• تفسیر قرارداد در فقه و حقوق ایران مبتنی بر قصد طرفین ومقررات قانونی و سپس عرف است.

 

  • در تفسیر قراردادها دو دسته عوامل مؤثرند که عبارت‌اند از عوامل داخلی تفسیر مانند توجه به اراده واقعی (باطنی) و توسل به خود قرارداد و طبیعت آن اجمال و ابهام قرارداد را برطرف می‌سازد و عوامل خارجی تفسیر قرارداد مانند تفسیر عقد متناسب با معنای قانونی یا عرف و عادت که به کمک آنها تفسیر و تبیین قرارداد ممکن است.

 

1-7-  اهداف تحقیق

 

نوشتن این تحقیق برای رسیدن به اهدافی مختلف و متنوعی هست. از اهم این اهداف می‌توان به بررسی مبحث تفسیر قرارداد و قواعد مربوط به آن در سیستم حقوقی ایران اشاره نمود. علاوه بر این می‌توان بیان کرد این تحقیق به بررسی چگونگی استناد به قواعد اصولی و روش‌های سنتی اصول فقه برای تفسیر قراردادها در حقوق ایران نیز می‌پردازد .

 

1-8- روش تحقیق

 

روش پژوهش در تحقیق حاضر بدین‌صورت هست که ابتدا کلیات و مفاهیم مورد بررسی قرار گرفته می‌شود، سپس  به ابزارهای تفسیر قراردادها از منظرفقه و حقوق بیان می‌گردد. و در آخر به بررسی نقش اصول لفظی، اصول عملی و اصول حقوقی در تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق  می­پردازیم. ضمناً لازم به ذکر است که تحقیق حاضر از نوع تحقیق نظری هست که نوعاً بنیادی بوده و با روش توصیفی و تحلیلی و با ابزار مطالعه کتابخانه­ای انجام گرفته است.

 

تحقیق حاضر از نوع تحقیق نظری هست که نوعاً بنیادی بوده و از روش‌های توصیفی و تحلیلی می‌باشد و محقق با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و منابع اینترنتی و مقالات علمی به تحلیل و بررسی زوایای مختلف موضوع تحقیق پرداخته است. روشی که برای انجام این تحقیق مورد نظر است استفاده از روش اینترنتی و کتابخانه‌ای و استفاده از فیش‌برداری هست که ابزار جمع‌آوری اطلاعات محقق در روش کتابخانه‌ای، همه اسناد چاپی همانند کتاب، دایره‌المعارف‌ها، متون چاپی نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت و هر منبعی که به صورت چاپی قابل شناسایی باشد؛ است. مطالعه کتابخانه‌ای به گردآوری داده‌ها از منابع و اسناد فیش‌برداری می‌گویند. در فیش‌برداری، سلیقه‌های فراوان وجود دارند

 

با توجه به حائز اهمیت بودن موضوع، مطالعه مبحث تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق می‌تواند گامی مؤثر در جهت ترقی نظام حقوقی کشورمان در خصوص تفسیر قراردادها و تبیین نمودن قواعد مربوط به تفسیر قرارداد باشد. در ضمن ازآنجایی‌که در خصوص مطالعه مبحث تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق اثر تحقیقی ارائه نشده است بنابراین می‌توان بیان داشت که این تحقیق می‌تواند گامی مؤثر در جهت تبیین این موضوع بردارد.

 

1-9- طرح تحقیق

 

روش کار در تحقیق مذکور، روش توصیفی و تحلیلی هست که با ابزار مطالعه کتابخانه‌ای صورت گرفته است.

 

مباحث این پژوهش را در سه فصل به شرح ذیل مورد بررسی قرار خواهیم داد: فصل اول که کلیات است و شامل مباحثی مربوط به تعریف قرارداد و مفهوم و تبیین تفسیر قرارداد و مبانی و حالت‌های سه‌گانه تفسیر و همچنین تبیین تفسیر قرارداد با مفاهیم مشابه آن و سپس نقش و مدار تفسیر قرارداد و در آخر به ‌ضرورت و هدف تفسیر قرارداد می‌پردازیم.

 

فصل دوم که در واقع مهم‌ترین بخش این پایان‌نامه را تشکیل می‌دهد اختصاص به  ابزارهای تفسیر قراردادها از منظر فقه و حقوق دارد و مشتمل بر 3 بخش است که در بخش اول به وسایل تفسیر قرارداد و در بخش دوم به جایگاه عوامل داخلی تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق پرداخته می‌شود و بخش سوم به جایگاه عوامل خارجی تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق اختصاص دارد.

 

فصل سوم هم مشتمل بر سه بخش است که بخش نخست شامل نقش اصول لفظی، اصول عملی و اصول حقوقی در تفسیر قرارداد است و شامل 3 بخش می‌باشد که در بخش اول به نقش اصول لفظیه در تفسیر قرارداد از منظر فقه و بخش دوم به نقش اصول عملیه در تفسیر قرارداد از منظر فقه می‌پردازد و بخش سوم اختصاص به نقش اصول حقوقی در تفسیر قرارداد دارد. و در پایان به نتیجه‌گیری از مطالب مورد اشاره می‌پردازد

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

1-1- مقدمه. 1

 

1-2- بیان مساله. 1

 

1-3- پیشینه تحقیق. 2

 

1-4- ضرورت تحقیق. 2

 

1-5- سؤالات تحقیق. 3

 

1-6- فرضیه های تحقیق. 3

 

1-7-  اهداف تحقیق. 3

 

1-8- روش تحقیق. 4

 

1-9- طرح تحقیق. 5

 

فصل اول:  کلیات ومفاهیم. 6

 

بخش اول: مفهوم و تبیین قرارداد و تفسیر آن. 7

 

گفتاراول: مفهوم قرارداد (عقد) 7

 

مفهوم لغوی قرارداد 7

 

مفهوم فقهی. 7

 

گفتار دوم: مفهوم تفسیر. 10

 

گفتار سوم: حالتهای سه‌گانه تفسیر. 12

 

گفتار چهارم: تبیین تفسیر قرارداد با مفاهیم مشابه. 17

 

بخش دوم: نقش و مدار تفسیر قرارداد 22

 

گفتار دوم: مدار تفسیر قرارداد 24

 

بخش سوم: ضرورت و هدف تفسیر قرارداد 25

 

گفتار اول: ضرورت تفسیر قرارداد 25

 

گفتار دوم: هدف تفسیر قرارداد 26

 

فصل دوم: ابزارهای تفسیر قرارداد از منظر فقه و حقوق. 28

 

بخش اول: وسایل یا مبانی تفسیر قرارداد 29

 

پایان نامه و مقاله

 

گفتار اول: نقش کلمات و قرائن در تفسیر قرارداد 30

 

گفتار دوم: مقررات قانونی. 32

 

گفتار سوم: بررسی نقش عرف و نقش کلی آن در تفسیر قرارداد 32

 

بخش دوم: جایگاه عوامل داخلی تفسیر قرارداد 34

 

گفتار اول: ارادة طرفین و انعکاس آن در الفاظ آنها 34

 

گفتار دوم: الفاظ طرفین و حمل آن بر مقتضای عقد و رجوع به آن. 37

 

گفتار سوم: استناد به بندهای مندرج در قرارداد 39

 

بخش سوم: جایگاه عوامل خارجی تفسیر قرارداد 40

 

گفتار اول: تفسیر عقد متناسب با معنای قانونی. 40

 

گفتار دوم: جایگاه عرف و رجوع به آن. 42

 

گفتار سوم: عمل بر اساس حسن نیت و اطمینان. 43

 

گفتار چهارم: تفسیر عقد به نفع متعهد. 45

 

فصل سوم: نقش اصول لفظی، اصول عملی و اصول حقوقی در تفسیر قرارداد 48

 

بخش اول: نقش اصول لفظی در تفسیر قرارداد از منظر فقه. 49

 

گفتار دوم: جایگاه اصل عموم و کاربرد آن در تفسیر قرارداد 54

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...