دانلود پایان نامه ارشد : شناسایی ضرایب سختی و میرایی تکیهگاه تیر طرهای |
دانلود پایان نامه ارشد : شناسایی ضرایب سختی و میرایی تکیهگاه تیر طرهای
فهرست شکلها
عنوان | صفحه | ||
شکل (1-1): کاربردهایی از تیرهای طرهای …………………………………………………………………………… | 4 | ||
شکل (3-1): روند کلی حل یک مسأله معکوس …………………………………………………………………….. | 19 | ||
شکل (3-2): میله مستقیم با سطح مقطعهای متفاوت، ساخته شده از دو ماده، تحت نیروهای و ……………………………………………………………………………………………………………………… | 23 | ||
شکل (3-3): میله مستقیم با سطح مقطع یکنواخت تحت نیروی ………………………………….. | 25 | ||
شکل (3-4): مقایسه بین جابجایی دقیق و اندازهگیری شده در یک میله مستقیم ……………….. | 26 | ||
شکل (3-5): مقایسه مقدار نیروی تخمین زده شده بر حسب مقدار واحد نیروی دقیق ………… | 27 | ||
شکل (4-1): تیر طرهای معادل شده ……………………………………………………………………………………… | 44 | ||
شکل (4-2): شماتیک تیر طرهای تحت نیروی زمانمند ………………………………………………………… | 50 | ||
شکل (4-3): نمودار نیرو بر حسب زمان ………………………………………………………………………………… | 50 | ||
شکل (4-4): سیستم جرم-فنر معادل با تیر طرهای ………………………………………………………………. | 51 | ||
شکل (4-5): نمودار کرنش-زمان تیر طرهای با تکیهگاه ایدآل تحت اثر ضربه برای مقادیر مختلف ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 53 | ||
شکل (4-6): سیستم جرم-فنر معادل شده برای تیر طرهای معادل شده ………………………………. | 54 | ||
شکل (4-7): نمودار کرنش-زمان تیر طرهای تحت اثر ضربه برای مقادیر مختلف پارامتر بیبعد شده ………………………………………………………………………………………………………………………… | 56 | ||
شکل (4-8): نمودار کرنش-زمان تیر طرهای تحت اثر ضربه برای مقادیر مختلف …………….. | 58 | ||
شکل (5-1): تیر طرهای معادل شده (تکرار شکل (4-1)) …………………………………………………….. | 62 | ||
شکل (5-2): شماتیکی از نقطه دادهبرداری (نقطه ) و محل اعمال نیرو در تیر طرهای ………. | 63 | ||
شکل (5-3): نمودار کرنش-زمان نقطه از تیر معادل شده تحت اثر ضربه در انتهای تیر در تیر طرهای …………………………………………………………………………………………………………………………. | 63 | ||
شکل (5-4): نمودار شتاب-زمان نقطه از تیر معادل شده تحت اثر ضربه در انتهای تیر در تیر طرهای ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 64 | ||
شکل (5-5): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای خطاهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………………… | 65 | ||
شکل (5-6): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای خطاهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………. | 66 | ||
شکل (5-7): روند همگرایی پاسخ تحلیل معکوس با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………………………………………………………….. | 67 | ||
شکل (5-8): روند همگرایی پاسخ تحلیل معکوس با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………………………………………………………….. | 68 | ||
شکل (5-9): شماتیکی از نقاط قرارگیری حسگر در تیر طرهای …………………………………………….. | 69 | ||
شکل (5-10): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مکانهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………………… | 69 | ||
شکل (5-11): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مکانهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………. | 70 | ||
شکل (5-12): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد دادههای اندازهگیری و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………………… | 71 | ||
شکل (5-13): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد دادههای اندازهگیری و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………. | 71 | ||
شکل (5-14): شماتیکی از نقاط دادهبرداری (نقاط و ) در تیر طرهای …………………………….. | 72 | ||
شکل (5-15): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد کرنشسنجها در تیر طرهای ………… | 73 | ||
شکل (5-16): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد شتابسنجها در تیر طرهای …………. | 73 | ||
شکل (5-17): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف حدس اولیه و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………………… | 74 | ||
شکل (5-18): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف حدس اولیه و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………. | 75 | ||
شکل (5-19): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف زمان اعمال نیرو و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………….. | 76 | ||
شکل (5-20): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف زمان اعمال نیرو و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………… | 77 | ||
شکل (5-21): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ………………………………………………………. | 78 | ||
شکل (5-22): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………………….. | 78 | ||
شکل (5-23): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای، بدون در نظر گرفتن اختلاف زمانی | 80 | ||
شکل (5-24): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای، بدون در نظر گرفتن اختلاف زمانی . | 80 | ||
شکل (5-25): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای و با در نظر گرفتن اختلاف زمانی . | 82 | ||
شکل (5-26): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای و با در نظر گرفتن اختلاف زمانی .. | 82 | ||
شکل (5-27): شماتیکی از نقاط اعمال نیرو در تیر طرهای ……………………………………………………. | 83 | ||
شکل (5-28): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مکانهای مختلف اعمال نیرو با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای …………………………………………… | 84 | ||
شکل (5-29): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مکانهای مختلف اعمال نیرو با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………. | 84 | ||
شکل (5-30): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ………………………………………………………. | 86 | ||
شکل (5-31): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………………….. | 86 | ||
شکل (5-32): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ………………………………………………………. | 87 | ||
شکل (5-33): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای مقادیر مختلف با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر طرهای ……………………………………………………….. | 88 | ||
شکل (5-34): تیر دوسر درگیر معادل شده …………………………………………………………………………… | 89 | ||
شکل (5-35): شماتیکی از نقطه دادهبرداری (نقطه ) و محل اعمال نیرو در تیر دو سر درگیر ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 90 | ||
شکل (5-36): نمودار کرنش-زمان نقطه از تیر معادل شده تحت اثر ضربه در وسط تیر در تیر دو سر درگیر ………………………………………………………………………………………………………………… | 90 | ||
شکل (5-37): نمودار شتاب-زمان نقطه از تیر معادل شده تحت اثر ضربه در وسط تیر در تیر دو سر درگیر ………………………………………………………………………………………………………………… | 91 | ||
شکل (5-38): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای خطاهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر دو سر درگیر ………………………………….. | 92 | ||
شکل (5-39): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای خطاهای مختلف اندازهگیری با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر دو سر درگیر …………………………………… | 92 | ||
شکل (5-40): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد دادههای اندازهگیری و با در نظر گرفتن دادههای کرنش به عنوان داده اندازهگیری در تیر دو سر درگیر ………………………………….. | 94 | ||
شکل (5-41): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد دادههای اندازهگیری و با در نظر گرفتن دادههای شتاب به عنوان داده اندازهگیری در تیر دو سر درگیر …………………………………… | 95 | ||
شکل (5-42): شماتیکی از نقاط دادهبرداری (نقاط و ) در تیر دو سر درگیر ………………….. | 96 | ||
شکل (5-43): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد کرنشسنجها در تیر دو سر درگیر | 96 | ||
شکل (5-44): خطای پاسخ تحلیل معکوس به ازای تعداد شتابسنجها در تیر دو سر درگیر | 97 | ||
فهرست نشانه های اختصاری
مساحت سطح مقطع تیر | |
عرض تیر | |
ثابت انتگرالگیری | |
دمپر پیچشی خطی ویسکوز در تیر یک سر درگیر | |
دمپر پیچشی خطی ویسکوز تکیهگاه سمت چپ تیر دو سر درگیر | |
دمپر پیچشی خطی ویسکوز تکیهگاه سمت راست تیر دو سر درگیر | |
میرایی ساختاری تیر | |
دمپر خطی بیبعد شده تیر طرهای | |
دمپر پیچشی معادل | |
مدول الاستیسیته | |
درصد خطای ایجاد شده در پاسخ تحلیل معکوس تیر طرهای | |
درصد خطای ایجاد شده در پاسخ تحلیل معکوس تیر دو سر درگیر | |
سطح خطای اندازهگیری، تلورانس | |
مقدار بیشینه نیروی ضربه | |
نیروی اعمالی به تیر | |
قید نامساوی در فرمولبندی بهینهسازی | |
ضخامت تیر | |
قید مساوی در فرمولبندی بهینهسازی | |
گشتاور دوم سطح حول محور | |
فنر پیچشی خطی | |
فنر خطی بیبعد شده تیر طرهای | |
ضریب سفتی تیر طرهای | |
فنر پیچشی معادل | |
فنر خطی معادل تیر طرهای | |
فنر پیچشی تکیهگاه سمت چپ تیر دو سر درگیر | |
فنر پیچشی تکیهگاه سمت راست تیر دو سر درگیر | |
طول تیر | |
تعداد حسگرها | |
ممان خمشی حول محور | |
جرم معادل تیر طرهای | |
جرم تیر | |
تعداد دادههای هر حسگر | |
تعداد کل دادههای اندازهگیری | |
تعداد مجهولات تحلیل معکوس | |
بردار پارامتری | |
تعداد تکرارهای انجام شده | |
شماره تکرار | |
ماتریس حساسیت | |
جابجایی محوری تیر | |
دوره تناوب تیر طرهای | |
زمان دوره صعودی نیروی ضربه | |
زمان کل اعمال نیروی ضربه | |
زمان دادهبرداری دادههای حسگر | |
نسبت زمان اعمال نیروی ضربه به دوره تناوب تیر | |
بردار خروجی تحلیل معکوس | |
محل نصب حسگر | |
مختصات دکارتی تیر | |
بردار ورودی تحلیل معکوس | |
خطای نسبی | |
پارامتر مشتقگیری | |
کرنش در جهت محور تیر | |
چگالی | |
نسبت پواسون | |
فرکانس تیر طرهای | |
فرکانس توزیع خطا | |
تابع هدف | |
نسبت اختلاف زمانی بین دادههای نیرو و کرنش (شتاب) |
مقدمه
1-1- اهمیت موضوع
ارتعاشات اجسام مختلف سالهاست که مورد تحقیق و بررسی پژوهشگران و محققان بالاخص دانشمندان علوم مکانیک، فیزیک و ریاضیات بوده و هست. شناسایی و تحلیل ارتعاشات سیستمهای مکانیکی و به دنبال آن محاسبه فرکانسها و مودهای طبیعی[1] همواره خود را به صورت یک مسأله مهم در علم مکانیک در راستای طراحی، شناسایی عیوب و کنترل این سیستمها مطرح کرده است. از طرفی تحلیل و بررسی ارتعاشات سیستمهای پیوسته نیازمند اطلاع دقیق از هندسه، خواص فیزیکی و مکانیکی، بارگذاریها، شرایط اولیه و مرزی[2] حاکم بر سیستم است. این درحالی است که غالباً مدل کردن این پارامترها در قالب یک مسأله ریاضی میتواند بسیار چالش برانگیز و در عین حال بسیار مؤثر و مهم باشد. لذا مدل کردن هرچه دقیقتر و واقعیتر این پارامترها کمک بسیار شایانی در راستای طراحی، کنترل و شناسایی عیوب یک سیستم تلقی میشود.
یکی از این اجزاء، تکیهگاهها[3] هستند. اصولاً محل اتصال یک سازه به پی و یا سازه دیگر را تکیهگاه گویند. به طور کلی تکیهگاهها را میتوان به دستههای تکیهگاه مفصلی ثابت[4]، تکیهگاه مفصلی متحرک[5] (غلطکی)، تکیهگاه گیردار[6] (صلب)، تکیهگاه فنری یا ارتجاعی[7] و غیره تقسیمبندی نمود. هر کدام از تکیهگاههای مذکور دارای تعداد درجه آزادی[8] مشخصی هستند. البته درجات آزادی مورد نظر که برای انواع تکیهگاههای مذکور تعریف شدهاند و در تحلیلها مورد استفاده قرار میگیرند، در حقیقت یک تعریف ایدآل از نوع تکیهگاهها هستند و ممکن است این تکیهگاهها در واقعیت رفتاری متفاوت داشته باشند، که این امر میتواند بر پاسخ سیستم مکانیکی تأثیرات متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل در طراحی و تحلیل سیستمهای سازهای توجه به تکیهگاهها و اتصالات و نوع عملکرد آنها امری اجتنابناپذیر به شمار میرود. تکیهگاههای مختلف را توسط اتصالات مختلف از قبیل جوش، پرچ، پین، پیچ، رولر و غیره با ویژگیهای خاص خود در راستای ارضاء نیاز از پیش تعریف شده در سیستمهای مکانیکی متفاوتی از قبیل تیر، ورق، قاب، بال، انواع پوستهها و غیره ساخته و بکار گرفته میشوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 03:48:00 ق.ظ ]
|