وینبرگ و گاتوالد(۱۹۸۲) خرید آنی‍گرایانه ‌مصرف کننده به عنوان نتیجه‍ای از هیجانات را بررسی کردند این پژوهش در دانشگاه پیدربورن[۱۴۲] به اجراء درآمد و ‌در مورد خرید عکس‍های برگردان طراحی شده است و ابتدا از افراد فیلم برداری صورت گرفت و سپس از خریداران یا خریداران خواسته شد تا پرسشنامه‍ای را پ‍رکنند.۴۷ خریدار و ۱۵۴ غیرخریدار ضبط شدند که ۱۵ نفر از هرکدام از گروه‍ها انتخاب شدند و مدت فیلم از ۳ تا ۱۷ ثانیه بود. برای سنجش هیجانات از ۳ عامل قدرت[۱۴۳]، جهت[۱۴۴]، و کیفیت[۱۴۵] استفاده شد که هرکدام از این موارد صفاتی را در خود جای ‌می‌دهند و در کل سنجه‍ای ۱۷گزاره ای آماده گردید. این مطالعه، در دو بعد بود یکی ‌در مورد خود ادراکی و دیگری ادراک بیرونی(که از خود بروز ‌می‌دهند)، در این دو بعد، دو عامل قدرت و جهت با یکدیگر تفاوت‍هایی داشتند.

 

نتایج:

 

    1. خریداران آنی خودشان را بیشتر از غیر خریداران احساسی ارزیابی ‌می‌کنند.

 

    1. خریداران آنی خودشان شدیداًً در چگونگی وانمودکردن با غیرخریداران متفاوت هستند.

 

  1. پردازش اطلاعات نقش مهمی را بازی می‍کند اما پیوند هیجانی(احساسی) بیشتر این رفتار را تحت‍تأثیر قرار ‌می‌دهد.

جانسون و ویلیامز(۱۹۸۴) به مطالعه عمومی رفتار مصرف خرید آنی ‌مصرف کننده پرداختند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ۲۰%تصمیمات به خرید در داخل ‌فروشگاه‌ها گرفته ‌می‌شود؛ تفاوت‍های چشمگیری در رده‍های مختلف محصولی وجود دارد.

 

ابیدات(۱۹۸۹) مطالعه آنی بودن را در اردن انجام داد که مورد مطالعه زنان اردن بودند. وی ‌به این نتیجه رسید که آنی بودن در زنان تحت تأثیر وضعیت تأهل، سطح سواد، جایگاه شغلی و سن است.

 

آبرات و گودی(۱۹۹۰) اثر محرک‍های داخل فروشگاهی و فرهنگ بر رفتار خرید آنی را مورد بررسی قرار

 

دادند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که محرک‍های فروشگاهی بسیار بر خریدهای ‌برنامه‌ریزی نشده اثر می‌گذارند؛ ۷۰% خریدهای ‌برنامه‌ریزی نشده به دلیل تکنیک‍های ترویجی است که به ترتیب عبارتند از: وابستگی به محل فروش کالا[۱۴۶]، نشانه گذاری قفسه ها[۱۴۷]، نمایش در انتهای مسیرهای قفسه ها[۱۴۸] و نمایش‍های خاص. ۲۵% خریدهای ‌برنامه‌ریزی شده زمانی است که پاسخ گر “نیازی را به یاد می آورد[۱۴۹]“؛ فرهنگ نقشی مهم در تعیین رفتار خرید آنی مشتری بازی می‍کند.

 

یو،مورگان، کوتسیپولوس و کانگ پارک(۱۹۹۱) رفتار خرید آنی در خریداران پوشاک را بررسی کردند. مورد مطالعه این تحقیق ۳۲۴ خانم بوده است که شامل دانشجویان نساجی، دانشجویان سایر رشته ها و مصرف کنندگان غیر دانشجو ‌می‌باشد. نتایج نشان ‌می‌دهد که: دانشجویان نساجی نسبت به افراد غیر دانشجو آنی‍تر خرید ‌می‌کنند و تمایل زیادی به کالاهای جدید دارند. در مقابل افراد غیر دانشجوی مسن تمایل به خرید ‌برنامه‌ریزی شده دارند. رگرسیون عددهای پایینی را نشان داد که بدین معنی است که رفتار خرید آنی مؤلفه‍های دیگری نیز دارد.

 

روک و گاردنر(۱۹۹۳) به بررسی اثر حال و حوصله[۱۵۰] ‌مصرف کننده بر رفتار خرید آنی پرداختند که نتایج حاکی از آن بود که حال و حوصله داشتن مصرف کننده از حال و حوصله نداشتن وی بیشتر باعث رفتار خرید آنی ‌می‌شود.

 

داناوان و همکاران(۱۹۹۴) اثر حال و حوصله ‌مصرف کنندگان یا حالت(وضعیت) احساسی[۱۵۱] بر رفتار خرید آنی را مورد مطالعه قرار داد و ‌به این نتیجه رسید که احساس لذت بردن در محیط خرید رابطه‍ای مثبت با رفتار خرید آنی دارد.

 

روک و فیشر(۱۹۹۵) به ویژگی عمومی آنی بودن و رفتار آنی؛ ارزیابی هنجاری از خوشایند بودن خرید آنی پرداخت. این تحقیق نشان داد که داشتن خصیصه میل به خرید با رفتار خرید آنی همبستگی دارد؛ ارزیابی هنجاری مصرف کننده از خوشایند بودن خرید آنی در مواردی خاص، خصیصه میل به خرید فرد را تعدیل می‍کند.

 

دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۵) به مطالعه خودنیماد[۱۵۲](آگاهی به هویت و ماهیت خود) و رفتار خرید آنی پرداختند. تحقیق آن ها نشان داد که مردان بیشتر به دلیل داشتن هویت استقلال[۱۵۳] خرید آنی را تجربه ‌می‌کنند در حالی که زنان به دلیل داشتن هویت اجتماعی خرید آنی را دارند.

 

دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۵) همچنین همسانی جنسیتی و نماد کالایی، ملاحظات مربوط به تصمیم گیری در خرید آنی را نیز مورد مطالعه قرار دادند. کالاها را در ۷ بعد طبقه‍بندی کردند. نتایج مبرهن این نکته بود که محصولات به صورت آنی خریداری می‍شوند تا بازتاب‍دهنده هویت فرد باشند. مردان تمایل به خرید وسایل تفریحی و سرگرمی دارند در حالی که زنان به دنبال کالاهای نمادین و آن دسته کالاهایی که بیان‍کننده‍ی شخصیت آنان باشد، هستند.

 

دیتمار، بیتی و فریز(۱۹۹۶) اهداف، ملاحظات ‌تصمیم‌گیری و تصویر ذهنی هر فرد در خریداران آنی زن و مرد را بررسی کردند و ‌به این نتیجه رسیدند که برخی محصولات بیشتر به صورت آنی خریداری می‍شوند مثل جواهرات و تجهیزات ورزشی. اثر خرید آنی در زنان بیشتر از مردان است. خرید اجباری نیز از دو عامل تشکیل شده است: مادی‍گرایی[۱۵۴] و تناقضات فردی[۱۵۵]. خلق و خوی فرد یکی از عوامل مهم در خرید آنی است و مادی‍گرایی و تناقض فردی نیز از طریق تغییر خلق و خوی مؤثر است.

 

بیتی و فرل(۱۹۹۸) در تحقیقی تمایل به خرید آنی به عنوان ویژگی شخصیتی ‌مصرف کننده را مورد توجه قرار دادند و یافتند که حال و حوصله داشتن مصرف کننده با تحمیل به خرید آنی مرتبط است.

 

وود(۱۹۹۸) اثر سن بر خرید آنی را بررسی کردند. ‌به این نتیجه رسیدند که خرید آنی با روندی آرام بین سنین ۳۹- ۱۸ افزایش می‍یابد و پس از آن افت می‍کند.

 

وود(۱۹۹۸) وضعیت اقتصادی-اجتماعی، به تأخیر‍انداختن کامروایی و خرید آنی را مورد پژوهش قرار داد. در این تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه‍ای با ۶۷ گزاره و نمونه‍گیری از ۵۹۴ نفر، ۶۰% خرید از سوپرمارکت‍ها و ۵۳% خریدهای عمده از ‌فروشگاه‌ها بدون ‌برنامه‌ریزی هستند. تقریباً ۲۵% مردم خرید آنی اختیاری[۱۵۶] را تجربه ‌کرده‌اند. جایگاه اجتماعی اقتصادی با درآمد و تحصیلات سنجیده شد. این نوع از خرید آنی در زنان بیش از مردان است خصوصاًً در خرید پوشاک. کسانی که تحصیل کرده بودند بیشتر کامروایی را به تعویق انداخته و خرید آنی در آن ها پایین است. درآمد خانوار بر خرید آنی بی تأثیر است.

 

هاسمن(۲۰۰۰) تحقیقی با چند روش از انگیزه‍های ‌مصرف کنندگان در رفتار خرید آنی انجام داد. در این تحقیق هم از داده‍های کمی و هم کیفی برای آزمون فرضیات مرتبط با انگیزه‍ی ‌مصرف کنندگان در ارتباط با خرید آنی استفاده شده است.

 

هیچ رابطه‍ای میان عوامل دموگرافیک و خصوصیت خرید آنی در افراد وجود ندارد(سایرین می‍گفتند درآمد و جنسیت مؤثرند). خرید آنی افراد با نیاز لذت‍جویانه و تمایل آن‍ها به ارضای عزت‍نفس در ارتباط است. ادراک از ‌تصمیم‌گیری صحیح به عنوان میانجی در رفتار خرید آنی است. اشاره می‍کند همیشه خرید آنی منفی نیست و علت آن این است که بسیاری از مردم به دلایل غیراقتصادی ممکن است کالا را خریداری کنند مثل لذت، فانتزی بودن و کامروایی‍های اجتماعی و احساسی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...