تعریف اصطلاحات پژوهش ……………………………………………..5

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق ………………………………………………………….7

 

۲- 1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..8

 

2-2- مبانی نظری ………………………………………………………………………………..8

 

الف – سبک زندگی …………………………………………………………………………………8

 

۲-2-1- معنای سبک زندگی ……………………………………………………….8

 

۲-2-1-1- معنای لغوی سبک زندگی …………………………………………………8

 

۲-2-1-2- معنای اصطلاحی سبک زندگی ……………………………………………………9

 

الف) سبک زندگی از جنبۀ روان شناختی ………………………………………………………………..9

 

ب) سبک زندگی از جنبۀ جامعه‌شناختی ……………………………………………………………..10

 

2-2-1-3- عناصر مفهوم سبک زندگی ………………………………………………………………12

 

2-2-1-4- تاریخچۀ سبک زندگی …………………………………………………………………14

 

۲-2-1-5- شاخص‌های سبک زندگی ……………………………………………………14

 

الف) مصرف فرهنگی ……………………………………………………………………………………15

 

ب) فعالیت‌های فراغت ………………………………………………………………………..16

 

ج) شاخص‌های پراکنده …………………………………………………………………………. 16

 

ب- لیبرالیسم ………………………………………………………………………………………………………..17

 

2-2-2- مفهوم شناسی لیبرالیسم …………………………………………………17

 

۲-2-2-1- تاریخچۀ لیبرالیسم ………………………………………………………………………………..18

 

۲-2-2-2- مبانی فلسفی لیبرالیسم ……………………………………………………….20

 

۲-2-2-2-1- جهان شناسی …………………………………………………………………..20

 

2-2-2-2-2-انسان‌شناسی ………………………………………………………………….21

 

الف_فردگرایی …………………………………………………………………………………….22

 

ب-انسان‌مداری ……………………………………………………………………………………………..24

 

2-2-2-2-3- ارزش شناسی ………………………………………………………………27

 

الف) آزادی ……………………………………………………………………………………….27

 

ب) تساهل و مدارا ………………………………………………………………………37

 

ج) سکولاریسم ……………………………………………………………………………………31

 

۲-2-2-2-4معرفت‌شناسی …………………………………………………………..34

 

الف) امکان شناخت ………………………………………………………………………34

 

ب) ابزارشناخت ……………………………………………………………………….34

 

2-2-2-3- وروداندیشه‌های لیبرالیستی به ایران ……………………………………….37

 

2-2-2-4- تعلیم و تربیت در مکتب لیبرالیسم ………………………………………………..39

 

ج-اسلام …………………………………………………………………………………………………..40

 

2-2-3- مبانی فکری اسلام …………………………….40

 

2-2-3-1-جهان‌شناسی ………………………………………………………………….40

 

۲-2-3-2-انسان‌شناسی ……………………………………………..41

 

الف-اصالت فرد و جامعه …………………………………………………………43

 

ب) حق و تکلیف …………………………………………………………44

 

۲-2-3-3- ارزش­شناسی ………………………………………………………….46

 

الف- آزادی ………………………………………………………………………………………46

 

ب- تساهل و مدارا …………………………………………………………………………48

 

ج- اخلاق …………………………………………………………………………………49

 

تعریف اخلاق در اسلام ……………………………………………………….49

 

۲-2-3-4- معرفت‌شناسی …………………………………………………50

 

د) برنامۀدرسی پنهان ………………………………………………………………………53

 

2-2-4- انواع برنامه درسی …………………………………………………………………………54

 

۲-2-4-1- مفهوم برنامۀ درسی پنهان ……………………………………………………54

 

2-2-4-1-1- تاریخچۀ برنامۀ درسی پنهان …………………………………………57

 

2-2-4-1-2- رویکردها و نظریه‌های مختلف در برنامۀ درسی پنهان ………………57

 

2-2-4-1-3- ویژگی‌های برنامۀ درسی پنهان …………………………………………58

 

2-2-4-1-3- طبقه‌بندی و تحلیل ابعاد مختلف برنامۀ درسی پنهان ………………59

 

2-2-4-1-4- عوامل مؤثر در شکل‌گیری برنامۀ درسی پنهان ………………………59

 

پایان نامه و مقاله

 

و) نظام آموزش متوسطه …………………………………………………….61

 

2-2-5- تعریف دورۀ متوسطه ………………………………………….61

 

2-2-5-1- اهداف دورۀ متوسطه ………………………………………………..61

 

الف- اعتقادی ‌…………………………………………………………………….62

 

ب- اخلاقی …………………………………………………………………….62

 

ج- اجتماعی ………………………………………………………………………63

 

2-2-5-2- ویژگی‌های دانش‌آموزان در دورۀ متوسطه …………………63

 

2-2-5-3- نیازهای اساسی نوجوانان در دورۀ متوسطه ……………………………64

 

2-3- پیشینۀ پژوهش …………………………………………66

 

2-3-1- پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها …………………………………………………….66

 

2-3-2 مقاله‌ها ………………………………………………………………68

 

2-3-3- کتاب ……………………………………………………………..69

 

2-3-4- جمع‌بندی پیشینۀ پژوهش …………………………………………..69

 

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق ……………………………….71

 

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………72

 

3-2- نوع تحقیق ……………………………………………………72

 

3-3- روش تحقیق ………………………………………………………………73

 

3-3-1- روش تحقیق سؤال اول، دوم و چهارم ……………………………73

 

3-3-2- روش تحقیق سؤال سوم …………………………………………………….74

 

3-4- روش گرد­آوری اطلاعات ……………………………………………………….75

 

3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………….75

 

3-6- جمع‌بندی روش‌شناسی تحقیق ……………………………………………….76

 

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق ……………………………………………77

 

4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………78

 

4-2- بررسی سؤال اول تحقیق ………………………………………………..78

 

4-2-1- استنباط اصول عملی از مبانی فکری لیبرالیسم ……………………………….. 79

 

4-2-1-1- مبنای جهان‌شناختی ………………..79

 

4-2-1-1-1- اصل عملی برآمده از مبنای جهان‌شناختی ……………………………79

 

4-2-1-2- مبنای انسان‌شناختی ………………………………………………79

 

4-2- 1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسان‌شناختی ……………………..80

 

الف- محوریت امیال فردی و ارضای حداکثری آن‌ها …………………….80

 

ب- محوریت منافع فردی …………………………………………………………..80

 

4-2-1-3- مبنای ارزش‌شناختی ………………………………………………………80

 

4-2-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزش‌شناختی ……………………………….81

 

الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………………81

 

ب– تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………81

 

ج– محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ……………………..82

 

4-2-1-4- مبانی دین‌شناختی ………………………………………..82

 

4-2-1-4-1- اصول عملی برآمده از مبنای دین‌شناختی ……………………………..82

 

4-2-2- بررسی اوقات فراغت براساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم ………………..85

 

4-2-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهان‌شناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..85

 

4-2-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسان‌شناختی بر شاخص اوقات فراغت ………………85

 

4-2-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای انسان‌شناختی بر اوقات فراغت …………………………..86

 

الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر اوقات فراغت …………………………………….86

 

ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آن‌ها» بر اوقات فراغت ……………………..86

 

4-2-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزش‌شناختی بر اوقات فراغت ………………………………..86

 

الف- تبیین تأثیر اصل عملی «آزادی بیرونی» بر اوقات فراغت ………………………………86

 

ب- تبیین تأثیر «اصل تساهل و مدارای حداکثری» بر اوقات فراغت ………………………..87

 

ج- تأثیر اصل عملی «تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی» بر اوقات فراغت ……………………87

 

4-2-2-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دین‌شناختی اوقات فراغت …………………………87

 

4-2-2-5- ویژگی‌های اوقات فراغت در سبک زندگی لیبرالیسمی ……………………………..88

 

4-2-2-6- مصادیق اوقات فراغت لیبرالی ……………………………………………..88

 

4-2-3- بررسی تأثیر مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………..89

 

4-2-3-1- تبیین تأثیر مبنای جهان‌شناختی اصل عملی برآمده از آن  بر روابط انسانی ………………………….90

 

4-2-3-2-1- تأثیر اصول عملی برخاسته از مبانی انسان‌شناختی لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………….90

 

4-2-3-2- تبیین تأثیر مبنای انسان‌شناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر شاخص روابط انسانی …………………90

 

الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر شاخص روابط انسانی ………………….90

 

ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آن‌ها» بر شاخص روابط انسانی ……………………….91

 

4-2-3-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای ارزش‌شناختی روابط انسانی …………………………………..91

 

الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………….91

 

ب- تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………………………91

 

ج- محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ………………………91

 

4-2-3-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دین‌شناختی روابط انسانی ……………92

 

4-2-3-5- ویژگیهای روابط انسانی در سبک زندگی لیبرالیستی …………………….92

 

4-2-3-6- مصادیقی از انواع روابط انسانی در مکتب لیبرالیسم ………………………………..93

 

4-2-4- جمع‌بندی سؤال یک …………………………………………………….93

 

4-3- بررسی سؤال دوم تحقیق ……………………………………………………………………..95

 

4-3-1-1- مبانی و اصول عملی استنباط  شده از مکتب اسلام ………………..96

 

4-3-1-1- مبنای جهان‌شناختی ………………………………………………………..96

 

4-3-1-2- مبنای انسان‌شناختی ………………………………………………………………..96

 

4-3-1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسان‌شناختی ……………………………97

 

الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ……………………………………..97

 

ب- تکلیف مداری ………………………………………………………………………………97

 

4-3-1-3- مبنای ارزش‌شناختی ………………………………98

 

4-3-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزش‌شناختی …………………………….98

 

الف- محوریت آزادی درونی …………………………………………………………………………….98

 

4-3-1-4- مبنای دین‌شناختی ………………………………………………………………….100

 

4-3-1-4-1- اصل عملی برآمده از مبنای دین‌شناختی ……………………………………….100

 

4-3-2-  بررسی اوقات فراغت بر اساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام …………………101

 

4-3-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهان‌شناختی واصل عملی برآمده از آن  بر اوقات فراغت ……………………..101

 

4-3-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسان‌شناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر اوقات فراغت …………………………….101

 

4-3-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی انسان‌شناختی بر اوقات فراغت …………………………102

 

الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ………………………………………..102

 

ب- تکلیف مداری ……………………………………………………………………………………102

 

4-3-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزش‌شناختی بر اوقات فراغت ……………………………..102

 

الف- محوریت آزادی درونی ……………………………………………………………….102

 

ب- تساهل و مدارای نسبی …………………………………………………………………103

 

ج- محوریت بایدها و نبایدهای فطری بر اساس آموزه های دین ………………………………103

 

4-3-2-4- تبیین تأثیر مبنای دین‌شناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..103

 

4-3-2-5- ویژگی‌های اوقات فراغت در سبک زندگی اسلامی ………………………………103

 

4-3-2-6- مصادیق نحوۀ گذران اوقات فراغت در مکتب اسلام ……………………………104

 

4-3-3- بررسی روابط انسانی بر اساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام …………………..105

 

4-3-3-1- تبیین تأثیر مبنای جهان‌شناختی و اصل عملی برآمده از آن  روابط انسانی ………………………..105

 

4-3-3-2- تبیین تأثیر مبنای انسان‌شناختی روابط انسانی ………………………………..105

 

4-3-3-5- ویژگی‌های روابط انسانی در سبک زندگی اسلامی ………………………………107

 

4-3-3-6- مصادیق روابط انسانی در سبک زندگی اسلامی ………………………………………..108

 

4-3-4- جمع‌بندی سؤال دو ………………………………………………………………………….108

 

4-4- بررسی سؤال سوم تحقیق ………………………………………………………………110

 

4-4-1- تقابل در مبنای جهان­شناختی ……………………………………………………………110

 

4-4-2- تقابل در مبنای انسان‌شناختی ………………………………………………….110

 

4-4-2-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای انسان‌شناختی ……………………………..111

 

الف- تکلیف مداری در مقابل محوریت منافع فردی ……………………………………………………111

 

ب- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات در مقابل محوریت امیال و ارضای حداکثری آن‌ها……….111

 

4-4-3- تقابل در مبنای ارزش‌شناختی ……………………………………………………..112

 

4-4-3-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای ارز‌شناختی ………………………………….112

 

الف- آزادی درونی در مقابل آزادی بیرونی …………………………………………………….112

 

ب- تساهل و مدارای نسبی در مقابل تساهل و مدارای حداکثری ………………………………115

 

ج- محوریت بایدها و نبایدهای فطری بر اساس آموزه‌های فطری دین در مقابل محوریت انسان در بایدها و نبایدهای اخلاقی ……………………………….116

 

4-4-4- تقابل در مبنای دین شناختی ………………………………………117

 

4-4-1- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای دین شناختی …………………………118

 

4-4-5- جمع‌بندی سؤال سه ………………………………………………………..118

 

4-5- بررسی سؤال چهارم ……………………………………………………….120

 

4-5-1- بررسی شاخص اوقات فراغت لیبرال در مدرسۀ متوسطه …………………………121

 

الف) معلم- دانش‌آموز …………………………………………………121

 

ب- کادرآموزشی- دانش‌آموز ……………………………………………122

 

ج- دانش‌آموز– دانش‌آموز ……………………………………………………………124

 

4-5-2- بررسی شاخص روابط انسانی لیبرال در مدرسۀ متوسطه ……………125

 

الف- معلم – دانش‌آموز ……………………………………………………125

 

ب- ارتباط دانش آموز- دانش‌آموز ……………………………………………….126

 

4-5-3- جمع­بندی سؤال چهار ……………………………………………………128

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ……………………………………..130

 

5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………….131

 

5-2- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال یک ………………………………………..131

 

5-3- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال دو …………………………………….133

 

5-4-  خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال سه ……………………………………..135

 

5-5- خلاصۀ یافته های مربوط به سؤال چهار …………………………………………….136

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...