پایان نامه ارشد اقتصاد: اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو |
ب) تحقیق و توسعه…………………………………………………………………………… 40
ج) سیاست تجاری…………………………………………………………………………….. 40
د) آموزش و تحصیلات………………………………………………………………………. 44
ه) کارایی و دانش مدیریت………………………………………………………………….. 44
3-9-اندازه گیری بهره وری کل عوامل…………………………………………………… 46
3-9-1-روشهای غیر پارامتری………………………………………………………………… 46
3-9-2-روش پارامتری…………………………………………………………………………. 46
3-9-2-1-پسماند سولو……………………………………………………………………….. 48
3-10-ساختار الگو………………………………………………………………………………. 48
3-11-تعریف متغیرها…………………………………………………………………………. 51
3-12-روش تحقیق…………………………………………………………………………. 51
3-13-انواع مدلهای دادههای ترکیبی سری زمانی (پانل)……………………………. 52
3-14-آزمون ایستایی در دادههای ترکیبی………………………………………………… 54
3-14-1-آزمون لوین و لین و چو…………………………………………………………. 54
3-14-2-آزمون آیم، پسران و شین…………………………………………………………. 56
3-14-3-آزمون فیشر……………………………………………………………………………. 58
3-15-آزمونهای تشخیص…………………………………………………………………. 59
3-15-1-آزمون چاو………………………………………………………………………… 59
3-15-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………… 60
3-15-3-آزمون هاسمن……………………………………………………………………… 61
فصل چهارم: برآورد مدل و تحلیل نتایج
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………… 63
4-2-الگو و متغیرهای مورد استفاده…………………………………………………….. 64
4-2-1-تولید………………………………………………………………………………… 65
4-2-2-موجودی سرمایه…………………………………………………………………… 65
4-2-3-نیروی کار……………………………………………………………………………. 67
4-2-4-بهره وری کل عوامل تولید………………………………………………………. 67
4-2-5-تحقیق و توسعه…………………………………………………………….. 67
4-2-6-الگوی تجاری……………………………………………………………………. 67
4-3-آزمون ایستایی در دادههای پانلی………………………………………………… 68
4-3-1-آزمون ایستایی لوین، لین و چو……………………………………………. 68
4-3-2-آزمون ایستایی فیشر- مربع کا………………………………………………. 69
4-4-آزمونهای تشخیص…………………………………………………………………… 69
4-4-1-آزمون چاو…………………………………………………………………………. 70
4-4-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………. 71
4-4-3-آزمون هاسمن…………………………………………………………………… 72
4-5-نتایج تخمین ……………………………………………………………………… 73
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………. 77
5-2-خلاصه……………………………………………………………………………… 77
5-3-نتیجه گیری……………………………………………………………………. 78
5-4-توصیه های سیاستگذاری……………………………………………………… 80
5-5-پیشنهاد برای تحقیق آینده………………………………………………………. 80
5-6-محدودیت های تحقق………………………………………………………….. 80
فهرست منابع و مأخذ
منابع آماری…………………………………………………………………………….. 81
منابع فارسی……………………………………………………………………………. 85
منابع لاتین……………………………………………………………………………. 87
پیوست……………………………………………………………………………………. 89
چکیده:
بهبود بهره وری یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی یک کشور به شمار میرود. تسریع در این روند، تأثیر مهمی در بهبود رقابت بینالمللی یک کشور دارد. در این تحقیق با استفاده از الگوی با دادههای پانل به بررسی اثر جریانات تجاری بر بهرهوری در صنعت خودروسازی کشور ایران طی سالهای 1386-1376 میپردازایم. ابتدا از الگوی سولو استفاده کرده و بهرهوری کل بنگاهها برآورد میگردد و در مرحله بعد تأثیر جریان تجاری و میزان سرمایهگذاری بنگاهها در بخش تحقیق و توسعه بر بهرهوری کل عوامل تولید بررسی شده است.
نتایج تخمین الگوی پانل با روش اثرات ثابت نشان میدهد که متغیرهای جریان تجاری و سرمایهگذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه اثر مثبت و معناداری بر بهرهوری کل عوامل داشته است. علاوه بر این متغیرهای جریان تجاری و سرمایهگذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه نیز بترتیب بیشترین تأثیر را بر بهرهوری کل عوامل بنگاهها داشتهاند، به عبارت دیگر، هر چه سهم بنگاه i-ام در میان بنگاههای دیگر بیشتر و میزان سرمایهگذاری که بنگاه جهت امر تحقیق و توسعه انجام میدهد بیشتر باشد، بهره وری بنگاه بیشتر و آن بنگاه موفقتر خواهد بود.
فصل اول
مقدمه:
امروزه بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو سازی در جهان نقش و جایگاه ویژهای دارد. در بسیاری از کشورهای جهان صنعت خودرو سازی جزء صنایع مادر بوده و به عنوان موتور و محرکۀ اصلی تولید و توسعه اقتصادی عمل میکند. در عین حال صنعت خودرو سازی یکی از رقابتیترین صنایع جهان نیز محسوب میشود که، هر روزه در این صنعت نوآوری در محصول و بهبود کیفیت مشاهده میشود. برای ماندن در عصر پر رقابت این صنعت باید به بهبود مستمر محصولات و خدمات مرتبط با آن در تمام ابعاد توجه شود، تا با رقبای قدرتمند خارجی بتوان رقابت کرد که یکی از این روشها، بهبود بهرهوری در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات میباشد. .بهبود بهرهوری موضوعی است که از ابتدای تاریخ اقتصادی بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی جهان مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهرهوری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۳۰ سال پیش به این طرف بطور جدیتر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اقتصاد امروزه به سرعت در حال جهانی شدن است. برخی از این نمونهها، توسعه فناوری اطلاعات کاهش موانع تعرفهای و غیر تعرفهای، افزایش تعداد موافقتنامه های تجارت آزاد و خصوصیسازی میباشند. این روند باعث افزایش رقابت در تمامی صنایع شده است و در نتیجه، رقابت روی پیشرفت و توسعه بنگاهها اثر مثبتی داشته است. – بی شک کیفیت، قیمت و سرعت سه مزیت عمدۀ رقابتی در عصر جهانی شدن میباشند، که برای دستیابی به این مزیتهای رقابتی، بنگاههای خودروسازی باید در جهت سرمایهگذاری، تربیت متخصص و انتقال تکنولوژی در زمینههای تحقیق و توسعه حرکت کنند. علاوه بر این، با فرآیند خصوصیسازی تولیدات نیز افزایش یافته است. در محیط رقابتی شدید، انتخاب جریان تجاری بنگاه، یكی از مهمترین استراتژیها برای افزایش رقابت است. این بدین معنی است که جریان تجاری در بنگاهها فراتر یا پایین تر از ارزش واقعی آن قرار گرفته و در جایگاه حقیقی و واقعی خود قرار ندارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 04:56:00 ب.ظ ]
|