پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی: بررسی رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از … |
1-2 اهمیت و ارزش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-3 اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-4 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………. 9
1-5 متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 10
1-6 تعریف اصطلاحات و مفاهیم ……………………………………………………………………………………………………….. 10
1-6-1 تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
1-6-2 قابلیت جذب دانش ……………………………………………………………………………………………………………….. 11
1-6-3 بهبود کیفیت علمی ……………………………………………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 14
قسمت اول : تسهیم دانش …………………………………………………………………………………………………………………. 15
2-1 دانش و انواع آن …………………………………………………………………………………………………………………………. 15
2-2 مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-3 مفهوم تسهیم دانش……………………………………………………………………………………………………………………. 19
2-4 مدل های تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-4-1 مدل عمل منطقی…………………………………………………………………………………………………………………… 22
2-4-2 مدل رفتار برنامه ریزی شده…………………………………………………………………………………………………….. 23
2-4-3 مدل تسهیم دانش هندریکس…………………………………………………………………………………………………. 24
2-4-4 مدل تسهیم دانش یانگ و هولدن……………………………………………………………………………………………. 24
2-4-5 مدل تسهیم دانش لی و الهوامد……………………………………………………………………………………………….. 26
2-4-6 مدل تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن……………………………………………………………………………….. 27
2-5 مؤلفه های کلیدی تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………….. 28
2-6 موانع تسهیم دانش……………………………………………………………………………………………………………………… 29
عنوان | صفحه
|
2-7 اهمیت تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………….. 32
2-8 تسهیم دانش در آموزش عالی……………………………………………………………………………………………………… 33 قسمت دوم : قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 35
2-9 مفهوم قابلیت جذب دانش………………………………………………………………………………………………………….. 35
2-10 انواع قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………………… 36
2-10-1 قابلیت جذب بالقوه …………………………………………………………………………………………………………….. 36
2-10-2 قابلیت جذب بالفعل ……………………………………………………………………………………………………………. 37
2-10-3 قابلیت جذب مطلق …………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-10-4 قابلیت جذب نسبی……………………………………………………………………………………………………………… 39
2-11 مدل های قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………… 41
2-11-1 مدل قابلیت جذب دانش کوهن و لونیتال………………………………………………………………………………. 41
2-11-2 مدل قابلیت جذب دانش زهرا و جرج …………………………………………………………………………………… 42
2-11-3 مدل قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران…………………………………………………………………………….. 43
2-11-4 مدل قابلیت جذب دانش لین و همکاران ………………………………………………………………………………. 44
2-11-5 مدل قابلیت جذب دانش تودوروا و داریسین ………………………………………………………………………….. 45
2-12 مؤلفه های کلیدی قابلیت جذب دانش …………………………………………………………………………………….. 47
2-13 اهمیت قابلیت جذب دانش در نوآوری سازمان…………………………………………………………………………… 49
2-14 قابلیت جذب دانش و آموزش عالی……………………………………………………………………………………………. 50
قسمت سوم : بهبود کیفیت علمی ……………………………………………………………………………………………………… 53
2-15 مفهوم کیفیت………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-16 کیفیت در آموزش عالی…………………………………………………………………………………………………………….. 54
2-17 مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی……………………………………………………………………………………… 56
2-18 اعتباربخشی و تضمین کیفیت در آموزش عالی………………………………………………………………………….. 57
2-19 مدل های جدید اعتباربخشی در آموزش عالی……………………………………………………………………………. 58
2-19-1 برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP)…………………………………………………………………………………….. 58
2-19-1-1 ارزشها و مؤلفه های برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………………………. 60
2-19-1-2 محاسن برنامه بهبود کیفیت علمی……………………………………………………………………………………. 64
عنوان | صفحه
|
2-19-2 برنامه ارزیابی و ارتقاء کیفیت (PEAQ)……………………………………………………………………………….. 66
2-19-2 مدل مسیر ………………………………………………………………………………………………………………………….. 68
2-20 ارتباط بین مدل کیفیت بالدریج و برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………….. 70
2-21 یادگیری سازمانی و برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………………………………… 73
قسمت چهارم : ارتباط تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی………………………………… 75
2-22 تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………… 75 2-23 رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی………………………………………………………………………………………… 77
2-24 الگوی مفهومی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. 77
قسمت پنجم : پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش ………………………………………………………………………… 78
2-25 پژوهش های انجام شده در خارج………………………………………………………………………………………………. 79
2-26 پژوهش های انجام شده در ایران ………………………………………………………………………………………………. 81
2-27 خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………… 83
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85 3-1 روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85
3-2 جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………. 86
3-3 برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………. 86
3-4 روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………….. 88
3-5 ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….. 91
3-5-1 روایی پرسشنامه ها…………………………………………………………………………………………………………………. 92
3-5-2 پایایی پرسشنامه ها……………………………………………………………………………………………………………….. 93 3-6 شیوه جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94
3-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………… 95
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98 4-1 توصیف نمونه بر حسب ویژگی های جمعیت شاختی……………………………………………………………………………………………………. 99
4-1-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
عنوان | صفحه
|
4-1-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………………. 99
4-1-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………….. 100 4-1-4 دانشگاه محل خدمت………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 100
4-1-5 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………….. 101
4-1-6 سنوات خدمت………………………………………………………………………………………………………………………… 101
4-2 بررسی نتایج پرسشنامه ها …………………………………………………………………………………………………………. 102
4-3 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت
علمی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 111
4-3-1 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش برحسب نظرات اعضای هیئت علمی
دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111
4-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های قابلیت جذب دانش برحسب نظرات اعضای هیئت
علمی دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………… 113
4-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های بهبود کیفیت علمی برحسب نظرات اعضای هیئت
علمی دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………… 114
4-4 تحلیل عاملی تأئیدی عامل ها در قالب مدل های اندازه گیری……………………………………………………….. 117
4-4-1 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری اهدای دانش……………………………………………………………….. 117
4-4-2 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری گردآوری دانش…………………………………………………………….. 118
4-4-3 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری توانایی کارکنان……………………………………………………………. 120
4-4-4 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری انگیزش کارکنان…………………………………………………………… 121
4-4-5 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری درک نیازهای دانشجویان………………………………………………. 122
4-4-6 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری کمک به یادگیری دانشجویان………………………………………… 124
4-4-7 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری رهبری و ارتباطات………………………………………………………… 125
4-4-8 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری ارزش قائل شدن برای افراد……………………………………………. 127
4-4-9 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری حمایت از فعالیت های سازمان……………………………………… 128
4-5 بررسی فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 130
4-5-1 فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………. 130
4-5-2 فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………………… 133
4-5-3 فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 136
عنوان | صفحه
|
4-5-4 فرضیه چهارم ………………………………………………………………………………………………………………………… 139
4-5-4 فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 142
4-5-5-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 142
4-5-5-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 143
4-5-5-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 145
4-5-5-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 147
4-5-5-5 سنوات خدمت ………………………………………………………………………………………………………………….. 149
4-5-5-6 دانشگاه محل خدمت …………………………………………………………………………………………………………. 151
4-5-6 فرضیه ششم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 153
4-5-6-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 153
4-5-6-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 153
4-5-6-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 154
4-5-6-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 156
4-5-6-5 سنوات خدمت……………………………………………………………………………………………………………………. 157
4-5-6-6 دانشگاه محل خدمت…………………………………………………………………………………………………………… 159
4-5-7 فرضیه هفتم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 161
4-5-7-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 161
4-5-7-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 162
4-5-7-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 163
4-5-7-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 165
4-5-7-5 سنوات خدمت……………………………………………………………………………………………………………………. 166
4-5-7-6 دانشگاه محل خدمت…………………………………………………………………………………………………………… 167
4-5-8 آزمون ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………. 169
4-5-9 فرضیه کلی……………………………………………………………………………………………………………………………. 171
فصل پنجم: خلاصه ، بحث و نتیجهگیری
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 175
5-1 خلاصه موضوع و روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 176
عنوان | صفحه
|
5-2 بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 177
5-2-1 نتایج فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………. 177
5-3 نتیجه گیری کلی و الگوی مبتنی بر نتایج پژوهش………………………………………………………………………… 188
5-4 محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 190
5-5 پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………. 190
5-6 پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………. 192
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 07:43:00 ب.ظ ]
|