1-2-3-3- مذهب شافعی 14

 

1-2-3-4- مذهب مالکی 14

 

1-2-3-5- مذهب حنبلی 15

 

1-3- پیشینۀ تاریخی بغی 15

 

1-3-1- عصر رسول خدا (ص) 16

 

1-3-2- دوران خلفای سه گانه 18

 

1-3-2-1- خلیفۀ اوّل 18

 

1-3-2-2- خلیفۀ دّوم 18

 

1-3-2-3- خلیفۀ سوّم 18

 

1-3-2-4- دوران امیرالمؤمنین علی(ع) 19

 

1-4- مستندات جرم بغی 27

 

1-4-1- قرآن 27

 

1-4-2- روایات 31

 

1-4-3- اجماع 31

 

1-4-4- عقل 32

 

فصل دوم: بغی از منظر مذاهب خمسه

 

2- بغی از منظر مذاهب خمسه 34

 

2-1- دیدگاه فقهای امامیه در خصوص بغی 35

 

2-2- دیدگاه فقهای اهل سنت در خصوص بغی 38

 

2-3- اختلاف نظر فقهای امامیه با اهل سنت در تعریف بغی 40

 

2-4- شرایط تحقق جرم بغی 40

 

2-5- ارکان مادی و معنوی بغی 45

 

2-5-1- اجزای رکن مادی 45

 

2-5-2- رکن معنوی بغی در اسلام 50

 

2-6- اقسام بغی 50

 

2-6-1- منافقین (توطئه‌گران) 51

 

2-6-2- مفسدین (اخلالگران) 52

 

2-6-3- مبطلین (ستیزه‌گران گمراه) 52

 

2-6-4- حرکت‌های مسلحانه به منظور سرنگونی حکومت اسلامی 52

 

2-6-5- حرکت مسلحانه به منظور سرنگونی حاکم اسلامی 52

 

2-6-6- حرکت غیر مسلحانه به منظور سرنگونی حاکم ( شورش‌های عقیدتی): 53

 

2-6-7- شورش‌های سیاسی 54

 

2-6-8- شورش‌های قومی یا طایفه‌ای علیه یکدیگر: 54

 

2-6-9- شورش اقلیت‌های مذهبی 56

 

2-6-10- شورش فرق ضالّه 57

 

2-7- عدم اجرای مجازات بغی 57

 

2-7-1- مدارا با بغات 59

 

2-7-2- مسئولیت در برابر اعمال ارتکابی 62

 

2-8- احکام باغیان 65

 

2-8-1- احکام برخورد با باغیان 65

 

2-8-2- 1- قبل از اقدام به جنگ 66

 

2-8-2-2- بعد از اقدام به جنگ (شورش مسلحانه) 69

 

فصل سوم:  جرم سیاسی یا بغی از دیدگاه حقوقی

 

3-1- ضوابط تشخیص جرم سیاسی 82

 

3-2- دیدگاه حقوقدانان پیرامون جرم سیاسی 84

 

3-3- مصادیق جرم‌سیاسی 87

 

3-3-1- مصادیق جرم سیاسی در لایحه پیشنهادی قوه قضائیه 88

 

3-3-2- مصادیق جرم سیاسی در لایحه پیشنهادی هیات دولت 89

 

3-3-3- مصادیق ذکر شده در مصوبه غیر نهایی مجلس شورای اسلامی 90

 

3-4- شیوه دادرسی 91

 

3-4-1- حضور هیات منصفه در جلسه دادرسی 92

 

3-4-2- معافیت مجرمین سیاسی از استرداد 93

 

3-4-3- علنی بودن دادرسی 95

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3-4-4- مراجع اختصاصی رسیدگی به جرایم سیاسی 95

 

3-5- مجازات در حقوق 99

 

3-5-1- مجازات مجرمین سیاسی از راه  تعزیر 99

 

3-5-2- مجازات مجرمین سیاسی از راه کیفر افساد فی الارض 100

 

3-5-3- امتیازاتی که مجرمان سیاسی از جهت تحمل مجازات از آن برخوردارند: 101

 

3-6- بررسی ماده 186 قانون مجازات اسلامی 103

 

3-7- ماهیت مجازات  جرم بغی 104

 

3-7-1- مقایسه حقوق موضوعه با فقه جزایی اسلام 105

 

3-8- نتیجه فصل 106

 

4- نتیجه گیری 109

 

فهرست منابع 110

 

چكیده

 

 

 

اقتضای جامع بودن دین اسلام داشتن برنامه ای برای زندگی اجتماعی بشر است. فقیهان اسلام عهده دار کشف و بیان برنامه و روش اسلام در تمام جنبه های زندگی بشر بوده اند. استقرار نظم و امنیت از مقوله های مهمی است که علمای اسلام در باب فقه سیاسی به آن پرداخته‌اند. از جمله جرائم سیاسی، بغی بوده است که از دوران شارع مقدس تا امروز محل بحث فقها و امروز مورد بررسی حقوقدانان بوده و در فقه و حقوق تمام مذاهب اسلامی جایگاه دارد. غالب مذاهب بر این باورند که نحوه باز تولید مستندات شرعی در جرم انگاری و شیوه پاسخ دهی به جرائم علیه امنیت تاثیرگذار بوده است.

 

برای اثبات وصف بغی به سه شرط نیاز است: اول: اهل بغی فراوان و کثیر باشند به گونه‌ای که جز با تجهیز سپاه و جنگ نتوان آنان را متوقف ساخت و جمع‌شان را پراکنده ساخت. اما اگر گروهی اندک مانند یک نفر و دو نفر و ده نفر بودند که کید آنان ضعیف بود اینان اهل بغی نیستند. دوم: این که از دسترس امام خارج باشند و در شهر یا صحرایی منفرد از امام باشند. اما اگر با امام باشند و در دست‌رس وی اهل بغی نیستند.
سوم: به شبهه‌ای گرفتار شده باشند که به خاطر آن بر امام خروج کنند. اما اگر بدون شبهه به مخالفت برخیزند حکم محارب را دارند. با تحقیق سه شرط مزبور عنوان بغی صدق نموده و مذاهب فقهی اسلامی و احکام فراوان در ابعاد مختلف آن مطرح نموده‌اند که با هم در این خصوص اختلاف نظر دارند. در این پایان نامه سعی شده، شرایط و احکام آن با نگاهی به سیر تاریخی این جرم از منظر فقه امامیه و اهل سنت مورد بررسی قرار گیرد.

 

واژه های كلیدی: بغی، جرم سیاسی، فقه امامیه، فقه اهل سنت.

 

 مقدمه

 

در لغت، بغی به معنای از حد گذشتن یا از حد گذراندن است،‌ اما از منظر فقهی و حقوقی ، بغی به معنای خروج بر امام عادل و برافراشتن پرچم مخالفت با حاکمیت مشروع است و کسانی که به این کار اقدام می‌کنند، باغی خوانده می شوند. اگر چه برخی از فقها و صاحب نظران مسلمان بغی را به دو نوع تقسیم کرده‌اند: یکی بغاوت در برابر امام عادل یا حکومت مشروع و دیگری بغاوت در مقابل گروهی از مسلمین. اما واقعیت آن است که با توجه به احکام مربوط و با در نظر داشت مکانیزم مقابله با آن‌، می‌توان گفت این دسته بندی صرفا به صورت قضیه بر می‌گردد و تاثیری بر ماهیت آن ندارد. بغاوت‌، چه در مقابل امام عادل صورت بگیرد یا در برابر گروهی از مسلمین، از نظر فقهی و شرعی جرمی سنگین شمرده شده و مبادرت به آن حرام می‌باشد. همچنان‌که نحوه برخورد و مقابله با آن‌، در هر دو مورد یکسان است‌.              
نکته مهم و قابل توجه این آن است که بر اساس آموزه‌ها و احکام شریعت مقدس اسلام‌، بغی دارای عناصرو ارکانی است که شرایط تحقق آن به شمار می‌آیند؛ به طوری که بدون این عناصر و مولفه‌ها تحقق بغی به اشکال بر‌می‌خورد و بلکه اصلا منتفی خواهد بود. این شرایط‌، با قطع نظر از اختلافات جزئی در مورد کم و کیف آنها، عبارتند از: 

 

1- قیام مسلحانه در برابر حکومت مشروع اسلامی؛  2 – داشتن قدرت سیاسی و نظامی و برخورداری از تشکیلات منظم و سازماندهی منسجم به طوری‌که مقابله با آنها جز از طریق هجوم مسلحانه و لشکر‌کشی از سوی دولت اسلامی ممکن نباشد؛ 3 – داشتن ایدئولوژی ؛ به این معنا که باغیان باید در اثر فهم و برداشت خاص از اسلام و آموزه‌های دینی به این نتیجه رسیده باشند که حکومت موجود مشروعیت ندارد و باید سرنگون شود.            

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...