پایان نامه ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: مقایسه اندیشههای احمد غزالی در سوانح العشاق با مثنوی معنوی … |
2-1- بررسی شرایط و اوضاع سیاسی اقتصادی و فرهنگی دوران غزالی. 14
2-2- غزالی در دستگاه سلجوقیان. 16
2-2-1- امتیازات دوران غزالی 17
2-2-2- دوره اول زندگی غزالی 18
2-2-3- غزالی بر مسند نظامیه 19
2-2-4- دوره دوم زندگانی غزالی. 20
2-2-5- در طلب حقیقت.. 20
2-6- بررسی شرایط و اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوران مولوی. 22
2-6-1- اوضاع اجتماعی قرن هفتم هجری. 23
2-6-2- اشعار مذهبی. 25
2-6-3- اوضاع علمی قرن هفتم هجری. 25
فصل سوم(در احوال و اندیشه ها و آثار غزالی و مولوی)
3- مدخل. 28
3-1- بررسی ماهیت ادبیات تطبیقی. 29
3-2- مكاتب ادبیات تطبیقی. 32
3-2-1- مكتب ادبیات تطبیقی امریكایی. 33
3-3- مكتب سوم؛ ادبیّات تطبیقی ماركسیستی. 34
3-4- ادبیات تطبیقی در ایران معاصر. 35
3-5- بررسی رویکرد گرایی احمد غزالی و مولوی در آثار خود 37
3-6- بررسی زندگینامه و شرح مختصر سبک ادبی مولوی و احمد غزالی. 39
3-6-1- احمد غزالی. 39
3-6-2- جلالالدین محمد بلخی. 40
3-7- ویژگی شعر مولوی/ سمبولیسم. 41
3-7-1- تازگی تصویرها 41
3-7-2- باطن نگری و تصویر اعماق. 42
فصل چهارم(عاشقانه ها و عارفانه ها در اندیشه احمد غزالی و مولوی)
4-1- مدخل. 46
4-2- تحلیلی از عرفان. 46
4-3- اندیشه های عرفانی احمد غزالی. 47
4-3-1- عرفان غزالی. 49
4-3-2- سماع در سوانح العشاق. 51
4-4- اندیشه های عرفانی مولوی. 55
4-4-1- سماع، رهایی از تعلقات در مثنوی مولوی. 58
4-4-2- بررسی دیگر صور عرفان در اندیشه مولوی در مثنوی. 61
4-4-2-1- وحدت ازدیدگاه مولوی. 61
4-4-2-2- اتصال حق با اشیاء 61
4-5- دیدگاه فلسفی مولوی. 62
4-5-1- انسان و جهان از منظر مولوی. 63
فصل پنجم(بررسی جایگاه عشق در اندیشه مولوی و احمد غزالی)
پیشگفتار 66
5-1- ﻣﻜﺘﺐ ﺳﻜﺮ ﻳﺎ ﻋﺸﻖ. 66
5-2- بررسی تجلی عشق در مثنوی مولوی. 67
دوم: عشـق یا عشـق حقیقی که غزلیّات و اشعار عارفانه، تجلیّات آن است و به تعبیر اقبال لاهوری. 69
5-4- بررسی تجلی عشق در سوانح العشاق احمد غزالی. 72
5-5- تصوف غزالی. 78
5-6- حكایت.. 82
5-7- عقل از منظر غزالی و مولوی. 84
5-8- مقایسه تطبیقی اندیشه های غزالی با مولوی. 84
5-9- مقایسه عرفان و زهد در اندیشه های غزالی و مولوی. 87
5-9-1- غزالی. 87
5-9-3- غزالی. 88
5-9-4- مولوی. 89
نتیجه گیری پژوهش… 90
– عرفان غزالی. 93
– اندیشه های عرفانی مولوی. 94
– بررسی تطبیقی عشق در اندیشه غزالی و مولوی. 94
غزالی و عشق. 94
منابع… 97
چکیده
یکی از مباحثی که در پژوهشهای ادبی به صورت گسترده مورد نظر محققین قرار داشته، طرح پژوهشهای مقایسهای به منظور تبیین مضامین مشترک و متضاد آراء و نظرات ادبا و شعرای معاصر و کلاسیک بوده است. احمد غزّالی و مولوی جلالالدین بلخی، بخصوص در رابطه با اندیشههای عرفانی و عاشقانه از مهمترین رهیافتهایی بوده که مد نظر تحقیقی قرار داشته است. این پژوهش به دنبال بررسی و مقایسه اندیشههای احمد غزالی در سوانح العشاق با مثنوی معنوی مولوی بوده است. روش انجام پژوهش توصیفی، تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و استفاده از ابزار فیش برداری بوده است. هر دو شاعر اهل سلوک بوده و انسان در نگاه ایشان، اشرف مخلوقات است تجلی گه راز خداوندی است. کمال انسان، عشق به خدا و اتصال و راه آن، دل انسان است. مکتب و مذهب ایشان بنابر تجلی است و جهان تجلی گاه حق تعالی است. احمد غزّالی در كتاب سوانح سعی در نشان دادن گوشههایی از حقیقت عشق داشته است، امّا لحن كلام او اثر او را، از همان آغاز، در مقام یك اثر شاعرانه و استنباطی فردی و بیانناپذیر از عشق و احوال روانی مترتّب بر آن معرفی میكند. او «عبارت» را در سخن خود به منزله «اشارت» به معانی متفاوت میشمارد كه برای مخاطبی كه ذوقش آن را ندارد ناشناخته میماند. و در سراسركتاب عباراتِ اشارتگونه او با تصویر وآیه و حدیث و شعرآمیخته است تا شاید حجاب اشارتهای او را لطیفتر كند اما، طریقت مولوی بر «عشق» که رهایی از خودی است و بر «سماع»- که نزد وی نشانۀ شعور به عشق محسوب میشد- مبتنی است البته در بین صوفیه بیسابقه هم نیست اما تردید فقها در اینکه سماع با شریعت توافق داشته باشد موجب میشد که آنها اصل طریقت را در نزد او بدعت بشمرند و اقدام او را در آنچه بر وفق اقتضای طریقت برای هدایت و ارشاد خلق توصیه والزام میکرد غیر قابل قبول تلقی نمایند.
کلمات کلیدی: احمد غزالی، مثنوی معنوی مولوی، عشق، عرفان، سماع، مقایسه.
مقدمه
با گذری بر ادبیات کلاسیک زبان فارسی، به وضوح میتوان به رویکرد تقریباً مشابه شعرا در سرایش اشعار خود با الهامگیری از برخی مضامین نظیر طبیعت، عشق، عرفان، مسائل اجتماعی و… اشاره داشت که با الگو نهادن این مضامین به عنوان مقصد شعر، توانستهاند بر بسیاری از صنایع ادبی، عناصر شعر و قابلیتها و استعدادهای نهفته و درونی شاعر در کنارهم قراردادن کلمات، مجموعه آثار ارزشمندی را به مخاطبان خود عرضه نمایند (محقق، 1388).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 06:18:00 ب.ظ ]
|