ب) تحقیق و توسعه…………………………………………………………………………… 40

 

ج) سیاست تجاری…………………………………………………………………………….. 40

 

د) آموزش و تحصیلات………………………………………………………………………. 44

 

ه) کارایی و دانش مدیریت………………………………………………………………….. 44

 

3-9-اندازه­ گیری بهره ­وری کل عوامل…………………………………………………… 46

 

3-9-1-روش­های غیر پارامتری………………………………………………………………… 46

 

3-9-2-روش پارامتری…………………………………………………………………………. 46

 

3-9-2-1-پسماند سولو……………………………………………………………………….. 48

 

3-10-ساختار الگو………………………………………………………………………………. 48

 

3-11-تعریف متغیرها…………………………………………………………………………. 51

 

3-12-روش تحقیق…………………………………………………………………………. 51

 

3-13-انواع مدل­های داده­های ترکیبی سری زمانی (پانل)……………………………. 52

 

3-14-آزمون ایستایی در داده­های ترکیبی………………………………………………… 54

 

3-14-1-آزمون لوین و لین و چو…………………………………………………………. 54

 

3-14-2-آزمون آیم، پسران و شین…………………………………………………………. 56

 

3-14-3-آزمون فیشر……………………………………………………………………………. 58

 

3-15-آزمون‌های تشخیص…………………………………………………………………. 59

 

3-15-1-آزمون چاو………………………………………………………………………… 59

 

3-15-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………… 60

 

3-15-3-آزمون هاسمن……………………………………………………………………… 61

 

فصل چهارم: برآورد مدل و تحلیل نتایج

 

4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………… 63

 

4-2-الگو و متغیرهای مورد استفاده…………………………………………………….. 64

 

4-2-1-تولید………………………………………………………………………………… 65

 

4-2-2-موجودی سرمایه…………………………………………………………………… 65

 

4-2-3-نیروی کار……………………………………………………………………………. 67

 

4-2-4-بهره ­وری کل عوامل تولید………………………………………………………. 67

 

4-2-5-تحقیق و توسعه…………………………………………………………….. 67

 

4-2-6-الگوی تجاری……………………………………………………………………. 67

 

4-3-آزمون ایستایی در داده­های پانلی………………………………………………… 68

 

4-3-1-آزمون ایستایی لوین، لین و چو……………………………………………. 68

 

4-3-2-آزمون ایستایی فیشر- مربع کا………………………………………………. 69

 

4-4-آزمون­های تشخیص…………………………………………………………………… 69

 

4-4-1-آزمون چاو…………………………………………………………………………. 70

 

4-4-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………. 71

 

4-4-3-آزمون هاسمن…………………………………………………………………… 72

 

4-5-نتایج تخمین ……………………………………………………………………… 73

 

فصل پنجم: خلاصه و نتیجه ­گیری

 

5-1-مقدمه………………………………………………………………………………. 77

 

5-2-خلاصه……………………………………………………………………………… 77

 

پایان نامه

 

5-3-نتیجه ­گیری……………………………………………………………………. 78

 

5-4-توصیه ­های سیاست­گذاری……………………………………………………… 80

 

5-5-پیشنهاد برای تحقیق آینده………………………………………………………. 80

 

5-6-محدودیت های تحقق………………………………………………………….. 80

 

فهرست منابع و مأخذ

 

منابع آماری…………………………………………………………………………….. 81

 

منابع فارسی……………………………………………………………………………. 85

 

منابع لاتین……………………………………………………………………………. 87

 

پیوست……………………………………………………………………………………. 89

 

چکیده:

 

بهبود بهره ­وری یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی یک کشور به شمار می­رود. تسریع در این روند، تأثیر مهمی در بهبود رقابت بین­المللی یک کشور دارد. در این تحقیق با استفاده از الگوی با داده­های پانل به بررسی اثر جریانات تجاری بر بهره­وری در صنعت خودروسازی کشور ایران طی سالهای 1386-1376 می‌پردازایم. ابتدا از الگوی سولو استفاده کرده و بهره‌وری کل بنگاهها برآورد می‌گردد و در مرحله بعد تأثیر جریان تجاری و میزان سرمایه‌گذاری بنگاهها در بخش تحقیق و توسعه بر بهره­وری کل عوامل تولید بررسی شده است.

 

نتایج تخمین الگوی پانل با روش اثرات ثابت نشان می‌دهد که متغیرهای جریان تجاری و سرمایه­گذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه اثر مثبت و معناداری بر بهره­وری کل عوامل داشته است. علاوه بر این متغیرهای جریان تجاری و سرمایه­گذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه نیز بترتیب بیشترین تأثیر را بر بهره­وری کل عوامل بنگاه­ها داشته­اند، به عبارت دیگر، هر چه سهم بنگاه i-ام در میان بنگاههای دیگر بیشتر و میزان سرمایه‌گذاری که بنگاه جهت امر تحقیق و توسعه انجام می­دهد بیشتر باشد، بهره­ وری بنگاه بیشتر و آن بنگاه موفق­تر خواهد بود.

 

فصل اول

 

مقدمه:

 

امروزه بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو سازی در جهان نقش و جایگاه ویژه­ای دارد. در بسیاری از کشورهای جهان صنعت خودرو سازی جزء صنایع مادر بوده و به عنوان موتور و محرکۀ اصلی تولید و توسعه اقتصادی عمل می­کند. در عین حال صنعت خودرو سازی یکی از رقابتی­ترین صنایع جهان نیز محسوب می­شود که، هر روزه در این صنعت نوآوری در محصول و بهبود کیفیت مشاهده می­شود. برای ماندن در عصر پر رقابت این صنعت باید به بهبود مستمر محصولات و خدمات مرتبط با آن در تمام ابعاد توجه شود، تا با رقبای قدرتمند خارجی بتوان رقابت کرد که یکی از این روش­ها، بهبود بهره­وری در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات می­باشد. .بهبود بهره­وری موضوعی است که از ابتدای تاریخ اقتصادی بشر و در کلیه نظام­های سیاسی و اقتصادی جهان مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهره­وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۳۰ سال پیش به این طرف بطور جدی‌تر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اقتصاد امروزه به سرعت در حال جهانی شدن است. برخی از این نمونه­ها، توسعه فناوری اطلاعات کاهش موانع تعرفه­ای و غیر تعرفه­ای، افزایش تعداد موافقتنامه­ های تجارت آزاد و خصوصی­سازی می‌باشند. این روند باعث افزایش رقابت در تمامی صنایع شده‌ است و در نتیجه، رقابت روی پیشرفت و توسعه بنگاهها اثر مثبتی داشته است. – بی شک کیفیت، قیمت و سرعت سه مزیت عمدۀ رقابتی در عصر جهانی شدن می­باشند، که برای دستیابی به این مزیت­های رقابتی، بنگاههای خودروسازی باید در جهت سرمایه­گذاری، تربیت متخصص و انتقال تکنولوژی در زمینه‌های تحقیق و توسعه حرکت کنند. علاوه بر این، با فرآیند خصوصی­سازی تولیدات نیز افزایش ‌یافته است. در محیط رقابتی شدید، انتخاب جریان تجاری بنگاه، یكی از مهمترین استراتژی­ها برای افزایش رقابت است. این بدین معنی است که جریان تجاری در بنگاه­ها فراتر یا پایین تر از ارزش واقعی آن قرار گرفته و در جایگاه حقیقی و واقعی خود قرار ندارند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...