پایان نامه ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی بازنویسیها و بازآفرینیهای کلیله و دمنه برای کودکان … |
2-1-1- خلق بیواسطهی آثار( آفرینش) 11
2-1-2- تصویرگری.. 11
2-1-3- گزیدهنویسی.. 12
گردآوری.. 12
2-1-5- ترجمه. 12
2-1-6- ترجمه-بازنویسی.. 12
2-1-7- بازآفرینی.. 12
2-1-8- بازنویسی.. 13
2-1-8-1- بازنویسی توأم با بازآفرینی.. 13
2-1-8-2- بازنویسی ساده و خلاق. 13
2-1-8- 3- سایر انواع بازنویسی.. 14
2-1-8-3-1- کاستیهای تقسیمبندیها موجود از لحاظ ساختار 15
2-2- قدمت بازنویسی و بازآفرینی در ایران و جهان. 17
2-2-1-2 تاریخچهی بازنویسی برای کودک و نوجوان. 18
2-2-1-2-1- تاریخچهی بازنویسی ادبیات عامه. 18
2-2-1-2-2-تاریخچهی بازنویسی ادبیات كهن برای كودك و نوجوان. 19
2-3- كلیله و دمنه. 20
2-3-1- مخاطبان کلیله و دمنه. 22
3-1- جعفر ابراهیمی.. 25
3-1-1-نقد و بررسی داستان «دزد ساده دل». 25
3-1-1-1- خلاصهی داستان. 25
3-1-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 26
3-1-1-3- روش خلق اثر. 26
3-1-1-4- عناصر داستانی.. 28
3-1-2-نقد و بررسی داستان «زاغ و مار». 32
3-1-2-1- خلاصهی داستان. 32
3-1-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 33
3-1-2-3- روش خلق اثر. 33
3-1-2-4- عناصر داستانی.. 34
3-1-3- نقد و بررسی داستان «مرغابی ساده دل». 39
3-1-3-1- خلاصهی داستان. 40
3-1-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 40
3-1-3-3- روش خلق اثر. 41
3-1-3-4-عناصر داستانی.. 42
3-1-3-5- ارزیابی.. 45
3-2- امید پناهیآذر 47
3-2-1- نقد و بررسی«خرگوش زیرك». 48
3-2-1-1-خلاصهی داستان. 48
3-2-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 49
3-2-1-3- روش خلق اثر. 49
3-2-1-4-عناصر داستان. 50
3-2-2-نقد و بررسی داستان «دیو و دزد گاو». 57
3-2-2-1- خلاصهی داستان. 57
3-2-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 57
3-2-2-3- روش خلق اثر. 58
3-2-2-4-عناصر داستان. 58
3-2-3- نقد و بررسی داستان «شیر و دوستان حیلهگر». 63
3-2-3-1- خلاصهی داستان. 63
3-2-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 63
3-2-3-3- روش خلق اثر. 64
3-2-3-4- عناصر داستان. 65
– پیرنگ… 65
3-2-4- نقد و بررسی داستان «شیطان دریا و مرغ دریایی». 70
3-2-4-1- خلاصهی داستان. 70
3-2-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 70
3-2-4-3- روش خلق اثر. 71
3-2-4-4- عناصر داستان. 72
3-2-5- نقد و بررسی داستان «كبوتر باهوش». 77
3-2-5-1- خلاصهی داستان. 77
3-2-5-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 78
الف. بخشی از متن بازنویسی شده 78
3-2-5-3- روش خلق اثر. 78
3-2-5-4- عناصر داستان. 79
3-2-6- نقد و بررسی داستان «كلاغ و مار». 83
3-2-6-1- خلاصهی داستان. 83
3-2-6-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 83
3-2-6-3- روش خلق اثر. 84
3-2-6-4- عناصر داستان. 84
3-2-7- نقد و بررسی داستان «مار سخنگو». 89
3-2-7-1- خلاصهی داستان. 89
3-2-7-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 90
الف. بخشی از متن بازنویسی شده 90
3-2-7-3- روش خلق اثر. 90
3-2-7-4- عناصر داستان. 91
3-2-7-5- ارزیابی.. 95
3-3- بتول سعیدی.. 99
3-3-1- نقد و بررسی داستان «شكارچی، گراز و شغال». 100
3-3-1-1- خلاصهی داستان. 100
3-3-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 101
3-3-1-3- روش خلق اثر. 101
3-3-1-4- عناصر داستان. 102
3-3-2- نقد و بررسی داستان «خر در پوست شیر». 104
3-3-2-1- خلاصهی داستان. 104
3-3-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 105
3-3-2-3- روش خلق اثر. 105
3-3-2-4- عناصر داستان. 105
3-3-3- نقد و بررسی داستان «بافندهای به نام منتر». 108
3-3-3-1- خلاصهی داستان. 109
3-3-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 109
3-3-3-3- روش خلق اثر. 109
3-3-3-4- عناصر داستان. 110
3-3-4- نقد و بررسی داستان «مرغانی كه دو كله ویك شكم داشتند». 114
3-3-4-1- خلاصهی داستان. 114
3-3-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 114
3-3-4-3- روش خلق اثر. 115
3-3-4-4- عناصر داستان. 115
3-3-5- نقد و بررسی داستان «مار و مورچه». 117
3-3-5-1- خلاصهی داستان. 118
3-3-5-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 118
3-3-5-3- روش خلق اثر. 118
3-3-5-4- عناصر داستان. 119
3-3-5-5- ارزیابی.. 121
3-4- مژگان شیخی.. 125
3-4-1- نقد و بررسی «شیر و خرگوش دم سیاه». 125
3-4-1-1- خلاصهی داستان. 126
3-4-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 126
3-4-1-3- روش خلق اثر. 127
3-4-1-4- عناصر داستان. 127
3-4-2- نقد و بررسی داستان «ماهیخوار حیلهگر، ماهیهای خوش باور». 132
3-4-2-1- خلاصهی داستان. 133
3-4-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 133
3-4-2-3- روش خلق اثر. 134
3-4-2-4- عناصر داستان. 134
3-4-3- نقد و بررسی داستان «چشمهای كه مال ماه بود». 140
3-4-3-1- خلاصهی داستان. 140
3-4-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 141
3-4-3-3- روش خلق اثر. 141
3-4-3-4- عناصر داستان. 142
3-4-4- نقد و بررسی داستان «مرد جهانگرد، مار خطخطی». 146
3-4-4-1- خلاصهی داستان. 146
3-4-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 147
3-4-4-3- روش خلق اثر. 147
3-4-4-4- عناصر داستان. 149
3-4-5- نقد و بررسی داستان «خانم كلاغه و مار سیاه». 153
3-4-5-1- خلاصهی داستان. 154
3-4-5-2-تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 154
3-4-5-3- روش خلق اثر. 155
3-4-5-4- عناصر داستان. 155
3-4-6- نقد و بررسی داستان «موشی كه دختر شد». 159
3-4-6-1- خلاصهی داستان. 159
3-4-6-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 160
3-4-6-3- روش خلق اثر. 160
3-4-6-4- عناصر داستان. 161
3-4-6-5- ارزیابی.. 167
3-5- محمدحسن شیرازی.. 171
3-5-1- نقد و بررسی داستان «عاقبت طمع». 172
3-5-1-1- خلاصهی داستان. 172
3-5-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 173
3-5-1-3- روش خلق اثر 174
3-5-1-4 عناصر داستان. 174
3-5-2- نقد و بررسی داستان «سرانجام نصیحت جاهلان». 178
3-5-2-1- خلاصهی داستان. 179
3-5-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 179
3-5-2-3- روش خلق اثر. 179
3-5-2-4- عناصر داستان. 180
3-5-3- نقد و بررسی داستان «تصمیم عجولانه». 183
3-5-3-1- خلاصهی داستان. 184
3-5-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 184
3-5-3-3- روش خلق اثر. 185
3-5-3-4- عناصر داستان. 186
3-5-4- نقد و بررسی داستان «قورباغه غافل». 190
3-5-4-1- خلاصهی داستان. 191
3-5-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 191
3-5-4-3- روش خلق اثر. 192
3-5-4-4- عناصر داستان. 193
3-5-4-5- ارزیابی.. 199
3-6- بدرالسادات عیوقی.. 204
3-6-1- نقد و بررسی داستان «شاهزاده و پرنده». 204
3-6-1-1- خلاصهی داستان. 204
3-6-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 205
3-6-1-3- روش خلق اثر. 206
3-6-1-4-عناصر داستان. 206
3-6-2- نقد و بررسی داستان «شاهزاده و یارانش». 211
3-6-2-1- خلاصهی داستان. 212
3-6-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 212
3-6-2-3- روش خلق اثر. 213
3-6-2-4- عناصر داستان. 213
3-6-3- نقد و بررسی داستان «ماده شیر و فرزندش». 219
3-6-3-1- خلاصهی داستان. 219
3-6-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 219
3-6-3-3- روش خلق اثر. 220
3-6-3-4- عناصر داستان. 221
3-6-4- نقد و بررسی داستان «موش و گربه». 226
3-6-4-1- خلاصهی داستان. 226
3-6-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 226
3-6-4-3- روش خلق اثر. 227
3-6-4-4- عناصر داستان. 228
3-6-4-5- ارزیابی.. 231
3-7- بهزاد قلانی.. 235
3-7-1- نقد و بررسی داستان «قورباغه دانا». 236
3-7-1-1- خلاصهی داستان. 236
3-7-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 237
3-7-1-3- روش خلق اثر. 237
3-7-1-4- عناصر داستان. 238
3-7-2- نقد و بررسی داستان «دختر پادشاه و حکیم ماهر». 243
3-7-2-1- خلاصهی داستان. 243
3-7-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 243
3-7-2-3- روش خلق اثر. 244
3-7-2-4- عناصر داستان. 245
3-7-3- نقد و بررسی داستان «بازرگان و مرد امانتدار». 250
3-7-3-1- خلاصهی داستان. 251
3-7-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 251
3-7-3-3- روش خلق اثر. 252
3-7-3-4- عناصر داستان. 252
3-7-4- نقد و بررسی داستان «دزد نادان و مرد ثروتمند». 257
3-7-4-1- خلاصهی داستان. 258
3-7-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 258
3-7-4-3- روش خلق اثر. 259
3-7-4-4- عناصر داستان. 259
3-7-5- نقد و بررسی داستان «دوستان مهربان». 264
3-7-5-1- خلاصهی داستان. 264
3-7-5-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 264
3-7-5-3- روش خلق اثر. 266
3-7-5-4- عناصر داستان. 267
3-7-6- نقد و بررسی داستان «گربه ناقلا». 271
3-7-6-1- خلاصهی داستان. 271
3-7-6-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 272
3-7-6-3- روش خلق اثر. 273
3-7-6-4- عناصر داستان. 273
3-7-7- نقد و بررسی داستان « مرد نادان و گوسفند بیچاره». 278
3-7-7-1- خلاصهی داستان. 278
3-7-7-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 278
3-7-7-3- روش خلق اثر. 279
3-7-7-4- عناصر داستان. 279
3-7-7-5- ارزیابی.. 283
3-8- ناصر کشاورز 287
3-8-1- نقد و بررسی داستان «لاكپشت و دام آهو». 288
3-8-1-1- خلاصهی داستان. 288
3-8-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 288
3-8-1-3- روش خلق اثر. 290
3-8-1-4- عناصر داستان. 291
3-8-2- نقد و بررسی داستان «جنگ لكلك و خرچنگ». 296
3-8-2-1- خلاصهی داستان. 297
3-8-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 297
3-8-2-3- روش خلق اثر. 299
3-8-2-4- عناصر داستان. 300
3-8-3- نقد و بررسی داستان «كلاغی و كلاغی بود». 309
3-8-3-1- خلاصهی داستان. 309
3-8-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 309
3-8-3-3- روش خلق اثر. 311
3-8-3-4- عناصر داستان. 312
3-8-3-5-ارزیابی.. 321
3-9- مجید گلمحمدی.. 327
3-9-1- نقد و بررسی داستان «تیرانداز و ماده شیر». 327
3-9-1-1- خلاصهی داستان. 328
3-9-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 328
3-9-1-3- روش خلق اثر. 329
3-9-1-4- عناصر داستان. 329
3-9-2- نقد و بررسی داستان «پادشاه و فنزه». 334
3-9-2-1- خلاصهی داستان. 334
3-9-2-2-تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 334
3-9-2-3- روش خلق اثر. 336
3-9-2-4- عناصر داستان. 336
3-9-3- نقد و بررسی داستان «زاهد و راسو». 341
3-9-3-1- خلاصهی داستان. 342
3-9-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 342
3-9-3-3- روش خلق اثر. 343
3-9-3-4- عناصر داستان. 344
3-9-4- نقد و بررسی داستان «زاهد و مهمان او». 348
3-9-4-1- خلاصهی داستان. 348
3-9-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 349
3-9-4-3- روش خلق اثر. 350
3-9-4-4- عناصر داستان. 350
3-9-5- نقد و بررسی داستان «شیر و شغال». 353
3-9-5-1- خلاصهی داستان. 353
3-9-5-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 354
3-9-5-3- روش خلق اثر. 355
3-9-5-4- عناصر داستان. 355
3-9-5-5- ارزیابی.. 362
3-10- اسماعیل هنرمندنیا 366
3-10-1- نقد و بررسی داستان «آرزوی کبوتر چاهی». 367
3-10-1- 1- خلاصهی داستان. 367
3-10-1-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 367
3-10-1-3- روش خلق اثر. 368
3-10-1-4-عناصر داستان. 369
3-10-2- نقد و بررسی داستان «الاغ نادان». 373
3-10-2-1- خلاصهی داستان. 374
3-10-2-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 374
3-10-2-3- روش خلق اثر. 375
3-10-2-4- عناصر داستان. 376
3-10-3- نقد و بررسی داستان «جغد و كلاغ». 382
3-10-3-1- خلاصهی داستان. 382
3-10-3-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 382
3-10-3-3- روش خلق اثر. 383
3-10-3-4- عناصر داستان. 384
3-10-4- نقد و بررسی داستان «كلیله و دمنه». 388
3-10-4-1- خلاصهی داستان. 388
3-10-4-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 389
3-10-4-3- روش خلق اثر. 390
3-10-4-4- عناصر داستان. 391
3-10-5- نقد و بررسی داستان «لاكپشت پرنده». 396
3-10-5-1- خلاصه ی داستان. 396
3-10-5-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 397
3-10-5-3- روش خلق اثر. 397
3-10-5-4- عناصر داستان. 398
3-10-6- نقد و بررسی داستان «میمون و لاكپشت». 401
3-10-6-1- خلاصهی داستان. 401
3-10-6-2- تطبیق متن بازنویسی شده با متن اصلی.. 402
3-10-6-3- روش خلق اثر. 402
3-10-6-4- عناصر داستان. 403
3-10-6-5- ارزیابی.. 408
4-1 عناصر داستانی.. 413
4-2- مقایسهی نویسندگان در ردههای سنی مختلف.. 415
4-3- تصویر و سایر اجزای تكمیلی.. 418
4-4- روش پرداخت آثار 419
4-5- سهم گروههای سنی مختلف از بازنوشتهها 422
4-6- بررسی قالب بازنوشتهها 423
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 3-1: گزینش آثار از کلیله و دمنه………………………………………………………………………………….. 99
جدول 3-2: فراوانی گزینش حكایات از هر باب………………………………………………………………………. 171
جدول 3-3: فراوانی آثار بازنوشتهی کلیله و دمنه …………………………………………………………………. 203
جدول 3-4: فراوانی گزینش آثار باز نوشته کلیله ودمنه ……………………………………………………….. 365
جدول 3-5: حذفیات نویسنده …………………………………………………………………………………………………. 365
جدول 3-6: فراوانی آثار بازنوشته کلیله و دمنه ……………………………………………………………………… 410
جدول 3-7: آثار باز نوشته از انوار سهیلی ………………………………………………………………………………. 410
جدول 4-1: شیوه پرداخت آثار باز نوشته از کلیله و دمنه…………………………………………………….. 421
جدول 4-2: سهم گروه های سنی مختلف از آثار بازنوشته …………………………………………………… 422
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1: انواع بازنویسی از لحاظ ساختار …………………………………………………………………………….. 16
نمودار 4-1: انواع بازنویسی و باز آفرینی ……………………………………………………………………………….. 422
نمودار 4-2: گروه سنی…………………………………………………………………………………………………………….. 423
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:09:00 ب.ظ ]
|