فرضیه سوم: بین شاخص بورس و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

 

فرضیه چهارم: بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و صحت پیش‌بینی سود شرکت ها رابطه ی معنی داری وجود دارد.

 

۱-۶- قلمرو تحقیق

 

زمانی: دوره زمانی تحقیق بین سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۹ تعیین شده است.

 

مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

 

۱-سال مالی آن ها منتهی به ۲۹ اسفند باشد.

 

۲-شرکت باید طی دوره پژوهش سود ده باشد.

 

۳-اطلاعات مورد نیاز شرکت در دوره مورد بررسی موجود باشد.

 

۴-در طی دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشد.

 

بر اساس شرایط مذکور تعداد ۱۴۰ شرکت به عنوان نمونه انتخاب خواهد شد.

 

۱-۷- سؤالات تحقیق

 

۱- چگونه رابطه‌ای بین نرخ تورم و صحت پیش‌بینی سود شر کت های پذیرفته شده در بورس تهران وجود دارد؟

 

۲- چگونه رابطه‌ای بین نرخ ارز و صحت پیش‌بینی سود شر کت های پذیرفته شده در بورس تهران وجود دارد؟

 

۳- چگونه رابطه‌ای بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و متغیرهای کلان اقتصادی بر صحت پیش‌بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران وجود دارد؟

 

۱-۸- روش شناسی تحقیق

 

الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):

 

تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، «گردآوری اطلاعات اولیه»، «تهیه نمونه ‏های آزمون»، «انجام آزمایش‏ها» و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه داده ها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.

 

این تحقیق از نظر جمع‌ آوری امار و اطلاعات، اسنادی(کتابخانه ای) و از ‌نظر هدف هدف کاربردی است. دوره مورد نظر در این مطالعه از سال ۸۵ الی ۸۹ در نظر گرفته شده و داده های مورد نیاز از طریق بانک های اطلاعاتی و آمارهای منتشر شده توسط بورس اوراق بهادار می‌باشد گردآوری گردید و برای تدوین ادبیات موضوع از مجلات خارجی و داخو مقالات و پایان نامه استفاده شد.

 

در این تحقیق برای انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل آماری برای درک پیچیدگی های ارتباط پویای بین متغیر وابسته و مستقل از طریق پنل دیتا با نرم افزار Eviews استفاده گردد و از نرم افزار exell برای پردازش استفاده شد.

 

ب- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

 

صحت سود پیش‌بینی شده = سود واقعی – سود پیش‌بینی شده

 

ج – شرح کامل روش (می‌دانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده ها:

 

برای جمع‌ آوری اطلاعات و داده ها از روش کتابخانه‌ای استفاده گردیده است

 

الف-استفاده از صورت‌های مالی حسابرسی شده و یاداشت‌های همراه مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

ب-استفاده از گزارش‌های هفتگی،ماهانه،سالانه وسایت بورس اوراق بهادار تهران

 

ج-استفاده از نرم افزار تدبیر پرداز و ره آورد نوین جهت جمع‌ آوری اطلاعاتی و ارقام

 

د – جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

 

شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که دارای ویژگی‌های زیر بوده اند به عنوان نمونه انتخاب خواهد شد:

 

۱-سال مالی آن ها منتهی به ۲۹ اسفند باشد.

 

۲-شرکت باید طی دوره پژوهش سود ده باشد.

 

۳-اطلاعات مورد نیاز شرکت در دوره مورد بررسی موجود باشد.

 

۴-در طی دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشد.

 

بر اساس شرایط مذکور تعداد ۱۴۰ شرکت به عنوان نمونه انتخاب خواهد شد.

 

۱-۹- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

 

داده های خام رادر برنامهExcel قرار می‌دهیم و با بهره گرفتن از نرم افزار Eviews نتایج مورد نظر را استخراج می‌کنیم.

 

۱-۱۰- تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات

 

سود پیش‌بینی شده هر سهم: سود هر سهمی است که توسط شرکت و طبق مقررات بورس اوراق بهادار تهران(طبق بودجه) در زمان‌های معین و مشخص اعلام می‌شود.

 

سود واقعی: سودی است که به طور واقعی در پایان سال مالی توسط مجمع عمومی به تصویب می‌رسد و از طریق تقسیم سود حاصله واقعی بر تعداد سهام عادی یک شرکت به دست می‌آید.

 

اقتصاد کلان: اقتصاد کلان مطالعه و تجزیه و تحلیل پدیده ها و متغیر‌های کلی اقتصادی و بررسی روابط بین آن ها به منظور پیش‌بینی و اتخاذ سیاست‌های مناسب و تصحیح سیاست ها و تصمیمات اقتصادی گذشته است.

 

نسبتp/B (ارزش بازار سهام به ارزش دفتری): یکی از نسبت‌های مالی بوده که حاصل تقسیم، ارزش بازار سهام بر ارزش دفتری سهام می‌باشد و معیاری جهت سنجش ارزش ایجاد شده برای سهام می‌باشد

 

فصل دوم

 

مروری بر ادبیات تحقیق

 

۲- ۱- مقدمه

 

وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن اصلی ‌پاسخ‌گویی‌ و تصمیم گیری اقتصادی آگاهانه است. صاحبان سرمایه، اعتباردهندگان وسایر استفاده کنندگان برای تصمیم گیری در زمینه خرید، فروش، نگهداری سهام، اعطای وام، ارزیابی عملکرد مدیران و تصمیم گیری های اقتصادی مهم به اطلاعات مالی مربوط و قابل فهم نیاز دارند. پیش‌بینی، عاملی کلیدی در تصمیم گیری اقتصادی است. سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و دیگر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش‌بینی و انتظارات هستند. از آنجایی که سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی از سود به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی شرکت ها استفاده می‌کنند و با توجه ‌به این که میزان سود آوری یک شرکت از مهمترین معیارهای ارزیابی شرکت ها توسط سرمایه گذاران است لذا آنان تمایل به اندازه گیری میزان سودآوری آتی دارند تا نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند. آنان با پیش‌بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می‌کنند. زیرا در اصل تفاوت در این پیش‌بینی هاست که تخصیص منابع سرمایه به بخش ها و واحدهای مختلف تجاری را تعیین می‌کند و این موضوع برای سرمایه گذران اهمیت دارد.

 

سودهای گزارش شده شرکت، اطلاعات مربوط به گذشته هستند، ولی با توجه به آن ها می‌توان نحوه فعالیت شرکت و میزان موفقیت آن را در گذشته ارزیابی نمود. چنانچه سرمایه گذاران گذشته را مبنایی برای آینده قرار دهند، آن ها با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته می‌توانند پیش‌بینی بکنند که در آینده وضعیت شرکت چگونه خواهد بود، ولی تنها یک پیش‌بینی است که بر اساس اطلاعات گذشته به دست آمده است در حالی که آینده ممکن است بسیار با گذشته تفاوت داشته باشد.

 

۲- ۲- مبانی نظری پژوهش

 

تحلیل گران مالی، طرفداران اصلی افشای عمومی در پیش‌بینی سود هستند. طرفداران معتقدند افشای پیش‌بینی سود منجر به ثبات ‌بیشتر در بازار سهام شده، سطح اعتماد بازار را افزایش خواهد داد. در نتیجه افشا و پیش‌بینی سود، انتظارات سرمایه گذاران به نتایج واقعی نزدیکتر خواهد شدو مجموعه پیشنهادات و در خواست های گروهی بیش تری وجود خواهد داشت که در واقع تعداد تغییر در بازار سهام را کاهش خواهد داد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...