پایان نامه ارشد رشته ادبیات فارسی : بررسی ساختار بینامتنی تذکرةالاولیای عطار |
2ـ3ـ2ـ1ـ تبارشناسی تذكرةالاولیاء..27
2ـ4ـ عطار مؤلف… 28
فصل سوم. 31
بررسی گفتمان عرفانی و مبانی نظری بینامتنیت… 31
3 ـ1 ـ افسانۀ تحول گفتمانی عطار. 32
3ـ2ـ فراروایت چیست؟. 33
3ـ3ـ گفتمان چیست؟. 35
3ـ3ـ1ـ بیان ناپذیری تجربه در گفتمان عرفانی.. 38
3ـ3ـ2ـ گفتمان و استعاره 39
3ـ3ـ3ـ استعارههای گفتمانی تذكرةالاولیاء. 41
3ـ3ـ4ـ گفتگومندی گفتمانی.. 43
3ـ 4ـ باختین و نظریۀ گفتگومندی (dialogim) 45
3ـ5ـ نظریۀ بینامتنیت… 47
3ـ5ـ1ـ کاربردهای مفهومی بینامتنیت… 49
3ـ5ـ2ـ نسبت متون با یکدیگر. 49
3ـ5ـ4ـ بینامتنیت و نظریۀ ژرارژنت… 50
فصل چهارم. 53
بررسی ساختار بینامتنی تذکرةالاولیاء. 53
4ـ1ـ ماهیت زبانی تذکرةالاولیاء. 54
4ـ2ـ مخاطب محوری تذکرةالاولیاء. 60
4ـ3ـ بازشناسی منابعِ تذکرةالاولیای عطار. 62
4ـ4ـ بازی متنها از طبقات صوفیه تا نفحاتالانس جامی.. 67
4ـ4ـ1ـ بازی متنها در تذکرةالاولیاء و رفتار زیباییشناختی عطار با زبان. 70
4ـ5ـ بینامتنیت یا نقد منابع. 74
4ـ6ـ مقایسۀ تطبیقی زندگی صوفیان در تذکرةالاولیاء، رسالۀ قشیریه و کشفالمحجوب… 81
4ـ6ـ1ـ جدول تطبیقی زندگینامۀ صوفیان. 84
4ـ7ـ شكلهای بینامتنیت در تذكرةالاولیاء. 87
4ـ8ـ تحلیل گفتمانی تذكرةالاولیاء. 92
4ـ8ـ1ـ انسجام متنی تذكرةالاولیاء. 97
4ـ8ـ2ـ هدف متن یا نیّتمندی نویسنده 98
4ـ8ـ3ـ الفاظ انسجام در تذكرةالاولیاء. 103
4ـ9ـ ساختار روایت در تذكرةالاولیاء. 105
فصل پنجم. 111
بحث و نتیجهگیری.. 111
5ـ نتیجهگیری.. 112
منابع. 117
Abstract 121
چکیده
در ادبیات فارسی ایران، قرن پنجم، قرن گسترش متون عرفانی است. همۀ این متون به شکل بینامتنی با یگدیگر رابطه دارند. این رابطه، تنها بازنمون یک گفتمان غالب نیست؛ بلکه نوعی تکرار الگوهای ساختاری و روایی است. عطار بعد از یک قرن این سنّت را به شکل دیگری در یگانه اثر منثورش، تذکرةالاولیاء بازآفرینی کرده است.
در این پژوهش سعی شده است، با روش ساختاری ـ تحلیلی به توصیف و تبیین ساختار بینامتنی تذکرةالاولیاء پرداخته شود. از این رو تلاش شده است تا در سه ساحت تاریخی، گفتمانی و بینامتنی، متن تذکرةالاولیاء تحلیل ساختاری شود. در واقع دو رویکرد تاریخی و گفتمانی، تمهیدی است برای تبیین ساختار بینامتنی تذکرةالاولیاء. نثر تذکرةالاولیاء از نظر تاریخی، کاملاً وابسته به الگوهای متنی نثر صوفیانۀ قرن پنجم است. گفتمانی را که عطار بر آن اصرار دارد، همان گفتمان عرفانی است که بر اساس فراروایت نجاتبخشی شکل گرفته است. عطار پیش از این، این گفتمان را در مهمترین اثر منظومش، منطق الطیر آزموده بود. او در تذکرةالاولیاء روایتها و اقوال را از متون دیگر وام میگیرد؛ اما رفتارش با زبان و نوع نگرشش به ساختارآفرینی، دیگرگونه است. عطار سعی کرده است گفتمان زبانشناختی خود را تغییر دهد و به ساختار دیگری دست یابد. عطار با ساختارآفرینی و انسجام بخشی به اثرش توانسته است فرایند متن شدگیِ تذکرةالاولیاء را ارتقاء دهد و به متن خود بسنده و مستقلی دست یابد.
کلید واژهها: تذکرةالاولیاء، متون عرفانی قرن پنجم، بینامتنیّت، گفتمان، ساختار، انسجام.
1ـ1ـ مقدمه
متون عرفانی یكی از شاخههای پربار ادبیات فارسی است. این متون به دلیل ارتباط شفافی كه با تجربۀ عرفانی و تخیّل بشری دارد، منشأ زایشهای هنری و تجربههای زبانی بیانناپذیر است. تذكرةالاولیاء نوشتۀ فریدالدین عطار نیشابوری، از مهمترین متون نثر فارسی سدۀ هفتم و یكی از درخشانترین منابع نثر صوفیه بهشمار میرود. این كتاب، یادنامۀ عارفان است و بخش اصلی آن به یادكرد هفتاد و دو تن از اولیاء اختصاص دارد كه نخستین آنها امام جعفرصادق (ع) و آخرین آنها هم حسینبنمنصور حلاج است. بخشی نیز به نام «ذكر متأخران از مشایخ كبار» ضمیمۀ پایان كتاب است كه با شرح حال و ذكر سخنان بیست و پنج تن از مشایخ صوفیه اختصاص دارد. به نظر میرسد كه این بخش الحاقی است و نمیتوان قاطعانه آن را از عطار دانست.
آشنایی با تذكرةالاولیاء دریچۀ بسیار مناسبی برای آشنایی با نثر كهن فارسی است. همچنین برای آشنایی با اندیشۀ صوفیه و عارفان نیز بسیار مفید به نظر میرسد. عطار تذكرةالاولیای خود را در نیمۀ دوم قرن ششم فراهم آورده است. گویا مطالب این كتاب را به تدریج گردآوری كرده است. به اعتقاد پژوهشگران آخرین مطالب این كتاب در سال 617 بسته شده است. تذكرةالاولیا واپسین كتاب عطار است و تنها اثر اوست كه به نثر نوشته شده است. از سوی دیگر این كتاب «آخرین نمونۀ بزرگ از آن دسته متون عرفانی است كه در آنها از ایمانی ساده و ناب یاد شده است. كمتر از یك سده پس از عطار، متون عرفانی خاصّه به دلیل تأثیر اندیشههای ابنعربی، بسیار پیچیده شد. داعیۀ عارفان كه دارای چنان نگرشی منسجم و نظاممندی هستند كه میتواند با آیینهای فلسفی و كلامی رقابت كند، بل از آنها نیز بالاتر رود، سرانجام منجر به پیدایش جهانبینی و سخن عرفانی مشكل و دقیقی شد، كه فهم و شناخت آن نیازمند دانش فراوانی است كه پیشتر به دست آمده باشد. تذكرةالاولیاء، بر عكس، از سادگی ایمانی میگوید و این را به آسانی نرم و روان و بسیار دلپذیر میگوید» (احمدی، 1379: 6).
كمتر متنی به زبان فارسی نوشته شده كه توانسته در حدّ تذكرةالاولیاء با استفاده از كمترین واژگان، زیباترین تصاویر را بیافریند و بیشترین تأثیر را در ذهن خوانندگان بگذارد این گفته اگر چه كمی اغراقآمیز به نظر میآید، اما بیتردید زبان متن تذكرةالاولیاء زبانی زیبا و خواندنی است. برخی معتقدند كه عطار نخواسته زبانی نو آورد یا شگردهای تازۀ صرفی و دستوری به كار گیرد. او میخواست به یك سنت بزرگ مرتبط شود كه پیش از او آغاز شده بود این است كه با زبانی موجز، ساده و همه فهم، از كسانی میگوید كه اگرچه از دل مردم برآمدهاند و مثل همۀ انسانها بودهاند، اما به مقام بلند رسیدهاند. مهمترین مسئلهای كه در این كتاب به چشم میخورد، عادی بودن مردان خداست. بسیاری از كسانی كه به مقامات بلندتر از ملائك رسیدهاند از آغاز عارف نبودهاند، انسانهایی كه تجربۀ زیستنشان، چون تجربۀ همۀ انسانها بود، اما گوش هوششان در جستجوی صدای آشنا بود؛ این است كه به تلنگری بیدار میشوند و دیگران را هم بیدار میكنند.
حكایت تذكرةالاولیاء، حكایت انسانیهایی است كه ساده زیستن را گوشزد میكنند و اقوال انسانهایی را بهیاد میآورد كه با ایمان راستین در جستجوی زبانی برای تبیین رابطۀ انسان و خدا بودند. استاد فروزانفر در كتاب «شرح احوال و نقد و تحلیل شیخ فرالدین محمدعطار نیشابوری» كه متأسفانه بخش ناچیزی به تذكرةالاولیاء اختصاص یافته است، مینویسند: «شیخ، بر روی هم در این كتاب نهصد و هشتاد و هشت حكایت و دو هزار و هشتصد و شصت و چهار كلمه از اقوال مشایخ را گردآوری و ذخیرۀ عظیم و بسیار گرانبهایی به زبان فارسی تقدیم نموده است» (فروزانفر، 51:1374)
یكی از ویژگیهای ساختارییای كه همۀ متون عرفانی ادبیات فارسی را به هم متصل میكند. ارتباط گفتمانی است، عطار نیشابوری، اگرچه اصلیترین هنرش شعر است، اما با تألیف تذكرةاولیاءسعی كرده همان گفتمانی را كه در منطقالطیرش دنبال میكرد، به شكل دیگری در نثر هم دنبال كند.
فراروایتی كه تذكرةالاولیاء را پیش میبرد «اسطورۀ نجاتبخشی» است؛ این اسطوره، گفتمان «سفر انسان در دنیا» را میآفریند. عطار با استعارۀ «سفر» به اسطورۀ گناه و توبه میرسد. بنابراین ابتدای روایتهایش با توبه آغاز میشود و انتهایش به مرگ میانجامد. در تذكرةالاولیاء انسانهای برگزیده با شناسایی و توبه كردن از گناه آغاز میكنند و آنگاه تبدیل به فاعل شناسا میشوند و سپس كردار و گفتارشان بر دیگران مؤثر واقع میشود و سرانجام سفرشان به مرگ منتهی میگردد.
از آنجا كه عطار، تذكرةالاولیاء را به شكل تألیفی-اقتباسی سامان داده است، در تحلیل سبكی این كتاب، نثرش را فاقد نشانههای سبكی ویژة عطار دانستهاند؛ در حالی كه عطار برای كتاب خود، نه تنها طرح و برنامۀ عملی برای راهنمایی سالكان طریقت داشته، بلكه در سامان دادن متنهای عرفانی مختلف در پیِ تمهیدات ساختاری بوده است. این پژوهش در جستجوی ساختار بینامتنی تذكرةالاولیاست. بنابراین برای كشف این ساختار باید به زبان، روایت و گفتمان در تذكرةالاولیاء توجه شود. هدف از بررسی بینامتنی این تحقیق در واقع این است كه منطق گفتوگویی تذكرةالاولیاء را در كتابهای پیشین عرفانی بجوید. بینامتنیّت بیانگر آن است كه هر متن محل تقاطع سطوح متنی مختلف است.
اگرچه عطار بسیاری از اجزای تذكرةالاولیاء را از متون پیشین عرفانی چون رسالۀ قشیریه، كشفالمحجوب و طبقات صوفیه گرفته است؛ اما رفتار زیباشناختی و زبانشناختی او برای خلق جهان متن دیگرگونه است. چنانكه تمام بخشهایی كه به تذكرةالاولیاء و یادكرد عرفا اختصاص یافته، دارای ساختار گفتمانی واحد است. اگرچه سایۀ كمرنگ این الگوی ساختاری را میتوان در كتابهای كشفالمحجوب، رسالۀ قشیریه و طبقات صوفیه یافت؛ اما عطار این الگو را عمق و جهت داده و به سبك ویژهای دست یافته است.
تذكرةالاولیای عطار گفتمانی را استمرار میبخشد كه پیش از او كسانی چون سلمی، قشیری و هجویری آغاز كرده بودند؛ نوع گفتوگوی تذكرةالاولیاء با این آثار و كوشش مؤلف آن میتواند این پرسش را مطرح كند كه عطار تا چه اندازه موفق شده است، ساختار مستقل و خودبسندهای خلق كند.
بنابر تحقیقات آربری از 72 شخصیت عارفی كه عطار به شرح زندگی، اعمال و كرامات آن پرداخته (البته غیر از 25 شخصیت عارفی كه بعدها به تذكرةالاولیاء در دورههای مختلف ملحق شده است) تنها 9 شخصیت در سه كتاب طبقات صوفیه كشفالمحجوب و رسالۀ قشیریه نیامیده است. به همین دلیل میتواند گفت تذكرةالاولیاء چه در محتوی و چه در نثر و ساختار، تحت تأثیر متون گذشته نوشته شده است و عطار به گونۀ بنیامتنی، متن منثور اثر خود را گسترش داده است. عطار در تذكرة خویش به برخی از این منابع اشاره كرده است.اما ظاهراً عطار در جستجوی تغییر مفهومی یادكرد عارفان است. كتابهایی چون رسالۀ قشیریه و كشفالمحجوب با اندیشی مدرسی میخواستند به صورتبندی مفاهیم عرفانی بپردازند؛ اما عطار این نوع بیان را تغییر میدهد و مفاهیم عرفانی را با روایت همساز میكند. مطالبی كه عطار به صورت مستقیم و غیر مستقیم از كتابهای دیگر ذکر کرده، در روایت عطار به گونۀ گزینشی آمده است. عطار اگرچه در بیان مرجعیت داستانهای اولیا كاملاً به متنهای گذشته وفادار است و حتی نخواسته مرجعیت كلام اولیاء را با تغییر دادن بشكند، در تولید ساختار روایت، خلاقانه عمل میكند. یكی از مهمترین عواملی كه باعث میشود كه عطار به نوع ادبی داستان نزدیك شود و كلمات قصار و روایات را در دل زندگی اولیاد بگنجاند، جدا از قدرت داستانپردازیش، مسئلۀ مخاطب است. او از این طریق میخواهد مخاطبان بیشتری داشته باشد و سحر اقوال اولیاء را، با روایت، به جوانان برساند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 05:22:00 ب.ظ ]
|