2-1-4-7- رویکرد رفتاری……………………………………………………………………. 43

 

2-1-4-8- رویکرد یادگیری اجتماعی………………………………………………………. 44

 

2-1-4-9- رویکرد شناختی…………………………………………………………………… 46

 

2-1-4-10- رویکرد معاصر…………………………………………………………………… 47

 

2-2- فرسودگی…………………………………………………………………………………………… 48

 

2-2-1- مبانی نظری فرسودگی……………………………………………………………….. 48

 

2-2-2- خاستگاه نظریه فرسودگی…………………………………………………………… 49

 

2-2-3- علائم فرسودگی………………………………………………………………………. 54

 

2-2-4- مولفه های فرسودگی…………………………………………………………………. 56

 

2-2-5- فرسودگی تحصیلی…………………………………………………………………… 61

 

2-3- سلامت روان……………………………………………………………………………………….. 64

 

2-3-1- معیارهای بیماری و سلامت روان………………………………………………………….. 66

 

2-3-2- تعریف بیماری روانی…………………………………………………………………………. 66

 

2-3-3- نظربه پردازان سلامت روان………………………………………………………………….. 67

 

2-3-3-1- سلامت روانی از نظر فروید………………………………………………….. 68

 

2-3-3-2- سلامت روانی در مکتب آدلر…………………………………………………. 69

 

2-3-3-3- سلامت روانی از نظر گلاسر………………………………………………….. 70

 

2-3-3-5- نظریه مراجع محوری راجرز………………………………………………………. 72

 

2-3-3-6- سلامت روانی از نظر واتسون…………………………………………………….. 73

 

2-3-3-7- سلامت روانی از نظر بک و الیس……………………………………………….. 73

 

2-3-4- مفاهیم و اهداف بهداشت روانی………………………………………………………………… 76

 

2-3-4-1- بهداشت روانی با مفهوم سلامت و تکامل……………………………………… 76

 

2-3-4-2- بهداشت روانی با مفهوم پیشگیری از بیماری های روانی…………………… 77

 

2-3-5- اختلال های عاطفی رفتاری در نوجوانان و جوانان…………………………………………. 81

 

2-3-6- ضرورت آموزش بهداشت روانی………………………………………………………………. 84

 

2-3-7- معیارهای سلامت روان…………………………………………………………………………… 85

 

2-3-8- روشهای کمک به بهداشت روانی………………………………………………………………. 86

 

2-3-9- الگوی 5 عاملی در صفات شخصیت………………………………………………………….. 88

 

2-3-10- تبیین سلامت روانی و بیماری روانی با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت……….. 92

 

2-3-11- تحقیقات پیشین………………………………………………………………………………….. 93

 

2-3-11-1- خارج از کشور………………………………………………………………………………… 99

 

2-3-11-2- داخل کشور………………………………………………………………………………….. 103

 

2-3-11-3- جمع­بندی تحقیقات پیشین……………………………………………………………….. 103

 

فصل سوم: روش شناسی و مواد تحقیق

 

3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………… 105

 

3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………….. 106

 

3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………….. 106

 

3-4- برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………… 107

 

3-5- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………. 107

 

3-6- متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………. 108

 

3-7- ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………………… 110

 

3-8- اعتبار و روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………….. 111

 

3-9- شیوه گردآوری داده ها ………………………………………………………………………….. 116

 

3-10- روش های تجزیه و تحلیل آماری ………………………………………………………….. 117

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتیجه حاصل از تحقیق

 

4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 119

 

4-2- تحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………… 120

 

4-3- تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………….. 123

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

 

5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………… 138

 

5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………. 139

 

5-3- تحلیل یافته های پژوهش……………………………………………………………………….. 140

 

5-4- تحلیل فرضیه های فرعی پژوهش…………………………………………………………….. 146

پایان نامه و مقاله

 

 

5-5- پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. 149

 

5-6- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………. 153

 

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………. 155

 

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………… 155

 

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………. 160

 

پیوستها

 

 

    1. آزمون ویژگی های شخصیتی NEO (فرم کوتاه شده در ارتباط با این پژوهش)……….. ج

 

    1. آزمون سلامت عمومی GHQ……………………………………………………………………… هـ

 

  1. آزمون فرسودگی تحصیلی ………………………………………………………………………….. ز

 

 

 

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول 4-1-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس……………………………………………………. 120

 

جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی………………………………………… 121

 

جدول 4-3- توزیع میانگین و انحراف معیار متغیرهای تحقیق…………………………………………….. 122

 

جدول 4-4- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیت و سلامت روانی دانش آموزان پسر………… 123

 

جدول 4-5- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیت و سلامت روانی دانش آموزان دختر……….. 124

 

جدول 4-6- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیتی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر….. 125

 

جدول 4-7- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیتی و فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر….. 126

 

جدول 4-8- خلاصه نتایج آزمون تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر…………………………………………………………………………………………………………………………… 127

 

جدول 4-9- ضرایب تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی برحسب ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان دختر     128

 

جدول 4-10- متغیرهای خارج شده از تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر……………………………………………………………………………………………………………………. 129

 

جدول 4-11- خلاصه نتایج آزمون تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب ویژگی­های شخصیتی دانش آموزان پسر……………………………………………………………………………………………………………………… 130

 

جدول 4-12- ضرایب تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان پسر     131

 

جدول 4-13- متغیرهای خارج شده از تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب      ویژگی­های شخصیتی دانش آموزان پسر……………………………………………………………………………………………………………. 132

 

جدول 4-14- خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تحقیق برحسب جنسیت دانش­آموزان…. 133

 

جدول 4-15- خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تحقیق بر حسب رشته تحصیلی           دانش­آموزان  135

 

جدول 4-16- خلاصه نتایج آزمون تعقیبی تحلیل واریانس فرسودگی تحصیلی و مردم گرایی بر حسب رشته تحصیلی         136

 

فهرست نمودارها

 

نمودار 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت………………………………………………… 120

 

نمودار 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی………………………………………… 121

 

چکیده

 

هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با سلامت روان و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دبیرستان رشته های نظری در شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 91-1390 می­باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل 555 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم رشته های نظری بودند که از بین آنها به نسبت نمونه ی 127 نفری برای دختران و 103 نفری برای پسران بدست آمد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی GHQ و پرسشنامه ویژگی های شخصیتی NEO (فرم کوتاه شده در ارتباط با پژوهش) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو استفاده شد و با انتخاب تصادفی دانش آموزان این پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد.

 

برای محاسبات داده های آماری از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، رگرسیون چندمتغیری و آزمون غیرپارامتریک فریدمن استفاده شد. یافته ها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که:

 

-بین آسیب پذیری در برابر استرس دختران با سلامت روانی آنان رابطه وجود دارد، یعنی هرچه میزان آسیب پذیری در برابر استرس آنها بالاتر باشد، سلامت روانی آنها پائین تر خواهد بود.

 

-بین آسیب پذیری در برابر استرس پسران با فرسودگی تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.یعنی هرچه آسیب پذیری در برابر استرس آنان بالاتر باشد، فرسودگی تحصیلی آنان نیز بالاتر است.

 

-سلامت روانی پسران بالاتر از سلامت روانی دختران است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...