پایان نامه ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی |
عوامل مؤثر بر تحول در ادبیات…………………………………………………………………………………….
19
پیدایش طبقات جدید……………………………………………………………………………………………………………
19
مطالعه فرهنگهای دیگر………………………………………………………………………………………………………..
19
طرح هنر برای هنر ……………………………………………………………………………………………………………….
20
آثار مدرنیستی ابتدایی ……………………………………………………………………………………………….
20
ریشههای ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………….
23
انتشار اولین اثر مدرنیستی ………………………………………………………………………………………….
28
ویژگیهای ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………
29
فرم در ادبیات مدرنیستی ……………………………………………………………………………………………
30
پیچیدگی زبان …………………………………………………………………………………………………………………….
30
بههمریختگی جریان طولی زمان ……………………………………………………………………………………………
30
بیمکانی و عدم وجود پیرنگ ………………………………………………………………………………………………
31
گسیختگی در روایت…………………………………………………………………………………………………………….
31
چشمانداز باوری …………………………………………………………………………………………………………………
32
انتخاب اسمهای غیر متعارف یا شخصیتهای بینام ………………………………………………………………….
32
در هم آمیختگی خواب و رؤیا ………………………………………………………………………………………………
33
محتوا در ادبیات مدرنیستی…………………………………………………………………………………………………….
33
رویارویی با مدرنیته و پبامدهای زندگی شهری………………………………………………………………………….
33
نمادپردازی ………………………………………………………………………………………………………………………..
34
توجه به اسطورهها………………………………………………………………………………………………………………..
34
نگاه معرفتشناسی مدرنیسم…………………………………………………………………………………………………..
34
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………
35
بحران واقعنمایی………………………………………………………………………………………………………………….
35
انزوا، ترس، پارانویا……………………………………………………………………………………………………………..
36
فراداستان و تصنع………………………………………………………………………………………………………………
36
آشناییزدایی……………………………………………………………………………………………………………………..
36
ابهام معنایی………………………………………………………………………………………………………………………
37
پیدایش مفهوم هنر برای هنر و فردگرایی………………………………………………………………………………..
37
بررسی اولین اثر مدرنیستی………………………………………………………………………………………..
39
خلاصۀ داستان دخمههای واتیکان…………………………………………………………………………………………
39
نشانههای آثار مدرنیستی در رمان دخمههای واتیکان………………………………………………………………..
40
فراداستان………………………………………………………………………………………………………………………….
40
انزجار از تمدن و زندگی شهرنشینی……………………………………………………………………………………..
40
نمادپردازی……………………………………………………………………………………………………………………….
41
بههمآمیختگی رؤیا و واقعیت……………………………………………………………………………………………….
41
روان رنجوری و ضد قهرمان………………………………………………………………………………………………..
42
به چالش کشیدن کلیسا……………………………………………………………………………………………………….
43
اسطورهگرایی……………………………………………………………………………………………………………………
43
مدرنیته در ایران……………………………………………………………………………………………………….
45
تفاوت مدرنیته در غرب و ایران…………………………………………………………………………………
46
رمانهای ایرانی……………………………………………………………………………………………………….
50
بیوگرافی نویسنده…………………………………………………………………………………………………….
52
شریک جرم…………………………………………………………………………………………………………….
54
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………..
54
ویژگیهای مدرنیستی در رمان شریک جرم…………………………………………………………………………….
54
روانرنجوری کسری…………………………………………………………………………………………………………..
55
ریشههای روانشناختی رفتار کسری………………………………………………………………………………………
57
پارانوئید…………………………………………………………………………………………………………………………..
61
اسکیزوئید………………………………………………………………………………………………………………………..
62
فروپاشی فراروایتها………………………………………………………………………………………………………….
63
تغییر زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………. | 69 |
در هم آمیختن واقعیت با خیال و خواب و جریان سیّال ذهن………………………………………………………. | 71 |
نمادپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 73 |
محدودیت زمان…………………………………………………………………………………………………………………… | 76 |
سفر کسری………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان سفر کسری…………………………………………………………………………………… | 77 |
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
در هم آمیختن واقعیت و رؤیا………………………………………………………………………………………………… | 79 |
تغییر زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………. | 80 |
تعلیق زمانی………………………………………………………………………………………………………………………… | 81 |
پایان گنگ و مبهم……………………………………………………………………………………………………………….. | 82 |
بیژن و منیژه………………………………………………………………………………………………………………. | 83 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 83 |
ویژگیهای مدرنیستی این رمان……………………………………………………………………………………………… | 83 |
روانپریشی راوی………………………………………………………………………………………………………………… | 83 |
ساختن جهان منسجم در ذهن………………………………………………………………………………………………… | 84 |
محتوای معرفتشناسانه…………………………………………………………………………………………………………. | 87 |
گذار از جامعۀ سنتی به جامعه مدرن……………………………………………………………………………………….. | 88 |
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………. | 89 |
بههمریختگی زمان……………………………………………………………………………………………………………….. | 90 |
دیدار در حلب………………………………………………………………………………………………………….. | 91 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 91 |
ویژگیهای مدرنیستی این رمان……………………………………………………………………………………………… | 91 |
اسطوره و فروپاشی فرروایتها………………………………………………………………………………………………. | 92 |
بیتوجهی به زمان و مکان…………………………………………………………………………………………………….. | 94 |
توپ شبانه…………………………………………………………………………………………………………….. | 97 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان توپ شبانه……………………………………………………………………………………. | 98 |
اختلال شخصیت، پارانویا……………………………………………………………………………………………………… | 98 |
گریز از مدرنیته…………………………………………………………………………………………………………………… | 100 |
خیالبافی و رؤیاپردازی………………………………………………………………………………………………………… | 101 |
محتوای وجودشناسی ………………………………………………………………………………………………………….. | 103 |
ناکجاآباد……………………………………………………………………………………………………………….. | 104 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 104 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان ناکجاآباد………………………………………………………………………………………. | 107 |
فراتاربخ…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 108 |
بینامتنیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 111 |
بههم ریختن جریان خطی زمان و جریان سیّال ذهن ………………………………………………………………….. | 112 |
تعلیق مکانی……………………………………………………………………………………………………………………….. | 116 |
ابهام و پریشانی…………………………………………………………………………………………………………………… | 117 |
در هم آمیختن واقعیت و رؤیا………………………………………………………………………………………………… | 118 |
عرض حال…………………………………………………………………………………………………………….. | 120 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 120 |
ویژگیهای مدرنیستی در رمان عرض حال………………………………………………………………………………. | 121 |
کاربرد اسطوره……………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
ضد قهرمان………………………………………………………………………………………………………………………… | 123 |
نمادپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 129 |
تعارض سنّت و مدرنیته………………………………………………………………………………………………………… | 131 |
تصنّع…………………………………………………………………………………………………………………………………. | 132 |
کلّۀ اسب………………………………………………………………………………………………………………… | 133 |
خلاصه داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 133 |
نشانههای مدرنیستی در رمان کلّۀ اسب……………………………………………………………………………………. | 134 |
در هم پیچیدگی رؤیا و واقعیت……………………………………………………………………………………………… | 135 |
محتوای وجودشناسانه………………………………………………………………………………………………. | 138 |
بینامتنیت………………………………………………………………………………………………………………… | 139 |
اسطوره………………………………………………………………………………………………………………….. | 140 |
تصنع، آشکار کردن شگرد نویسندگی…………………………………………………………………………. | 141 |
گاوخونی………………………………………………………………………………………………………………… | 143 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………….. | 143 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان گاوخونی………………………………………………………………………….. | 145 |
در همآمیختن واقعیت و رؤیا……………………………………………………………………………………… | 145 |
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………….. | 149 |
زمان……………………………………………………………………………………………………………………… | 149 |
جریان سیّال ذهن……………………………………………………………………………………………………… | 150 |
نمادگرایی یا سمبولیسم…………………………………………………………………………………………….. | 151 |
وجودشناسی……………………………………………………………………………………………………………. | 159 |
تصنع……………………………………………………………………………………………………………………… | 160 |
تغییر زاویه دید………………………………………………………………………………………………………… | 161 |
بینامتنیت………………………………………………………………………………………………………………… | 163 |
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………… | 164 |
منابع……………………………………………………………………………………………………………………… | 169 |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:37:00 ب.ظ ]
|