1-5 سوال های تحقیق………………………………………………………………………………… 10

 

1-6 فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………………… 10

 

1-7  کاربرد تحقیق……………………………………………………………………………………. 10

 

1-8 مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………… 11

 

1-9  روش شناسی  تحقیق …………………………………………………………………………. 12

 

1-10 روش و ابزار جمع آوری داده ها …………………………………………………………. 13

 

1-10-1 جامعه آماری………………………………………………………………………………… 13

 

1-10-2 نمونه آماری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………. 13

 

1-10-3  سنجش رضایت‌مندی …………………………………………………………………… 14

 

1-11 روش های آماری……………………………………………………………………………… 15

 

1-11-1جامعه آماری…………………………………………………………………………………. 15

 

1-12   متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………… 16

 

1-13  بررسی روائی و پایائی متغیرهای مورد مطالعه………………………………………….. 16

 

1-1-13  روایی……………………………………………………………………………………….. 17

 

1-2-13  پایایی……………………………………………………………………………………….. 18

 

1-14  قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………….. 19

 

1-14-1 قلمرو موضوعی تحقیق…………………………………………………………………… 19

 

1-14-2 قلمرو زمانی………………………………………………………………………………… 19

 

1-14-3  قلمرو مکانی………………………………………………………………………………. 19

 

1-15  پیشینه تحقیق  ………………………………………………………………………………… 20

 

1-16 واژگان کلیدی………………………………………………………………………………….. 24

 

1-17 محدوده تحقیق…………………………………………………………………………………. 26

 

1-17-1 معرفی شرکت مورد بررسی……………………………………………………………… 26

 

1-17-1-1 گروه MTN…………………………………………………………………………… 26

 

1-17-1-2 شرکت خدمات ارتباطی MTN ایرانسل………………………………………… 27

 

1-17-1-3  چشم انداز …………………………………………………………………………….. 29

 

1-17-1-4  ماموریت ………………………………………………………………………………. 29

 

1-17-1-5   اهداف استراتژیک ………………………………………………………………….. 30

 

فصل دوم: ادبیات ومبانی نظری تحقیق

 

2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 33

 

2-2 مبانی نظری……………………………………………………………………………………………. 33

 

2-2-1  چارچوب ها و دیدگاه های کلی در رابطه با رضایت مشتری…………………………. 33

 

2-2-2 شاخص های رضایت‌مندی مراجعان در بخش عمومی…………………………………… 34

 

2-2-3  چارچوب ها و دیدگاه های کلی در رابطه با خدمات…………………………………… 34

 

2-2-4  چارچوب ها و دیدگاه های کلی در رابطه با ارباب رجوع یا مراجعین……………… 35

 

2-3  اندازه گیری و ارزیابی کیفیت خدمات………………………………………………………….. 36

 

2-3-1  کیفیت خدمات و رضایت مشتریان…………………………………………………………. 38

 

2-3-2 کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان………………………………………………………….. 39

 

2-3-3  رابطه بین كیفیت و رضایت مشتری…………………………………………………………. 39

 

2-4  معیارهای کیفیت ……………………………………………………………………………………. 40

 

2-4-1  اهمیت معیارهای کیفیت……………………………………………………………………….. 40

 

2-4-2 طبقه بندی معیارهای کیفیت……………………………………………………………………. 41

 

2-4-3 فواید  معیارهای اندازه گیری…………………………………………………………………… 41

 

2-4-4 مدل های معیار کیفیت خدمات……………………………………………………………….. 42

 

2-4-5 شاخص رضایت مشتری……………………………………………………………………….. 46

 

2-4-6 تصمیم گیری برای معیارهای درست ……………………………………………………….. 50

 

2-5  ارزیابی کیفیت به عنوان یک مدل ………………………………………………………………. 52

 

2-5-1  جنبه مشتری……………………………………………………………………………………… 56

 

2-5-2 ارزیابی کیفیت به عنوان سیستم……………………………………………………………….. 56

 

2-5-3  ایجاد ارزیابی کیفیت ………………………………………………………………………….. 60

 

2-6   جمع بندی ………………………………………………………………………………………….. 62

 

فصل سوم : ویژگی های جغرافیایی منطقه

 

پایان نامه

 

3-1 خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی شهر…………………………………………………………… 64

 

3-1-1موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن ……………………………………………………….. 64

 

3-1-2 مسائل هواشناسی حرارت، رطوبت، باد و غیره) ………………………………………….. 65

 

3-2-2-1  شرایط کلی اقلیمی استان مازندران………………………………………………………. 66

 

3-2-2-2  میزان درجه حرارت………………………………………………………………………… 68

 

3-2-2-3 میزان رطوبت در شهر بابل…………………………………………………………………. 69

 

3-2-2-4 میزان بارندگی در شهر بابل………………………………………………………………… 71

 

3-2-2-5 جمع بندی وضعیت اقلیمی……………………………………………………………….. 72

 

3-2-2-6 مسائل کلی زمین شناسی و ژئومرفولوژی……………………………………………….. 73

 

3-2-2-7 لرزه خیزی منطقه بابل ……………………………………………………………………… 74

 

3-2-2-8 بررسی زمین لرزه های تاریخی و زمین لرزه های قرن بیستم منطقه………………. 75

 

3-2-2-9 پوشش گیاهی بابل…………………………………………………………………………… 76

 

3-2-2-10 حیات جانوری شهر بابل…………………………………………………………………. 76

 

3-2  ویژگیها و شناخت کلی منطقه……………………………………………………………………. 76

 

3-2-1  شناخت تاریخچه، علل پیدایش، چگونگی توسعه شهر و روند رشد آن در ادوار گذشته77

 

3-3- خصوصیات جمعیتی و اجتماعی شهر بابل…………………………………………………… 82

 

3-3-1 خصوصیات جمعیتی و ترکیب آن وضع جمعیت در گذشته و حال………………….. 82

 

3-3-2 تراکم کلی جمعیت در سطح شهر و تغییرات آن در مناطق مختلف…………………… 88

 

3-4 خصوصیات اقتصادی شهر…………………………………………………………………………. 89

 

3-4-1  اوضاع کلی اقتصادی شهر، میزان تولید و نوع آن ……………………………………….. 90

 

3-4-1-1  چگونگی پخشایش شاغلان در گروههای عمده شغلی……………………………… 92

 

3-4-1-2  تحول شاغلان در گروههای عمده شغلی طی دهه 85-1375 ………………….. 92

 

3-4-1-3  مقایسه چگونگی پراکنش شاغلان شهر بابل با مناطق شهری مازندران و گلستان 93

 

4-1-4-3 وضع شغلی نیروی انسانی شهر بابل و تحول آن……………………………………… 94

 

3-4-1-5  ترکیب و تحول شاغلان بخش دولتی  ………………………………………………… 95

 

3-4-1-6 ترکیب و تحول شاغلان بخش خصوصی……………………………………………….. 95

 

3-4-3 میزان و نسبت درصد جمعیت فعال  ……………………………………………………….. 98

 

3-4-3-1 جمعیت زیر سن کار شهر بابلو تحول آن……………………………………………….. 99

 

3-4-3-2جمعیت در سن کار شهر بابل و تحول آن………………………………………………. 99

 

3-4-3-3 جمعیت فعال اقتصادی، اشتغال و بیکاری شهر بابل و تحول آن…………………… 99

 

3-5 خصوصیات کالبدی شهر…………………………………………………………………………. 101

 

3-5-1نحوه استفاده از اراضی شهر برحسب کارکردهای مختلف……………………………… 101………………

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

 

4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 105

 

4-2 معرفی شرکت مورد بررسی……………………………………………………………………… 105

 

4-2-1 گروه MTN……………………………………………………………………………………. 105

 

4-2-2 شرکت خدمات ارتباطی MTN ایرانسل…………………………………………………. 106

 

4-2-3چشم انداز ……………………………………………………………………………………….. 108

 

4-2-4 ماموریت ………………………………………………………………………………………… 109

 

4-2-5  اهداف استراتژیک ……………………………………………………………………………. 110

 

4-3 آمار توصیفی………………………………………………………………………………………… 111

 

4-3-1ارتباط با شرکت…………………………………………………………………………………. 112

 

4-3-2 میزان تحصیلات ………………………………………………………………………………. 113

 

4-3-3 سن……………………………………………………………………………………………….. 114

 

4-3-4 جنسیت………………………………………………………………………………………….. 115

 

4-3-5 وضعیت تاهل…………………………………………………………………………………… 116

 

4-4 معیارهای ارزیابی کیفیت خدمات ……………………………………………………………… 117

 

4-5 جمع بندی یافته ها ……………………………………………………………………………….. 122

 

4-6 بررسی و رتبه بندی سوالات و معیارهای مربوط به جنبه مشتری………………………… 125

 

4-6-1 بررسی و رتبه بندی سوالات مربوط به جنبه مشتری……………………………………. 125

 

4-6-2 بررسی و رتبه بندی معیارهای مربوط به جنبه مشتری………………………………….. 129

 

4-7 مقایسه میانگین جنبه های ارزیابی در مشترکین و کارمندان……………………………….. 131

 

4-8 مقایسه میانگین جنبه های ارزیابی در مردان و زنان………………………………………… 132

 

4-9 مقایسه میانگین جنبه های ارزیابی در متاهلین و مجردین…………………………………. 132

 

4-10 مقایسه میانگین جنبه های ارزیابی در درجه علمی……………………………………….. 132

 

4-11 مقایسه میانگین جنبه های ارزیابی در گروه های سنی…………………………………… 133

 

4-12جمع بندی………………………………………………………………………………………….. 133

 

فصل پنجم: نتیجه گیری  و پیشنهاد ها

 

5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 135

 

5-2 نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………. 135

 

5-3 آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………… 135

 

5-4 نتایج معیارهای ارزیابی کیفیت خدمات ………………………………………………………. 136

 

5-5 نتایج یافته های حاصل از تحلیل دو متغیره تحقیق…………………………………………. 137

 

5-6 آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………… 146

 

5-7 نتایج حاصل از معنا داری تحلیل ……………………………………………………………… 147

 

5-8 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………. 148

 

5-9 پیشنهاد های حاصل از تحقیق…………………………………………………………………… 149

 

5-10 پیشنهاد برای تحقیقات بعدی…………………………………………………………………. 150

 

5-11  جمع بندی  ……………………………………………………………………………………… 150

 

فهرست منابع

 

الف) منابع فارسی………………………………………………………………………………………… 151

 

ب) منابع لاتین…………………………………………………………………………………………….. 153

 

پیوستها

 

چکیده لاتین

 

فهرست  جداول

 

عنوان                                                                                               صفحه

 

جدول 1-1 اهداف استراتژیک شرکت………………………………………………………………. 35

 

جدول 2-1 تلفیق و تلخیص ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات……………………………………. 45

 

جدول 2-2 معیارهای جنبه مشتری…………………………………………………………………… 55

 

جدول 2-3 معیارهای پیش رو و پس رو…………………………………………………………… 60

 

جدول 2-4 ارزش سهامداران ………………………………………………………………………… 61

 

جدول 3-1 بررسی حداقل و حداکثر درجه حرارت در شهر بابل- ایستگاه قراخیل(1380-1370)

 

……………………………………………………………………………………………………………….. 68

 

جدول 3-2 بررسی میزان رطوبت در شهر بابل- ایستگاه بابلسر (1380-1370)……….. 70

 

جدول 3-3 بررسی تعداد روز های بارندگی در شهر بابل در ایستگاه بابلسر (1380-1370)

 

……………………………………………………………………………………………………………….. 71

 

جدول 3-4 بررسی تعداد روزهای بارندگی در شهر بابل در ایستگاه قراخیل (1380-1374)

 

……………………………………………………………………………………………………………….. 72

 

جدول 3-5 پراکندگی جمعیت در قالب گروههای عمده سنی و به تفکیک جنس، شهر

 

بابل،سال 1385…………………………………………………………………………………………… 86

 

جدول 3-6 ساختار گروههای سنی پنج ساله، به تفکیک جنس و نسبت جنسی،شهر بابل،

 

سال 1385………………………………………………………………………………………………… 87

 

جدول 4-1 اهداف استراتژیک شرکت…………………………………………………………….. 110

 

جدول 4-2 توصیف داده ها با آماره ‌های خلاصه میانگین، میانه، … به تفکیک فرضیات. 111

 

جدول 4-3 نوع ارتباط با شرکت پاسخ گویان………………………………………………….. 112

 

جدول 4-4 وضعیت سطح تحصیلی پاسخ گویان………………………………………………. 113

 

جدول 4-5 وضعیت پاسخ گویان از نظر سن……………………………………………………. 114

 

جدول 4-6 وضعیت پاسخ گویان از نظر جنسیت………………………………………………. 115

 

جدول 4-7 وضعیت پاسخ گویان از نظر وضعیت تاهل………………………………………. 116

 

جدول 4-8 سوالات پرسشنامه و اهداف استراتژیک شرکت………………………………….. 117

 

جدول 4-9 سوالات پرسشنامه و معیارهای ارزیابی خدمات…………………………………. 120

 

جدول 4-10 آزمون t – استودنت برای جنبه مشتری…………………………………………. 122

 

جدول 4-11 آماره آزمون فریدمن ( كای – دو ) برای مقایسه میزان ارزیابی کیفیت…… 124

 

جدول 4-12 آزمون t – استودنت برای سوالات جنبه مشتری………………………………. 125

 

جدول 4-13  آماره آزمون فریدمن ( كای – دو ) برای مقایسه سوالات مشتری………… 127

 

جدول 4-14  میانگین رتبه سوالات جنبه مشتری………………………………………………. 128

 

جدول 4-15 آزمون t – استودنت برای معیارهای جنبه مشتری…………………………….. 129

 

جدول 4-16 آماره آزمون فریدمن ( كای – دو ) برای مقایسه معیارهای مشتری……….. 130

 

جدول4-17 میانگین رتبه معیارهای جنبه مشتری……………………………………………….. 131

 

جدول 5-1  ارزیابی شرکت از نظر رضایت مشتری…………………………………………… 135

 

جدول5-2معیارهای ارزیابی خدمات………………………………………………………………. 136

 

جدول5-3مقایسه رتبه بندی سوالات و معیار های ارزیابی جنبه مشتری…………………… 139

 

جدول5-4رتبه بندی اپراتور های جهان بر اساس تعداد مشترکین…………………………… 144

 

جدول 5-5 سهم از بازار……………………………………………………………………………… 146

 

جدول 5-6 تفاوت معناداری………………………………………………………………………… 147

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                            صفحه

 

نمودار 1-1 گروه MTN………………………………………………………………………………. 26

 

نمودار 2-1……………………………………………………………………………………………………………….48

 

نمودار 4-1 گروه MTN……………………………………………………………………………. 106

 

نمودار 4-2 نوع ارتباط با شرکت پاسخ گویان…………………………………………………… 111

 

نمودار 4-3 وضعیت سطح تحصیلی پاسخ گویان………………………………………………. 113

 

نمودار 4-4 وضعیت پاسخ گویان از نظر سن……………………………………………………. 114

 

نمودار 4-5 وضعیت پاسخ گویان از نظر جنسیت………………………………………………. 115

 

نمودار 4-6 وضعیت پاسخ گویان از نظر وضعیت تاهل………………………………………. 116

 

نمودار 5-1 مقایسه درآمد ایرانسل و همراه اول…………………………………………………. 143

 

نمودار 5-2 مقایسه سود عملیاتی ایرانسل و همراه اول……………………………………….. 143

 

فهرست  نقشه ها

 

عنوان                                                                                             صفحه

 

نقشه 3-1 شهر بابل……………………………………………………………………………………. 103

 

مقدمه

 

امروزه بخش خدمات در اقتصاد کشورها نقش کلیدی ایفا می کند بطوریکه بیش از 75% تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته، مربوط به بخش خدمات آنها می باشد و این میزان پیوسته در حال افزایش می باشد . از طرف دیگر بیش از 70% نیروی کار کشورهای توسعه یافته نیز در بخش خدمات آن کشورها مشغول به فعالیت می باشند . امروزه به دلیل فشارهای رقابتی شدید یکی از استراتژی هایی که سازمانهای خدماتی از طریق آن می توانند به مزیت رقابتی پایدرا دست یابند، بهبود کیفیت خدماتشان میباشد . اهمیت توجه به مبحث کیفیت خدمات  نه تنها در شرکتهای انتفاعی بلکه در سازمانهای  غیر انتفاعی مثل انجمنهای خیریه و نهادهای مذهبی نیز مورد توجه قرار گرفته است . بررسی های مختلف در این زمینه نشان میدهد که بهبود کیفیت خدمات نتایج ارزنده یا را برای سازمانها به همراه داشته و نهایتا منجر به رضایت و وفاداری مشتریان، کسب سهم بازار بیشتر ونهایتا سود آوری بیشتر سازمان می گردد . در واقع به جرات می توان گفت که سازمانهای خدماتی که امروزه موضوع کیفیت خدمات را به طور ویژه ای مورد توجه قرار ندهند ، نمیتوانند در کسب و کار خود موفق باشند. به طور کلی میتوان گفت که امروزه کیفیت خدمات بعنوان یک اهرم استراتژیک نقش ویژه ای در موفقیت سازمانهای خدماتی دارد . از این رو تعجب آور نیست که بسیاری از صاحبنظران و محققان مباحثی مثل کیفیت خدمات، مدیریت کیفیت خدمات، ارزیابی کیفیت خدمات سازمانها و غیره را مورد توجه قرار میدهند. همانطوری که در بالا ذکر شد امروزه به دلیل افزایش رقابت، سازمانها بایستی به دنبال افزایش کیفیت خدمات خود بوده و در پروسه های زمانی مختلف اقدام به ارزیابی کیفیت خدمات خود از دیدگاه مشتریان خود نمایند تا از این طریق از گردونه رقابت با دیگر سازمانها عقب نمانند . مدیران سازمانهای خدماتی بایستی این نکته را مورد توجه قرار دهند که کیفیت خدمات یک اهرم استراتژیک و سود آور برای سازمانها به حساب می آید . آنها باید بدین باور دست یابند که سرمایه گذاری برای ارتقای کیفیت خدماتی که توسط آنها به مشتریان ارائه می گردد، در بلند مدت مزایای زیادی را عاید آنها خواهد نمود و نهایتا منجر به بقای آنها در صحنه رقابت می گردد.

 

یکی از مهمترین شرکتهای خدماتی که نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا می کند شرکتهای خدمات ارتباطی می باشند .

 

بیان مسئله

 

وجود رقابت دربین موسسات و بنگاهها برای کسب سهم بیشتر ازبازار و تلاش مشتریان برای رسیدن به رضایتمندی بیشتر موجب شده است که هم بنگاهها به دنبال کسب موقعیت ممتاز در بازار باشند و هم مشتریان درپی یافتن سرنخ هایی برای رسیدن به بهترین تامین کنندگان . رسیدن به این اهداف با بررسی دو مفهوم ارتباط نزدیکی دارد،کیفیت کالاها و رضایت مشتریان، بررسی این دو مفهوم در بازارهای خدماتی به دلیل ویژگی های خاص، خدمات حساس تر و مهمتر بوده و برای سازمانهای ارائه دهنده خدمات  نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .یکی از بنگاهها و سازمانهایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت نموده ونقش و اهمیت آن در اقتصاد و توسعه کشور بر هیچ کس پوشیده نیست شرکتهای خدمات ارتباطی هستند . لذا به نظر می رسد کشف روابط بین این دو مفهوم می تواند در ارتقاء و بهبود سطح خدمات ارائه شده از جانب شرکتهای خدمات ارتباطی از یک سو و کسب رضایتمندی بیشتر مشتری از سوی دیگر تاثیر گذار باشدکه نحوه چگونگی رسیدن به این مهم می تواند از مسائل بارز سازمانهای خدماتی باشد.

 

ضرورت و اهمیت توجه به رضایت‌مندی مراجعان در سازمانهای امروزی تا حد زیادی در اولویت قرار گرفته که الوین تافلر نویسنده و جامعه شناس مشهور آمریكایی جابجایی در قدرت یكی از مهمترین ویژگیهای عصر فرا صنعتی (موج سوم و عصر دانش) را مشتری سالاری عنوان می كند و براین باور است كه به علت سفارشی شدن تولید‌، از دهه 90 سده بیستم به بعد‌ ، دیگر تولید انبوه وجود نخواهد داشت ، بلكه كالاها و خدمات بر اساس خواست و نیاز مشتری ارائه خواهد شد. یكی از استراتژی ها و اولویتهای اول سازمانهای كامیاب و موفق در دنیای كنونی‌، مشتری مداری و جلب رضایت مراجعان است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...