پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه ی مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در افراد افسرده، … |
2-1-3-تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب…………………………………………………………..15
2-1-4-ذهنآگاهی…………………………………………………………………………………………………16
2-1-4-1-ریشههای تاریخی ذهنآگاهی………………………………………………………………16
2-1-4-2-انتقال ذهنآگاهی به روانشناسی………………………………………………………….18
2-1-4-3-ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی:موج سوم رفتاردرمانی…………………….21
2-1-4-3-1-موج اول رفتاردرمانی……………………………………………………………………….21
2-1-4-3-2-موج دوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………….22
2-1-4-3-3-موج سوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………..23
2-1-4-3-3-1-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهنآگاهی……………………………………..24
2-1-4-3-3-2-مداخلاتی که ذهنآگاهی مؤلفه کلیدی آنهاست………………………..26
2-1-4-4-تعاریف ذهنآگاهی……………………………………………………………………………….29
2-1-4-5-مفهومسازی ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی…………………………………….31
2-1-4-6-رابطه ذهنآگاهی با مراقبه……………………………………………………………………36
2-1-4-7-سازههای مرتبط با ذهنآگاهی…………………………………………………………….38
2-1-4-7-1-شیوههای پردازشگری ذهنی……………………………………………………………38
2-1-4-7-2-اشکال هشیاری رفلکسی………………………………………………………………….40
2-1-4-8-رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار………………………………….43
2-1-5-مبانی نظری صبر………………………………………………………………………………………46
2-1-5-1-مفهوم صبر……………………………………………………………………………………………46
2-1-5-2-انواع صبر………………………………………………………………………………………………49
2-1-5-3-رابطه صبر با مفاهیم مشابه………………………………………………………………….50
2-1-5-4-صبر در عرفان اسلامی………………………………………………………………………….51
2-1-5-5-مفهوم صبر در قرآن……………………………………………………………………………..53
2-1-5-6-زمینههای صبر در قرآن……………………………………………………………………….55
2-1-5-7-صبر و سایر مفاهیم در قرآن………………………………………………………………..59
2-1-5-8-نشانگان صبر…………………………………………………………………………………………60
2-1-5-9-پیامدهای صبر………………………………………………………………………………………63
2-1-5-10-صبر در روانشناسی…………………………………………………………………………….65
2-1-5-11-کارکردهای صبر…………………………………………………………………………………66
2-1-5-12-پایههای روانشناختی صبر………………………………………………………………….69
2-2-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………..75
2-2-1-ذهنآگاهی………………………………………………………………………………………………..75
2-2-2-صبر……………………………………………………………………………………………………………78
2-3-سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………..79
فصل سوم: روش و ابزارهای پژوهش
3-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….81
3-2-جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری……………………………………………………….81
3-2-1-دادههای توصیفی نمونه…………………………………………………………………………….82
3-3-ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………84
3-3-1-آزمون افسردگی بک…………………………………………………………………………………84
3-3-2-آزمون اضطراب پنهان و آشکار اشپیلبرگر………………………………………………..84
3-3-3-پرسشنامه صبر………………………………………………………………………………………….85
3-3-3-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..85
3-3-3-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..86
3-3-4-پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی……………………………………………………………..87
3-3-4-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..87
3-3-4-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..91
3-4-روش اجرا……………………………………………………………………………………………………….92
3-5-روش آماری……………………………………………………………………………………………………92
فصل چهارم: یافتهها
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….94
4-2-یافتههای توصیفی………………………………………………………………………………………….95
4-2-1-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی…………………………………95
4-2-2-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای صبر……………………………………………96
4-3-آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………….97
4-3-1-یافتههای مربوط به سؤال اول…………………………………………………………………..97
4-3-2-یافتههای مربوط به سؤال دوم……………………………………………………………….102
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………….108
5-2-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال اول پژوهش…………………………………………108
5-3-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال دوم پژوهش………………………………………..112
5-4-محدودیتها………………………………………………………………………………………………..114
5-5-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………..114
فهرست منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………116
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………..121
پیوستها
پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی…………………………………………………………………………135
پرسشنامه صبر……………………………………………………………………………………………………..137
پرسشنامه افسردگی بک………………………………………………………………………………………139
پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر…………………………………………………….144
چکیده به زبان انگلیسی……………………………………………………………………………………….14
فهرست جدولها
جدول(3-1)توزیع گروه نمونه بر حسب سن…………………………………………………………82
جدول(3-2)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر جنسیت…………………………………………83
جدول(3-3)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر تحصیلات………………………………………83
جدول(3-4)ضرایب پایایی مؤلفههای صبر…………………………………………………………….86
جدول(3-5)نتایج تحلیل عوامل پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس……………………………………………………………………………89
جدول(3-6)ضرایب پایایی مؤلفههای ذهنآگاهی………………………………………………….91
جدول(4-1)میانگین و انحراف معیار پنج مؤلفه ذهنآگاهی در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………95
جدول(4-2)میانگین و انحراف معیار مؤلفههای صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………………………..96
جدول(4-3)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی……………97
جدول(4-4)نتایج مربوط به آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای ذهنآگاهی بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار………………………………………………………………98
جدول(4-5)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه مشاهده…………………………98
جدول(4-6)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه توصیف………………………….99
جدول(4-7)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عمل توأم آگاهی………..100
جدول(4-8)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم قضاوت………………..100
جدول(4-9)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم واکنش………………..101
جدول(4-10)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای صبر…………………….102
جدول(4-11)نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای صبر بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار…………………………………………………………………………………..103
جدول(4-12)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه شکیبایی……………………………….103
جدول(4-13)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه رضایت…………………………………..104
جدول(4-14)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه استقامت………………………………..104
جدول(4-15)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه درنگ…………………………………….105
جدول(4-16)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه متعالی شدن………………………….106
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-10] [ 07:50:00 ب.ظ ]
|