1-  ازدواج 28

 

2-1- بخش اول: اهمیت ازدواج و فواید آن از دیدگاه قرآن و روایات 28

 

2-1-1- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر قرآن 28

 

2-1-2- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر روایات 33

 

2-2- بخش دوم: ازدواج دائم 36

 

2-2-1- نکاح 36

 

2-2-2- اهمیت دادن به متدین بودن زن و مرد در ازدواج 43

 

2-2-3- اهمیت و ماهیت مهریه 51

 

2-2-4- تعدد وکالت 51

 

2-2-5- سنخیت هماهنگی زوجین 52

 

2-2-6- حقوق هم آهنگ زن و شوهر 53

 

2-2-7- نفقه وتمکن زوج 54

 

2-3- بخش سوم: ازدواج موقت 55

 

2-3-1- ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعی 55

 

2-3-2- فرق میان عقد دایم و منقطع 59

 

2-3-4- عیب های مبطل عقد ازدواج 60

 

2-3-5- عدهای از زنها که ازدواج با آنان حرام است 61

 

2-3-6- احکام شیر دادن و شرایط ازدواج آن 72

 

فصل سوم: مبحث طلاق

 

3- مبحث طلاق 75

 

3-1- بخش اول: اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن و روایات 75

 

3-1-1- اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن 75

 

3-1-2- اهمیت طلاق از دیدگاه روایات 80

 

3-2- بخش دوم: احکام طلاق 80

 

3-2-1- طلاق 80

 

3-2-2- طلاق‌دهنده و شرایط آن 85

 

3-2-3- صیغه ی طلاق 88

 

3-2-4-انواع طلاق 90

 

3-2-5- حكم محلل در صورت طلاق سوم 96

 

3-2-6- وقوع نُه طلاق عده ای 97

 

3-2-7- احکام متفرقه ی طلاق 98

 

3-2-8- عده ها: 100

 

فصل چهارم: بحث ارث

 

4- بحث ارث 108

 

4-1- بخش اول: اهمیت ارث از دیدگاه قرآن و روایات 108

 

4-1-1- اهمیت ارث از دیدگاه قرآن 108

 

4-1-2- اهمیت ارث از دیدگاه روایات 115

 

4-2- بخش دوم: احکام ارث 116

 

4-2-1- چه کسانی بواسته خویشی ارث میبرند 116

 

4-2-2- ارث زن و شوهر 121

 

پایان نامه و مقاله

 

4-2-3- ارث فردی که تغییر جنسیت داده، از والدین و فرزندان 134

 

4-2-4- حکم محرمیت، نسب، ارث و حلال زاده بودن فرزند پرورشگاهی 137

 

4-2-5- به ارث رسیدن اموال شبهه ناک یا حرام 137

 

4-2-6- توارث مسلمان و کافر 138

 

4-2-7- ارث و استطاعت در حج 141

 

4-2-8- مسائل متفرقه ی ارث 141

 

فصل پنجم: مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره)

 

5- مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) 145

 

5-1- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ازدواج 145

 

5-2- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد طلاق 148

 

5-3- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ارث 148

 

بحث و نتیجه گیری 150

 

 یشنهادها…………..155

 

فهرست منابع و مآخذ……………156

 

چکیده

 

 

 

مهم­ترین ­و اصلی­ترین ویژگی­های ازدواج، قانونمند بودن آن است. از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است که بسیار پسندیده و مطلوب است. اسلام با تشریح ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می­سازد، بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی­ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می­کند. امام خمینی (رحمه‌الله) می­فرمایند: شرط است که عقد ازدواج به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. صادقی­ تهرانی (رحمه‌الله) می­‌فرماید: عقد ازدواج به هر زبانی که باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ویژه­اش که «أنکَحتُ» باشد، مثلا اگر مرد بگوید: «قبول داری زن من باشی؟» و زن بگوید: «قبول کردم»، به همین سادگی عقد ازدواج انجام ‌شده و زن و مرد بر یکدیگر محرم می­شوند. طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. امام خمینی می­فرمایند: طلاق باید به صیغه‌ی عربی خوانده شود، ولی تهرانی می‌فرمایند: در اجرای طلاق لفظ عربی شرط نیست. امام خمینی می فرماید: برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، ولی صادقی تهرانی می فرمایند: در رجوع بر خلاف عقد بایستی بر این رجوع دو شاهد بگیرد. ارث به باقی ماندن اموال میت گفته می­شود، که در اسلام بین ورثه میت، که به دو دسته نسبی و سببی می باشند تقسیم می­شود که گروه نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و در صورت نبود فرزندان، فرزند آنان هرچه پایین رود، پدربزرگ و مادربزرگ هرچه بالا روند برادر و خواهر و فرزند آن‌ها هرچه پایین رود، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آن‌ها. گروه سببی شامل وارثانی که به واسطه زوجیت (زن و شوهر) با وجود گروه سه‌گانه ارث می‌برند. تا زمانی که از هر طبقه یک نفر باقی است، کسی از طبقه بعد ارث نمی برد. و مقایسه ای می شود بین دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و محمد صادقی تهرانی(ره).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...