4-7 فرضیه ی 7……………………………… 86
4-3-4-8 فرضیه ی 8……………………………… 86
4-3-4-9 فرضیه ی 9……………………………… 86
4-3-4-10 فرضیه ی 10……………………………. 86
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه…………………………………….. 90
5-2 بحث در مورد یافتههای پژوهش …………………. 90
5-3 جمع بندی و نتیجه گیری………………………. 96
5-4 محدودیت های پژوهش………………………….. 96
5-5 پیشنهادها…………………………………. 97
5-5-1 پیشنهادهای پژوهشی………………………… 97
5-5-2 پیشنهادهای کاربردی……………………….. 97
پیوستها………………………………………. 99
پیوست1: شرح جلسات مداخله ی روان نمایشگری با محتوای معنوی 99
پیوست2: پرسشنامه ی شادکامی آکسفورد………………. 120
پیوست3: مقیاس لذت اسنیت-همیلتون…………………. 122
پیوست4: پرسشنامه ی سلامت عمومی 28 سوالی…………… 125
پیوست5: پرسشنامه ی نگرش سنج مذهب………………… 128
منابع و مآخذ………………………………….. 130
فهرست شكلها
شکل 1-1: مدل ساختاری مفروض رابطه ی بین نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان ……………………………………………… 9
شکل 4-1: مقایسه ی میانگین نمرات شادی دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و
پیگیری……………………………………….. 74
شکل 4-2: مقایسه ی میانگین نمرات لذت دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و
پیگیری……………………………………….. 75
شکل 4-3: مقایسه ی میانگین نمرات سلامت روان دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون،
پس آزمون و پیگیری………………………………. 77
شکل 4-4: مدل ساختاری مفروض رابطه ی بین نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان……………………………………………… 87
شکل 4-5: مدل ساختاری اصلاح شده ی رابطه ی بین نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان………………………………………….. 88
فهرست جدول ها
جدول 2-1: مولفه های13گانه ی سلامت روان، براساس طبقه بندی ارائه شده توسط کیس (2007)………………………………………. 31
جدول 3-1: سیمای کلی طرح پژوهش………………….. 63
جدول 3-2: خلاصه ی موضوعات و تکنیک های به کاررفته در هریک از جلسات روان نمایشگری…………………………………….. 70
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد نمرات نمونه ی اولیه ی پژوهش، به تفکیک جنسیت و وضعیت
تأهل……………………………………….. 72
جدول 4-2: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری شادی، در دو گروه
آزمایش و کنترل……………………………….. 73
جدول 4-3: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری لذت، در دو گروه
آزمایش و کنترل……………………………….. 74
جدول 4-4: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سلامت روان، در دو
گروه آزمایش و کنترل………………… 76
جدول 4-5: نتایج ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای، بین متغیرهای جمعیت شناختی با نگرش
مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان…………………… 78
جدول 4-6: نتایج آزمون شاپیرو- ویلک در مورد پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات شادی، لذت و
سلامت روان، در دو گروه آزمایش و کنترل……………. 79
جدول 4-7: نتایج آزمون باکس در مورد پیش فرض تساوی کواریانس ها در مراحل پس آزمون و
پیگیری………………………………………. 79
جدول4-8: نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانس ها در مراحل پس آزمون و پیگیری……………………………….. 80
جدول4-9: نتایج آزمون لامبدای ویلکس نمرات پس آزمون شادی، لذت و سلامت روان با کنترل نمرات
پیش آزمون شادی، لذت و سلامت روان………………… 81
جدول 4-10: نتایج آزمون لامبدای ویلکس نمرات پیگیری شادی، لذت و سلامت روان با کنترل نمرات
پیش آزمون شادی، لذت و سلامت روان……………….. 82
جدول 4-11: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره به تفکیک هریک از متغیرهای شادی، لذت و سلامت
روان، در مرحله ی پس آزمون……………………… 82
|
جدول 4-12: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره به تفکیک هریک از متغیرهای شادی، لذت و سلامت
روان، در مرحله ی پیگیری………………………. 83
جدول 4-13: اوزان رگرسیونی استاندارد مسیرهای مفروض بین متغیرهای نگرش مذهبی،شادی، لذت و
سلامت روان…………………………………… 85
جدول 4-14: نتایج تحلیل مسیر برای بررسی برازش مدل مفروض پژوهش در شاخص های برازش……………………………………….. 86
جدول 4-15: نتایج تحلیل مسیر برای بررسی برازش مدل اصلاح شده ی پژوهش در شاخص های
برازش……………………………………….. 88
جدول 4-16: نتایج مقایسه ی مدل ساختاری مفروض و مدل ساختاری اصلاح شده ی پژوهش……………………………………………. 89
جدول 4-17: نتایج تحلیل میانجی برای بررسی نقش میانجی گرانه ی لذت در رابطه ی بین نگرش مذهبی و شادی………………….. 90
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 07:56:00 ب.ظ ]
|